Beroepingswerk discussie [4]

Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Mannetje »

Jantje schreef:Ik ben het met @Mannetje eens.
Daar ben ik natuurlijk heel blij mee.
Maar...
Stiekem denk ik dat er best GG-ers zijn die toch ook wel wat aanleiding geven om Zita deze uitspraak te laten doen... :OO3
-
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

"...zoals Jantje", dacht hij erbij.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Roeline »

Ambtenaar schreef: Doordat beroepen is overladen met een - in mijn ogen misplaatst - geestelijk sausje wordt het enorm groot gemaakt. Ik zou het logisch vinden als er eerst een aantal gesprekken worden gevoerd tussen kerkenraad en predikant voordat een beroep wordt uitgebracht.
Ik ben het hier wel mee eens maar vraag me wel af of dat de hijgerigheid gaat wegnemen. Hoe politiek zou het beroepingswerk dan eventueel kunnen worden? Welke troeven zullen uit de kast getrokken gaan worden wanneer een beroep al dan niet aannemen voor een deel wordt bepaald door praktische ingrepen, zoals gesprekken?

Ik denk dat het opblazen van het beroepingswerk vooral veroorzaakt wordt door de combi "veel vraag, weinig aanbod" & het ongrijpbare/geestelijke. In die samenhang vooral.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Luther »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:Ik ben het met @Mannetje eens.

Het punt is echter wel dat je ziet dat er veel kerkenraden zijn die een kopieergedrag vertonen en uitsluidend vlotte sprekers met een gewenste ligging kandideren. Als er dan kerkenraden zijn die dat niet doen, en andere dominees kandideren, die minder vaak worden beroepen, of waar sommigen een aversie tegen hebben, worden de gemeenteleden boos.
Het is toch logisch dat een kerkenraad kijkt of de predikant past bij de signatuur van de gemeente. Is er een mismatch dan zal de gemeente leden zien vertrekken.

Doordat beroepen is overladen met een - in mijn ogen misplaatst - geestelijk sausje wordt het enorm groot gemaakt. Ik zou het logisch vinden als er eerst een aantal gesprekken worden gevoerd tussen kerkenraad en predikant voordat een beroep wordt uitgebracht.
- Wat is een misplaatst geestelijk sausje in dit verband?
- Wat zou er in die gesprekken allemaal gewisseld moeten worden? En hoe voorkom je dat dat een soort sollicitatiegesprek wordt?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Zita »

Jantje schreef:Ik ben het met @Mannetje eens.

Het punt is echter wel dat je ziet dat er veel kerkenraden zijn die een kopieergedrag vertonen en uitsluidend vlotte sprekers met een gewenste ligging kandideren. Als er dan kerkenraden zijn die dat niet doen, en andere dominees kandideren, die minder vaak worden beroepen, of waar sommigen een aversie tegen hebben, worden de gemeenteleden boos.
Dat kan ik me prima voorstellen als het om de eigen gemeente gaat. Maar in bijv de Gereformeerde Bond is het (in mijn omgeving althans) ondenkbaar dat mensen zich zo druk maken om welke beroepen een naburige gemeente, of een gemeente aan de andere kant van het land uitbrengt.
In de GG zijn er flanken die er officieel niet zijn. En als er dan flanksgewijze wordt beroepen, moet iedereen daar blijkbaar iets van vinden. In bijvoorbeeld de PKN en de CGK zijn er tamelijk officiële flanken. Daar wordt logischerwijs flanksgewijze beroepen, en dat vinden we prima. Maar goed, dit is ook maar mijn mening.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Ik snap je gedachtegang.

Echter: de verschillen in de GG zijn over het algemeen genomen, zeker als je vergelijkt met de CGK of de PKN, binnen de huidige bandbreedte minimaal. In dát licht kan ik niet door één deur mensen die slechts enkele dominees in hun straatje vinden passen. Ik heb mijn gehele kerkverband, van harte lief, en of nu ds. Zondag of ds. Van Boven op de preekstoel staat, als Gods Woord maar gepreekt wordt. En uiteraard passen beide dominees niet in alle gemeenten thuis. Maar je geeft wel als kerkenraad leiding van een gemeente binnen dit kerkverband en daarom hoor je ook mede hiervoor (ik refereer aan dit draadje en doel dus op het beroepingswerk) elke dominee uit te nodigen voor de zondagse diensten. Ik dwaal nogal af, maar ik pleit ervoor om weet terug te gaan naar een centrale regeling door de classis, zoals dat 100 jaar geleden ook de gewoonte was. Dan preekt én elke dominee in iedere gemeente én ook de kleine gemeenten in Zeeland en Noord-Nederland worden niet overgeslagen.

