Beroepingswerk discussie [4]

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bezorgd »

GGBeroopingswerk schreef:
OutOfTheBox schreef:Ik ken ook GG gemeenten die het credo bezigen dat alle predikanten uit de volledige breedte uitgenodigd moeten worden in de kerkdiensten. In mijn optiek harstikke verwarrend. Zit je de ene zondag te luisteren naar ds. Zondag en een zondag (met kleine z :D ) later naar ds. Van Boven (om maar in jouw voorbeeld te blijven). Word je aardig schizofreen van.....
Zijn er überhaupt gemeenten waar de hele breedte voorgaat? Zowel di. Van Boven en Huijser als Vreugdenhil en Kattenberg?
Zeker ter linkerzijde wordt meestal iedereen uitgenodigd. Overigens is het wel soms een bewuste keuze van voorgangers om niet overal voor te gaan. Iets dat ik ook niet begrijp..
Kansels worden vooral ter rechterzijde gesloten voor broeders van hetzelfde huis.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Erasmiaan »

Moderators, ik schaam me voor dit geesteloze "dameskransgeklets". Hebben we werkelijk niets beters te doen? En het kabbelt maar voort. Over zingen, over ds. over links, over rechts... geen woord over beroepingswerk. Dus off topic... wat mij betreft flink knippen en de boel sluiten want het gaat echt nergens over.

::please :offtopic
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bezorgd »

Erasmiaan schreef:Moderators, ik schaam me voor dit geesteloze "dameskransgeklets". Hebben we werkelijk niets beters te doen? En het kabbelt maar voort. Over zingen, over ds. over links, over rechts... geen woord over beroepingswerk. Dus off topic... wat mij betreft flink knippen en de boel sluiten want het gaat echt nergens over.

::please :offtopic

Mag bij jullie elke predikant van het kerkverband op de kansel dan?
Ik vind het een interessante analyse.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Mistig »

DDD schreef:Jazeker. Vrijwel alle gemeenten van midden tot links denk ik zelfs.
In de vacante tijd die vraag eens gesteld op huisbezoek.
In onze gemeente werd iedereen uitgenodigd.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

In onze gemeente ook.

En verder @Erasmiaan: als het niet in het draadje past, kan het ook worden afgesplitst, want ik vind het wél een boeiend onderwerp. Ik zeg toch ook niet dat er geen geneuzel moet zijn over kleinigheden in de verschillen tussen HSV en SV? Laat iedereen gewoon bespreken wat hij interessant vindt.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Erasmiaan »

Bezorgd schreef:
Erasmiaan schreef:Moderators, ik schaam me voor dit geesteloze "dameskransgeklets". Hebben we werkelijk niets beters te doen? En het kabbelt maar voort. Over zingen, over ds. over links, over rechts... geen woord over beroepingswerk. Dus off topic... wat mij betreft flink knippen en de boel sluiten want het gaat echt nergens over.

::please :offtopic

Mag bij jullie elke predikant van het kerkverband op de kansel dan?
Ik vind het een interessante analyse.
In de OudGerGem zijn ze niet zo moeilijk. Maar ik ga niet meedoen.

@DDD: aan het aantal psalmen de rechtzinnigheid afmeten gaat me echt te ver.
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Dat doet ook niemand hier.

Niemand heeft gezegd dat rechtse broeders niet rechtzinnig zijn. Het is nu de tweede keer dat ik dat meld. Maar toch is het zo dat zware broeders weinig zangvreugde hebben. Het is een mooie onderstreping van mijn gedachte dat links en rechts in de Gereformeerde Gemeenten voor een heel belangrijk deel in het karakter van de dominee zit, en niet in de leer.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Klavart »

Maanenschijn schreef:
Maanenschijn schreef:Het zingen in de eredienst is eigenlijk best wel een aardige discussie waard, mogelijk zelfs wel een eigen draadje. Als organist in een HHG kan ik zeggen dat de liturgie heel gevarieerd is. Het begint al met wel of niet zingen na de lezing van de wet/12 artikelen. Dan het bidden voor of na het lezen van het Bijbelgedeelte. Soms een tussenzang, maar meestal niet.

