Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Floppy »

In het namenregister van het NT die in de GBS bijbel met kanttekeningen is opgenomen staan twee namen in kapitalen gespeld; één keer raden welke twee.

Het lijkt er dus op dat de gereformeerde wereld sinds Calvijn een omgekeerde beweging heeft gemaakt wat betreft Maria vergeleken met de RKK. Denk ook aan de mening van de Statenvertalers rond eventuele broers/zussen van Jezus.

Ik blijf wel een beetje met de vraag zitten waarom precies prof Huijgen dit onderwerp ter tafel brengt; en waarom hij denkt dat zijn uitleg rond Maria beter is dan wat de RKK daarover heeft opgesteld. Want deze dingen kan je moeilijk puur op de Schrift terugleiden, en dan is het de vraag welke tradities je wel of niet volgt. Met het risico van cherrypicking.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door KDD »

De Heere Jezus heeft ook hierover onderwijs gegeven:

Lukas 8 vers 21,
Maar Hij antwoordde en zeide tot hen: Mijn moeder en Mijn broeders zijn dezen, die Gods Woord horen, en datzelve doen.

Lukas 11 versen 27 en 28,
En het geschiedde, als Hij deze dingen sprak, dat een zekere vrouw, de stem verheffende uit de schare, tot Hem zeide: Zalig is de buik, die U gedragen heeft, en de borsten, die Gij hebt gezogen. Maar Hij zeide: Ja, zalig zijn degenen, die het Woord Gods horen, en hetzelve bewaren.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Isala »

In het RD van afgelopen maandag:

Gevaarlijkste soort bliksem slaat in zee voor kust van Scheveningen.
SCHEVENINGEN. Voor de kust van Scheveningen was rond 16.00 uur zaterdagmiddag een enorme knal te horen. Volgens Buienradar werd die veroorzaakt door „de gevaarlijkste soort bliksem ter wereld.”
Uit een analyse blijkt dat de bliksem ontzettend krachtig was: 267.000 ampère. Dat is dicht bij het maximum van 300.000 ampère voor dit soort bliksems en tien keer zoveel als een normale blikseminslag. Ter vergelijking: uit een stopcontact komt zo’n 220 volt met maximaal 16 ampère. Wat deze ontladingen typeert is de enorme knal waarmee ze gepaard gaan.
Een onweerswolk is aan de onderkant negatief geladen en aan de bovenkant positief. Als dat spanningsverschil van een wolk groot genoeg wordt, gaat er stroom lopen: de bliksem. In 90 tot 95 procent van de gevallen gebeurt dit via een zogeheten negatieve ontlading, volgens Buienradar.
Zo’n 5 tot 10 procent van de bliksems zijn ”positieve bliksems”, de meest gevaarlijke soort. Deze slaan niet onder de bui in, maar naast de bui. De bovenkant van de onweersbui is positief geladen en de aarde naast de onweersbui negatief. Ook daartussen kan een stroom gaan lopen, en als dit gebeurt, is dat een zogenoemde positieve bliksem. De afstand die de bliksem moet afleggen door de lucht is in dat geval vele malen groter, waardoor er meer energie nodig is.

Bron: ANP


Toen ik dit las dacht ik: Wat als deze bliksem eens niet vlak voor de kust, maar in Scheveningen zelf was ingeslagen?
God heeft van Zich laten horen! Door Zijn genade kwam de bliksem niet op het land, maar in de zee.
Hora est!
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door J.C. Philpot »

Titel van Hoofdredactioneel commentaar van het RD: Palestijnen moeten Gaza opbouwen, in plaats van provoceren.

Dat lijkt me inderdaad een betere bestededing. Er worden miljoenen in raketten, indoctrinatie en bewapening gestoken.

Als de Palestijnse leiders echt hart voor hun volk zouden hebben, zouden ze hun geld wel anders besteden.
Hoofdredactie RD schreef:In plaats van dit soort provocaties, kunnen Hamas een aanverwante groeperingen zich beter met de wederopbouw van Gaza bezighouden. Dat is hard nodig na de recente oorlog die Israël en de Palestijnen rond de kuststrook uitvochten.

