Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Posthoorn »

Valcke schreef:Helaas zijn er hier al te veel mensen die de belijdenis niet van harte onderschrijven. Dat levert o.a. de vreemde situatie op dat mensen zich in bepaalde discussies begeven zonder zich volledig uit te spreken, omdat ze wel weten dat dit niet kan op dit forum. Het is ook een belangrijke reden voor (andere) mensen om af te haken.
Tja, ik hoor ook bij die mensen. Maar word gelukkig nog steeds gedoogd.
Overigens zou volstaan moeten kunnen worden met: ik onderschrijf wat Gods Woord leert. :)
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Erik1960 »

Posthoorn schreef:
Erik1960 schreef:Als de afgekeurde steen al tot hoeksteen kan worden, wat is er dan nog onmogelijk?
Daar gaan we weer. Het klinkt heel vroom, maar het is een non-argument, omdat het helemaal niets te maken heeft met het kwade goed noemen en het goede kwaad. Wat Gods Woord uitdrukkelijk verbiedt.
Ik verbied jou of een ander toch niet dat te blijven doen? Maar ik heb er niets mee, integendeel. Ik hou niet van zwart-wit.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Erik1960 »

Posthoorn schreef:ik onderschrijf wat Gods Woord leert. :)
knip, niet toegestaan.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Henk J »

Erik1960 schreef:Ja, het is van beide: het mag en ik heb daar moeite mee. Als iemand belijdend spreekt over zijn geloof, kan ik daar letterlijk warm van worden. Dat gevoel heb ik totaal niet wanneer er grote woorden als vals/waar worden gesproken. Naar mijn opvatting is het oordeel niet aan mensen. Als de afgekeurde steen al tot hoeksteen kan worden, wat is er dan nog onmogelijk?
Met alle respect Erik maar volgens mij draai je het nu echt om. Als er in de Bijbel gesproken wordt over de afgekeurde Hoeksteen dan wordt daar natuurlijk Christus mee bedoeld die door de wereld werd afgekeurd en verworpen maar door God tot een hoofd des hoeks werd gesteld. Dat heeft niets te maken met het aan de hand houden van bepaalde zaken in een kerk die tegen Gods eigen Woord ingaan. Homoseksuele relaties zijn niet naar Gods Woord, en Gods getuigenis is gegeven. Dat verandert niet over honderd jaar ofzo. Ds. Klaassen verzet zich tegen de on-Bijbelse gang van zaken in de PKN en verdient dus alle steun.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Posthoorn »

Erik1960 schreef:
Posthoorn schreef:
Erik1960 schreef:Als de afgekeurde steen al tot hoeksteen kan worden, wat is er dan nog onmogelijk?
Daar gaan we weer. Het klinkt heel vroom, maar het is een non-argument, omdat het helemaal niets te maken heeft met het kwade goed noemen en het goede kwaad. Wat Gods Woord uitdrukkelijk verbiedt.
Ik verbied jou of een ander toch niet dat te blijven doen? Maar ik heb er niets mee, integendeel. Ik hou niet van zwart-wit.
Natuurlijk verbied je me niets. Maar je komt met vroomklinkende non-argumenten in een discussie. Dat vind ik vrij irritant.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Mannetje »

Posthoorn schreef:
Valcke schreef:Helaas zijn er hier al te veel mensen die de belijdenis niet van harte onderschrijven. Dat levert o.a. de vreemde situatie op dat mensen zich in bepaalde discussies begeven zonder zich volledig uit te spreken, omdat ze wel weten dat dit niet kan op dit forum. Het is ook een belangrijke reden voor (andere) mensen om af te haken.
Tja, ik hoor ook bij die mensen. Maar word gelukkig nog steeds gedoogd.
Overigens zou volstaan moeten kunnen worden met: ik onderschrijf wat Gods Woord leert. :)
Dat ben ik niet met je eens. Ook vrijzinnigen zeggen dat Gods Woord hen wat leert. Maar wel met hun eigen draai en slinger eraan.
Ik zou voorstellen om het zo te formuleren: Ik onderschrijf wat er in Gods Woord staat.
Erik1960 schreef:
Posthoorn schreef:ik onderschrijf wat Gods Woord leert. :)
knip
-
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Ad Anker »

Erik1960 schreef:Ja, het is van beide: het mag en ik heb daar moeite mee. Als iemand belijdend spreekt over zijn geloof, kan ik daar letterlijk warm van worden. Dat gevoel heb ik totaal niet wanneer er grote woorden als vals/waar worden gesproken. Naar mijn opvatting is het oordeel niet aan mensen. Als de afgekeurde steen al tot hoeksteen kan worden, wat is er dan nog onmogelijk?
Oké. Jij vind dat de zonde aangewezen en veroordeeld mag worden. Jij vind het moeilijk dat daarmee de zondaar ook veroordeeld wordt? Is dat je punt?

Het is trouwens dat ieder die volhardt in de zonde door de Bijbel veroordeeld wordt. Hoe moet ik daar volgens jou mee omgaan?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Posthoorn »

Mannetje schreef:
Posthoorn schreef:
Valcke schreef:Helaas zijn er hier al te veel mensen die de belijdenis niet van harte onderschrijven. Dat levert o.a. de vreemde situatie op dat mensen zich in bepaalde discussies begeven zonder zich volledig uit te spreken, omdat ze wel weten dat dit niet kan op dit forum. Het is ook een belangrijke reden voor (andere) mensen om af te haken.
Tja, ik hoor ook bij die mensen. Maar word gelukkig nog steeds gedoogd.
Overigens zou volstaan moeten kunnen worden met: ik onderschrijf wat Gods Woord leert. :)
Dat ben ik niet met je eens. Ook vrijzinnigen zeggen dat Gods Woord hen wat leert. Maar wel met hun eigen draai en slinger eraan.
Ik zou voorstellen om het zo te formuleren: Ik onderschrijf wat er in Gods Woord staat.
Ja, wellicht nog beter.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Lilian1975 »

DDD schreef:
Lilian1975 schreef:
DDD schreef:Dat is niet het punt DIA. Ik begrijp het heel goed als mensen kiezen voor een belijdende kerk. En dan is de PKN niet de eerste keuze.

