Beroepingswerk discussie [4]

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33249
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Tiberius »

Waarom vind jij het 'niet christelijk' als een predikant niet jan en alleman op de hoogte wil brengen van zijn ziekte en/of zorgen? Heeft hij geen recht op privacy dan?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door pierre27 »

In de meeste gevallen komt na korte of lange tijd in de Saambinder een mededeling betreffende de reden van ziek of afwezig zijn. Vaak is de betreffende gemeente eerder en iets uitgebreider bijgepraat. Nuchter bekeken lijkt me dat meer dan voldoende. Wat dat betreft is de Nederlandse wetgeving op dit terrein van de privacy een gezonde wet. Dat de een net iets meer wil weten dan de ander is dan dikke pech. Zonder de exacte reden te weten kun je ook voor al deze mensen bidden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door pierre27 »

Jantje schreef::D :bobo :haha :mdr :jongle

Natuurlijk niet. Wat dacht je dan?
Ik dacht dat even ja, maar fijn dat je een helder antwoord geeft.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Herman »

Tiberius schreef:Waarom vind jij het 'niet christelijk' als een predikant niet jan en alleman op de hoogte wil brengen van zijn ziekte en/of zorgen? Heeft hij geen recht op privacy dan?
Dominees staan zich over het algemeen te bemoeien met de diepste geestelijke roerselen van hun hoorders. Op dat moment ontstaat er een wederkerige relatie, waarin een formeel beroep op privacy volgens mij niet meer past.

Dus enige openheid is niet slecht. En daarin hangt het van de persoon zelf af in welke mate hij dan openheid geeft. Niet alle ziekten zijn even kies om in het op openbaar gedetailleerd te delen. Het is wel fijn de mogelijkheden en voortgang van de genezing te weten.
OutOfTheBox
Berichten: 158
Lid geworden op: 22 okt 2018, 20:52

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door OutOfTheBox »

Jantje schreef:
pierre27 schreef:Gereformeerde Gemeenten

Beroepen te Scherpenzeel: ds. G.J.N. Moens te Lisse.
Ik weet nog niet wat je bron is, maar als het waar is, vind ik het wel heel opmerkelijk dat een gemeente van 2063 leden een dominee beroept van 66 jaar, terwijl als tegenkandidaat de 49-jarige consulent stond.
Ik denk dat ds. Moens heel goed past bij een gemeente als de GG van Scherpenzeel. Ik zou er zelf heel veel moeite mee hebben als deze ds. bij onze gemeente beroepen zou worden, aangezien hij zich heel negatief heeft uitgelaten over de HSV. Weet eerlijk gezegd niet wat ik dan zou doen als een dergelijke predikant naar onze gemeente zou komen..... Maar hopelijk worden dergelijke predikanten bij ons niet beroepen.
DDD
Berichten: 28652
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Ook in Scherpenzeel zijn natuurlijk mensen die niet blij zijn als er gekat wordt op de HSV. Maar goed, verder kan ik je standpunt wel begrijpen, met die kanttekening dat een predikant natuurlijk van de kerkenraad wel opdracht kan krijgen om zijn persoonlijke opvattingen over de HSV niet in zijn ambtelijke werk te benoemen. Iedere predikant heeft zich te houden aan het kerkenraadsbeleid in middelmatige zaken. Dus als een kerkenraad goed functioneert, zou zoiets in de praktijk geen problemen behoeven te geven. Ik heb daar ook anders over gedacht, maar ik zie met eigen ogen dat het kan.
OutOfTheBox
Berichten: 158
Lid geworden op: 22 okt 2018, 20:52

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door OutOfTheBox »

DDD schreef:Ook in Scherpenzeel zijn natuurlijk mensen die niet blij zijn als er gekat wordt op de HSV. Maar goed, verder kan ik je standpunt wel begrijpen, met die kanttekening dat een predikant natuurlijk van de kerkenraad wel opdracht kan krijgen om zijn persoonlijke opvattingen over de HSV niet in zijn ambtelijke werk te benoemen. Iedere predikant heeft zich te houden aan het kerkenraadsbeleid in middelmatige zaken. Dus als een kerkenraad goed functioneert, zou zoiets in de praktijk geen problemen behoeven te geven. Ik heb daar ook anders over gedacht, maar ik zie met eigen ogen dat het kan.
Okay, dat zou kunnen en denk ook wel dat dat bij ons zo zou kunnen functioneren. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik me nog maar in een smaldeel van de GG predikanten herken. Ik hoop dat we één van deze predikanten zullen gaan beroepen: 1) ds. W. Harinck 2) ds. Zondag 3) ds. IJsselstein 4) ds. Vergunst 5) ds. Baan

De rest ken ik wellicht nog niet (goed), maar zo sta ik er nu in elk geval wel in.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Alleen ds. Vergunst, ds. Visscher en ds. Zondag zijn beroepbaar. En ds. IJsselstein kun je niet beroepen, want hij is zendingspredikant.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door pierre27 »