De veelgeplaagde bevolking van Gaza heeft wel iets anders aan haar hoofd dan in een nieuw gewapend conflict met Israël te worden meegesleept. Maar daar heeft het radicale Palestijnse leiderschap zoals gebruikelijk geen boodschap aan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door refo »

Isala schreef:In het RD van afgelopen maandag:

Gevaarlijkste soort bliksem slaat in zee voor kust van Scheveningen.
SCHEVENINGEN. Voor de kust van Scheveningen was rond 16.00 uur zaterdagmiddag een enorme knal te horen. Volgens Buienradar werd die veroorzaakt door „de gevaarlijkste soort bliksem ter wereld.”
Uit een analyse blijkt dat de bliksem ontzettend krachtig was: 267.000 ampère. Dat is dicht bij het maximum van 300.000 ampère voor dit soort bliksems en tien keer zoveel als een normale blikseminslag. Ter vergelijking: uit een stopcontact komt zo’n 220 volt met maximaal 16 ampère. Wat deze ontladingen typeert is de enorme knal waarmee ze gepaard gaan.
Een onweerswolk is aan de onderkant negatief geladen en aan de bovenkant positief. Als dat spanningsverschil van een wolk groot genoeg wordt, gaat er stroom lopen: de bliksem. In 90 tot 95 procent van de gevallen gebeurt dit via een zogeheten negatieve ontlading, volgens Buienradar.
Zo’n 5 tot 10 procent van de bliksems zijn ”positieve bliksems”, de meest gevaarlijke soort. Deze slaan niet onder de bui in, maar naast de bui. De bovenkant van de onweersbui is positief geladen en de aarde naast de onweersbui negatief. Ook daartussen kan een stroom gaan lopen, en als dit gebeurt, is dat een zogenoemde positieve bliksem. De afstand die de bliksem moet afleggen door de lucht is in dat geval vele malen groter, waardoor er meer energie nodig is.

Bron: ANP


Toen ik dit las dacht ik: Wat als deze bliksem eens niet vlak voor de kust, maar in Scheveningen zelf was ingeslagen?
God heeft van Zich laten horen! Door Zijn genade kwam de bliksem niet op het land, maar in de zee.
Dat soort bliksem slaat regelmatig in. In onze straat waarschijnlijk ook een keer. Het onweer was al min of meer weggetrokken, toen er nog een enkele enorme knal insloeg op een ornament op een trapgeveltje tegenover ons. Veel schade, vooral aan electrische apparaten.
Het artikel is wel een beetje tendentieus. Net alsof het dorp Scheveningen door het oog van een naald is gekropen en zo'n ontlading zich maar eens per eeuw voordoet.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Mara »

Isala schreef: Toen ik dit las dacht ik: Wat als deze bliksem eens niet vlak voor de kust, maar in Scheveningen zelf was ingeslagen?
God heeft van Zich laten horen! Door Zijn genade kwam de bliksem niet op het land, maar in de zee.
Dat dacht ik ook toen ik het bericht hoorde van de valwind in Leusden. Zeker als je dit leest:
"Valwinden zijn niet onderzocht voor de KNMI’14-klimaatscenario’s. Daarnaast zijn er nauwelijks waarnemingen van valwinden. Wel zien we dat de intensiteit van extreme regenbuien in de zomer toeneemt. Ook onweer, hagel en windvlagen worden heviger. De gebeurtenis van de hoogspanningsmasten doet denken aan het noodweer in Vethuizen op 14 juli 2010. Grootschalige schade zoals in Leersum, met name de bomen door het hele dorp, lijkt op het noodweer 14 juni 2007 in Hoogeveen."
KNMI

Er zijn geen doden gevallen, ondanks het aantal zwaar beschadigde huizen en omgevallen bomen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door DDD »

refo schreef:
Isala schreef:In het RD van afgelopen maandag:

Gevaarlijkste soort bliksem slaat in zee voor kust van Scheveningen.
SCHEVENINGEN. Voor de kust van Scheveningen was rond 16.00 uur zaterdagmiddag een enorme knal te horen. Volgens Buienradar werd die veroorzaakt door „de gevaarlijkste soort bliksem ter wereld.”
Uit een analyse blijkt dat de bliksem ontzettend krachtig was: 267.000 ampère. Dat is dicht bij het maximum van 300.000 ampère voor dit soort bliksems en tien keer zoveel als een normale blikseminslag. Ter vergelijking: uit een stopcontact komt zo’n 220 volt met maximaal 16 ampère. Wat deze ontladingen typeert is de enorme knal waarmee ze gepaard gaan.
Een onweerswolk is aan de onderkant negatief geladen en aan de bovenkant positief. Als dat spanningsverschil van een wolk groot genoeg wordt, gaat er stroom lopen: de bliksem. In 90 tot 95 procent van de gevallen gebeurt dit via een zogeheten negatieve ontlading, volgens Buienradar.
Zo’n 5 tot 10 procent van de bliksems zijn ”positieve bliksems”, de meest gevaarlijke soort. Deze slaan niet onder de bui in, maar naast de bui. De bovenkant van de onweersbui is positief geladen en de aarde naast de onweersbui negatief. Ook daartussen kan een stroom gaan lopen, en als dit gebeurt, is dat een zogenoemde positieve bliksem. De afstand die de bliksem moet afleggen door de lucht is in dat geval vele malen groter, waardoor er meer energie nodig is.

Bron: ANP


Toen ik dit las dacht ik: Wat als deze bliksem eens niet vlak voor de kust, maar in Scheveningen zelf was ingeslagen?
God heeft van Zich laten horen! Door Zijn genade kwam de bliksem niet op het land, maar in de zee.
Dat soort bliksem slaat regelmatig in. In onze straat waarschijnlijk ook een keer. Het onweer was al min of meer weggetrokken, toen er nog een enkele enorme knal insloeg op een ornament op een trapgeveltje tegenover ons. Veel schade, vooral aan electrische apparaten.
Het artikel is wel een beetje tendentieus. Net alsof het dorp Scheveningen door het oog van een naald is gekropen en zo'n ontlading zich maar eens per eeuw voordoet.
Er staat duidelijk in dat 5 procent van de bliksems zo is. Dus dan is wel duidelijk dat dit er niet weinig zijn.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Susanna »

DDD schreef:
refo schreef:
Isala schreef:In het RD van afgelopen maandag:

Gevaarlijkste soort bliksem slaat in zee voor kust van Scheveningen.
SCHEVENINGEN. Voor de kust van Scheveningen was rond 16.00 uur zaterdagmiddag een enorme knal te horen. Volgens Buienradar werd die veroorzaakt door „de gevaarlijkste soort bliksem ter wereld.”
Uit een analyse blijkt dat de bliksem ontzettend krachtig was: 267.000 ampère. Dat is dicht bij het maximum van 300.000 ampère voor dit soort bliksems en tien keer zoveel als een normale blikseminslag. Ter vergelijking: uit een stopcontact komt zo’n 220 volt met maximaal 16 ampère. Wat deze ontladingen typeert is de enorme knal waarmee ze gepaard gaan.
Een onweerswolk is aan de onderkant negatief geladen en aan de bovenkant positief. Als dat spanningsverschil van een wolk groot genoeg wordt, gaat er stroom lopen: de bliksem. In 90 tot 95 procent van de gevallen gebeurt dit via een zogeheten negatieve ontlading, volgens Buienradar.
Zo’n 5 tot 10 procent van de bliksems zijn ”positieve bliksems”, de meest gevaarlijke soort. Deze slaan niet onder de bui in, maar naast de bui. De bovenkant van de onweersbui is positief geladen en de aarde naast de onweersbui negatief. Ook daartussen kan een stroom gaan lopen, en als dit gebeurt, is dat een zogenoemde positieve bliksem. De afstand die de bliksem moet afleggen door de lucht is in dat geval vele malen groter, waardoor er meer energie nodig is.

Bron: ANP


Toen ik dit las dacht ik: Wat als deze bliksem eens niet vlak voor de kust, maar in Scheveningen zelf was ingeslagen?
God heeft van Zich laten horen! Door Zijn genade kwam de bliksem niet op het land, maar in de zee.
Dat soort bliksem slaat regelmatig in. In onze straat waarschijnlijk ook een keer. Het onweer was al min of meer weggetrokken, toen er nog een enkele enorme knal insloeg op een ornament op een trapgeveltje tegenover ons. Veel schade, vooral aan electrische apparaten.
Het artikel is wel een beetje tendentieus. Net alsof het dorp Scheveningen door het oog van een naald is gekropen en zo'n ontlading zich maar eens per eeuw voordoet.
Er staat duidelijk in dat 5 procent van de bliksems zo is. Dus dan is wel duidelijk dat dit er niet weinig zijn.
Volgens mij gaat het het hier over cloud-to-ground bliksem. In het meest extreme geval kan dit zelfs 50 kilometer naast een bui inslaan. Dat is een eind hoor. Positieve bliksem bestaat meestal uit één bliksemschicht, terwijl negatieve bliksem vaak twee of meer schichten heeft. Bron: noodweernenelux
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door J.C. Philpot »

