Beroepingswerk discussie [4]

Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Roeline »

ejvl schreef:Zo bijzonder is het toch niet? De Valk/Wekerom zal ook een selectief aantal predikanten beroepen als ds van Boven weg zou gaan bijvoorbeeld.
Daarmee zeggen ze niet dat predikanten als ds Vreugdenhil, ds Brons en dergelijken een valse leer verkondigen.
Ze vinden een selectief aantal predikanten geschikt voor de gemeente. En dat lijkt mij ook zinvol om over na te denken.
Ik probeer steeds duidelijk te maken dat ik dat ook vind, maar dat ik het onbegrijpelijk vind wanneer men zegt over een gemeente dat ze geen keus hebben! En een vijvertje van 4 mensen overhouden.
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Maar dat is ook gewoon een heel aardige man. Zoals een dominee betaamt.

Dat lijkt me echter geen reden om hem maar in iedere gemeente te beroepen.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door ejvl »

Roeline schreef:
ejvl schreef:Zo bijzonder is het toch niet? De Valk/Wekerom zal ook een selectief aantal predikanten beroepen als ds van Boven weg zou gaan bijvoorbeeld.
Daarmee zeggen ze niet dat predikanten als ds Vreugdenhil, ds Brons en dergelijken een valse leer verkondigen.
Ze vinden een selectief aantal predikanten geschikt voor de gemeente. En dat lijkt mij ook zinvol om over na te denken.
Ik probeer steeds duidelijk te maken dat ik dat ook vind, maar dat ik het onbegrijpelijk vind wanneer men zegt over een gemeente dat ze geen keus hebben! En een vijvertje van 4 mensen overhouden.
Geen keus hebben is inderdaad geen goede bewoording. Er zijn wel degelijk keuzes te maken, als men die niet doet is dat niet omdat men niet kan maar omdat men niet wil.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door GJdeBruijn »

ejvl schreef:Zo bijzonder is het toch niet? De Valk/Wekerom zal ook een selectief aantal predikanten beroepen als ds van Boven weg zou gaan bijvoorbeeld.
Daarmee zeggen ze niet dat predikanten als ds Vreugdenhil, ds Brons en dergelijken een valse leer verkondigen.
Ze vinden een selectief aantal predikanten geschikt voor de gemeente. En dat lijkt mij ook zinvol om over na te denken.
Zo is het. Al dat veronderstel en gefantaseer over die zogenaamde 'linkse gemeenten' die geen predikanten meer kunnen beroepen is gewoon onzin.
In Houten bijv. moest de emerituspredikant nog eerst een eigen woning betrekken. Hij gaat nog gewoon voor in Houten waardoor het beroepingswerk eigenlijk nog op gang moet komen. De veronderstelde relatie tussen 'links' en 'te weinig keuze uit het predikantenkorps' als verklaring voor het gering aantal uitgebrachte beroepen is gewoon stemmingmakerij van de verkeerde soort.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Marion »

ejvl schreef:
Roeline schreef:
ejvl schreef:Zo bijzonder is het toch niet? De Valk/Wekerom zal ook een selectief aantal predikanten beroepen als ds van Boven weg zou gaan bijvoorbeeld.
Daarmee zeggen ze niet dat predikanten als ds Vreugdenhil, ds Brons en dergelijken een valse leer verkondigen.
Ze vinden een selectief aantal predikanten geschikt voor de gemeente. En dat lijkt mij ook zinvol om over na te denken.
Ik probeer steeds duidelijk te maken dat ik dat ook vind, maar dat ik het onbegrijpelijk vind wanneer men zegt over een gemeente dat ze geen keus hebben! En een vijvertje van 4 mensen overhouden.
Geen keus hebben is inderdaad geen goede bewoording. Er zijn wel degelijk keuzes te maken, als men die niet doet is dat niet omdat men niet kan maar omdat men niet wil.
Eigenlijk zie je dat er geen één predikant over de hele breedte beroepen wordt. Behalve dan als kandidaat misschien.
Het is in de praktijk of uiterst links of uiterst rechts. Of rechts en rechts van het midden, en links en links van het midden.
Maar de volle breedte lijkt niet haalbaar, tenzij een dominee kameleonachtige verschijnselen gaat vertonen. Maar dan gaat het ook niet goed vrees ik. Het zijn eigenlijk maar weinig predikanten die alleen in de uitersten blijven hangen. Zoals bijv. Ds. Van Boven en Ds. Beens ter rechterzijde en Ds. Vergunst ter linkerzijde. De rest beweegt zich meer in de brede middenstroom.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Er is wel 1 predikant, denk ik toch. En dat is ds. Van Rijswijk. Hij wordt in ieder geval wel in de volle breedte (en zelfs over kerkmuren heen) gewaardeerd in zijn prediking. Dat is ook al bijzonder.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Zeker. Die is in alles een uitzondering. Die kan ook prima functioneren in een gemeente met enkel hoger opgeleiden, dat denk ik ook wel.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door huisman »

