Beroepingswerk discussie [4]

Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Roeline »

Ik stuitte op dit heldere, nuchtere interview. Er worden veel vragen eerlijk gesteld én beantwoord die ons op dit forum (en daarbuiten) nogal eens bezig kunnen houden. Overigens ook buiten het beroepingswerk om, dus dit topic dekt de lading niet helemaal. Maar vooruit.

https://www.digibron.nl/search/detail/a ... en-noteren
Gebruikersavatar
KGPHP
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2019, 12:47

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door KGPHP »

Roeline schreef:Ik stuitte op dit heldere, nuchtere interview. Er worden veel vragen eerlijk gesteld én beantwoord die ons op dit forum (en daarbuiten) nogal eens bezig kunnen houden. Overigens ook buiten het beroepingswerk om, dus dit topic dekt de lading niet helemaal. Maar vooruit.

https://www.digibron.nl/search/detail/a ... en-noteren
Mooi interview met mooie antwoorden. Het gaat hier inderdaad wel vooral over de praktijk in de GG.
Kan me in grote lijnen vinden in deze nuchtere visie. Een puntje waar ik wel moeite mee heb: Het niet stemmen (en aanwezig mogen zijn) van vrouwen op een ledenvergadering.
If you cannot pray like Peter, If you cannot preach like Paul,
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Luther »

KGPHP schreef:Een puntje waar ik wel moeite mee heb: Het niet stemmen (en aanwezig mogen zijn) van vrouwen op een ledenvergadering.
Aanwezig mogen zijn, lijkt me geen probleem; een opnebare vergadering van de kerkenraad met de leden van de gemeente is geen besloten bijeenkomst. Het stemmen door vrouwen is wel een probleem. Dat is een vorm van meeregeren. Daarvan geldt dat de vrouw moet zwijgen in de gemeente.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door windorgel »

RotterS schreef:ik zag in het topic over beroepingswerk dat GGiN Hedel heeft beroepen. Zo groot is deze gemeente niet, voor zover ik weet. Beroepen ze wel vaker?
Is inderdaad een kleine gemeente met zo'n 40 leden en 60 doopleden. Het is mij niet bekend of ze vaker een beroep uitbrengen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ditbenik »

windorgel schreef:
RotterS schreef:ik zag in het topic over beroepingswerk dat GGiN Hedel heeft beroepen. Zo groot is deze gemeente niet, voor zover ik weet. Beroepen ze wel vaker?
Is inderdaad een kleine gemeente met zo'n 40 leden en 60 doopleden. Het is mij niet bekend of ze vaker een beroep uitbrengen.
Zie https://goo.gl/fFDiCF.
Zeeuw
Berichten: 11611
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Zeeuw »

Luther schreef:
KGPHP schreef:Een puntje waar ik wel moeite mee heb: Het niet stemmen (en aanwezig mogen zijn) van vrouwen op een ledenvergadering.
Aanwezig mogen zijn, lijkt me geen probleem; een opnebare vergadering van de kerkenraad met de leden van de gemeente is geen besloten bijeenkomst. Het stemmen door vrouwen is wel een probleem. Dat is een vorm van meeregeren. Daarvan geldt dat de vrouw moet zwijgen in de gemeente.
Vind je? Bij ons mogen de dames ook meestemmen. Daarmee regeren ze toch niet? Dat doet de kerkenraad.
Ben je wel voor actief kiesrecht voor iedereen dan?
Gebruikersavatar
KGPHP
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2019, 12:47

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door KGPHP »

Zeeuw schreef:
Luther schreef:
KGPHP schreef:Een puntje waar ik wel moeite mee heb: Het niet stemmen (en aanwezig mogen zijn) van vrouwen op een ledenvergadering.
Aanwezig mogen zijn, lijkt me geen probleem; een opnebare vergadering van de kerkenraad met de leden van de gemeente is geen besloten bijeenkomst. Het stemmen door vrouwen is wel een probleem. Dat is een vorm van meeregeren. Daarvan geldt dat de vrouw moet zwijgen in de gemeente.
Vind je? Bij ons mogen de dames ook meestemmen. Daarmee regeren ze toch niet? Dat doet de kerkenraad.
Ben je wel voor actief kiesrecht voor iedereen dan?
Stemmen is geen regeren...
De kerkenraad regeert. Zij krijgt het gezag en respect van de gemeente: man en vrouw!
If you cannot pray like Peter, If you cannot preach like Paul,
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!
aggieoudje
Berichten: 902
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door aggieoudje »