OutOfTheBox schreef:
Jantje schreef:
pierre27 schreef:Gereformeerde Gemeenten

Beroepen te Scherpenzeel: ds. G.J.N. Moens te Lisse.
Ik weet nog niet wat je bron is, maar als het waar is, vind ik het wel heel opmerkelijk dat een gemeente van 2063 leden een dominee beroept van 66 jaar, terwijl als tegenkandidaat de 49-jarige consulent stond.
Ik denk dat ds. Moens heel goed past bij een gemeente als de GG van Scherpenzeel. Ik zou er zelf heel veel moeite mee hebben als deze ds. bij onze gemeente beroepen zou worden, aangezien hij zich heel negatief heeft uitgelaten over de HSV. Weet eerlijk gezegd niet wat ik dan zou doen als een dergelijke predikant naar onze gemeente zou komen..... Maar hopelijk worden dergelijke predikanten bij ons niet beroepen.
Je kent Scherpenzeel wellicht slecht. Wat een kulreactie zeg.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Inderdaad.
Ik vraag me sterk af wat je dan nog te zoeken hebt in de GG.
En @OutOfTheBox, je doet je forumnaam in ieder geval geen eer aan...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ditbenik »

Jantje schreef:Inderdaad.
Ik vraag me sterk af wat je dan nog te zoeken hebt in de GG.
En @OutOfTheBox, je doet je forumnaam in ieder geval geen eer aan...
Wat een onvoorstelbaar onbijbelse reactie. Afwijkende mening? Oprotten dan. De Ger Gem is alleen voor mensen die het in alles eens met Jantje en anders hebben ze daar niks te zoeken? Het is maar dat u het weet.....
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bezorgd »

Ditbenik schreef:
Jantje schreef:Inderdaad.
Ik vraag me sterk af wat je dan nog te zoeken hebt in de GG.
En @OutOfTheBox, je doet je forumnaam in ieder geval geen eer aan...
Wat een onvoorstelbaar onbijbelse reactie. Afwijkende mening? Oprotten dan. De Ger Gem is alleen voor mensen die het in alles eens met Jantje en anders hebben ze daar niks te zoeken? Het is maar dat u het weet.....
Ik had, alhoewel in andere woorden , dezelfde gedachten bij deze reactie. En helaas wordt er door meerderen zo gedacht...
Zwijgen en ja-knikken, en anders: gaan.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

De GG is mij hartelijk lief, in de volle breedte. Daarom gaan mijn nekharen recht overeind staan als je slechts enkele predikanten als eigen dominee wilt hebben en de rest afserveert, zowel ter linker- als ter rechterzijde.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door GGBeroopingswerk »

OutOfTheBox schreef:
DDD schreef:Ook in Scherpenzeel zijn natuurlijk mensen die niet blij zijn als er gekat wordt op de HSV. Maar goed, verder kan ik je standpunt wel begrijpen, met die kanttekening dat een predikant natuurlijk van de kerkenraad wel opdracht kan krijgen om zijn persoonlijke opvattingen over de HSV niet in zijn ambtelijke werk te benoemen. Iedere predikant heeft zich te houden aan het kerkenraadsbeleid in middelmatige zaken. Dus als een kerkenraad goed functioneert, zou zoiets in de praktijk geen problemen behoeven te geven. Ik heb daar ook anders over gedacht, maar ik zie met eigen ogen dat het kan.
Okay, dat zou kunnen en denk ook wel dat dat bij ons zo zou kunnen functioneren. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik me nog maar in een smaldeel van de GG predikanten herken. Ik hoop dat we één van deze predikanten zullen gaan beroepen: 1) ds. W. Harinck 2) ds. Zondag 3) ds. IJsselstein 4) ds. Vergunst 5) ds. Baan

De rest ken ik wellicht nog niet (goed), maar zo sta ik er nu in elk geval wel in.
Dat laatste verklaart veel:
Rechts verguist links (die ze nagenoeg nooit horen, laat staan kennen)
Links verguist rechts (die ze nagenoeg nooit horen, laat staan kennen)
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door GGBeroopingswerk »

OutOfTheBox schreef:
DDD schreef:Ook in Scherpenzeel zijn natuurlijk mensen die niet blij zijn als er gekat wordt op de HSV. Maar goed, verder kan ik je standpunt wel begrijpen, met die kanttekening dat een predikant natuurlijk van de kerkenraad wel opdracht kan krijgen om zijn persoonlijke opvattingen over de HSV niet in zijn ambtelijke werk te benoemen. Iedere predikant heeft zich te houden aan het kerkenraadsbeleid in middelmatige zaken. Dus als een kerkenraad goed functioneert, zou zoiets in de praktijk geen problemen behoeven te geven. Ik heb daar ook anders over gedacht, maar ik zie met eigen ogen dat het kan.
Okay, dat zou kunnen en denk ook wel dat dat bij ons zo zou kunnen functioneren. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik me nog maar in een smaldeel van de GG predikanten herken. Ik hoop dat we één van deze predikanten zullen gaan beroepen: 1) ds. W. Harinck 2) ds. Zondag 3) ds. IJsselstein 4) ds. Vergunst 5) ds. Baan

De rest ken ik wellicht nog niet (goed), maar zo sta ik er nu in elk geval wel in.
Dat laatste verklaart veel:
Rechts verguist links (die ze nagenoeg nooit horen, laat staan kennen)
Links verguist rechts (die ze nagenoeg nooit horen, laat staan kennen)
Gesloten