DDD schreef:Zeker. Die is in alles een uitzondering. Die kan ook prima functioneren in een gemeente met enkel hoger opgeleiden, dat denk ik ook wel.
Kun je daar een Bijbels voorbeeld van geven? : Een gemeente met enkel hoog opgeleiden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bezorgd »

Houten toch een tweetal. ;)
Met nog wel twee predikanten uit het "midden".
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

huisman schreef:
DDD schreef:Zeker. Die is in alles een uitzondering. Die kan ook prima functioneren in een gemeente met enkel hoger opgeleiden, dat denk ik ook wel.
Kun je daar een Bijbels voorbeeld van geven? : Een gemeente met enkel hoog opgeleiden.
Nee natuurlijk niet. Het ging om een fictief voorbeeld.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Marion »

Jantje schreef:Er is wel 1 predikant, denk ik toch. En dat is ds. Van Rijswijk. Hij wordt in ieder geval wel in de volle breedte (en zelfs over kerkmuren heen) gewaardeerd in zijn prediking. Dat is ook al bijzonder.
Ik heb daar een andere mening over. Maar we moeten niet op de persoon spelen. Het is al te vaak gebeurt op dit forum dat predikanten beschadigd worden. Ik heb een predikant nog niet zo lang geleden horen zeggen dat hij er gewoon ziek van was wat er op Refoforum over hem werd klaargemaakt. Hij had het gelezen nadat hij er op geattendeerd was. Hij was er een paar dagen door van z'n stuk. En zei: als ze iets tegen mij hebben moeten ze de moed hebben om me te bellen of te bezoeken, dan kan ik dingen uitleggen of corrigeren.

Maar goed, terug naar het punt. Ik geloof niet dat 1 predikant het voor elkaar krijgt in de GG dat ze zowel in Vlissingen als in Uddel op zijn komst zitten te hopen. Tenzij dat deze predikant zich aanpast naar de gemeente en meebeweegt met wat men wil horen. Maar ben je dan nog eerlijk bezig?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Dat eerste is heel erg.

Dat laatste waag ik te betwijfelen. In een gemeente met een afwachtende en lijdelijke mentaliteit preek je wellicht heel anders, dan in een gemeente die meer activistisch en praktisch is aangelegd. Paulus verschilt in zijn brieven aan de verschillende gemeenten ook sterk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Roeline »

Jantje schreef:Dat eerste is heel erg.

Dat laatste waag ik te betwijfelen. In een gemeente met een afwachtende en lijdelijke mentaliteit preek je wellicht heel anders, dan in een gemeente die meer activistisch en praktisch is aangelegd. Paulus verschilt in zijn brieven aan de verschillende gemeenten ook sterk.
Heeft denk ik ook alles met een kerkenraad te maken. Ik merk bij mezelf dat ik bepaald beleid/ een bepaalde houding in een gemeente (te) snel alleen op het conto van de predikant schrijf. Een mooi voorbeeld van hoe flexibel een predikant (door mij onvermoed) kan zijn als het gaat om bijzaken die door een kerkenraad worden bepaald, zoals het verspreiden van preken, zie ik bij de dominee die verhuisde van Scherpenzeel naar Capelle aan den IJssel. Het heeft me blij verrast en ook wel even gecorrigeerd in mijn denkwijze. Intussen is er aan de inhoud van de prediking niets veranderd. Ik wil hier ook niet op de man spelen maar wilde dit voorbeeld toch geven om aan te geven dat niet alleen een dominee verantwoordelijk mag worden gehouden voor het beeld van een gemeente en van haar dominee. Met andere woorden: juist de kerkenraad heeft een groot aandeel in het laten slagen van de integratie van een dominee in een bepaalde gemeente.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door windorgel »

Ds Verschuure had overigens eerder ook geen problemen met het beschikbaar stellen van preken. De kerkenraad van Scherpenzeel wel, dus de preken die hij daar hield kon je niet beluisteren. Preekte hij elders (bijv in IJsselmonde), dan kon je ze gewoon naluisteren.
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Ik ben het helemaal met Roeline eens. Deze keer dan.

@Marion:
Je pb is helaas uit, maar mocht het over iets gaan dat ik schreef, dan stel ik naam, telefoonnummer en e-mailadres graag beschikbaar.
Gesloten