Daarom zal ik me ook nooit thuisvoelen in een kerk waarin de flanken dusdanig wijd uit elkaar zijn dat zich een verband ín een kerk vormt. Mijns inziens is dat geen flank meer, al heet het officieel nog wel zo. Tijdens de Nashville-verklaring werd dat in bijvoorbeeld het Nieuwsuurgesprek van enerzijds ds. M. Klaassen en anderzijds dr. De Reuver heel pijnlijk publiekelijk duidelijk. Maar goed, dit is ook maar mijn mening.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ambtenaar »

Luther schreef: - Wat is een misplaatst geestelijk sausje in dit verband?
- Wat zou er in die gesprekken allemaal gewisseld moeten worden? En hoe voorkom je dat dat een soort sollicitatiegesprek wordt?
1. Net doen of louter geestelijke aspecten een rol spelen bij een keuze voor een gemeente. In sommige kerken klinkt de roepstem vanuit kleine gemeenten dan meestal niet. Door net te dien of praktische argumenten geen rol spelen, ben je ongloofwaardig.
2. Gesprekken om te kijken of predikant en kerkenraad een gemeenschappelijke visie hebben op het functioneren (van een predikant in) een gemeente, theologische ligging, etc.
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Roeline »

.
Laatst gewijzigd door Roeline op 20 feb 2019, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
OutOfTheBox
Berichten: 158
Lid geworden op: 22 okt 2018, 20:52

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door OutOfTheBox »

Jantje schreef:Ik snap je gedachtegang.

Echter: de verschillen in de GG zijn over het algemeen genomen, zeker als je vergelijkt met de CGK of de PKN, binnen de huidige bandbreedte minimaal. In dát licht kan ik niet door één deur mensen die slechts enkele dominees in hun straatje vinden passen. Ik heb mijn gehele kerkverband, van harte lief, en of nu ds. Zondag of ds. Van Boven op de preekstoel staat, als Gods Woord maar gepreekt wordt. En uiteraard passen beide dominees niet in alle gemeenten thuis. Maar je geeft wel als kerkenraad leiding van een gemeente binnen dit kerkverband en daarom hoor je ook mede hiervoor (ik refereer aan dit draadje en doel dus op het beroepingswerk) elke dominee uit te nodigen voor de zondagse diensten. Ik dwaal nogal af, maar ik pleit ervoor om weet terug te gaan naar een centrale regeling door de classis, zoals dat 100 jaar geleden ook de gewoonte was. Dan preekt én elke dominee in iedere gemeente én ook de kleine gemeenten in Zeeland en Noord-Nederland worden niet overgeslagen.

Daarom zal ik me ook nooit thuisvoelen in een kerk waarin de flanken dusdanig wijd uit elkaar zijn dat zich een verband ín een kerk vormt. Mijns inziens is dat geen flank meer, al heet het officieel nog wel zo. Tijdens de Nashville-verklaring werd dat in bijvoorbeeld het Nieuwsuurgesprek van enerzijds ds. M. Klaassen en anderzijds dr. De Reuver heel pijnlijk publiekelijk duidelijk. Maar goed, dit is ook maar mijn mening.
Waarom hamer je er zo op dat een ieder de volledige breedte van de GG zou moeten omarmen? Kan dan ook iets weghebben van een geforceerde eenheid. Ik ken ook GG gemeenten die het credo bezigen dat alle predikanten uit de volledige breedte uitgenodigd moeten worden in de kerkdiensten. In mijn optiek harstikke verwarrend. Zit je de ene zondag te luisteren naar ds. Zondag en een zondag (met kleine z :D ) later naar ds. Van Boven (om maar in jouw voorbeeld te blijven). Word je aardig schizofreen van.....
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Toemaar, je trekt wel een hele grote schoen aan hier.

De ene keer wordt je bemoedigd en de andere keer leer je weer meer inzien hoe slecht en zondig je wel niet bent voor God. Dat is toch niet schizofreen? Je zorgt met jouw gedachtengang wel voor een verdere uiteendrijving in plaats van dat je naar verbinding zoekt.

Als er hier op aarde geen pogen naar eenheid is, hoe moet dat dan straks in de hemel?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:Ik snap je gedachtegang.

