Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Ouderling »

Tiberius schreef:
DDD schreef:Dat is off-topic. Ik kan die preek prima volgen, maar hij is niet actueel, en daar ging het nu om.
Niet alleen off-topic, maar ook een misverstand, twee eigenlijk:
Simon, Ouderling en GG-lid stellen: als ik een preek begrijp, begrijpt de hele gemeente het.
En: als ik een preek tijdloos vind, is hij actueel.
Derde misverstand: Tiberius stelt: wat ik vind of meende te ontdekken in de GG, dan moet iedereen dat vinden, ook al zie en weet je van om je heen hele andere dingen. Wat je zegt over mijn ambtsdragers en historie heb ik geen idee van wat je bedoelt, want er wordt bij ons vooral veel hedendaagse preken gelezen, dus ik herken de voorbeelden van het opleggen van eigen ideeën (die ik weet van naburige gemeenten) niet uit m'n eigen gemeente wat dat betreft. Ik zie wel dat als er een keer een begaafde ouderling een preek van W Floor of ds Hoogerland leest, dat er dan enorm geluisterd wordt. Mijn kinderen vertellen zo'n preek ook gewoon na. Uiteraard weet je niet of de diepere laag helemaal begrepen wordt, maar daar heb je dan ook de Geest voor nodig. Dat los je niet op met een hedendaags taalveld.
Terug naar het misverstand: Namelijk 90% gaat over de hoofden heen. Vind je dat niet, is de enige bron en bewijs: waarneming van Tiberius.
Met alle respect: maar dat vind ik te mager.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Tiberius »

Het geloof kan ik je niet geven.
Dan kan ik maar één dingen zeggen/herhalen: ga catechisatie of JV geven. Dan merk je het vanzelf.
Of doe navraag bij leraren op reformatorische middelbare scholen.
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Ouderling »

Tiberius schreef:Het geloof kan ik je niet geven.
Dan kan ik maar één dingen zeggen/herhalen: ga catechisatie of JV geven. Dan merk je het vanzelf.
Of doe navraag bij leraren op reformatorische middelbare scholen.
Laat ik nu juist die ervaring met jongeren hebben!
We stoppen er over.
De les is: eigen ideeën/waarnemingen zijn niet altijd meer objectief. Dat geldt voor jou en voor mij. Daarom moeten we voorzichtig zijn om die tot norm te verheffen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Tiberius »

Ouderling schreef:
Tiberius schreef:Het geloof kan ik je niet geven.
Dan kan ik maar één dingen zeggen/herhalen: ga catechisatie of JV geven. Dan merk je het vanzelf.
Of doe navraag bij leraren op reformatorische middelbare scholen.
Laat ik nu juist die ervaring met jongeren hebben!
We stoppen er over.
De les is: eigen ideeën/waarnemingen zijn niet altijd meer objectief. Dat geldt voor jou en voor mij. Daarom moeten we voorzichtig zijn om die tot norm te verheffen.
Als je zo met je kinderen communiceert, kan ik me voorstellen dat ze niet veel ruimte zien om aan te geven dat ze de preek niet begrijpen. Dit klinkt meer als 'moeders wil is wet'. ;)

Maar goed, laat ik het anders aanvliegen.
Stel nou, stel dat ik de plank missla met die aantallen. De preek gaat niet over 90% maar - andersom - over slechts 10% van de hoorders heen. En al die onderzoeken die zeggen dat je op het niveau van een 13-jarige moet communiceren, zitten er ook faliekant naast.

10% dus.
En stel dat er in jouw gemeente pakweg 1000 luisteraars zijn. Dan gaat het over 100 luisteraars.
Zou je voor die mensen dan niet je uiterste best om hen te bereiken? Al zijn het er maar 50. Ik denk dat dat het wel waard is.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door GerefGemeente-lid »

Een preek hoeft niet altijd voor de gehele gemeente duidelijk te zijn. Een kind hoeft niet alles van de hele preek van A tot Z te begrijpen. Als je die eis hebt voor de uit te zoeken leespreken, dan leg je de lat veel te hoog voor de broeders ouderlingen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Erskinees
Berichten: 2754
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Erskinees »

Een preek moet zeker wel duidelijk zijn voor de hele gemeente. Stel je houdt een presentatie voor je collega's, dan richt je die toch zo in dat de facilitair medewerker tot de directeur jouw presentatie begrijpen? In geestelijk opzicht is er inderdaad onderscheid. Maar verstandelijk moet een preek van A-Z te begrijpen zijn.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door eilander »

Erskinees schreef:Een preek moet zeker wel duidelijk zijn voor de hele gemeente. Stel je houdt een presentatie voor je collega's, dan richt je die toch zo in dat de facilitair medewerker tot de directeur jouw presentatie begrijpen? In geestelijk opzicht is er inderdaad onderscheid. Maar verstandelijk moet een preek van A-Z te begrijpen zijn.
Voor iedereen??
Erskinees
Berichten: 2754
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Erskinees »