En dat allemaal in één en de zelfde HHG. Mijn conclusie is: niks links of rechts, gewoon een persoonlijke voorkeur van de predikant. De één heeft nu eenmaal meer met zingen dan de ander. En kan zelfs wisselen. Een predikant met wat zwakke stem is op zijn oude dag overgaan naar een tussenzang, heeft zijn stem even rust van het spreken. Hij is er niet linkser op geworden.
Overigens heeft (bij teruglezen) dat organist zijn er natuurlijk niks mee te maken, hoogstens dat je dan wat alerter ben op de orde van dienst.
Al organist in een (waarschijnlijk) andere HHG kan ik dit bevestigen.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Erasmiaan »

DDD schreef:Dat doet ook niemand hier.

Niemand heeft gezegd dat rechtse broeders niet rechtzinnig zijn. Het is nu de tweede keer dat ik dat meld. Maar toch is het zo dat zware broeders weinig zangvreugde hebben. Het is een mooie onderstreping van mijn gedachte dat links en rechts in de Gereformeerde Gemeenten voor een heel belangrijk deel in het karakter van de dominee zit, en niet in de leer.
Dit geneuzel dus. Moderator, doe uw plicht.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bezorgd »

Erasmiaan schreef:
DDD schreef:Dat doet ook niemand hier.

Niemand heeft gezegd dat rechtse broeders niet rechtzinnig zijn. Het is nu de tweede keer dat ik dat meld. Maar toch is het zo dat zware broeders weinig zangvreugde hebben. Het is een mooie onderstreping van mijn gedachte dat links en rechts in de Gereformeerde Gemeenten voor een heel belangrijk deel in het karakter van de dominee zit, en niet in de leer.
Dit geneuzel dus. Moderator, doe uw plicht.

Misschien wil Erasmiaan het tegendeel bewijzen?
Dat het geen gezegd wordt over het aantal te zingen psalmen onzin is?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door refo »

Klavart schreef:
Maanenschijn schreef:
Maanenschijn schreef:Het zingen in de eredienst is eigenlijk best wel een aardige discussie waard, mogelijk zelfs wel een eigen draadje. Als organist in een HHG kan ik zeggen dat de liturgie heel gevarieerd is. Het begint al met wel of niet zingen na de lezing van de wet/12 artikelen. Dan het bidden voor of na het lezen van het Bijbelgedeelte. Soms een tussenzang, maar meestal niet.

En dat allemaal in één en de zelfde HHG. Mijn conclusie is: niks links of rechts, gewoon een persoonlijke voorkeur van de predikant. De één heeft nu eenmaal meer met zingen dan de ander. En kan zelfs wisselen. Een predikant met wat zwakke stem is op zijn oude dag overgaan naar een tussenzang, heeft zijn stem even rust van het spreken. Hij is er niet linkser op geworden.
Overigens heeft (bij teruglezen) dat organist zijn er natuurlijk niks mee te maken, hoogstens dat je dan wat alerter ben op de orde van dienst.
Al organist in een (waarschijnlijk) andere HHG kan ik dit bevestigen.
Ja, wat Erasmiaan er ook van vinden mag, het is geheel aan de voorkeuren van de voorgangers te wijten hoeveel gezonden wordt. Net als het wel of niet voorlezen van de te zingen verzen.
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door ejvl »

