Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Herman »

Het gebruikt van iconen is in de westerse kerk als sinds de 9e eeuw niet echt onderdeel van een valide godsdienst. Om dat alsnog in te voeren, of goed te keuren, tekent het verval van het protestantisme en het gereformeerde deel daarvan met name.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door DDD »

Dit zijn wel twee ter zake doende argumenten:
Ook klopt de bewering van prof. Huijgen niet dat Maria in het Nieuwe Testament veel ter sprake komt. In de Evangeliën blijft zij de vrouw op de achtergrond en wordt ze zelfs tweemaal op haar plaats gewezen. Na Pasen staat zij op een lijn met de andere vrouwen. In de apostolische brieven komt haar naam niet meer voor. Paulus noemt haar naam zelfs niet als hij spreekt over de geboorte van Christus. „God heeft Zijn Zoon uitgezonden, geworden uit een vrouw.
https://www.rd.nl/artikel/933105-moet-m ... of-huijgen

Ik ben benieuwd wat broeder Huijgen daarover te melden heeft.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door refo »

De lofzang van Maria heeft o.a. "Want zie, van nu aan zullen mij zalig spreken al de geslachten." Maar volgens ons is dat een beetje overdreven?
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door DDD »

Ik vind dat ook heel belangrijk, maar ik zing ook niet dagelijks de lofzang van Maria. Wel vaak bij weekdiensten als het evensongs zijn.

Maar het klopt natuurlijk wel dat Paulus er niet zoveel aandacht voor heeft.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Charles »

Ze staat ook niet in de wolk van geloofsgetuigen in Hebreeen 11.

“Zoals Abraham aan het begin van het Oude Testament door God wordt geroepen, zo staat Maria aan het begin van het Nieuwe Testament.”

Maar de Bijbel heeft het over de God van Abraham, Izak en Jakob. Daar wordt Maria nergens aan toegevoegd.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door refo »

Nou, fijn, Maria eens even flink op haar plaats gezet.

Want zie, van nu aan zullen mij zalig spreken al de geslachten. Dat is toch wel erg hoogmoedig, vinden wij dan.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door DDD »

Ik ben helemaal niet tegen een grotere plaats voor Maria, ook niet tegen iconen, hoewel ik ze niet gebruik, en ik denk dat het goed is om dagelijks de Nieuwtestamentische cantica te zingen, maar Maria zegt natuurlijk dat iedere generatie dat dagelijks moet doen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door eilander »

refo schreef:Nou, fijn, Maria eens even flink op haar plaats gezet.

Want zie, van nu aan zullen mij zalig spreken al de geslachten. Dat is toch wel erg hoogmoedig, vinden wij dan.
Wel eerlijk van je.
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door newton »

DDD schreef:Dit zijn wel twee ter zake doende argumenten:
Ook klopt de bewering van prof. Huijgen niet dat Maria in het Nieuwe Testament veel ter sprake komt. In de Evangeliën blijft zij de vrouw op de achtergrond en wordt ze zelfs tweemaal op haar plaats gewezen. Na Pasen staat zij op een lijn met de andere vrouwen. In de apostolische brieven komt haar naam niet meer voor. Paulus noemt haar naam zelfs niet als hij spreekt over de geboorte van Christus. „God heeft Zijn Zoon uitgezonden, geworden uit een vrouw.
https://www.rd.nl/artikel/933105-moet-m ... of-huijgen

Ik ben benieuwd wat broeder Huijgen daarover te melden heeft.
Een reactie geven op een boek wat je niet gelezen hebt. Waar reageer je dan op? De omslag? Onderbuikgevoelens?
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door DDD »

Op vragen van de journalist, neem ik aan. Dat is toch niet zo gek?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Herman »

Op het interview van een dag eerder.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Isala »

J.C. Philpot schreef:Prof. Huijgen: Vier Mariafeest, zing dagelijks het Magnificat
https://www.rd.nl/artikel/932927-prof-h ... magnificat

Ik vraag me soms af waar de ontwikkeling die Prof. Huijgen doormaakt gaat eindigen.

Ik lees nergens in de brieven van het Nieuwe Testament dat de apostelen aandacht besteden aan Maria. Laat staan dat er dagelijks aan haar gedacht moet worden.

