Beroepingswerk discussie [4]

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Wandelende »

Roeline schreef:Knechten als ambassadeurs van dé Koning, en wij voelen ons groot en wijs genoeg om er een selectie in aan te brengen? Kom nou.
Dat is in elke gemeente als het gaat om het beroepingswerk. Dan zou je naar mijn mening eerder de vraag kunnen stellen of de gehanteerde wijze van beroepen wel zo Bijbels is.
(~)
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

En verder is er alle reden voor ondankbaarheid, als je er althans vanuit gaat (en waarom zou je dat niet doen) dat er meer dan genoeg predikanten worden geroepen om alle Gereformeerde Gemeenten te bedienen.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Wandelende »

Roeline schreef:Laat ik het illustreren met een voorbeeld. Toen ds. H. Hofman jr. (toch ook wel vrij selectief beroepen) afscheid nam van Dordrecht sprak ds. A. T. Huijser (inmiddels ook behoorlijk selectief beroepen) hem toe namens de classis. Dit had ds. Huijser speciaal gevraagd omdat ze zulke goede vrienden waren geworden. Ds. Huijser vertelde iets over hun vriendschap, over wandelingen die ze samen maakten bij de Kop van 't Land bijvoorbeeld. Maar ook waren ze het over bepaalde zaken hartgrondig oneens. De discussies liepen soms zo hoog op dat de wederzijdse vrouwen soms bezorgd om de hoek keken. Maar, zei ds. Huijser in mijn woorden: Altijd vonden we elkaar weer op het Enige Fundament. Dan smolten de harten ras ineen.


Goed voorbeeld.
De vervolgvraag zou dan kunnen zijn of het erg is als de ene gemeente ds. X en de andere ds. Y kandideert. Blijkbaar gaat het op de kern (het Enige Fundament) goed en mogen/kunnen er verschillen zijn omtrent allerlei andere zaken.

Dit voorbeeld onderstreept voor mij juist dat je in dit geval echt niet kunt redeneren dat gemeenten ter linkerzijde opeens niet bij het kerkverband zouden passen. Ik vind het met deze reden echt een laakbare, liefdeloze en zeer verwerpelijke zin die je uitsprak: "... dan vraag ik me af wat je nog langer in de Gereformeerde Gemeenten doet. Ga dan weg ofzo."
(~)
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Roeline »

DDD schreef:
Roeline schreef: Ik ben allerminst positief. Als er zo'n 50 predikanten zijn en daarvan vallen er drie of vier in de smaak dan vraag ik me af wat je nog langer in de Gereformeerde Gemeenten doet. Ga dan weg ofzo. Nood? Het getuigt van diepe ondankbaarheid.
We hebben het hier over een denkbeeldige situatie, want geen kerkenraad heeft zich hier ooit over uitgelaten. Maar los daarvan vind ik dit een gekke redenering. De gemeenten horen al sinds jaar en dag bij het kerkverband. Als het aannamebeleid van predikanten verandert, is dat nog geen reden om als gemeenten maar te vertrekken. Ik vind deze opmerking te gek voor woorden.
Ik vind niet dat het aannamebeleid is veranderd. En vind jij Houten en Bodegraven (bijvoorbeeld) hetzelfde gebleven?
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Roeline »

Wandelende schreef:
Roeline schreef:Knechten als ambassadeurs van dé Koning, en wij voelen ons groot en wijs genoeg om er een selectie in aan te brengen? Kom nou.
Dat is in elke gemeente als het gaat om het beroepingswerk. Dan zou je naar mijn mening eerder de vraag kunnen stellen of de gehanteerde wijze van beroepen wel zo Bijbels is.
Uiteraard wordt er geselecteerd in het beroepingswerk. In de Bijbel werd er ook een tweetal gezet. Maar ik denk wel dat dat iets anders is dan een bepaalde groep predikanten isoleren, negeren of uit te sluiten.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Wandelende »

Roeline schreef: Uiteraard wordt er geselecteerd in het beroepingswerk. In de Bijbel werd er ook een tweetal gezet. Maar ik denk wel dat dat iets anders is dan een bepaalde groep predikanten isoleren, negeren of uit te sluiten.
Klopt.
Alleen dan mag je deze vraag wel gaan stellen op meerdere terreinen. Vermoedelijk zal dan het forum links en rechts weer tekort zijn.

Persoonlijk vind ik het heel begrijpelijk als een rechtse gemeente de wat meer rechtsere predikanten beroept en de linkse gemeenten de wat meer linkse gemeenten. Net zoals de middengemeenten, waar het vaak niet overgaat, ook nauwelijks beroepen uitbrengen op zeer uitgesproken rechtse of linkse predikanten.