Reformatorische dominees-vrouw in San Diego, schiet perongeluk haar 29-jarige man (predikant, vader van 2 jonge kinderen) dood (kwam door de achterdeur binnen), en wacht mogelijk een aanklacht tot moord. Ds. Shepard was in November bevestigd als predikant.

https://www.nbcsandiego.com/news/local/ ... d/2655175/

Wat een ontzettend trieste gebeurtenis.

De classis kwam met de volgende verklaring:
“We will remember Rev. Shepherd for the hope of the gospel message he not only preached, but believed. We mourn, not as those without hope, but as those eagerly awaiting eternal life. This was Noah’s hope, and we rejoice that he is with his crucified and risen Savior, Jesus Christ, whom he loved and proclaimed. Out of respect for the grieving, we ask on behalf of the family and church members that they be permitted to grieve in peace.”

De RPCNA is een kerkverband dat de Westminster Confessie onderschrijft, en principieel alleen acapella psalmen zingt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Hoopvol »

Leon Houtzager gaat door, hij heeft nu advocaat Gerard Sprong in de arm genomen. Hopelijk is er veel gebed voor ds Kort!

https://cip.nl/cip+/86649-homoactivist- ... kort-voort
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Delftenaar »

Wat bezielt die man eigenlijk? Hij is nooit lid geweest van de desbetreffende gemeente dus waarom opeens zo'n hetze tegen ds. Kort?

Het is weer zo'n voorbeeld waarbij een bepaalde levensstijl uit het rijtje lgtb.. (door tot z, alleen in een andere volgorde van de letters) bij iedereen, vergeef me de uitdrukking, door de strot wordt geduwd.
Dat sommige mensen worstelen met een andere geaardheid is iets dat bestaat. Die mensen hebben zorg en naastenliefde nodig zodat ook zij geborgenheid ervaren. Dat hebben zij, net als iedereen, nodig. In Christus is een schuilplaats.

Maar als iemand bewust kabaal gaat maken tegen een kerkelijke gemeente waarvan hij nooit lid is geweest is dat puur om, vergeef me de platte woordkeuze, homoseksualiteit "door de strot te duwen". Daar ben ik wel klaar mee.
Homo 's vragen om respect. Mits ze serieuze vragen hebben terecht. Het respect in de omgekeerde richting, namelijk mensen die vast houden aan de eerste hoofdstukken uit Genesis, over God die Eva uit een rib van Adam schiep om als mens tegenover hem te staan, mis ik. En trouwens ligt hierin wel een vervolg in Genesis 3. Door de zondeval is gebrokenheid in de wereld gekomen. En daarmee ook gebrokenheid op het gebied van de seksualiteit.

Maar de OGG van Krimpen en ds. Kort verdienen het niet dat juist tegen hen rumoer ontstaat door iemand die de gemeente niet kent.
Jullie merken het al: ik kan er boos om worden (ook ik ken die gemeente verder niet).

Inderdaad veel gebed en Gods zegen voor ds. Kort en zijn kerkenraad.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Ambtenaar »

Delftenaar schreef: Maar als iemand bewust kabaal gaat maken tegen een kerkelijke gemeente waarvan hij nooit lid is geweest is dat puur om, vergeef me de platte woordkeuze, homoseksualiteit "door de strot te duwen". Daar ben ik wel klaar mee.
Homo 's vragen om respect. Mits ze serieuze vragen hebben terecht. Het respect in de omgekeerde richting, namelijk mensen die vast houden aan de eerste hoofdstukken uit Genesis, over God die Eva uit een rib van Adam schiep om als mens tegenover hem te staan, mis ik. En trouwens ligt hierin wel een vervolg in Genesis 3. Door de zondeval is gebrokenheid in de wereld gekomen. En daarmee ook gebrokenheid op het gebied van de seksualiteit.
Je scheert iedereen over één kam.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Terri »