Ik hoop dat de ontwikkeling van Prof. Huijgen zich ombuigt terug naar de (Nadere) Reformatie en de Puriteinen, in plaats van richting het relativisme (dan denk ik aan zijn bijdragen mbt tot zaken hermeneutiek, schriftgezag, als de vrouw in het ambt en andere ethische onderwerpen) en Rooms Katholicisme. En als dat niet gebeurt, dat hij de TUA en de CGK hier niet nog verder in meesleept.
+1

Juist bij het stukje over de iconen begin ik wat te herkennen van Jos Douma....
Daarnaast vind ik het zorgelijk dat de aandacht weer moet uitgaan naar fraaie architectuur en kunst.
Dat vind ik geheel in tegenspraak met wat prof. Huijgen even daarna zegt: Dat de gereformeerde gezindte behoorlijk kapitalistisch is.
Laat de fraaie architectuur en kunst liever achterwege. Dit kost handenvol geld, en is volkomen onnodig voor de dienst aan God.
Ons hele leven moet een eredienst zijn, gericht op God en onze naaste.
Ik bespeur in het artikel toch enigszins een verlangen naar het mystieke.
Hora est!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Tiberius »

newton schreef:
DDD schreef:Dit zijn wel twee ter zake doende argumenten:
Ook klopt de bewering van prof. Huijgen niet dat Maria in het Nieuwe Testament veel ter sprake komt. In de Evangeliën blijft zij de vrouw op de achtergrond en wordt ze zelfs tweemaal op haar plaats gewezen. Na Pasen staat zij op een lijn met de andere vrouwen. In de apostolische brieven komt haar naam niet meer voor. Paulus noemt haar naam zelfs niet als hij spreekt over de geboorte van Christus. „God heeft Zijn Zoon uitgezonden, geworden uit een vrouw.
https://www.rd.nl/artikel/933105-moet-m ... of-huijgen

Ik ben benieuwd wat broeder Huijgen daarover te melden heeft.
Een reactie geven op een boek wat je niet gelezen hebt. Waar reageer je dan op? De omslag? Onderbuikgevoelens?
Ze reageren op een aantal (best stevige) stellingen in dat interview, namelijk degene die DDD in het binnenste bericht noemt en de viering van de geboorteaankondiging in het kerkelijk jaar.
Ik zeg niet dat het handig is om op een nog niet gelezen onderzoek te reageren, maar het is ook weer niet zo dat er op helemaal niets te reageren valt.

Ik vind het vreemd van het RD dat ze in dit stadium al predikanten gaan bellen om hun mening. Stuur ze dan eerst dat boek op met de vraag om een recensie te schrijven. Zo komt het weer erg hyperig over.
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door newton »

Tiberius schreef: Ze reageren op een aantal (best stevige) stellingen in dat interview, namelijk degene die DDD in het binnenste bericht noemt en de viering van de geboorteaankondiging in het kerkelijk jaar.
Ik zeg niet dat het handig is om op een nog niet gelezen onderzoek te reageren, maar het is ook weer niet zo dat er op helemaal niets te reageren valt.

Ik vind het vreemd van het RD dat ze in dit stadium al predikanten gaan bellen om hun mening. Stuur ze dan eerst dat boek op met de vraag om een recensie te schrijven. Zo komt het weer erg hyperig over.
Vooral dat laatste punt. Waan van de dag regeert. Ik neem dat Huijgen ruim onderzoek heeft zitten in het schrijven van een boek van 384 pagina's. Daar kun je een dag later toch geen stevige, inhoudelijke reactie op geven?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door refo »

De reformator Maarten Luther had grote eerbied voor Maria. Terwijl hij ondergedoken zit op de Wartburg (1521), verschijnt zijn commentaar op de lofzang van Maria (het Magnificat). Luther vindt dat Maria vereerd mag worden als moeder van God. Ze is zalig te prijzen omwille van wat God aan haar heeft gedaan. Wat de kerkhervormer echter afwijst, is het aanbidden van Maria, alsof ze een godheid is. Ze is geen middelares. De voorspraak van Jezus Christus bij de Vader is uniek en genoegzaam.

De reformator Johannes Calvijn heeft ook oog voor de bijzondere positie van Maria: ze is een door God gegeven voorbeeld voor de gelovigen en daarom mag zij geëerd worden. Calvijn wijst echter de misstanden in de Mariaverering scherp af. Hij schrijft in 1541 in een traktaat over relieken: „Wat de maagd Maria betreft is de papisten –omdat ze geloven dat haar lichaam zich niet meer op aarde bevindt– de mogelijkheid ontnomen haar gebeente te eren.”
Gesloten