Iets anders vind ik het uitnodigingsbeleid. Dat hoort wat mij betreft, uitzonderlijke redenen daargelaten, zeer breed te zijn. Enkele gemeenten zijn daarin wat mij betreft tot voorbeeld en dat aantal is bijzonder klein.
(~)
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Roeline »

Wandelende schreef:
Roeline schreef:Laat ik het illustreren met een voorbeeld. Toen ds. H. Hofman jr. (toch ook wel vrij selectief beroepen) afscheid nam van Dordrecht sprak ds. A. T. Huijser (inmiddels ook behoorlijk selectief beroepen) hem toe namens de classis. Dit had ds. Huijser speciaal gevraagd omdat ze zulke goede vrienden waren geworden. Ds. Huijser vertelde iets over hun vriendschap, over wandelingen die ze samen maakten bij de Kop van 't Land bijvoorbeeld. Maar ook waren ze het over bepaalde zaken hartgrondig oneens. De discussies liepen soms zo hoog op dat de wederzijdse vrouwen soms bezorgd om de hoek keken. Maar, zei ds. Huijser in mijn woorden: Altijd vonden we elkaar weer op het Enige Fundament. Dan smolten de harten ras ineen.


Goed voorbeeld.
De vervolgvraag zou dan kunnen zijn of het erg is als de ene gemeente ds. X en de andere ds. Y kandideert. Blijkbaar gaat het op de kern (het Enige Fundament) goed en mogen/kunnen er verschillen zijn omtrent allerlei andere zaken.

Dit voorbeeld onderstreept voor mij juist dat je in dit geval echt niet kunt redeneren dat gemeenten ter linkerzijde opeens niet bij het kerkverband zouden passen. Ik vind het met deze reden echt een laakbare, liefdeloze en zeer verwerpelijke zin die je uitsprak: "... dan vraag ik me af wat je nog langer in de Gereformeerde Gemeenten doet. Ga dan weg ofzo."
Ik plaatste hem met volle overtuiging in het kader van de opmerking dat deze kerkenraden geen keuze zouden hebben en dat ze grote nood voelen.
Dat vind ik heel, heel ernstig. Daarmee verwerp je het evangelie wat anderen brengen, zij het op een misschien andere wijze dan bijv ds. Vreugdenhil.
Ik kan er niets anders van maken dan dat ik dat diepe schande vind.
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Roeline »

Wandelende schreef:
Roeline schreef: Uiteraard wordt er geselecteerd in het beroepingswerk. In de Bijbel werd er ook een tweetal gezet. Maar ik denk wel dat dat iets anders is dan een bepaalde groep predikanten isoleren, negeren of uit te sluiten.
Klopt.
Alleen dan mag je deze vraag wel gaan stellen op meerdere terreinen. Vermoedelijk zal dan het forum links en rechts weer tekort zijn.

Persoonlijk vind ik het heel begrijpelijk als een rechtse gemeente de wat meer rechtsere predikanten beroept en de linkse gemeenten de wat meer linkse gemeenten. Net zoals de middengemeenten, waar het vaak niet overgaat, ook nauwelijks beroepen uitbrengen op zeer uitgesproken rechtse of linkse predikanten.

Iets anders vind ik het uitnodigingsbeleid. Dat hoort wat mij betreft, uitzonderlijke redenen daargelaten, zeer breed te zijn. Enkele gemeenten zijn daarin wat mij betreft tot voorbeeld en dat aantal is bijzonder klein.
Laatst gewijzigd door Roeline op 01 dec 2018, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Roeline »

Roeline schreef:
Wandelende schreef:
Roeline schreef: Uiteraard wordt er geselecteerd in het beroepingswerk. In de Bijbel werd er ook een tweetal gezet. Maar ik denk wel dat dat iets anders is dan een bepaalde groep predikanten isoleren, negeren of uit te sluiten.
Klopt.
Alleen dan mag je deze vraag wel gaan stellen op meerdere terreinen. Vermoedelijk zal dan het forum links en rechts weer tekort zijn.

Persoonlijk vind ik het heel begrijpelijk als een rechtse gemeente de wat meer rechtsere predikanten beroept en de linkse gemeenten de wat meer linkse gemeenten. Net zoals de middengemeenten, waar het vaak niet overgaat, ook nauwelijks beroepen uitbrengen op zeer uitgesproken rechtse of linkse predikanten.

