Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Forummer »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef: Het mag bijna niet gezegd worden. Maar moeten we rechtse predikanten onder censuur zetten omdat ze te hard zijn, als ze beweren dat de PKN een valse kerk is geworden? Ik weet dat ds. Verschuure en ds van Dieren dit zeggen. Wat moeten we met zulke 'oproerkraaiers' of 'dwarsliggers'? Of zou het nog schelen dat die predikanten niet 'schelden', maar dat ze er verdriet over hebben?
Ik vind überhaupt dat predikanten terughoudend moeten zijn met in het openbaar opmerkingen maken over andere kerken. Laat hen eerst eens werken aan de problemen binnen de eigen kerk, dat biedt al voldoende uitdaging, zo lijkt me.
Exact dit bedoel ik als ik zeg dat elkaar veroordelen voorgeleefd wordt vanaf de preekstoel. Het zou kunnen dat predikanten die dit doen, er ook verdriet van hebben. Vanaf de preekstoel blijkt het als het gebeurt op dat moment duidelijk niet.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door J.C. Philpot »

Forummer schreef:
Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef: Het mag bijna niet gezegd worden. Maar moeten we rechtse predikanten onder censuur zetten omdat ze te hard zijn, als ze beweren dat de PKN een valse kerk is geworden? Ik weet dat ds. Verschuure en ds van Dieren dit zeggen. Wat moeten we met zulke 'oproerkraaiers' of 'dwarsliggers'? Of zou het nog schelen dat die predikanten niet 'schelden', maar dat ze er verdriet over hebben?
Ik vind überhaupt dat predikanten terughoudend moeten zijn met in het openbaar opmerkingen maken over andere kerken. Laat hen eerst eens werken aan de problemen binnen de eigen kerk, dat biedt al voldoende uitdaging, zo lijkt me.
Exact dit bedoel ik als ik zeg dat elkaar veroordelen voorgeleefd wordt vanaf de preekstoel. Het zou kunnen dat predikanten die dit doen, er ook verdriet van hebben. Vanaf de preekstoel blijkt het als het gebeurt op dat moment duidelijk niet.
Vind je dat de apostelen hier ook te veroordelend in waren? Een klein voorbeeldje:

Judas
Geliefden, alzo ik alle naarstigheid doe om u te schrijven van de gemene zaligheid, zo heb ik noodzaak gehad aan u te schrijven, en u te vermanen, dat gij strijdt voor het geloof, dat eenmaal den heiligen overgeleverd is. Want er zijn sommige mensen ingeslopen, die eertijds tot ditzelve oordeel tevoren opgeschreven zijn, goddelozen, die de genade onzes Gods veranderen in ontuchtigheid, en den enigen Heerser, God, en onzen Heere Jezus Christus verloochenen. Maar ik wil u indachtig maken, als die dit eenmaal weet, dat de Heere het volk uit Egypteland verlost hebbende, wederom degenen die niet geloofden, verdorven heeft. En de engelen die hun beginsel niet bewaard hebben, maar hun eigen woonstede verlaten hebben, heeft Hij tot het oordeel des groten dags met eeuwige banden onder de duisternis bewaard; Gelijk Sódom en Gomórra, en de steden rondom dezelve, die op gelijke wijze als deze gehoereerd hebben, en ander vlees zijn nagegaan, tot een voorbeeld voorgesteld zijn, dragende de straf des eeuwigen vuurs. Desgelijks evenwel ook dezen, in slaap gebracht zijnde, verontreinigen het vlees, en verwerpen de heerschappij, en lasteren de heerlijkheden. Maar Michaël, de archangel, toen hij met den duivel twistte, en handelde van het lichaam van Mozes, durfde geen oordeel van lastering tegen hem voortbrengen, maar zeide: De Heere bestraffe u. Maar dezen, hetgeen zij niet weten, dat lasteren zij; en hetgeen zij natuurlijk, als de onredelijke dieren, weten, in hetzelve verderven zij zich. Wee hun, want zij zijn den weg van Kaïn ingegaan, en door de verleiding van het loon van Bíleam zijn zij heengestort, en zijn door de tegenspreking van Korach vergaan. Dezen zijn vlekken in uw liefdemaaltijden, en als zij met u ter maaltijd zijn, weiden zij zichzelven zonder vrees; zij zijn waterloze wolken, die van de winden omgedreven worden; zij zijn als bomen in het afgaan van den herfst, onvruchtbaar, tweemaal verstorven, en ontworteld; Wilde baren der zee, hun eigen schande opschuimende; dwalende sterren, denwelken de donkerheid der duisternis in der eeuwigheid bewaard wordt. En van dezen heeft ook Henoch, de zevende van Adam, geprofeteerd, zeggende: Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, Om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege al de harde woorden die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben. Dezen zijn murmureerders, klagers over hun staat, wandelende naar hun begeerlijkheden; en hun mond spreekt zeer opgeblazen dingen, verwonderende zich over de personen om des voordeels wil. Maar geliefden, gedenkt gij de woorden die voorzegd zijn door de apostelen van onzen Heere Jezus Christus; Dat zij u gezegd hebben dat er in den laatsten tijd spotters zullen zijn, die naar hun goddeloze begeerlijkheden wandelen zullen. Dezen zijn het die zichzelven afscheiden, natuurlijke mensen, den Geest niet hebbende. Maar geliefden, bouwt gij uzelven op uw allerheiligst geloof, biddende in den Heiligen Geest;

