Beroepingswerk discussie [4]

OutOfTheBox
Berichten: 158
Lid geworden op: 22 okt 2018, 20:52

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door OutOfTheBox »

pierre27 schreef:
OutOfTheBox schreef:
Jantje schreef:
pierre27 schreef:Gereformeerde Gemeenten

Beroepen te Scherpenzeel: ds. G.J.N. Moens te Lisse.
Ik weet nog niet wat je bron is, maar als het waar is, vind ik het wel heel opmerkelijk dat een gemeente van 2063 leden een dominee beroept van 66 jaar, terwijl als tegenkandidaat de 49-jarige consulent stond.
Ik denk dat ds. Moens heel goed past bij een gemeente als de GG van Scherpenzeel. Ik zou er zelf heel veel moeite mee hebben als deze ds. bij onze gemeente beroepen zou worden, aangezien hij zich heel negatief heeft uitgelaten over de HSV. Weet eerlijk gezegd niet wat ik dan zou doen als een dergelijke predikant naar onze gemeente zou komen..... Maar hopelijk worden dergelijke predikanten bij ons niet beroepen.
Je kent Scherpenzeel wellicht slecht. Wat een kulreactie zeg.
Thanks Pierre :?
OutOfTheBox
Berichten: 158
Lid geworden op: 22 okt 2018, 20:52

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door OutOfTheBox »

Jantje schreef:Inderdaad.
Ik vraag me sterk af wat je dan nog te zoeken hebt in de GG.
En @OutOfTheBox, je doet je forumnaam in ieder geval geen eer aan...
Waarom vraag je je dat sterk af? Wat te denken dan van GG's die stellen nooit een predikant te beroepen uit mijn eerder genoemde lijstje? Daar geldt dan toch hetzelfde voor?

Ik zou niet weten waarom ik geen voorkeur zou mogen hebben, volgens mij iets heel menselijks. De genoemde predikanten preken Gods Woord op een hele duidelijke wijze, laten de Bijbel écht spreken (Sola Scriptura) en halen er niet allerlei ingewikkelds bij. Het aanbod van genade functioneert echt. Daarnaast doen ze dit in een taalgebruik die mijn kinderen ook begrijpen, voor mij zeer essentieel.
OutOfTheBox
Berichten: 158
Lid geworden op: 22 okt 2018, 20:52

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door OutOfTheBox »

Ditbenik schreef:
Jantje schreef:Inderdaad.
Ik vraag me sterk af wat je dan nog te zoeken hebt in de GG.
En @OutOfTheBox, je doet je forumnaam in ieder geval geen eer aan...
Wat een onvoorstelbaar onbijbelse reactie. Afwijkende mening? Oprotten dan. De Ger Gem is alleen voor mensen die het in alles eens met Jantje en anders hebben ze daar niks te zoeken? Het is maar dat u het weet.....
Idd, zo komt het ook op mij over. In zo'n klimaat kan ik niet ademen, heeft naar mijn mening ook sterk sektarische trekken.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bezorgd »

Laatst gewijzigd door Bezorgd op 19 feb 2019, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ad Anker »

Bezorgd schreef:"Wat, te oud" denk Sanders ;) https://nos.nl/artikel/2272614-bernie-s ... ingen.html
:super :yahoo
OutOfTheBox
Berichten: 158
Lid geworden op: 22 okt 2018, 20:52

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door OutOfTheBox »

Bezorgd schreef:"Wat, te oud" denkt Sanders ;) https://nos.nl/artikel/2272614-bernie-s ... ingen.html
:D :D
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

OutOfTheBox schreef:
Jantje schreef:Inderdaad.
Ik vraag me sterk af wat je dan nog te zoeken hebt in de GG.
En @OutOfTheBox, je doet je forumnaam in ieder geval geen eer aan...
Waarom vraag je je dat sterk af? Wat te denken dan van GG's die stellen nooit een predikant te beroepen uit mijn eerder genoemde lijstje? Daar geldt dan toch hetzelfde voor?

Ik zou niet weten waarom ik geen voorkeur zou mogen hebben, volgens mij iets heel menselijks. De genoemde predikanten preken Gods Woord op een hele duidelijke wijze, laten de Bijbel écht spreken (Sola Scriptura) en halen er niet allerlei ingewikkelds bij. Het aanbod van genade functioneert echt. Daarnaast doen ze dit in een taalgebruik die mijn kinderen ook begrijpen, voor mij zeer essentieel.
Wat te denken van de GG's die alléén maar een dominee uit jouw lijstje opzetten en nooit eens wat meer naar het midden kijken? Kan dat dan wél volgens jouw?

Zeker. Dat doen de genoemde predikanten inderdaad. Ds. Baan bijvoorbeeld hoor ik heel graag. Maar dat neemt absoluut niet weg dat ik aan de andere zijde van de GG ook zo een lijstje kan opnoemen van dominees die heel duidelijk en evenwichtig het Evangelie van vrije genade verkondigen. En daar lijk jij aan voorbij te (willen?) gaan (wellicht omdat je deze predikanten niet goed kent?). Dát is het punt waar ik op tegen ben.

