Beroepingswerk discussie [4]

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Delftenaar schreef:De keuze is voor Houten niet groot.
En dat zou een reden zijn om dan maar niet te beroepen?

Ik zou zeggen: "De keuze is reuze!"
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

De keuze is zeer beperkt, zou ik vinden. En verder lijkt me een of twee beroepen per jaar meer dan genoeg.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:De keuze is zeer beperkt, zou ik vinden. En verder lijkt me een of twee beroepen per jaar meer dan genoeg.
Er zijn een boel gemeenten ter linkerzijde die gewoon steeds beroepen uitbrengen. Je kunt de tweetallen vinden op www.gergeminfo.nl. Ik zie niet in waarom er geen keuze meer zou zijn.

Verder beroepen de meeste gemeenten met deze grootte toch wel 4 tot 5 keer.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Natuurlijk, maar dat wil niet zeggen dat de keuze groot is. De keuze is miniem, dus er zijn mijns inziens veel keuzes bij gebrek aan beter. Maar waarom wil je al voor de derde keer dezelfde discussie hierover voeren? Wat heeft dat voor zin?
Piet Puk
Berichten: 5440
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Piet Puk »

Jantje schreef:
DDD schreef:De keuze is zeer beperkt, zou ik vinden. En verder lijkt me een of twee beroepen per jaar meer dan genoeg.
Er zijn een boel gemeenten ter linkerzijde die gewoon steeds beroepen uitbrengen. Je kunt de tweetallen vinden op http://www.gergeminfo.nl. Ik zie niet in waarom er geen keuze meer zou zijn.

Verder beroepen de meeste gemeenten met deze grootte toch wel 4 tot 5 keer.
Nou, en Houten doet dat gewoon niet. So be it!
Piet Puk
Berichten: 5440
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Piet Puk »

Maarre @Jantje, wil je nog meer berichten plaatsen? Ik dacht dat je wilde minderen. :nananere
Mannetje
Berichten: 7745
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Mannetje »

Delftenaar schreef:De keuze is voor Houten niet groot.
Zijn ze daar zo kittelachtig van gehoor?
-
Opheusden
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 okt 2017, 20:42

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Opheusden »

Ik denk dat ze daar zo verwend zijn met een bijbelse prediking dat het nu moeilijk wordt om te kiezen.
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door TSD »

Opheusden schreef:Ik denk dat ze daar zo verwend zijn met een bijbelse prediking dat het nu moeilijk wordt om te kiezen.
Inderdaad, want de meeste gergem predikanten hebben een onbijbelse prediking... :bobo
Piet Puk
Berichten: 5440
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Piet Puk »

TSD schreef:
Opheusden schreef:Ik denk dat ze daar zo verwend zijn met een bijbelse prediking dat het nu moeilijk wordt om te kiezen.
Inderdaad, want de meeste gergem predikanten hebben een onbijbelse prediking... :bobo
Tot zover de liefdevolle vermaning richting een deel van de Ger.Gem Broeders :nonnon
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Delftenaar »

Mannetje schreef:
Delftenaar schreef:De keuze is voor Houten niet groot.
Zijn ze daar zo kittelachtig van gehoor?
Helemaal niet. Maar niet elke predikant brengt een onvoorwaardelijk aanbod aan genade.
aline1984
Verbannen
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 nov 2018, 17:51

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door aline1984 »

Oké, dus alleen de vijf of zes dominees die Houten beroept, hebben een Bijbels aanbod? Hoe links smal kan zijn!
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

aline1984 schreef:Oké, dus alleen de vijf of zes dominees die Houten beroept, hebben een Bijbels aanbod? Hoe links smal kan zijn!
Je legt mensen allerlei dingen in de mond, valt me op. Nu zelfs al een kerkenraad die helemaal niet hier is vertegenwoordigd. Wat voegt dat nu toe?

Of een dominee geschikt is voor een kerk, hangt niet alleen af van zijn rechtzinnigheid, maar ook van zijn karakter en persoonlijke opvattingen en ook van wat de gemeenteleden kunnen verdragen. Ik hoef niet voor een kerkenraad te spreken, maar als je wilt dat iemand er door de weeks en zondags normaal uit ziet zonder merkwaardige uitdossingen als hoeden of preekjurken, dan vallen er al zo 20 dominees af. En dan heb ik het nog niet eens over iets van enig belang.

Als je liever een bepaalde dominee niet wilt als gemeente(lid) wil dat nog helemaal niet zeggen dat hij geen bijbelse preken houdt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
aline1984 schreef:Oké, dus alleen de vijf of zes dominees die Houten beroept, hebben een Bijbels aanbod? Hoe links smal kan zijn!
Je legt mensen allerlei dingen in de mond, valt me op. Nu zelfs al een kerkenraad die helemaal niet hier is vertegenwoordigd. Wat voegt dat nu toe?

Of een dominee geschikt is voor een kerk, hangt niet alleen af van zijn rechtzinnigheid, maar ook van zijn karakter en persoonlijke opvattingen en ook van wat de gemeenteleden kunnen verdragen. Ik hoef niet voor een kerkenraad te spreken, maar als je wilt dat iemand er door de weeks en zondags normaal uit ziet zonder merkwaardige uitdossingen als hoeden of preekjurken, dan vallen er al zo 20 dominees af. En dan heb ik het nog niet eens over iets van enig belang.

Als je liever een bepaalde dominee niet wilt als gemeente(lid) wil dat nog helemaal niet zeggen dat hij geen bijbelse preken houdt.
Overdrijven is ook een vak. Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat het waar is wat jij beweert. Sterker nog, ik weet dat er dominees zijn die door de week ook een gekleurde stropdas of sjaal of pak aanhebben. En ik ken ook geen predikanten die op bezoek gaat met een jacquet en een hoed op, laat staan als het gaat om die predikanten waarvan het reëel is dat Houten die kandideert.

Overigens denk ik dat @aline1984 dichter bij de waarheid zit. Maar dat geheel terzijde.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Natuurlijk zijn die dominees er gelukkig nog, maar er zijn heus ook dominees die met een hoed op over straat lopen. Ik heb het zelf van een collega gehoord die in een Veluws dorp woonde.

Het hele dorp praatte erover en ik heb geen reden om er aan te twijfelen. In zo'n geval ben je niet blij als je ziekenbezoek krijgt.

Maar dat is allemaal bijzaak. Het ging mij erom dat niet alle rechtzinnige dominees voor iedere gemeente geschikt zijn.
Gesloten