Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Mara »

Nasrani schreef:
Mara schreef:Mooi interview in het AD, met Beatrice de Graaf.

Terreurexpert Beatrice de Graaf: IJdelheid is een grote zonde
Diep in haar hart verlangt terreurexpert Beatrice de Graaf (42) naar groots en meeslepend. Maar haar geloofsovertuiging houdt haar nederig. ‘IJdelheid is een grote zonde.’

https://www.ad.nl/dossier-magazine/terr ... e~a1ef608d
Bij DWDD was er ook een interview met haar waar van Nieuwkerk ook zeer gericht naar haar geloof vroeg nav het interview.
Ik heb het ook gezien inmiddels, maar vond haar daar minder sterk overkomen. Ik denk dat zij dit niet had verwacht van MvN.
Zij wordt bij zo'n programma gevraagd als deskundige op haar gebied en niet over haar persoonlijk geloof.
Dat doet Reinier v.d. Berg bijvoorbeeld ook niet. Hij houdt het dan bij zijn kennis over het weer en de tornado's.

Ik denk dat we dit allemaal wel kunnen herkennen. Je krijgt opeens de vraag hoe het met je persoonlijk geloof is, en wat zeg je dan?
Soms denk je dan later, "ik had dit en dat moeten zeggen". Maar dat deed je dan niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Nasrani »

Mara schreef:
Nasrani schreef:
Mara schreef:Mooi interview in het AD, met Beatrice de Graaf.

Terreurexpert Beatrice de Graaf: IJdelheid is een grote zonde
Diep in haar hart verlangt terreurexpert Beatrice de Graaf (42) naar groots en meeslepend. Maar haar geloofsovertuiging houdt haar nederig. ‘IJdelheid is een grote zonde.’

https://www.ad.nl/dossier-magazine/terr ... e~a1ef608d
Bij DWDD was er ook een interview met haar waar van Nieuwkerk ook zeer gericht naar haar geloof vroeg nav het interview.
Ik heb het ook gezien inmiddels, maar vond haar daar minder sterk overkomen. Ik denk dat zij dit niet had verwacht van MvN.
Zij wordt bij zo'n programma gevraagd als deskundige op haar gebied en niet over haar persoonlijk geloof.
Dat doet Reinier v.d. Berg bijvoorbeeld ook niet. Hij houdt het dan bij zijn kennis over het weer en de tornado's.

Ik denk dat we dit allemaal wel kunnen herkennen. Je krijgt opeens de vraag hoe het met je persoonlijk geloof is, en wat zeg je dan?
Soms denk je dan later, "ik had dit en dat moeten zeggen". Maar dat deed je dan niet.
Dat was ook mijn indruk ja. En inderdaad herkenbaar dat je in zo'n situatie achteraf altijd nog bedenkt dat je nog meer of anders had kunnen zeggen. Wel verrassend dat hij daar zo door aangesproken was vond ik. Hij kon bijna niet wachten om het te vragen....
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Jantje »

Wat vinden we hiervan?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door J.C. Philpot »

Jantje schreef:
Wat vinden we hiervan?
Uiteindelijk zullen we wellicht moeten veranderen van systeem, en een predikant echt moeten behandelen als een niet betaalde (lerend) ouderling. Een baan ernaast, en meer werk door de niet-lerende ouderlingen laten doen. Net zoals in kleine baptistengemeenten in de UK bijvoorbeeld.

Omdat de gemeenten te klein worden om een dominee te betalen, maar ook omdat de overheid de kerk anders met allerlei regels belast omtrent arbeidsrechten en het niet mogen discrimineren op basis van zaken die wij als bijbels zien.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:
Wat vinden we hiervan?
Prima toch?
Schapenkop
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 nov 2015, 12:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Schapenkop »

Typisch een voorbeeld van een steengoede column: scherp, humoristisch, to-the-point, reflectief, prikkelend!

