Beroepingswerk discussie [4]

ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door ejvl »

DDD schreef:Natuurlijk zijn die dominees er gelukkig nog, maar er zijn heus ook dominees die met een hoed op over straat lopen. Ik heb het zelf van een collega gehoord die in een Veluws dorp woonde.

Het hele dorp praatte erover en ik heb geen reden om er aan te twijfelen. In zo'n geval ben je niet blij als je ziekenbezoek krijgt.

Maar dat is allemaal bijzaak. Het ging mij erom dat niet alle rechtzinnige dominees voor iedere gemeente geschikt zijn.
Het is ook een gewoonte op de Veluwe hoor. Inderdaad zijn er velen die zich zo kleden, met hoed en zo ook op ziekenbezoek gaan in het ziekenhuis en dergelijken. Ik vind het altijd wel wat hebben, iets waardigs. Heb er ook nog nooit vreemde opmerkingen over gehoord, ook niet van anderen op de ziekenzaal overigens.
Typisch Veluws misschien.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Dodo »

Mijn vader liep ook altijd in pak, en buitenshuis ook met hoed op. Dat was toen ook al ouderwets, maar het was nooit een probleem. Het is maar net of er een vriendelijke man onder die hoed zit.
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Dat zal, maar ik zou zo echt niet graag bezoek krijgen in het ziekenhuis of thuis.

Maar het is een bijzaak. In een gemeente met veel hoogopgeleiden kun je geen mbo-er als dominee beroepen, bijzondere uitzonderingen daargelaten. Zo zijn er allerlei redenen waarom je niet iedereen kunt beroepen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8968
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Ik vind het wel wat hebben een hoed. De vorige niet bijzonder rechtse hervormde dorpsdominee in het dorp waar ik woon (inmiddels overleden) fietste ook altijd rond met een hoed. Niemand vond dat vreemd.

Deze confessionele dominee ook:
https://goo.gl/images/eCeGQk

Staat hem goed.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Laat ik dan een uitzondering maken voor mensen die dat heel goed staat. In zo'n geval zou ik er beter mee kunnen leven. Als je ook zo'n hoed op zou zetten als schooldirecteur, dan is er niets mis mee natuurlijk. Het gaat om de uitstraling.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:Dat zal, maar ik zou zo echt niet graag bezoek krijgen in het ziekenhuis of thuis.

Maar het is een bijzaak. In een gemeente met veel hoogopgeleiden kun je geen mbo-er als dominee beroepen, bijzondere uitzonderingen daargelaten. Zo zijn er allerlei redenen waarom je niet iedereen kunt beroepen.
Als je op bezoek zit te wachten stel je mijn inziens niet zulke eisen. Grappig is dat die hoogopgeleide kinderen vaak eenvoudige mensen goed kunnen waarderen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Luther »

Jantje schreef:
Erskinees schreef:
Jantje schreef:Dat is al 5 maanden geleden.
Al? Wat vind jij een normale periode voor beroepen dan?
4 tot 5 keer per jaar.
Dat is vanuit GG-prespectief. In de CGK en de HHK komt men maximaal tot 2, 3 keer per jaar.
Dat heeft er ook mee te maken dat een bedankbrief echt als een schok ervaren wordt, waarbij gelukkig nog de vraag klinkt: Wat zou de Heere ons hiermee te zeggen hebben?
In dat opzicht is het helemaal niet zo verkeerd als er niet te vaak beroepen wordt.

Anderzijds ook gewoon nuchter - je hebt dat zelf op dit forum ook al een keer geconstateerd: als je als kerkenraad het geestelijk leiding geven serieus neemt, dan is een afweging of een predikant bij de gemeente zou passen, niet zo vreemd. En dat leidt ertoe dat bijvoorbeeld Houten op dit moment bijna geen tweetal kan samenstellen. Houten is daarin overigens niet alleen. (Ik kom op dit moment hooguit op 1 of 2 namen voor Houten.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door liz boer »

pierre27 schreef:
DDD schreef:Dat zal, maar ik zou zo echt niet graag bezoek krijgen in het ziekenhuis of thuis.

Maar het is een bijzaak. In een gemeente met veel hoogopgeleiden kun je geen mbo-er als dominee beroepen, bijzondere uitzonderingen daargelaten. Zo zijn er allerlei redenen waarom je niet iedereen kunt beroepen.
Als je op bezoek zit te wachten stel je mijn inziens niet zulke eisen. Grappig is dat die hoogopgeleide kinderen vaak eenvoudige mensen goed kunnen waarderen.
Is een hoed eenvoudig dan?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Luther »

Dat oudere predikanten soms nog een hoed dragen, nu ja, oké... Hoort bij hen en hun generatie.
Maar dat jongere predikanten als een soort identity marker dat voortzetten, is onbegrijpelijk.
Schreef Steef Post in 2007 al: https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... de-dominee

