Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door FlyingEagle »

Juist
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Tiberius »

FlyingEagle schreef:
Jantje schreef:Ik weet niet of je dat nou daar op mag betrekken hoor. Geldt dat niet alleen voor Gods ware volk?
Is er ook een volk van God wat niet waar is?
Jazeker. Het is niet allemaal Israël wat Israël genoemd wordt. Ik denk dat Jantje dat bedoelt: hoewel ze Gods volk zijn krachtens hun afstamming van Abraham, zijn ze niet allen het ware Israël.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Posthoorn »

Delftenaar schreef:En al die dingen doet me denken aan die Bijbeltekst die ik nu vrij citeer (maar de oorspronkelijke tekst weten jullie ook te vinden): Mij hebben ze vervolgd, dus jullie als christenen ook."
Orthodoxe Joden zijn toch geen christenen?
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Simon0612 »

Tiberius schreef:
FlyingEagle schreef:
Jantje schreef:Ik weet niet of je dat nou daar op mag betrekken hoor. Geldt dat niet alleen voor Gods ware volk?
Is er ook een volk van God wat niet waar is?
Jazeker. Het is niet allemaal Israël wat Israël genoemd wordt. Ik denk dat Jantje dat bedoelt: hoewel ze Gods volk zijn krachtens hun afstamming van Abraham, zijn ze niet allen het ware Israël.
Dan kun je een andere leuke discussie krijgen. Kan en mag je het hedendaagse Israel nog steeds Gods volk noemen? Of was het oud testamentische Israel Gods volk? In het nieuwe testament worden de apostelen uitgezonden over de hele wereld om van alle volkeren mensen toe te brengen. Verkiest Christus daar niet Zijn volk? Of is het hedendaagse Israel nog steeds Gods volk?

Menig dominee maakt dan eigenlijk een fout als hij het volk des Heeren toespreekt? Dan spreekt hij dus eigenlijk tegen Israel? Of zit er ook nog verschil tussen Gods volk, Gods ware volk en het volk des Heeren? Of bedoeld de ds dan het ware volk des Heeren? Het wordt wel gecompliceerd hoor ;)
Laatst gewijzigd door Simon0612 op 04 mei 2019, 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3979
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Terri »

Posthoorn schreef:
Delftenaar schreef:En al die dingen doet me denken aan die Bijbeltekst die ik nu vrij citeer (maar de oorspronkelijke tekst weten jullie ook te vinden): Mij hebben ze vervolgd, dus jullie als christenen ook."
Orthodoxe Joden zijn toch geen christenen?
Nee, ik denk daarom ook dat bovengenoemde tekst niet op hen slaat.
Wel is er een vaststaand gegeven dat de joden ( lees Gods volk) gehaat en vervolgd zijn omdat ze Gods uitverkoren volk zijn en daarom vervolgd worden, dus om de God van dit volk.
Daarom zit er toch enigszins een relatie tussen deze tekst en de werkelijkheid, hoe zich dat precies verhoudt vind ik niet gemakkelijk te duiden.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Tiberius »

Simon0612 schreef:
Tiberius schreef:
FlyingEagle schreef:
Jantje schreef:Ik weet niet of je dat nou daar op mag betrekken hoor. Geldt dat niet alleen voor Gods ware volk?
Is er ook een volk van God wat niet waar is?
Jazeker. Het is niet allemaal Israël wat Israël genoemd wordt. Ik denk dat Jantje dat bedoelt: hoewel ze Gods volk zijn krachtens hun afstamming van Abraham, zijn ze niet allen het ware Israël.
Dan kun je een andere leuke discussie krijgen. Kan en mag je het hedendaagse Israel nog steeds Gods volk noemen? Of was het oud testamentische Israel Gods volk? In het nieuwe testament worden de apostelen uitgezonden over de hele wereld om van alle volkeren mensen toe te brengen. Verkiest Christus daar niet Zijn volk? Of is het hedendaagse Israel nog steeds Gods volk?