Ambtenaar schreef:
Delftenaar schreef: Maar als iemand bewust kabaal gaat maken tegen een kerkelijke gemeente waarvan hij nooit lid is geweest is dat puur om, vergeef me de platte woordkeuze, homoseksualiteit "door de strot te duwen". Daar ben ik wel klaar mee.
Homo 's vragen om respect. Mits ze serieuze vragen hebben terecht. Het respect in de omgekeerde richting, namelijk mensen die vast houden aan de eerste hoofdstukken uit Genesis, over God die Eva uit een rib van Adam schiep om als mens tegenover hem te staan, mis ik. En trouwens ligt hierin wel een vervolg in Genesis 3. Door de zondeval is gebrokenheid in de wereld gekomen. En daarmee ook gebrokenheid op het gebied van de seksualiteit.
Je scheert iedereen over één kam.
Ik begrijp Deltenaar wel. Er is een groep ( wellicht klein) die liefde, respect niet genoeg vindt. Ze willen dat je het goedkeurt.
Dus volledige acceptatie, met alles erop en eraan. Dat dat tegen je principe ingaat doet er niet toe.
Ik denk niet dat Delftenaar elke homo bedoelt., het gaat hier over deze mijnheer die koste wat kost z'n gram wil halen.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Delftenaar »

Terri begrijpt wat ik bedoel.

Er zijn genoeg homo's die proberen volgens Gods geboden te leven. We kennen allemaal voorbeelden. In ieder geval is het de taak voor ons christen om daar met liefde en respect mee om te gaan. Zodat zij zich, met hun worstelingen, welkom weten in de kerk. Omdat er een gemeente (lees: Christus zelf als Hoofd van de gemeente) om hen heen staat.
Flauw gezegd (maar je begrijpt wat ik bedoel): de zonde van een homo ziet iedereen. De zonde dat ik fraudeer met de belastingaangifte ziet niemand (behalve God). Laten we daarin maar naar onszelf kijken. Wie zonder zonde is...

Maar nu de heer Houtzager. Zonder de OGG van Krimpen te kennen meent hij die gemeente aan te moeten klagen vanwege standpunten waar hij zelf, als buitenstaander (ik vermoed dat hij wel christelijk is opgevoed, zij het in een andere gemeente) geen deel van heeft.
Dan gaat het gewoon om dat je anderen mensen je eigen levensvisie "door de strot duwt" (vergeef me de platte woorden).

Voor homo's die met hun lek en gebrek proberen met de kerk en dieper met Gods geboden te leven heb ik veel respect.
Voor buitenstaanders als een heer Houtzaaijer die denkt de OGG van Krimpen te moeten "bekeren" heb ik geen respect. Hun enige doel is immers om de kerk af te breken.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Ambtenaar »

Delftenaar schreef:Terri begrijpt wat ik bedoel.

Er zijn genoeg homo's die proberen volgens Gods geboden te leven. We kennen allemaal voorbeelden. In ieder geval is het de taak voor ons christen om daar met liefde en respect mee om te gaan. Zodat zij zich, met hun worstelingen, welkom weten in de kerk. Omdat er een gemeente (lees: Christus zelf als Hoofd van de gemeente) om hen heen staat.
Flauw gezegd (maar je begrijpt wat ik bedoel): de zonde van een homo ziet iedereen. De zonde dat ik fraudeer met de belastingaangifte ziet niemand (behalve God). Laten we daarin maar naar onszelf kijken. Wie zonder zonde is...

Maar nu de heer Houtzager. Zonder de OGG van Krimpen te kennen meent hij die gemeente aan te moeten klagen vanwege standpunten waar hij zelf, als buitenstaander (ik vermoed dat hij wel christelijk is opgevoed, zij het in een andere gemeente) geen deel van heeft.
Dan gaat het gewoon om dat je anderen mensen je eigen levensvisie "door de strot duwt" (vergeef me de platte woorden).

Voor homo's die met hun lek en gebrek proberen met de kerk en dieper met Gods geboden te leven heb ik veel respect.
Voor buitenstaanders als een heer Houtzaaijer die denkt de OGG van Krimpen te moeten "bekeren" heb ik geen respect. Hun enige doel is immers om de kerk af te breken.
Zeg dan gewoon meneer Houtzaaijer, en spreek niet generaliserend.
Gesloten