Titus
Want er zijn ook vele ongeregelden, ijdelheidsprekers en verleiders van zinnen, inzonderheid die uit de besnijdenis zijn, Welken men moet den mond stoppen; die gehele huizen verkeren, lerende wat niet behoort, om vuil gewins wil. Een uit hen, zijnde hun eigen profeet, heeft gezegd: De Kretenzen zijn altijd leugenachtig, kwade beesten, luie buiken. Deze getuigenis is waar. Daarom, bestraf hen scherpelijk, opdat zij gezond mogen zijn in het geloof, En zich niet begeven tot Joodse fabelen en geboden der mensen die zich van de waarheid afkeren. Alle dingen zijn wel rein den reinen, maar den bevlekten en ongelovigen is geen ding rein, maar beide hun verstand en consciëntie zijn bevlekt. Zij belijden dat zij God kennen, maar zij verloochenen Hem met de werken, alzo zij gruwelijk zijn en ongehoorzaam en tot alle goed werk ondeugende.

Mijn stelling is dat waarschuwende prediking ook concreet gemaakt moet worden, en niet als iets vaags boven de gemeente moet hangen. Man en paard moeten dus genoemd worden.

Uiteraard zijn er dan valkuilen: het afmeten aan onze cultuur in plaats van aan Gods Woord, er boven gaan staan, niet uit liefde spreken, enzovoorts enzovoorts.

Maar dat neemt niet weg dat we meer dan ooit in onze tijd van een verwaterd en verslapt christendom (waar wij zelf ook toe behoren), een profetische prediking nodig hebben.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Ad Anker »

Forummer schreef:
Exact dit bedoel ik als ik zeg dat elkaar veroordelen voorgeleefd wordt vanaf de preekstoel. Het zou kunnen dat predikanten die dit doen, er ook verdriet van hebben. Vanaf de preekstoel blijkt het als het gebeurt op dat moment duidelijk niet.
En hiermee oordeel je zelf. Dat is nooit verstandig. Hetzelfde doen wat je wilt bestrijden.
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door deschpin »

Forummer schreef:
Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef: Het mag bijna niet gezegd worden. Maar moeten we rechtse predikanten onder censuur zetten omdat ze te hard zijn, als ze beweren dat de PKN een valse kerk is geworden? Ik weet dat ds. Verschuure en ds van Dieren dit zeggen. Wat moeten we met zulke 'oproerkraaiers' of 'dwarsliggers'? Of zou het nog schelen dat die predikanten niet 'schelden', maar dat ze er verdriet over hebben?
Ik vind überhaupt dat predikanten terughoudend moeten zijn met in het openbaar opmerkingen maken over andere kerken. Laat hen eerst eens werken aan de problemen binnen de eigen kerk, dat biedt al voldoende uitdaging, zo lijkt me.
Exact dit bedoel ik als ik zeg dat elkaar veroordelen voorgeleefd wordt vanaf de preekstoel. Het zou kunnen dat predikanten die dit doen, er ook verdriet van hebben. Vanaf de preekstoel blijkt het als het gebeurt op dat moment duidelijk niet.
Bij ons wordt regelmatig in de voorbede om heil en zegen gevraagd voor andere plekken waar in het dorp ook op dat moment christenen samenkomen.( en dat zijn er nogal wat :ouin)
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Ad Anker »