Menig dominee maakt dan eigenlijk een fout als hij het volk des Heeren toespreekt? Dan spreekt hij dus eigenlijk tegen Israel? Of zit er ook nog verschil tussen Gods volk, Gods ware volk en het volk des Heeren? Of bedoeld de ds dan het ware volk des Heeren? Het wordt wel gecompliceerd hoor ;)
Ik heb daar zo niet 1-2-3 een pasklaar antwoord op, maar volgens mij is dat de separatie die Jantje aan wilde brengen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Mara »

Op straat wordt hij maar al te vaak uitgescholden en online wordt hij zelfs dagelijks bedreigd. En dat alleen maar omdat de 23-jarige Hidde van Koningsveld uit Den Haag een keppeltje draagt. En hij is niet de enige. Volgens een wereldwijd antisemitisme-rapport neemt Jodenhaat toe.

Ook in Nederland komen er steeds meer meldingen binnen over antisemitisme.

Zelfs als Hidde over straat loopt krijgt hij allerlei verwensingen naar zijn hoofd geslingerd. Onderweg naar de synagoge wordt hij achtervolgd en uitgescholden voor kindermoordenaar. Hidde zelf kijkt er niet meer van op. Ook spreekt hij de mensen er niet meer op aan. ”Ik probeer het altijd te negeren en gewoon door te lopen. Je weet het namelijk nooit of iemand agressief wordt of wat dan ook”, vertelt Hidde.

Hidde is niet de enige. Haat en agressie tegen Joden nemen overal toe, dat blijkt uit een wereldwijd anti-semitisme-rapport. Ook in ons land zijn er steeds meer incidenten. Zo worden Joden die een keppeltje dragen uitgescholden en werd een Israëlisch restaurant in Amsterdam al meerdere keren belaagd.

En het komt volgens Hidde van alle kanten: ”Op straat wordt ik uitgescholden door Islamistische jongeren. Op social media komt het van alle kanten, extreem rechts, extreem links en Palestijnse activisten. Iedereen heeft wel zijn of haar woordje klaar.”
bron: HartvanNederland.nl
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door DDD »

Dat is allemaal een kwestie van definitie.

Want alle gedoopten zijn Gods volk. Maar er zijn twee soorten kinderen in Gods volk. Twee soorten kinderen van het verbond, waarover de apostel ook schrijft.

En daarnaast zijn er nog huichelaars, zegt onze belijdenis.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:(...) maar volgens mij is dat de separatie die Jantje aan wilde brengen.
Inderdaad; dat bedoelde ik.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door TSD »

DDD schreef:Dat is allemaal een kwestie van definitie.

Want alle gedoopten zijn Gods volk. Maar er zijn twee soorten kinderen in Gods volk. Twee soorten kinderen van het verbond, waarover de apostel ook schrijft.

En daarnaast zijn er nog huichelaars, zegt onze belijdenis.
Dus drie soorten? Ik begrijp jou “daarnaast” eigenlijk niet. Als jij de laatste soort apart ziet, ben ik wel benieuwd naar je definitie van de 1e 2 soorten.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door -DIA- »

Als we uitgaan van de leer der Gereformeerde kerken is inderdaad ieder (tot het zich anders zou mogen openbaren) een kind Gods. De veronderstelde wedergeboorte. Dat is het grote bezwaar dat we altijd is geweest ten aanzien van de Gereformeerde Kerken (zie de kwesties als van ds. Den Hengst, ds. G. Wisse, en dr. Steenblok)
Er wordt uitgegaan van een optimistisch mensbeeld. Men kent niet het 'in zonde geboren en ontvangen en daarom een voorwerp van Gods toorn te zijn. Deze zorgeloosheid deed de Gereformeerde kerken snel verslappen, en ten ondergaan.

