Beroepingswerk discussie [4]

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Jazeker.
Kijk maar naar de CGK. Het is toegestaan dat er samenwerkingsgemeenten kwamen. En nu zie je wat er van komt. Dat geldt ook voor de Gereformeerde Bond. Als je sprekers uitnodigt, die net op de rand daarvan staan, dan vervreem je meer en meer, met op den duur het gevolg dat die denominatie steeds meer de overige PKN-gemeenten achterna hobbelt, zij het dat alles in een wat langzamer tempo gaat. Gelukkig zijn er nog wel uitzonderingen (die zijn onlangs in een ander draadje al genoemd), zoals Elspeet of Scherpenisse, maar toch, ik zie die ontwikkeling wel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ad Anker »

Bezorgd schreef:
Ander schreef:Juist juist juist. Je ziet die ontwikkeling: we luisteren naar wat onze smaak is, daarmee worden we kritischer en verbrokkelen we de kerk meer en meer. Waarom? We verliezen de notie dat elke prediker ons Gods Woord brengt uit het oog. In onze gezindte brengen alleen predikers die preken naar de zin en mening van ons hoogmoedige hart zoals het behoort. Dat sloopt de kerk en dan is ook zo'n gebed zinloos.
Ik denk meer dat het een 'herschikking' is van wat bij één hoort.
De lijnen zijn niet meer kerkverband gebonden, maar geestelijke herkenning loopt steeds meer dwars door kerkverbanden heen.
Wie is Ander? :fouet
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bezorgd »

Ad Anker schreef: Wie is Ander? :fouet
Excuses. Gewijzigd.
Mannetje
Berichten: 7757
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Mannetje »

Ad Anker schreef: Hoe kun je nu eenzijdig oudvaders lezen?
Eén of enkele oudvader(s) kiezen, daar alles van lezen, en de rest niet lezen. Dwepen met vd Groe en hem uitspelen tegen Comrie, bijv.
-
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ad Anker »

Mannetje schreef:
Ad Anker schreef: Hoe kun je nu eenzijdig oudvaders lezen?
Eén of enkele oudvader(s) kiezen, daar alles van lezen, en de rest niet lezen. Dwepen met vd Groe en hem uitspelen tegen Comrie, bijv.
Dat gebeurt ook maar vind ik anders dan het vraagstuk waar we het nu over hebben. En geen enkele oudvader is eenzijdig, alleen onze bril vaak wel. Zie alle citaten bijvoorbeeld over aanbod op dit forum. Oudvaders misbruiken wat mij betreft.
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Piet Puk »

Ik kom weleens wat sarcastisch uit de hoek, maar welke oudvader heeft een beroep ontvangen waarover gediscussieerd kan worden? :offtopic
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ad Anker »

Toch maar vertrekken Piet.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jongere »

Bezorgd schreef:Ik begrijp je deels. Ik had beter het woord " Schriftuurlijk bevindelijk" kunnen gebruiken.
Toch nog wat aanvullende vragen:
- Want als ik je goed begrijp, vind je dus het kansels openen voor predikanten uit een ander kerkverband een slechte zaak?
- En dat een kerkenraad keuzes maakt in uitnodigingsbeleid vind je dat niet goed?
- Nee, maar breder kerkelijk gedragen dan vanuit losse kerkenraden. Ik ervaar gelukkig vaak geestelijke herkenning over kerkmuren heen (het zou geen goed teken voor mezelf zijn als dat niet zo zou zijn trouwens) en ik betreur de verdeeldheid in onze gezindte. Het zou me heel wat waard zijn als de kansels breder zouden opengaan. Maar als kerkenraden dat zelf gaan oplossen door te vragen wie hen goeddunkt, werk je uiteindelijk alleen toe naar het probleem dat ik schetste: je zoekt dan alleen nog op wie 'bij je past'. En je verliest op den duur het besef van wat het betekent kerk te zijn, juist met hem van wie je het meest verschilt. Ik heb daar eerder wat over geschreven toen GG Bodegraven een HHK-predikant uitnodigde.
- Daar zou ik in ieder geval erg voorzichtig in zijn. Een bepaalde nuchterheid kan geen kwaad. Eenkennigheid wel.

Maar goed, ik schrijf het makkelijk op. De praktijk van de kerk is weerbarstig, rafelig en gebroken. Ik wil ook uitkijken voor al te grote woorden.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door refo »

Piet Puk schreef:Dit topic ging trouwens over het beroep van VOGG Oldebroek op kand. H. Roelofsen. Ik vind dat je niet iemand kan beroepen die nog niet is beroepbaar gesteld in het eigen kerkverband. Dan kunnen ze student Vlot uit de GG ook wel beroepen. En alle anderen ook. Dan wordt het een grote warboel
Een VOGG kan iedereen beroepen. Dat komt door die V.
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Piet Puk »

refo schreef:
Piet Puk schreef:Dit topic ging trouwens over het beroep van VOGG Oldebroek op kand. H. Roelofsen. Ik vind dat je niet iemand kan beroepen die nog niet is beroepbaar gesteld in het eigen kerkverband. Dan kunnen ze student Vlot uit de GG ook wel beroepen. En alle anderen ook. Dan wordt het een grote warboel
Een VOGG kan iedereen beroepen. Dat komt door die V.
Dat lijkt me niet. Dan kunnen ze jou ook beroepen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door refo »

Piet Puk schreef:
refo schreef:
Piet Puk schreef:Dit topic ging trouwens over het beroep van VOGG Oldebroek op kand. H. Roelofsen. Ik vind dat je niet iemand kan beroepen die nog niet is beroepbaar gesteld in het eigen kerkverband. Dan kunnen ze student Vlot uit de GG ook wel beroepen. En alle anderen ook. Dan wordt het een grote warboel
Een VOGG kan iedereen beroepen. Dat komt door die V.
Dat lijkt me niet. Dan kunnen ze jou ook beroepen.
Inderdaad.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Ik denk niet dat @refo zo'n beroep in overweging neemt. Al zou het, vermoed ik, zijn eer wel bevorderen, als hij daadwerkelijk het vertrouwen kreeg van de gemeente. :D
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Piet Puk »

Beroepen te VOGG Oldebroek: Refo :D
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door eilander »

Piet Puk schreef:Beroepen te VOGG Oldebroek: Refo :D
De meeste gemeenten in onze gezindte beroepen refo's, valt me op.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Wandelende »

Ad Anker schreef: Hoe kun je nu eenzijdig oudvaders lezen?
Bijv. alleen de linkerpagina's te lezen.
(~)
Gesloten