-DIA- schreef:
Valcke schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik vind overigens niet dat we Erik het vuur aan de schenen hoeven te leggen. We weten allemaal hij niet OGG kerkt (bijwijze van spreken). Laat hem ook zaken uitleggen.
Met alle respect: wanneer iemand de drie formulieren van enigheid niet onderschrijft, moet hij zich niet aanmelden voor dit forum. Met de aanmelding wordt namelijk de volledige instemming met de belijdenis onderschreven.

Helaas zijn er hier al te veel mensen die de belijdenis niet van harte onderschrijven. Dat levert o.a. de vreemde situatie op dat mensen zich in bepaalde discussies begeven zonder zich volledig uit te spreken, omdat ze wel weten dat dit niet kan op dit forum. Het is ook een belangrijke reden voor (andere) mensen om af te haken.
Dit had ik nog niet gelezen, maar zo heb ik het ook opgemerkt. En spreek je rechtuit, zonder het verkeerde te bedoelen, dan heb je voor je het weet een ban te pakken.
1. Er is een diversiteit in spreken en belijden die de grondslag van dit forum niet ondermijnt. Daar heb je rekening mee te houden en ik meen dat dit voor jou wat lastig is. Dus louter rechtuit spreken met goede bedoelingen is niet banwaardig.
2. We gedogen dat er mensen zijn die de grondslag niet onderschrijven. Het is voor zulke forummers wel zaak zich in deze gesprekken niet te mengen. Dat wordt wat ongemakkelijk. Je ziet het hier al gebeuren. De discussie is niet zozeer of dr. Klaassen gelijk heeft of niet in zijn visie op kerk en lhbti, op basis van onze grondslag heeft hij namelijk gelijk, de discussie is welke stappen deze dr. zet en wat we daar van vinden.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef: Mijn stelling is dat waarschuwende prediking ook concreet gemaakt moet worden, en niet als iets vaags boven de gemeente moet hangen. Man en paard moeten dus genoemd worden.
De vraag is of dat predikanten moeten zijn uit kerken waar zelf van alles over valt op te merken.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door KDD »

Lilian1975 schreef:
DDD schreef:
Lilian1975 schreef:
DDD schreef:Dat is niet het punt DIA. Ik begrijp het heel goed als mensen kiezen voor een belijdende kerk. En dan is de PKN niet de eerste keuze.

Maar het is iets heel anders om eerst naar de PKN over te gaan en dan vervolgens om redenen die in niets nieuw zijn, te zeggen dat je overweegt te vertrekken.
Heb je het nu over ds Klaassen?
Ja. Ik heb althans begrepen dat hij van oorsprong niet hervormd is.
https://www.mklaassen.net/persoonlijk/

Ten tijde van de scheuring was hij zeker Hervormd. En is inderdaad overgestapt naar de PKN.
Ik was enigszins verbaasd over de opmerking overgestapt vanuit jouw mond mbt jouw visie de HHK.