Iets anders vind ik het uitnodigingsbeleid. Dat hoort wat mij betreft, uitzonderlijke redenen daargelaten, zeer breed te zijn. Enkele gemeenten zijn daarin wat mij betreft tot voorbeeld en dat aantal is bijzonder klein.
Ik ben het volkomen met je eens dat het logisch is dat een gemeente kijkt naar de ligging van een predikant. Maar als er tenslotte dan voor bepaalde gemeenten nog maar (royaal geschat) maximaal een handvol kandidaten overblijft, dan vind ik dat een heel erg verdrietige stellingname.
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Roeline schreef:
DDD schreef:
Roeline schreef: Ik ben allerminst positief. Als er zo'n 50 predikanten zijn en daarvan vallen er drie of vier in de smaak dan vraag ik me af wat je nog langer in de Gereformeerde Gemeenten doet. Ga dan weg ofzo. Nood? Het getuigt van diepe ondankbaarheid.
We hebben het hier over een denkbeeldige situatie, want geen kerkenraad heeft zich hier ooit over uitgelaten. Maar los daarvan vind ik dit een gekke redenering. De gemeenten horen al sinds jaar en dag bij het kerkverband. Als het aannamebeleid van predikanten verandert, is dat nog geen reden om als gemeenten maar te vertrekken. Ik vind deze opmerking te gek voor woorden.
Ik vind niet dat het aannamebeleid is veranderd. En vind jij Houten en Bodegraven (bijvoorbeeld) hetzelfde gebleven?
Ja. Dat zijn echt geen uitzonderlijke gemeenten. Er is voor zover ik weet niets anders dan 20 jaar geleden. Dus eigenlijk zijn de gemeenten verrechtst, als je het afzet tegen vergelijkbare GB-gemeenten 20 jaar geleden.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Roeline schreef:
DDD schreef:
Roeline schreef: Ik ben allerminst positief. Als er zo'n 50 predikanten zijn en daarvan vallen er drie of vier in de smaak dan vraag ik me af wat je nog langer in de Gereformeerde Gemeenten doet. Ga dan weg ofzo. Nood? Het getuigt van diepe ondankbaarheid.
We hebben het hier over een denkbeeldige situatie, want geen kerkenraad heeft zich hier ooit over uitgelaten. Maar los daarvan vind ik dit een gekke redenering. De gemeenten horen al sinds jaar en dag bij het kerkverband. Als het aannamebeleid van predikanten verandert, is dat nog geen reden om als gemeenten maar te vertrekken. Ik vind deze opmerking te gek voor woorden.
Ik vind niet dat het aannamebeleid is veranderd. En vind jij Houten en Bodegraven (bijvoorbeeld) hetzelfde gebleven?
Ja. Dat zijn echt geen uitzonderlijke gemeenten. Er is voor zover ik weet niets anders dan 20 jaar geleden. Dus eigenlijk zijn de gemeenten verrechtst, als je het afzet tegen vergelijkbare GB-gemeenten 20 jaar geleden.
Bodegraven had anders ds. Labee op het tweetal van de week..., samen met de beroepen ds. Brons. Dus het kán blijkbaar wel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Natuurlijk kun je alle dominees beroepen. Daar zeg ik toch ook niets van?

Ik kan me ook voorstellen dat je als gematigde gemeente niet zit te wachten op een dominee duidelijk rechts van het midden. Dat ligt er ook aan hoe stevig de kerkenraad kan optreden, natuurlijk.

Ik zou in ieder geval niet blij zijn met zo'n tweetal.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Wandelende »

Roeline schreef:
Wandelende schreef:
Roeline schreef:Laat ik het illustreren met een voorbeeld. Toen ds. H. Hofman jr. (toch ook wel vrij selectief beroepen) afscheid nam van Dordrecht sprak ds. A. T. Huijser (inmiddels ook behoorlijk selectief beroepen) hem toe namens de classis. Dit had ds. Huijser speciaal gevraagd omdat ze zulke goede vrienden waren geworden. Ds. Huijser vertelde iets over hun vriendschap, over wandelingen die ze samen maakten bij de Kop van 't Land bijvoorbeeld. Maar ook waren ze het over bepaalde zaken hartgrondig oneens. De discussies liepen soms zo hoog op dat de wederzijdse vrouwen soms bezorgd om de hoek keken. Maar, zei ds. Huijser in mijn woorden: Altijd vonden we elkaar weer op het Enige Fundament. Dan smolten de harten ras ineen.


