Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door eilander »

Herman schreef:
eilander schreef:Daar hoort gewoon in te staan dat je contact opneemt met de politie in dergelijke gevallen.
Volgens mij hoort daar in te staan dat de ambtsdragers gehouden zijn om de betreffende personen te bewegen ook een aanklacht bij de politie in te dienen.

Een slachtoffer kan namelijk wel bij een ambtsdrager haar verhaal doen, maar die is daarna gehouden aan zijn zwijgplicht. Het belang daarvan is bekend omdat het slachtoffer daar mogelijk helemaal niet aan toe is. Volgens mij ligt er een grens bij 'acuut gevaar'. In dat geval is er voor een kerkenraad wel ruimte zelfstandig te handelen.
Als er strafbare feiten plaatsvinden of plaats gevonden hebben, is mijns inziens die zwijgplicht niet aan de orde. Dat zou ik althans verschrikkelijk vinden. In het PKN-protocol zag ik in elk geval staan: overleg met de politie.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9164
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door parsifal »

eilander schreef:
Herman schreef:
eilander schreef:Daar hoort gewoon in te staan dat je contact opneemt met de politie in dergelijke gevallen.
Volgens mij hoort daar in te staan dat de ambtsdragers gehouden zijn om de betreffende personen te bewegen ook een aanklacht bij de politie in te dienen.

Een slachtoffer kan namelijk wel bij een ambtsdrager haar verhaal doen, maar die is daarna gehouden aan zijn zwijgplicht. Het belang daarvan is bekend omdat het slachtoffer daar mogelijk helemaal niet aan toe is. Volgens mij ligt er een grens bij 'acuut gevaar'. In dat geval is er voor een kerkenraad wel ruimte zelfstandig te handelen.
Als er strafbare feiten plaatsvinden of plaats gevonden hebben, is mijns inziens die zwijgplicht niet aan de orde. Dat zou ik althans verschrikkelijk vinden. In het PKN-protocol zag ik in elk geval staan: overleg met de politie.
Als het om "biechtgeheim" gaat.
zou ik de grens toch willen trekken bij gevaar voor de toekomst (wat er in dit geval was!!). Net als bij artsen is het denk ik goed dat ook misdadigers en slachtoffers in vertrouwen hulp kunnen zoeken. Als de garantie er niet is, dan zouden mensen wel eens "hulp" helemaal uit de weg kunnen gaan.

Het gaat hierbij natuurlijk niet om dingen die een predikant te weten komt door een andere manier dan dingen die in vertrouwen zijn gezegd (door dader of slachtoffer).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door eilander »

Maar hoe blijf je dan weg van 'onder de mantel der liefde bedekken?'
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9164
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door parsifal »

eilander schreef:Maar hoe blijf je dan weg van 'onder de mantel der liefde bedekken?'
Niet, maar die vraag stel je bij een arts ook niet denk ik. Natuurlijk mogen en moeten ook tijdens een "biecht" harde woorden gesproken worden.

Een voorbeeld waar je met infectieziekten mee te maken kunt hebben. Stel iemand is besmet met SOA als HIV dan wil je contactonderzoek doen om besmette mensen te vinden. Echter als er geen garantie voor vertrouwelijkheid is zullen sommige contacten waarschijnlijk verzwegen worden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door eilander »

parsifal schreef:
eilander schreef:Maar hoe blijf je dan weg van 'onder de mantel der liefde bedekken?'
Niet, maar die vraag stel je bij een arts ook niet denk ik. Natuurlijk mogen en moeten ook tijdens een "biecht" harde woorden gesproken worden.

Een voorbeeld waar je met infectieziekten mee te maken kunt hebben. Stel iemand is besmet met SOA als HIV dan wil je contactonderzoek doen om besmette mensen te vinden. Echter als er geen garantie voor vertrouwelijkheid is zullen sommige contacten waarschijnlijk verzwegen worden.
Het gaat hier over strafbare feiten... Mag een arts die laten lopen?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9164
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door parsifal »

eilander schreef:
parsifal schreef:
eilander schreef:Maar hoe blijf je dan weg van 'onder de mantel der liefde bedekken?'
Niet, maar die vraag stel je bij een arts ook niet denk ik. Natuurlijk mogen en moeten ook tijdens een "biecht" harde woorden gesproken worden.

Een voorbeeld waar je met infectieziekten mee te maken kunt hebben. Stel iemand is besmet met SOA als HIV dan wil je contactonderzoek doen om besmette mensen te vinden. Echter als er geen garantie voor vertrouwelijkheid is zullen sommige contacten waarschijnlijk verzwegen worden.
Het gaat hier over strafbare feiten... Mag een arts die laten lopen?
https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/ ... geheim.htm
Volgens mij wel als het om strafbare feiten uit het verleden gaat zonder aanwijzing dat er gevaar voor de toekomst is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door KDD »

Worthwhile to read (engels)

https://www.wsj.com/articles/what-drive ... 1622759795

Conspiracism isn’t going away. It will only grow and become damaging in ways we aren’t quite imagining.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door GGotK »

https://www.rd.nl/artikel/930270-christ ... ot-en-hoon
Toch wel een indrukwekkend artikel.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door J.C. Philpot »

GGotK schreef:https://www.rd.nl/artikel/930270-christ ... ot-en-hoon
Toch wel een indrukwekkend artikel.
Je beseft dan wel dat je bevoorrecht bent, als je in een omgeving werkt waar je ondanks je christen-zijn gerespecteerd word.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door DDD »

Ik begrijp niet dat werkgevers zoiets laten gebeuren. Ik heb het met enorm veel verbazing zitten lezen. Nu is er geen sprake van hoor en wederhoor, maar het blijft een raar verhaal.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Amstelodamense »

DDD schreef:Ik begrijp niet dat werkgevers zoiets laten gebeuren. Ik heb het met enorm veel verbazing zitten lezen. Nu is er geen sprake van hoor en wederhoor, maar het blijft een raar verhaal.
Ik schat in dat jij in zo’n totaal andere omgeving werkzaam bent, dat je je dit niet kunt voorstellen. In meer hoogopgeleide kringen is er in ieder geval het vernis van de beschaving
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door DDD »

Dat is niet het enige. Het gaat mij er om dat er kennelijk totaal geen zicht is op wat zich op de werkvloer afspeelt en dat daarmee getalenteerde werknemers vertrekken. Terwijl er een enorm tekort is aan mensen met dit vakgebied en het een uitvoerige opleiding vereist. Dan heb je toch een hr-beleid van niks.

Ik snap zo'n man trouwens ook niet, dat hij het zelfs niet eens probeert bespreekbaar te maken bij zijn leidinggevende. Maar goed, dat hoort bij het type werk misschien. Niet zeuren en doorgaan. Of niet dus.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Amstelodamense »

Dat ben ik wel met je eens. Gemiste kans op HR vlak, falend beleid
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door J.C. Philpot »

Het is denk ik ook een schoolvoorbeeld van een sector waar het topic inclusie nog niet doorgedrongen is. Het bedrijf waar ik werk is op dit moment op HR en recruitment gebied bezig met inclusie en diversiteit.

Maar meestal denkt men dan bij die termen aan andere "minderheden" als de christen-minderheid.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door DDD »

Nou, een mooie reden om zelf in die commissie plaats te nemen.
Gesloten