Ben toch echt blij dat ik als vrouw namen mag indienen en mag mee stemmen voor de kerkenraad. Zou echt niet weten waarom niet! Vrouwen zijn niks minder dan een man!
Ook voor predikanten mogen alle belijdende leden namen indienen dus ook vrouwen!!! En daar ben ik maar wat blij mee, want de dominee die ik had aanbevolen(en nog een paar andere hadden dat gedaan) hebben we beroepen en hij mocht aannemen, en ik ben iedere zondag blij en dankbaar dat hij naar ons mocht komen!
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Orchidee »

Heb van dichtbij diverse keren meegemaakt bij verschillende ogg, gg, gginned, dat de vrouw toch min of meer bepaald wie er wel of niet gekozen gaat worden.
De meeste mannen hebben een zwak voor hun vrouw( ook wat dat betreft)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Wandelende »

Orchidee schreef:Heb van dichtbij diverse keren meegemaakt bij verschillende ogg, gg, gginned, dat de vrouw toch min of meer bepaald wie er wel of niet gekozen gaat worden.
De meeste mannen hebben een zwak voor hun vrouw( ook wat dat betreftAfbeelding)
Wij hebben eenvoudige afspraken thuis:
1. We beslissen samen de te stemmen persoon op tweetal
2. Bij stakende stemmen, is de mannelijke stem doorslaggevend

:langue
(~)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Orchidee »

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mannetje
Berichten: 7770
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Mannetje »

Wandelende schreef:
Orchidee schreef:Heb van dichtbij diverse keren meegemaakt bij verschillende ogg, gg, gginned, dat de vrouw toch min of meer bepaald wie er wel of niet gekozen gaat worden.
De meeste mannen hebben een zwak voor hun vrouw( ook wat dat betreftAfbeelding)
Wij hebben eenvoudige afspraken thuis:
1. We beslissen samen de te stemmen persoon op tweetal
2. Bij stakende stemmen, is de mannelijke stem doorslaggevend

:langue
Herkenbaar :)
-
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

aggieoudje schreef:Ben toch echt blij dat ik als vrouw namen mag indienen en mag mee stemmen voor de kerkenraad. Zou echt niet weten waarom niet! Vrouwen zijn niks minder dan een man!
Ook voor predikanten mogen alle belijdende leden namen indienen dus ook vrouwen!!! En daar ben ik maar wat blij mee, want de dominee die ik had aanbevolen(en nog een paar andere hadden dat gedaan) hebben we beroepen en hij mocht aannemen, en ik ben iedere zondag blij en dankbaar dat hij naar ons mocht komen!
Ik ben het met het eerste niet eens.

Maar het lijkt me wel een goed idee om als manslid namen in te dienen voor de te kandideren dominees. :)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Luther »

aggieoudje schreef:Ben toch echt blij dat ik als vrouw namen mag indienen en mag mee stemmen voor de kerkenraad. Zou echt niet weten waarom niet! Vrouwen zijn niks minder dan een man!
Ook voor predikanten mogen alle belijdende leden namen indienen dus ook vrouwen!!! En daar ben ik maar wat blij mee, want de dominee die ik had aanbevolen(en nog een paar andere hadden dat gedaan) hebben we beroepen en hij mocht aannemen, en ik ben iedere zondag blij en dankbaar dat hij naar ons mocht komen!
Voor de helderheid (jammer dat je mijn opmerkingen in dat postmoderne frame trekt): het niet stemmen betekent helemaal niet dat vrouwen minder zouden zijn. Stemmen is echter een daad van meeregeren; de kerkenraad zal niet afwijkend beslissen namelijk.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Pioenroosje »

Mannetje schreef:
Wandelende schreef:
Orchidee schreef:Heb van dichtbij diverse keren meegemaakt bij verschillende ogg, gg, gginned, dat de vrouw toch min of meer bepaald wie er wel of niet gekozen gaat worden.
De meeste mannen hebben een zwak voor hun vrouw( ook wat dat betreftAfbeelding)
Wij hebben eenvoudige afspraken thuis:
1. We beslissen samen de te stemmen persoon op tweetal
2. Bij stakende stemmen, is de mannelijke stem doorslaggevend

:langue
Herkenbaar :)
Dat is toch een farce, zolang je met z'n tweeën bent? De man krijgt plat gezegd altijd zijn zin. Dat is prima, als je dat zo afspreekt, maar dan moet je ook niet de schijn ophouden door te zeggen dat je in principe samen beslist.
Gesloten