Verder snap ik inderdaad niet waarom de predikant hier nu wel een punt van maakt. Terecht. Maar dit speelde ook al ten tijde van de scheuring. Ik snap de reden dus wel, maar het moment waarop niet.
Misschien is hij in de tussentijd bekeerd geworden.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Lilian1975 »

@deschpin Passen ze dan allemaal in jullie kerkgebouw dan? Het is goed en juist dat er gebeden wordt om bijv de vervulling met de Geest bij al de dienstknechten van God waar ter wereld ook, bij de verkondiging van Zijn Woord op deze dag. En dat is nog eens bidden dwars over kerkmuren heen. Zo zie ik ook het gebed om heil en zegen wT jij aanhaalt. En snap dat huilende gezichtje dan ook niet.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door J.C. Philpot »

Ambtenaar schreef:
J.C. Philpot schreef: Mijn stelling is dat waarschuwende prediking ook concreet gemaakt moet worden, en niet als iets vaags boven de gemeente moet hangen. Man en paard moeten dus genoemd worden.
De vraag is of dat predikanten moeten zijn uit kerken waar zelf van alles over valt op te merken.
Dat is helemaal geen probleem, want van elke kerk is wel van alles aan te merken.

Uiteraard dienen predikanten wel allereerst eerlijk te zijn naar zichzelf, eigen gemeente en kerkverband. Alleen naar anderen wijzen, en eigen vlees sparen, is niet juist. Dan dient het alleen om zichzelf en eigen kring te verheffen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Ad Anker »

-DIA- schreef:
Ad Anker schreef: 1. Er is een diversiteit in spreken en belijden die de grondslag van dit forum niet ondermijnt. Daar heb je rekening mee te houden en ik meen dat dit voor jou wat lastig is. Dus louter rechtuit spreken met goede bedoelingen is niet banwaardig.
2. We gedogen dat er mensen zijn die de grondslag niet onderschrijven. Het is voor zulke forummers wel zaak zich in deze gesprekken niet te mengen. Dat wordt wat ongemakkelijk. Je ziet het hier al gebeuren. De discussie is niet zozeer of dr. Klaassen gelijk heeft of niet in zijn visie op kerk en lhbti, op basis van onze grondslag heeft hij namelijk gelijk, de discussie is welke stappen deze dr. zet en wat we daar van vinden.
Dat houdt dus in dat je op je tenen moet lopen. Of op eieren. Dat heeft me heel veel over de tijd waarin we samen leven te zeggen.
Ben je wijs. Nergens voor nodig. Of je zin moet zijn: dat houdt dus in dat ik op mijn tenen moet lopen. Of op eieren. Dat heeft mij heel veel over de tijd waarin ik leef te zeggen. Ik kan niet voor jou persoonlijk spreken, namelijk.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:
-DIA- schreef:
Ad Anker schreef: 1. Er is een diversiteit in spreken en belijden die de grondslag van dit forum niet ondermijnt. Daar heb je rekening mee te houden en ik meen dat dit voor jou wat lastig is. Dus louter rechtuit spreken met goede bedoelingen is niet banwaardig.
2. We gedogen dat er mensen zijn die de grondslag niet onderschrijven. Het is voor zulke forummers wel zaak zich in deze gesprekken niet te mengen. Dat wordt wat ongemakkelijk. Je ziet het hier al gebeuren. De discussie is niet zozeer of dr. Klaassen gelijk heeft of niet in zijn visie op kerk en lhbti, op basis van onze grondslag heeft hij namelijk gelijk, de discussie is welke stappen deze dr. zet en wat we daar van vinden.
Dat houdt dus in dat je op je tenen moet lopen. Of op eieren. Dat heeft me heel veel over de tijd waarin we samen leven te zeggen.
Ben je wijs. Nergens voor nodig. Of je zin moet zijn: dat houdt dus in dat ik op mijn tenen moet lopen. Of op eieren. Dat heeft mij heel veel over de tijd waarin ik leef te zeggen. Ik kan niet voor jou persoonlijk spreken, namelijk.
Misschien hebt u wel gelijk, maar wie heeft er de meeste moeite mee? Ook de moderatie moet ondergeschikt zijn aan persoonlijke gevoelens, dacht ik.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Posthoorn »

Ambtenaar schreef:
Posthoorn schreef:Tja, ik hoor ook bij die mensen. Maar word gelukkig nog steeds gedoogd.
Overigens zou volstaan moeten kunnen worden met: ik onderschrijf wat Gods Woord leert. :)
Je bent er nog niet voor afgewezen.
:D
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Erik1960 »

’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Valcke »