Goed voorbeeld.
De vervolgvraag zou dan kunnen zijn of het erg is als de ene gemeente ds. X en de andere ds. Y kandideert. Blijkbaar gaat het op de kern (het Enige Fundament) goed en mogen/kunnen er verschillen zijn omtrent allerlei andere zaken.

Dit voorbeeld onderstreept voor mij juist dat je in dit geval echt niet kunt redeneren dat gemeenten ter linkerzijde opeens niet bij het kerkverband zouden passen. Ik vind het met deze reden echt een laakbare, liefdeloze en zeer verwerpelijke zin die je uitsprak: "... dan vraag ik me af wat je nog langer in de Gereformeerde Gemeenten doet. Ga dan weg ofzo."
Ik plaatste hem met volle overtuiging in het kader van de opmerking dat deze kerkenraden geen keuze zouden hebben en dat ze grote nood voelen.
Dat vind ik heel, heel ernstig. Daarmee verwerp je het evangelie wat anderen brengen, zij het op een misschien andere wijze dan bijv ds. Vreugdenhil.
Ik kan er niets anders van maken dan dat ik dat diepe schande vind.
Dat is weer een uitspraak die ik echt ongefundeerd vind. Geen enkele GG-gemeente (of kerkenraad) verwerpt binnen deze casuïstiek het evangelie dat anderen brengen. Hoe kom je toch tot zo'n uitspraak?
Een kerkenraad heeft toch de opdracht om niet alleen te kijken òf een dominee een dienaar van Gods Woord is en vervolgens alle andere aspecten overboord te zetten? Het gaat ook om het wel regeren, naar mijn mening.
Als je het dan over deze specifieke groep van gemeenten hebt, dan moet je constateren dat er zo'n 10-12 predikanten niet beroepbaar zijn door recente wisselingen (<3 jaar). Dat maakt het lijstje dan ineens wel heel kort.

Jouw uitspraak ("... dan vraag ik me af wat je nog langer in de Gereformeerde Gemeenten doet. Ga dan weg ofzo.") betreft dus méér dan Houten, maar treft ongeveer zo'n 20% van het kerkverband. En als je ook jouw andere uitspraak erbij neemt (“Overigens kies ik het absurd kieskeurige van gemeenten ter rechterzij net zo goed af.”) dan gaat het ineens over nóg meer gemeenten.

Ik ben dan ook van mening dat het uitnodigingsbeleid veel breder dient te zijn dan het beroepingswerk. Daar komen namelijk ook heel andere aspecten bij kijken, zonder door te schieten.
(~)
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door ejvl »

Zo bijzonder is het toch niet? De Valk/Wekerom zal ook een selectief aantal predikanten beroepen als ds van Boven weg zou gaan bijvoorbeeld.
Daarmee zeggen ze niet dat predikanten als ds Vreugdenhil, ds Brons en dergelijken een valse leer verkondigen.
Ze vinden een selectief aantal predikanten geschikt voor de gemeente. En dat lijkt mij ook zinvol om over na te denken.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Marion »

Roeline schreef:Laat ik het illustreren met een voorbeeld. Toen ds. H. Hofman jr. (toch ook wel vrij selectief beroepen) afscheid nam van Dordrecht sprak ds. A. T. Huijser (inmiddels ook behoorlijk selectief beroepen) hem toe namens de classis. Dit had ds. Huijser speciaal gevraagd omdat ze zulke goede vrienden waren geworden. Ds. Huijser vertelde iets over hun vriendschap, over wandelingen die ze samen maakten bij de Kop van 't Land bijvoorbeeld. Maar ook waren ze het over bepaalde zaken hartgrondig oneens. De discussies liepen soms zo hoog op dat de wederzijdse vrouwen soms bezorgd om de hoek keken. Maar, zei ds. Huijser in mijn woorden: Altijd vonden we elkaar weer op het Enige Fundament. Dan smolten de harten ras ineen.

Kijk, misschien ontbreekt dat laatste weleens teveel in discussies over ligging, links, rechts, krom, recht, zwaar en licht. En misschien ook hier.
Ik kan me die toespraak ook nog herinneren. En ook de brede grijns van ds. Hofman. Mooi dat dit zo ging. Ik vermoed dat predikanten er onderling minder bekrompen mee omgaan dan de gemeenten. En dat er wel eens predikers tegen elkaar worden uitgespeeld, die buiten het gezicht van de goegemeente broederlijk met elkaar optrekken, en hoofdschuddend toezien hoe er op het grondvlak mee om wordt gegaan. De spontaniteit van Ds. Verschuure naar Ds. Baan bijvoorbeeld vond ik in dat opzicht ook eerder uitnodigend dan afwijzend.
Gesloten