Echter: de verschillen in de GG zijn over het algemeen genomen, zeker als je vergelijkt met de CGK of de PKN, binnen de huidige bandbreedte minimaal. In dát licht kan ik niet door één deur mensen die slechts enkele dominees in hun straatje vinden passen. Ik heb mijn gehele kerkverband, van harte lief, en of nu ds. Zondag of ds. Van Boven op de preekstoel staat, als Gods Woord maar gepreekt wordt[/b]. En uiteraard passen beide dominees niet in alle gemeenten thuis. Maar je geeft wel als kerkenraad leiding van een gemeente binnen dit kerkverband en daarom hoor je ook mede hiervoor (ik refereer aan dit draadje en doel dus op het beroepingswerk) elke dominee uit te nodigen voor de zondagse diensten. Ik dwaal nogal af, maar ik pleit ervoor om weet terug te gaan naar een centrale regeling door de classis, zoals dat 100 jaar geleden ook de gewoonte was. Dan preekt én elke dominee in iedere gemeente én ook de kleine gemeenten in Zeeland en Noord-Nederland worden niet overgeslagen.

Daarom zal ik me ook nooit thuisvoelen in een kerk waarin de flanken dusdanig wijd uit elkaar zijn dat zich een verband ín een kerk vormt. Mijns inziens is dat geen flank meer, al heet het officieel nog wel zo. Tijdens de Nashville-verklaring werd dat in bijvoorbeeld het Nieuwsuurgesprek van enerzijds ds. M. Klaassen en anderzijds dr. De Reuver heel pijnlijk publiekelijk duidelijk. Maar goed, dit is ook maar mijn mening.

Je voelt je nog wel thuis in de GG?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Jawel. Dat zeg ik toch?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:Jawel. Dat zeg ik toch?
Ik ben de mening toegedaan dat de flanken in de GG wel teveel uit elkaar gegroeid zijn. Men verstaat elkaar vaak niet (geestelijk) meer en het cultuurverschil lijkt ook alleen maar groter te worden. En dan heb ik het nog geeneens zozeer over predikanten maar over de gemeentes/kerkenraden/leden.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

GGotK schreef:
Jantje schreef:Jawel. Dat zeg ik toch?
Ik ben de mening toegedaan dat de flanken in de GG wel teveel uit elkaar gegroeid zijn. Men verstaat elkaar vaak niet (geestelijk) meer en het cultuurverschil lijkt ook alleen maar groter te worden. En dan heb ik het nog geeneens zozeer over predikanten maar over de gemeentes/kerkenraden/leden.
Zolang de verschillen van en door de predikanten niet breed uitgemeten worden (denk ook aan de vriendschappen van soms heel verschillende dominees) en zij zelf, ondanks alle verschillen schouder aan schouder kunnen arbeiden, zal het wel gaan.
Als de situatie van de tweedeling echter vergeren zal, zal ik me op den duur misschien ooit, in het uiterste geval, wel genoodzaakt zien het kerkverband te moeten verlaten en aansluiting te moeten zoeken bij de Gereformeerde Gemeenten in Nederland.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ditbenik »

Jantje schreef:
GGotK schreef:
Jantje schreef:Jawel. Dat zeg ik toch?
Ik ben de mening toegedaan dat de flanken in de GG wel teveel uit elkaar gegroeid zijn. Men verstaat elkaar vaak niet (geestelijk) meer en het cultuurverschil lijkt ook alleen maar groter te worden. En dan heb ik het nog geeneens zozeer over predikanten maar over de gemeentes/kerkenraden/leden.
Zolang de verschillen van en door de predikanten niet breed uitgemeten worden (denk ook aan de vriendschappen van soms heel verschillende dominees) en zij zelf, ondanks alle verschillen schouder aan schouder kunnen arbeiden, zal het wel gaan.
Als de situatie van de tweedeling echter vergeren zal, zal ik me op den duur misschien ooit, in het uiterste geval, wel genoodzaakt zien het kerkverband te moeten verlaten en aansluiting te moeten zoeken bij de Gereformeerde Gemeenten in Nederland.
Zo'n laatste zinnetje roept bij mij al het beeld op van iemand die de zogenaamde flanken prima vindt, zolang ze maar in zijn straatje passen. Als dat niet meer het geval is worden andere leraren gezocht naar eigen goeddunken. En dat terwijl je een uur eerder schrijft:
Als er hier op aarde geen pogen naar eenheid is, hoe moet dat dan straks in de hemel?

Dan kan ik alleen maar concluderen dat je een hele smalle eenheid zoekt. Een eenheid op basis van je eigen gevoelens en meningen en niet op basis van de Schrift of verbondenheid in Christus.
Je postings vormen zo een heel tegenstrijdig beeld.
Gesloten