https://www.rd.nl/opinie/column-ds-j-be ... -1.1530534

Twee quotes:
Sommigen spreken votum en groet uit als danste er langdurig een olifant op hun tenen.
Het orgel zwijgt. Voetstappen marcheren door het gangpad. De kerkenraad op weg naar het voorgestoelte. Dominee beklimt zijn praatstoel. Een schelle kinderstem scheurt de stilte aan flarden. „Mama, begint nu de show?” Moeder kleurt rood. Gegniffel.
Tja, predikant die de grootste tegenstanders van toneel zijn, kunnen tegelijk de grootste toneelspelers zijn.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Ditbenik »

Schapenkop schreef:Typisch een voorbeeld van een steengoede column: scherp, humoristisch, to-the-point, reflectief, prikkelend!

https://www.rd.nl/opinie/column-ds-j-be ... -1.1530534

Twee quotes:
Sommigen spreken votum en groet uit als danste er langdurig een olifant op hun tenen.
Het orgel zwijgt. Voetstappen marcheren door het gangpad. De kerkenraad op weg naar het voorgestoelte. Dominee beklimt zijn praatstoel. Een schelle kinderstem scheurt de stilte aan flarden. „Mama, begint nu de show?” Moeder kleurt rood. Gegniffel.
Tja, predikant die de grootste tegenstanders van toneel zijn, kunnen tegelijk de grootste toneelspelers zijn.
Haha, ja, ik wilde 'm ook plaatsen maar keek of er al wat stond. Hij is ge-wel-dig!
Dit stuk bijvoorbeeld:
Sommigen spreken votum en groet uit als danste er langdurig een olifant op hun tenen. Een buurman die ik vanwege mijn missionaire verantwoordelijkheden had meegetroond naar collega X vroeg ontdaan of dominee zijn meisje ook zo gevraagd had. Ik legde hem uit dat de fijnproevers hiermee onmiddellijk het zuiverheidsgehalte van dominee kunnen vaststellen. Stem, gebaren en tempo waarmee de eerwaarde zijn preekstoelgang leggen veel van zijn innerlijk bloot.
Zeer leerzaam vind ik.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Jantje »

Heel mooi geschreven. De spijker op zijn kop!

Wat mij betreft drukken ze het, bij de eerstvolgende verschijning af in al de landelijke kerkelijke bladen: Het Kerkblad der OGGiN, De Wachter Sions, De Saambinder, Het Kerkblad (HHK). Of mag ik dat niet zeggen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door eilander »

Jantje schreef:Heel mooi geschreven. De spijker op zijn kop!

Wat mij betreft drukken ze het, bij de eerstvolgende verschijning af in al de landelijke kerkelijke bladen: Het Kerkblad der OGGiN, De Wachter Sions, De Saambinder, Het Kerkblad (HHK). Of mag ik dat niet zeggen?
Dat mag je zeggen. Ik zou ze wel adviseren om het in de rubriek 'Platgetreden paden' te zetten.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door J.C. Philpot »

eilander schreef:Dat mag je zeggen. Ik zou ze wel adviseren om het in de rubriek 'Platgetreden paden' te zetten.
Bij mij veroorzaakte de column ook niet de reactie die ik bij anderen waarneem. Ik vind hem weinig origineel.

Ik ben blij voor anderen die zich wel op positieve wijze aangesproken weten door de column.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Wim Anker »

Opzeggen die krant. Bah.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Ditbenik »

Wim Anker schreef:Opzeggen die krant. Bah.
Ja, we houden niet zo van spiegels....
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door GJdeBruijn »

Wim Anker schreef:Opzeggen die krant. Bah.
Je bent wel erg snel van slag. Een column moet je niet te serieus nemen. :huhu
Mannetje
Berichten: 7745
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Mannetje »

GJdeBruijn schreef:
Wim Anker schreef:Opzeggen die krant. Bah.
Je bent wel erg snel van slag. Een column moet je niet te serieus nemen. :huhu
Wim ook niet. ;)
-
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Jantje »

https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/de ... -1.1531247

De laatste 3 alinea's zijn in verschillende draadjes (onlangs) aan de orde (geweest).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gesloten