Voor alle duidelijkheid: als er een ander (lees: rechts) lijstje had gestaan, dan had ik deze opmerking ook gemaakt. Begrijp je een beetje wat ik bedoel?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
OutOfTheBox schreef:Wat te denken dan van GG's die stellen nooit een predikant te beroepen uit mijn eerder genoemde lijstje? Daar geldt dan toch hetzelfde voor?
Wat te denken van de GG's die alléén maar een dominee uit jouw lijstje opzetten en nooit eens wat meer naar het midden kijken? Kan dat dan wél volgens jouw?
Dit is toch een vrij moeizame manier van discussie voeren, vind ik.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10448
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Zita »

Jantje schreef:
OutOfTheBox schreef:
Jantje schreef:Inderdaad.
Ik vraag me sterk af wat je dan nog te zoeken hebt in de GG.
En @OutOfTheBox, je doet je forumnaam in ieder geval geen eer aan...
Waarom vraag je je dat sterk af? Wat te denken dan van GG's die stellen nooit een predikant te beroepen uit mijn eerder genoemde lijstje? Daar geldt dan toch hetzelfde voor?
Ik vraag me af waarom we van alles zouden moeten denken van het het beroepingswerk van andere gemeenten. Waarom zou je daar zo'n sterke mening over moeten hebben? Als het je eigen gemeente betreft, snap ik het. Maar waarom zoveel kabaal over andere gemeenten? Maar misschien moet je hiervoor GG zijn.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

Zita schreef:
Jantje schreef:
OutOfTheBox schreef:
Jantje schreef:Inderdaad.
Ik vraag me sterk af wat je dan nog te zoeken hebt in de GG.
En @OutOfTheBox, je doet je forumnaam in ieder geval geen eer aan...
Waarom vraag je je dat sterk af? Wat te denken dan van GG's die stellen nooit een predikant te beroepen uit mijn eerder genoemde lijstje? Daar geldt dan toch hetzelfde voor?
Ik vraag me af waarom we van alles zouden moeten denken van het het beroepingswerk van andere gemeenten. Waarom zou je daar zo'n sterke mening over moeten hebben? Als het je eigen gemeente betreft, snap ik het. Maar waarom zoveel kabaal over andere gemeenten? Maar misschien moet je hiervoor GG zijn.
:D
Mannetje
Berichten: 7745
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Mannetje »

Zita schreef:
Jantje schreef:
OutOfTheBox schreef:
Jantje schreef:Inderdaad.
Ik vraag me sterk af wat je dan nog te zoeken hebt in de GG.
En @OutOfTheBox, je doet je forumnaam in ieder geval geen eer aan...
Waarom vraag je je dat sterk af? Wat te denken dan van GG's die stellen nooit een predikant te beroepen uit mijn eerder genoemde lijstje? Daar geldt dan toch hetzelfde voor?
Ik vraag me af waarom we van alles zouden moeten denken van het het beroepingswerk van andere gemeenten. Waarom zou je daar zo'n sterke mening over moeten hebben? Als het je eigen gemeente betreft, snap ik het. Maar waarom zoveel kabaal over andere gemeenten? Maar misschien moet je hiervoor GG zijn.
Dat vind ik als GG-er helemaal geen leuke opmerking!
-
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bezorgd »

Ik begrijp Zita's reactie wel. In andere kerkverbanden is selectief beroepen heel gebruikelijk en zelfs wenselijk.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Ik ben het met @Mannetje eens.

Het punt is echter wel dat je ziet dat er veel kerkenraden zijn die een kopieergedrag vertonen en uitsluidend vlotte sprekers met een gewenste ligging kandideren. Als er dan kerkenraden zijn die dat niet doen, en andere dominees kandideren, die minder vaak worden beroepen, of waar sommigen een aversie tegen hebben, worden de gemeenteleden boos.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

Bezorgd schreef:Ik begrijp Zita's reactie wel. In andere kerkverbanden is selectief beroepen heel gebruikelijk en zelfs wenselijk.
Dat heeft toch wel elke kerk ?
ook kerken binnen de rechterflank van de refogezindte ?
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:Ik ben het met @Mannetje eens.

Het punt is echter wel dat je ziet dat er veel kerkenraden zijn die een kopieergedrag vertonen en uitsluidend vlotte sprekers met een gewenste ligging kandideren. Als er dan kerkenraden zijn die dat niet doen, en andere dominees kandideren, die minder vaak worden beroepen, of waar sommigen een aversie tegen hebben, worden de gemeenteleden boos.
Het is toch logisch dat een kerkenraad kijkt of de predikant past bij de signatuur van de gemeente. Is er een mismatch dan zal de gemeente leden zien vertrekken.

Doordat beroepen is overladen met een - in mijn ogen misplaatst - geestelijk sausje wordt het enorm groot gemaakt. Ik zou het logisch vinden als er eerst een aantal gesprekken worden gevoerd tussen kerkenraad en predikant voordat een beroep wordt uitgebracht.
Gesloten