Ad Anker schreef:2. We gedogen dat er mensen zijn die de grondslag niet onderschrijven. Het is voor zulke forummers wel zaak zich in deze gesprekken niet te mengen. Dat wordt wat ongemakkelijk. Je ziet het hier al gebeuren. De discussie is niet zozeer of dr. Klaassen gelijk heeft of niet in zijn visie op kerk en lhbti, op basis van onze grondslag heeft hij namelijk gelijk, de discussie is welke stappen deze dr. zet en wat we daar van vinden.
Dit 'gedogen' blijft voor mij wel heel dubbel als het gaat om de fundamentele zaken in de belijdenis zoals het Schriftgezag en de erkenning dat dit gezag tijdloos en onveranderlijk is (ik heb het dus niet over specifieke gedooggroepen die op een specifiek onderdeel van de belijdenis een voorbehoud maken). Je hebt in discussies geen gemeenschappelijke basis waar je elkaar op kunt aanspreken, wanneer de erkenning van een tijdloos en onveranderlijk Schriftgezag ontbreekt. Je verzandt dan binnen de kortste keren in schimmige gesprekken, ontwijkende antwoorden, enzovoort. Dat is mijn ervaring al jarenlang met diverse personen op dit forum.

Het dubbele gevoel heeft ook alles te maken met het feit dat dit geen open forum is. Wanneer mensen de grondslag bij aanmelding onderschrijven, en vervolgens blijkt dat deze ondertekening niet 'serieus' was, hoe kun je dan nog serieus in gesprek gaan.

Ook vanuit de moderators bezien vind ik het standpunt dubbel. Je hanteert een grondslag (eventueel met bepaalde gedoogsituaties) of je doet dit niet. Doe je het wel, dan dien je m.i. ook de consequenties daarvan te aanvaarden en niet alsnog te komen tot een breed gedoogbeleid waarbij mensen wel kunnen posten, maar bepaalde meningen achter de kiezen moeten houden.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door GerefGemeente-lid »

Valcke schreef:
Ad Anker schreef:2. We gedogen dat er mensen zijn die de grondslag niet onderschrijven. Het is voor zulke forummers wel zaak zich in deze gesprekken niet te mengen. Dat wordt wat ongemakkelijk. Je ziet het hier al gebeuren. De discussie is niet zozeer of dr. Klaassen gelijk heeft of niet in zijn visie op kerk en lhbti, op basis van onze grondslag heeft hij namelijk gelijk, de discussie is welke stappen deze dr. zet en wat we daar van vinden.
Dit 'gedogen' blijft voor mij wel heel dubbel als het gaat om de fundamentele zaken in de belijdenis zoals het Schriftgezag en de erkenning dat dit gezag tijdloos en onveranderlijk is (ik heb het dus niet over specifieke gedooggroepen die op een specifiek onderdeel van de belijdenis een voorbehoud maken). Je hebt in discussies geen gemeenschappelijke basis waar je elkaar op kunt aanspreken, wanneer de erkenning van een tijdloos en onveranderlijk Schriftgezag ontbreekt. Je verzandt dan binnen de kortste keren in schimmige gesprekken, ontwijkende antwoorden, enzovoort. Dat is mijn ervaring al jarenlang met diverse personen op dit forum.

Het dubbele gevoel heeft ook alles te maken met het feit dat dit geen open forum is. Wanneer mensen de grondslag bij aanmelding onderschrijven, en vervolgens blijkt dat deze ondertekening niet 'serieus' was, hoe kun je dan nog serieus in gesprek gaan.

Ook vanuit de moderators bezien vind ik het standpunt dubbel. Je hanteert een grondslag (eventueel met bepaalde gedoogsituaties) of je doet dit niet. Doe je het wel, dan dien je m.i. ook de consequenties daarvan te aanvaarden en niet alsnog te komen tot een breed gedoogbeleid waarbij mensen wel kunnen posten, maar bepaalde meningen achter de kiezen moeten houden.
Inderdaad. Helemaal eens. Uit het hart gegrepen.

Ik zou graag zien dat de moderators hierop terug komen. Van een gedoogbeleid is nog nooit iemand beter geworden.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gesloten