Tweeërlei verbond: Een mens is in het werkverbond (met de verplichtingen daaraan verbonden: Doet dat een gij zult leven)
Of men is over mogen gaan in het Genadeverbond. Ik voor u daar gij anders de eeuwige dood zou moeten sterven.
Of anders: Wedergeboren of in de natuurstaat.

Heel leerzaam is o.a. het boekje van de strijd hoe ds. den Hengst uit de Gereformeerde Kerken is geworpen. Veel valse beschuldigingen
werden gedaan: Hij zou alleen bevinding preken (mystiek), hij zou alleen voor Gods volk preken, hij zou.. nou ja het zijn in grote lijnen doe we helaas nu uit de linkerflank van onze gezindte richting de rechterflank horen noemen. Dat moest ons doen opwaken!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door amateur-theoloog »

-DIA- schreef:Als we uitgaan van de leer der Gereformeerde kerken is inderdaad ieder (tot het zich anders zou mogen openbaren) een kind Gods. De veronderstelde wedergeboorte. Dat is het grote bezwaar dat we altijd is geweest ten aanzien van de Gereformeerde Kerken (zie de kwesties als van ds. Den Hengst, ds. G. Wisse, en dr. Steenblok)
Er wordt uitgegaan van een optimistisch mensbeeld. Men kent niet het 'in zonde geboren en ontvangen en daarom een voorwerp van Gods toorn te zijn. Deze zorgeloosheid deed de Gereformeerde kerken snel verslappen, en ten ondergaan.

Tweeërlei verbond: Een mens is in het werkverbond (met de verplichtingen daaraan verbonden: Doet dat een gij zult leven)
Of men is over mogen gaan in het Genadeverbond. Ik voor u daar gij anders de eeuwige dood zou moeten sterven.
Of anders: Wedergeboren of in de natuurstaat.

Heel leerzaam is o.a. het boekje van de strijd hoe ds. den Hengst uit de Gereformeerde Kerken is geworpen. Veel valse beschuldigingen
werden gedaan: Hij zou alleen bevinding preken (mystiek), hij zou alleen voor Gods volk preken, hij zou.. nou ja het zijn in grote lijnen doe we helaas nu uit de linkerflank van onze gezindte richting de rechterflank horen noemen. Dat moest ons doen opwaken!
DIA, je hebt gelijk. Helaas zijn er veel verschillen die verwijten naar elkaar worden. Laten we de eenheid zoeken zonder van de waarheid af te doen. Kijk, ds. Wisse staat bij mij in achting, ds. Den Hengst idem. Ik zie tussen hen wat de genadeleer betreft weinig verschillen.
Mannetje
Berichten: 7757
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Mannetje »

https://www.rd.nl/kerk-religie/predikan ... -1.1566043
Een klein berichtje waar veel pijn achter zit. Maar dat is niet waarom ik het plaats.

Bij het lezen van dit artikel vroeg ik me af: hoe zit het met de betaling van de voormalig predikant. Komt dat ten laste van de gemeente, en zo ja hoe lang, of betaalt het landelijk verband?
-
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door liz boer »

Mannetje schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/predikan ... -1.1566043
Een klein berichtje waar veel pijn achter zit. Maar dat is niet waarom ik het plaats.

Bij het lezen van dit artikel vroeg ik me af: hoe zit het met de betaling van de voormalig predikant. Komt dat ten laste van de gemeente, en zo ja hoe lang, of betaalt het landelijk verband?
Hij krijgt de bevoegdheid van een emeritus...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Bertiel
Berichten: 4609
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Bertiel »

Mannetje schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/predikan ... -1.1566043
Een klein berichtje waar veel pijn achter zit. Maar dat is niet waarom ik het plaats.

Bij het lezen van dit artikel vroeg ik me af: hoe zit het met de betaling van de voormalig predikant. Komt dat ten laste van de gemeente, en zo ja hoe lang, of betaalt het landelijk verband?
het landelijke verband.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gesloten