Beroepingswerk discussie [4]

Mannetje
Berichten: 7757
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Mannetje »

Tiberius schreef:Één beroep, dan is dat toch uniek?
Ook. Maar de zinspeling was op de andere betekenis van enig in dit geval.
-
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door eilander »

Het is een enige discussie, en enige vrijheid om off-topic te gaan wordt wel toegestaan, maar laten we nu weer teruggaan naar het enige doel van dit topic.
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ouddorp »

Beroepen te Sint Philipsland: Ds. Th. L. Zwartbol te Urk.
Ook ds. Zwartbol krijgt na twee jaar weer zijn eerste beroep.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door SecorDabar »

Tiberius schreef:Één beroep, dan is dat toch uniek?
Misschien komt het omdat andere gemeenten reeds voorzien zijn, of dat ze op dezelfde tijd anderen beroepen hebben.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
NorahLinde
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 feb 2018, 12:52

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door NorahLinde »

Onlangs werd kandidaat Van Gent beroepbaar gesteld binnen de CGK. Hij is nu enkelvoudig gekandideerd in Ouderkerk aan de Amstel.
Dit terwijl kandidaat Pronk tot op heden geen beroep heeft ontvangen. Laatstgenoemde is inmiddels een jaar beroepbaar. Naast dat dit voor hem ongetwijfeld de nodige vragen met zich meebrengt, vroeg ik me af of er een 'maximum' zit aan de tijd dat je kandidaat mag zijn zonder beroepen te ontvangen. Ik heb daar ooit wel eens van gehoord, maar nooit exact begrepen hoe dat zit. Iets met klok en klepel. Weet iemand hier meer van af?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12040
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Herman »

Ieder jaar vind een gesprek met het curatorium plaats en wordt de termijn van beroepbaarstelling verlengd. Dat kan twee keer.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Je kan dus maximaal 3 jaar kandidaat blijven dan? Wat gebeurt er daarna? En weet iemand hoe dat in de PKN is geregeld (denk aan kand. Jansen)?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door gallio »

Jantje schreef:Je kan dus maximaal 3 jaar kandidaat blijven dan? Wat gebeurt er daarna? En weet iemand hoe dat in de PKN is geregeld (denk aan kand. Jansen)?
Ik denk dat je preekconsent dan ingetrokken wordt. Wat denk je zelf ?
HHKtE
Berichten: 1447
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door HHKtE »

NorahLinde schreef:Onlangs werd kandidaat Van Gent beroepbaar gesteld binnen de CGK. Hij is nu enkelvoudig gekandideerd in Ouderkerk aan de Amstel.
Dit terwijl kandidaat Pronk tot op heden geen beroep heeft ontvangen. Laatstgenoemde is inmiddels een jaar beroepbaar. Naast dat dit voor hem ongetwijfeld de nodige vragen met zich meebrengt, vroeg ik me af of er een 'maximum' zit aan de tijd dat je kandidaat mag zijn zonder beroepen te ontvangen. Ik heb daar ooit wel eens van gehoord, maar nooit exact begrepen hoe dat zit. Iets met klok en klepel. Weet iemand hier meer van af?
er zijn en komen wat vacante gemeenten waar Kand Pronk zou passen denk ik.
Driebergen Renswoude Meerkerk en Tholen/Oud Vossemeer
Gritje
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 apr 2018, 21:36

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Gritje »

Jantje schreef:Je kan dus maximaal 3 jaar kandidaat blijven dan? Wat gebeurt er daarna? En weet iemand hoe dat in de PKN is geregeld (denk aan kand. Jansen)?
Volgens mij is er in de PKN geen termijn aan het kandidaat blijven en in de HHK ook niet.
NorahLinde
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 feb 2018, 12:52

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door NorahLinde »

Okey. 3 jaar dus. Wel ingewikkeld, omdat deze kandidaat zich geroepen voelt door de Heere, maar tot nu toe niet geroepen wordt door de kerken.
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Roeline »

NorahLinde schreef:Okey. 3 jaar dus. Wel ingewikkeld, omdat deze kandidaat zich geroepen voelt door de Heere, maar tot nu toe niet geroepen wordt door de kerken.
Het lijkt me een hele beproeving. Menselijk gezien zou je verwachten dat alles van binnen ondersteboven gaat. Maar misschien ook niet. Wellicht mag hij het zeker en vast weten in de Handen van Zijn Zender. Het ligt voor iedereen zo anders. Ik heb weleens van een kandidaat van de Gereformeerde Gemeenten gehoord dat hij het zeer benauwd had onder de tientallen beroepen die hij kreeg, menend totaal ongeschikt te zijn en die de eerste 2,5 week ook geen enkele duidelijkheid had, geen sprankje.
NorahLinde
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 feb 2018, 12:52

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door NorahLinde »

Roeline schreef:
NorahLinde schreef:Okey. 3 jaar dus. Wel ingewikkeld, omdat deze kandidaat zich geroepen voelt door de Heere, maar tot nu toe niet geroepen wordt door de kerken.
Het lijkt me een hele beproeving. Menselijk gezien zou je verwachten dat alles van binnen ondersteboven gaat. Maar misschien ook niet. Wellicht mag hij het zeker en vast weten in de Handen van Zijn Zender. Het ligt voor iedereen zo anders. Ik heb weleens van een kandidaat van de Gereformeerde Gemeenten gehoord dat hij het zeer benauwd had onder de tientallen beroepen die hij kreeg, menend totaal ongeschikt te zijn en die de eerste 2,5 week ook geen enkele duidelijkheid had, geen sprankje.
Beproeving, inderdaad. Het goede woord ja.
Ik denk dat het ook vraagt van de vacante gemeenten om te blijven zoeken naar of deze kandidaat een geschikte kandidaat zou kunnen zijn voor hun gemeente. Ik vind dat echt een verantwoordelijkheid ook van deze gemeenten.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ditbenik »

Gritje schreef:
Jantje schreef:Je kan dus maximaal 3 jaar kandidaat blijven dan? Wat gebeurt er daarna? En weet iemand hoe dat in de PKN is geregeld (denk aan kand. Jansen)?
Volgens mij is er in de PKN geen termijn aan het kandidaat blijven en in de HHK ook niet.
Formeel wel. Je preekconsent moet ieder jaar verlengd worden.
Gritje
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 apr 2018, 21:36

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Gritje »

Ditbenik schreef:
Gritje schreef:
Jantje schreef:Je kan dus maximaal 3 jaar kandidaat blijven dan? Wat gebeurt er daarna? En weet iemand hoe dat in de PKN is geregeld (denk aan kand. Jansen)?
Volgens mij is er in de PKN geen termijn aan het kandidaat blijven en in de HHK ook niet.
Formeel wel. Je preekconsent moet ieder jaar verlengd worden.
Oke, dat wist ik niet. Weer wat geleerd :)
Gesloten