GGBeroopingswerk schreef:
OutOfTheBox schreef:Ik ken ook GG gemeenten die het credo bezigen dat alle predikanten uit de volledige breedte uitgenodigd moeten worden in de kerkdiensten. In mijn optiek harstikke verwarrend. Zit je de ene zondag te luisteren naar ds. Zondag en een zondag (met kleine z :D ) later naar ds. Van Boven (om maar in jouw voorbeeld te blijven). Word je aardig schizofreen van.....
Zijn er überhaupt gemeenten waar de hele breedte voorgaat? Zowel di. Van Boven en Huijser als Vreugdenhil en Kattenberg?
Lijkt mij niet verwarrend, er zullen best verschillen zijn tussen predikanten maar als het goed is dienen ze dezelfde Koning en hebben ze dezelfde boodschap met wat accentverschillen na natuurlijk. Als het goed is, is de kern hetzelfde.
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door ejvl »

Klavart schreef:
Maanenschijn schreef:
Maanenschijn schreef:Het zingen in de eredienst is eigenlijk best wel een aardige discussie waard, mogelijk zelfs wel een eigen draadje. Als organist in een HHG kan ik zeggen dat de liturgie heel gevarieerd is. Het begint al met wel of niet zingen na de lezing van de wet/12 artikelen. Dan het bidden voor of na het lezen van het Bijbelgedeelte. Soms een tussenzang, maar meestal niet.

En dat allemaal in één en de zelfde HHG. Mijn conclusie is: niks links of rechts, gewoon een persoonlijke voorkeur van de predikant. De één heeft nu eenmaal meer met zingen dan de ander. En kan zelfs wisselen. Een predikant met wat zwakke stem is op zijn oude dag overgaan naar een tussenzang, heeft zijn stem even rust van het spreken. Hij is er niet linkser op geworden.
Overigens heeft (bij teruglezen) dat organist zijn er natuurlijk niks mee te maken, hoogstens dat je dan wat alerter ben op de orde van dienst.
Al organist in een (waarschijnlijk) andere HHG kan ik dit bevestigen.
Ik heb ook weleens meegemaakt dat binnen een PKN een tussenzang werd gezongen, ds M van kooten (Elspeet) en geen antwoord op de wet/geloofsbelijdenis.
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: RE: Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door GGBeroopingswerk »

Bezorgd schreef:
GGBeroopingswerk schreef:
OutOfTheBox schreef:Ik ken ook GG gemeenten die het credo bezigen dat alle predikanten uit de volledige breedte uitgenodigd moeten worden in de kerkdiensten. In mijn optiek harstikke verwarrend. Zit je de ene zondag te luisteren naar ds. Zondag en een zondag (met kleine z :D ) later naar ds. Van Boven (om maar in jouw voorbeeld te blijven). Word je aardig schizofreen van.....
Zijn er überhaupt gemeenten waar de hele breedte voorgaat? Zowel di. Van Boven en Huijser als Vreugdenhil en Kattenberg?
Zeker ter linkerzijde wordt meestal iedereen uitgenodigd. Overigens is het wel soms een bewuste keuze van voorgangers om niet overal voor te gaan. Iets dat ik ook niet begrijp..
Kansels worden vooral ter rechterzijde gesloten voor broeders van hetzelfde huis.
Dat beeld had ik ook. Tot een predikant zei: ik mag nog steeds in Arnhem komen, maar broeder X wordt niet meer uitgenodigd. Daarom was ik benieuwd of het "iedereen komt" alleen in naam bestaat, of ook in werkelijkheid. Dat laatste heb ik helaas nog geen concreet voorbeeld langs zien komen.
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Ik ben het hier niet zo mee eens. Het kan zijn dat iemand bijvoorbeeld geregeld commentaar levert op plaatselijke gewoonten. Of dat de helft van de gemeente wegblijft vanwege eerdere uitspraken. Ik weet niet wat de aanleiding is, maar ik vind de suggestie dat een kerkenraad in zo'n geval niet iedereen zou uitnodigen toch niet juist. In sommige gevallen kan het verstandig zijn om af te wijken van de hoofdlijn. Daarmee blijft het hoofdprincipe staan.
Gesloten