Citaatje: Het maakt allemaal niet zoveel uit, zo'n hoed. Natuurlijk niet. Zeker niet voor ouderen. Ze zijn eraan gewend en ze kunnen wat relativeren. Maar het is goed dat een predikant zich ook afvraagt hoe hij dicht bij de jongeren kan staan. Een hoed helpt daarbij niet echt. Laat de dominee zich hoeden voor al te gedateerde kleding. De kuitbroek is verdwenen. Die missen we niet meer. Die zwarte domineeshoed mag wat mij betreft zo langzamerhand ook in de kast. Naast de steek van de ledeboerianen. Bijgezet in de geschiedenis van de ambtskleding. Het jaar 2007 lijkt me daarvoor historisch gezien een uitgelezen moment.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Auto »

Waar maken jullie druk om? Een hoed is in de mode. Ik zie het als ik bij klanten kom, ik zie het in onze gemeente dat een aantal mannen een hoed dragen, ik zie het bij de plaatselijke Hervormde kerk dat mannen een hoed dragen, bij de GG, maar als de predikant een hoed draagt? oei oei oei
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8968
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Auto schreef:Waar maken jullie druk om? Een hoed is in de mode. Ik zie het als ik bij klanten kom, ik zie het in onze gemeente dat een aantal mannen een hoed dragen, ik zie het bij de plaatselijke Hervormde kerk dat mannen een hoed dragen, bij de GG, maar als de predikant een hoed draagt? oei oei oei
:super

Laten we hier behoedzaam mee om gaan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Er is verschil tussen een hippe hoed en een belachelijke hoed. Dat is het punt. En dat had je ongetwijfeld zelf ook bedacht.
Online
Zeeuw
Berichten: 11620
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Dat zal, maar ik zou zo echt niet graag bezoek krijgen in het ziekenhuis of thuis.

Maar het is een bijzaak. In een gemeente met veel hoogopgeleiden kun je geen mbo-er als dominee beroepen, bijzondere uitzonderingen daargelaten. Zo zijn er allerlei redenen waarom je niet iedereen kunt beroepen.
Wat een onzin DDD. Ik heb allerhande bezoeken in het ziekenhuis gehad. Als er een oprecht persoon in zit, boeit me de buitenkant niets.
Vwb dat laatste, eveneens niet mee eens. Als de ds een oprecht en liefdevol kind van God is, zou ik daar graag onder zitten. Juist eenvoudige lessen zijn zo waardevol.

Ik vind het eigenlijk gewoon zondig. Net of je zegt ‘Heere, laat deze knecht van u onze deur maar voorbij gaan. Die is niet slim genoeg’.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Luther schreef:
Jantje schreef:
Erskinees schreef:
Jantje schreef:Dat is al 5 maanden geleden.
Al? Wat vind jij een normale periode voor beroepen dan?
4 tot 5 keer per jaar.
Dat is vanuit GG-prespectief. In de CGK en de HHK komt men maximaal tot 2, 3 keer per jaar.
Dat heeft er ook mee te maken dat een bedankbrief echt als een schok ervaren wordt, waarbij gelukkig nog de vraag klinkt: Wat zou de Heere ons hiermee te zeggen hebben?
In dat opzicht is het helemaal niet zo verkeerd als er niet te vaak beroepen wordt.

Anderzijds ook gewoon nuchter - je hebt dat zelf op dit forum ook al een keer geconstateerd: als je als kerkenraad het geestelijk leiding geven serieus neemt, dan is een afweging of een predikant bij de gemeente zou passen, niet zo vreemd. En dat leidt ertoe dat bijvoorbeeld Houten op dit moment bijna geen tweetal kan samenstellen. Houten is daarin overigens niet alleen. (Ik kom op dit moment hooguit op 1 of 2 namen voor Houten.)
Dat eerste kan waar zijn.

Dat tweede is pertinent onzin. Als je kijkt naar gemeenten ter linkerzijde die op dit moment beroepen, dan zijn er genoeg namen. Kijk alleen maar naar de beroepen ds. Brons nu al heeft. Verder is het ook helemaal niet verkeerd om iets meer naar het midden te kijken. Dat gebeurt bij overige vergelijkbare gemeenten ook al, inmiddels.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door eilander »

Zeeuw schreef:
DDD schreef:Dat zal, maar ik zou zo echt niet graag bezoek krijgen in het ziekenhuis of thuis.

Maar het is een bijzaak. In een gemeente met veel hoogopgeleiden kun je geen mbo-er als dominee beroepen, bijzondere uitzonderingen daargelaten. Zo zijn er allerlei redenen waarom je niet iedereen kunt beroepen.
Wat een onzin DDD. Ik heb allerhande bezoeken in het ziekenhuis gehad. Als er een oprecht persoon in zit, boeit me de buitenkant niets.
Vwb dat laatste, eveneens niet mee eens. Als de ds een oprecht en liefdevol kind van God is, zou ik daar graag onder zitten. Juist eenvoudige lessen zijn zo waardevol.

Ik vind het eigenlijk gewoon zondig. Net of je zegt ‘Heere, laat deze knecht van u onze deur maar voorbij gaan. Die is niet slim genoeg’.
Zeer mee eens. Maar in de tijd van Paulus zeiden ze ook al dat ze liever een brief van hem lazen.
Gesloten