Qua (jong)volwassenen wel ja. Kijk hoe de Zaligmaker zijn prediking dichtbij bracht door eenvoudige gelijkenissen. Dat was voor iedereen te begrijpen.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5397
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door pierre27 »

Erskinees schreef:Qua (jong)volwassenen wel ja. Kijk hoe de Zaligmaker zijn prediking dichtbij bracht door eenvoudige gelijkenissen. Dat was voor iedereen te begrijpen.
En kinderen?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Erskinees
Berichten: 2754
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Erskinees »

Tsja, dat is lastig. Die kunnen niet alles van A-Z begrijpen. Als je dat wel probeert wordt de prediking oppervlakkig. Ze moeten er in ieder geval bij betrokken worden en de kern kunnen meekrijgen. Helemaal uitsluiten van kinderen mag zeker niet gebeuren. Ze zijn net zo goed toehoorders.
Laatst gewijzigd door Erskinees op 23 jun 2021, 13:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Tiberius »

pierre27 schreef:
Erskinees schreef:Qua (jong)volwassenen wel ja. Kijk hoe de Zaligmaker zijn prediking dichtbij bracht door eenvoudige gelijkenissen. Dat was voor iedereen te begrijpen.
En kinderen?
Is dat een serieuze vraag? Ik mag hopen van niet.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Susanna »

Erskinees schreef:Qua (jong)volwassenen wel ja. Kijk hoe de Zaligmaker zijn prediking dichtbij bracht door eenvoudige gelijkenissen. Dat was voor iedereen te begrijpen.
Luther adviseerde dat een voorganger wanneer hij over de abstracte leer preekte een verhaal in de Schrift erbij zou zoeken waarin die waarheid duidelijk naar voren kwam, als voorbeeld om zo het abstracte door het concrete te laten zien. Voor Luther was illustreren het belangrijkste principes van publieke communicatie. Hij moedigde predikers aan om concrete beelden en verhalen te gebruiken.

Luther hield zelf zijn preken op zondagmorgen voor de kinderen in de gemeente om ervoor te zorgen dat iedereen het kon begrijpen. De preek mocht geen oefening in abstract denken zijn. Goed, dat was Luther :)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:
pierre27 schreef:
Erskinees schreef:Qua (jong)volwassenen wel ja. Kijk hoe de Zaligmaker zijn prediking dichtbij bracht door eenvoudige gelijkenissen. Dat was voor iedereen te begrijpen.
En kinderen?
Is dat een serieuze vraag? Ik mag hopen van niet.
Natuurlijk wel. Als je een preek houdt die van A tot Z door kinderen van 4 jaar, of laten we zeggen 10 jaar, en door zwakbegaafden begrepen moet worden, dan zitten hoger opgeleiden binnen de kortste keren zich te vervelen. Dat kan echt niet.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het grootste deel van de preek alleen voor hoger opgeleiden te begrijpen moet zijn. Natuurlijk, de kern moet wel duidelijk zijn.

Ik snap deze claim niet zo goed. Ook de Bijbel zelf is een boek waarin bijzonder moeilijke gedeelten staan. De kern daarvan kan echter wel door iedereen begrepen worden. Zo is het met de preek ook. Ik begrijp wel dat geleerdheid verborgen moet worden op de preekstoel, maar je ontkomt er niet aan om soms ook de diepte in te gaan.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Tiberius »

Ik denk dat je je als prediker moet richten op het niveau van een 12/13-jarige.
Jongere kinderen kan je een keer of 5, 6 in een preek aanspreken, met een alinea die voor hen begrijpelijk is.
Hoogopgeleiden zullen naar dat niveau kunnen afdalen.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5397
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door pierre27 »

eilander schreef:
Tiberius schreef:
pierre27 schreef:
Erskinees schreef:Qua (jong)volwassenen wel ja. Kijk hoe de Zaligmaker zijn prediking dichtbij bracht door eenvoudige gelijkenissen. Dat was voor iedereen te begrijpen.
En kinderen?
Is dat een serieuze vraag? Ik mag hopen van niet.
Natuurlijk wel. Als je een preek houdt die van A tot Z door kinderen van 4 jaar, of laten we zeggen 10 jaar, en door zwakbegaafden begrepen moet worden, dan zitten hoger opgeleiden binnen de kortste keren zich te vervelen. Dat kan echt niet.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het grootste deel van de preek alleen voor hoger opgeleiden te begrijpen moet zijn. Natuurlijk, de kern moet wel duidelijk zijn.

Ik snap deze claim niet zo goed. Ook de Bijbel zelf is een boek waarin bijzonder moeilijke gedeelten staan. De kern daarvan kan echter wel door iedereen begrepen worden. Zo is het met de preek ook. Ik begrijp wel dat geleerdheid verborgen moet worden op de preekstoel, maar je ontkomt er niet aan om soms ook de diepte in te gaan.
Het was zeker een serieuze vraag, we moeten niet doen alsof de Heere Jezus in Jip en Janneke taal Zijn prediking bracht. Volgens mij is juist de uitleg enorm belangrijk. Nog even en dan kan er geen ouder boek meer gelezen worden of het is al te moeilijk.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gesloten