Maar het is iets heel anders om eerst naar de PKN over te gaan en dan vervolgens om redenen die in niets nieuw zijn, te zeggen dat je overweegt te vertrekken.
Heb je het nu over ds Klaassen?
Ja. Ik heb althans begrepen dat hij van oorsprong niet hervormd is.
https://www.mklaassen.net/persoonlijk/

Ten tijde van de scheuring was hij zeker Hervormd. En is inderdaad overgestapt naar de PKN.
Ik was enigszins verbaasd over de opmerking overgestapt vanuit jouw mond mbt jouw visie de HHK.

Verder snap ik inderdaad niet waarom de predikant hier nu wel een punt van maakt. Terecht. Maar dit speelde ook al ten tijde van de scheuring. Ik snap de reden dus wel, maar het moment waarop niet.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Erik1960 »

Henk J schreef:Met alle respect Erik maar volgens mij draai je het nu echt om. Als er in de Bijbel gesproken wordt over de afgekeurde Hoeksteen dan wordt daar natuurlijk Christus mee bedoeld die door de wereld werd afgekeurd en verworpen maar door God tot een hoofd des hoeks werd gesteld. Dat heeft niets te maken met het aan de hand houden van bepaalde zaken in een kerk die tegen Gods eigen Woord ingaan. Homoseksuele relaties zijn niet naar Gods Woord, en Gods getuigenis is gegeven. Dat verandert niet over honderd jaar ofzo. Ds. Klaassen verzet zich tegen de on-Bijbelse gang van zaken in de PKN en verdient dus alle steun.
Ik heb geschreven dat ik het jammer vind dat de classis het gesprek niet aan is gegaan. En dat ik het zou betreuren wanneer Klaassens zich genoodzaakt zou voelen om te vertrekken.
Aanvullend: over de inhoud van van Klaassens opvattingen ga ik niet in gesprek. Dat ligt voor mij te persoonlijk.
Laatst gewijzigd door Erik1960 op 08 apr 2022, 12:42, 2 keer totaal gewijzigd.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Erik1960 »

Ad Anker schreef:
Erik1960 schreef:Ja, het is van beide: het mag en ik heb daar moeite mee. Als iemand belijdend spreekt over zijn geloof, kan ik daar letterlijk warm van worden. Dat gevoel heb ik totaal niet wanneer er grote woorden als vals/waar worden gesproken. Naar mijn opvatting is het oordeel niet aan mensen. Als de afgekeurde steen al tot hoeksteen kan worden, wat is er dan nog onmogelijk?
Oké. Jij vind dat de zonde aangewezen en veroordeeld mag worden. Jij vind het moeilijk dat daarmee de zondaar ook veroordeeld wordt? Is dat je punt?
Ik geloof dat je met deze omschrijving behoorlijk in de buurt komt van waar mijn allergie zit.
Ad Anker schreef:Het is trouwens dat ieder die volhardt in de zonde door de Bijbel veroordeeld wordt. Hoe moet ik daar volgens jou mee omgaan?
Ik heb werkelijk geen idee hoe jij daar mee om moet gaan. Hoe doe je dat nu?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Henk J »

Erik1960 schreef:Ik heb al een paar keer gezegd dat ik het jammer vind dat de classis het gesprek niet aangaat en dat ik het zou betreuren wanneer hij zou vertrekken.
Dat begrijp ik, ik vind het ook jammer dat de classis niet het gesprek aangaat en zou het ook betreuren als ds. Klaassen de PKN verlaat alhoewel ik hem wel zou begrijpen. Maar vind jij ook dat de PKN eigenlijk het inzegenen/bevestigen van homo-seksuele relaties moet verbieden?
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Erik1960 »

Henk J schreef:
Erik1960 schreef:Ik heb al een paar keer gezegd dat ik het jammer vind dat de classis het gesprek niet aangaat en dat ik het zou betreuren wanneer hij zou vertrekken.
Dat begrijp ik, ik vind het ook jammer dat de classis niet het gesprek aangaat en zou het ook betreuren als ds. Klaassen de PKN verlaat alhoewel ik hem wel zou begrijpen. Maar vind jij ook dat de PKN eigenlijk het inzegenen/bevestigen van homo-seksuele relaties moet verbieden?
Je laatste vraag is voor mij te persoonlijk om hier in alle openheid te beantwoorden.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Ad Anker »

Erik1960 schreef:
Ad Anker schreef:Het is trouwens dat ieder die volhardt in de zonde door de Bijbel veroordeeld wordt. Hoe moet ik daar volgens jou mee omgaan?
Ik heb werkelijk geen idee hoe jij daar mee om moet gaan. Hoe doe je dat nu?
Dat is door te buigen voor het Woord. Ook als het voor jou ongemakkelijk voelt. Anders wordt het een wat vrijzinnig, fundamentloos gevoelsgeloof, wat ook in strijd is met het Woord van God.

Verder vind ik de vraag van Henk J. relevant, maar ik zie inmiddels dat je daarvoor uit de weg gaat.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Ambtenaar »

Posthoorn schreef:Tja, ik hoor ook bij die mensen. Maar word gelukkig nog steeds gedoogd.
Overigens zou volstaan moeten kunnen worden met: ik onderschrijf wat Gods Woord leert. :)
Je bent er nog niet voor afgewezen.
Gesloten