Beroepingswerk discussie [4]

-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door -DIA- »

Iemand iets gehoord over de beslissing van ds. van Boven? aangaande het beroep van Rijssen-West? Hij zou vandaag moeten beslissen...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
margrietha
Berichten: 185
Lid geworden op: 26 mei 2016, 23:08

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door margrietha »

-DIA- schreef:Iemand iets gehoord over de beslissing van ds. van Boven? aangaande het beroep van Rijssen-West? Hij zou vandaag moeten beslissen...
Volgens info beroepen op Facebook , heeft hij bedankt
HHKtE
Berichten: 1446
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door HHKtE »

margrietha schreef:
-DIA- schreef:Iemand iets gehoord over de beslissing van ds. van Boven? aangaande het beroep van Rijssen-West? Hij zou vandaag moeten beslissen...
Volgens info beroepen op Facebook , heeft hij bedankt
Was te verwachten.... maar wel bijzonder dat een grotendeels nieuwe wijk een zeer behoudende dominee beroept.
Dat gebeurt niet vaak..
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Delftenaar »

Tsja, het heeft niet zoveel zin om deze predikant te beroepen. Die blijft tot zijn emeritaat waar hij nu is.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Delftenaar schreef:Tsja, het heeft niet zoveel zin om deze predikant te beroepen. Die blijft tot zijn emeritaat waar hij nu is.
Hoezo?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door -DIA- »

Delftenaar schreef:Tsja, het heeft niet zoveel zin om deze predikant te beroepen. Die blijft tot zijn emeritaat waar hij nu is.
Dat weet niemand. Hoeveel dominees hebben niet gedacht een plek te blijven, en dat ze toch weg moesten. Daar heeft een dominee echt geen stem in. (Al lijkt het tegenwoordig ook wel eens wal anders te worden)
HHKtE schreef: Was te verwachten.... maar wel bijzonder dat een grotendeels nieuwe wijk een zeer behoudende dominee beroept.
Dat gebeurt niet vaak..
Dat hangt ook nauw samen met de kerkenraad. Een kerkenraad kan (menselijk gesproken) enorm veel invloed op de koers van een gemeente hebben. Hetzij ten goede of ten kwade.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Delftenaar »

-DIA- schreef:Dat weet niemand. Hoeveel dominees hebben niet gedacht een plek te blijven, en dat ze toch weg moesten. Daar heeft een dominee echt geen stem in. (Al lijkt het tegenwoordig ook wel eens wal anders te woorden.
Nee, dat weet niemand. Maar de mens staat er niet los van. Zo stuurt God Zijn plan: middelijk.
Of denk ik nu te menselijk?
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door -DIA- »

Delftenaar schreef:
-DIA- schreef:Dat weet niemand. Hoeveel dominees hebben niet gedacht een plek te blijven, en dat ze toch weg moesten. Daar heeft een dominee echt geen stem in. (Al lijkt het tegenwoordig ook wel eens wal anders te woorden.
Nee, dat weet niemand. Maar de mens staat er niet los van. Zo stuurt God Zijn plan: middelijk.
Of denk ik nu te menselijk?
Ik dacht dat zo'n vraag overbodig was. Ik zei dat een dominee daar geen stem in mag hebben. Al hij moet gaan moeten alle bezwaren weggenomen worden. Ik geloof ook dat een dominees niet altijd zo graag de weg volgen die ze moeten gaan. Al is het ook zo dat je daar ook tegenwoordig wat minder over hoort. Het lijkt dat we nu meer gewillige dominees hebben en minder Jona's, Mozessen of Jeremia's, die minder bereid waren. Voor de duidelijkheud: Ik zeg lijkt, ik kan alleen maar af gaan op wat ik hoor...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Boertje »

Ik heb veel respect voor dominees die regelmatig van gemeente wisselen. Het is niet niks. Ik zou het niet kunnen. Je bent net in een gemeente geworteld, je kinderen gaan hier naar school, je hebt een kennissen en vriendenkring opgebouwd...En dan moet je weer opnieuw beginnen. Ik kan me dan ook best voorstellen als een dominee na zoveel jaar weer naar die gemeente terugkomt. Ik kan me ook de hele worsteling voorstellen die een dominee kent als hij beroepen wordt: moet ik gaan of niet.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door pierre27 »

Delftenaar schreef:Tsja, het heeft niet zoveel zin om deze predikant te beroepen. Die blijft tot zijn emeritaat waar hij nu is.
Ik ben even benieuwd waar jij de zekerheid vandaan hebt dat deze predikant tot zijn emeritaat blijft waar hij nu is?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Delftenaar »

Tsja, het kan verkeren dat de man toch dat gevoelen eendachtig wordt dat hij zich van Godswege gedrongen weet om zich naar een andere plaats te verhuizen.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Marion »

Valt me op dat je in de GG zo'n golfbeweging ziet in beroepen. Ook als je het over vele jaren terug bekijkt.
Platgezegd het lijkt wel wielrennen. De koploper van het ene jaar, maakt weer plaats voor een volgende koploper. Het ene jaar zie je veel dezelfde namen voorbij komen, en het andere jaar weer anderen. Soms lijkt het net kuddegedrag. Als kerkenraden een naam veel zien passeren, gaan ze ook maar mee met de massa en zetten ze die personen ook op tweetal. Terwijl je sommigen bijna nooit beroepen ziet worden, terwijl het toch best goede predikanten zijn.
GZB
Berichten: 89
Lid geworden op: 27 jul 2018, 20:53

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door GZB »

Marion schreef:Valt me op dat je in de GG zo'n golfbeweging ziet in beroepen. Ook als je het over vele jaren terug bekijkt.
Platgezegd het lijkt wel wielrennen. De koploper van het ene jaar, maakt weer plaats voor een volgende koploper. Het ene jaar zie je veel dezelfde namen voorbij komen, en het andere jaar weer anderen. Soms lijkt het net kuddegedrag. Als kerkenraden een naam veel zien passeren, gaan ze ook maar mee met de massa en zetten ze die personen ook op tweetal. Terwijl je sommigen bijna nooit beroepen ziet worden, terwijl het toch best goede predikanten zijn.
Het ís kuddegedrag!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Herman »

Noppes. De beste kandidaten genieten de breedste voorkeur. Kerkenraden doen er goed aan om breder te kijken, maar bij vier of meer beroepen in het jaar is het geen schande om een populaire ds te kiezen.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:Noppes. De beste kandidaten genieten de breedste voorkeur. Kerkenraden doen er goed aan om breder te kijken, maar bij vier of meer beroepen in het jaar is het geen schande om een populaire ds te kiezen.
Het is niet goed om de populairste te kiezen. Ik denk dat dit maar al te vaak gebeurt. Dan krijgen we een priester zoals het volk, en zo het vol zo zal ook de priester zijn.

Een kerkenraad moet toezien dat de leer recht verkondigd wordt. Al zou de bij wijze van spreken de halve gemeente tegen deze leer zijn, een kerkenraad mag niet anders dan een tweetal voorstellen dat de volle raad Gods verkondigd. Dus niet de populairste. Ik dacht dat het toch zo was?

Dat is de theorie. De praktijk is vaak helaas anders.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gesloten