Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Ik heb niet gezegd dat ik de toegevoegde waarde van het lezen van oudvaders in persoonlijke studie niet zie, maar dat ik vind dat ze niet in de erediensten gelezen moeten worden.

En om te bezien of ze inderdaad iets toevoegen, zou ik zulke preken beter moeten bestuderen, en dat zou mooi in een leesdraadje kunnen.
Goed, wat betreft dat laatste: ik wil daar wel mee meedoen, als de forumregels het toelaten, tenminste. Dat weet ik namelijk niet.

Kies jij dan een preek uit?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door DDD »

Het zou wat mij betreft veel beter zijn om preken te lezen die geschikt zijn bevonden voor leesdiensten. En dan kunnen preken van voor 1950 ook meedoen, wat mij betreft, maar gaat het vooral om echte oudvaders, tot aan Van der Groe, bijvoorbeeld.

Waarom zouden de forumregels het bespreken van preken niet toelaten? Dat zou mij dan weer verbazen, want ik heb de forumregels wel goed bestudeerd.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Het zou wat mij betreft veel beter zijn om preken te lezen die geschikt zijn bevonden voor leesdiensten. En dan kunnen preken van voor 1950 ook meedoen, wat mij betreft, maar gaat het vooral om echte oudvaders, tot aan Van der Groe, bijvoorbeeld.

Waarom zouden de forumregels het bespreken van preken niet toelaten? Dat zou mij dan weer verbazen, want ik heb de forumregels wel goed bestudeerd.
Prima. Het doet me deugd dat je daarmee automatisch de preken van ná 1950 sowieso al goedkeurt voor de leesdiensten.

Als jij denkt dat het binnen de forumregels kan, en één der moderators geeft er goedkeuring voor, wil ik best een apart draadje openen. Ik hoor wel welke preek je aandraagt.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door DDD »

Ik hoor nooit zulke preken in de kerk en ik hoop vooralsnog dat dat zo blijft. Afgezien van ooit een preek van ds. Bruinings, die ik overigens qua strekking wel goed vond.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ik hoor die preken geregeld hoor. Zeker de laatste tijd.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Ik heb niet gezegd dat ik de toegevoegde waarde van het lezen van oudvaders in persoonlijke studie niet zie, maar dat ik vind dat ze niet in de erediensten gelezen moeten worden.

En om te bezien of ze inderdaad iets toevoegen, zou ik zulke preken beter moeten bestuderen, en dat zou mooi in een leesdraadje kunnen.
Wat dacht je van een abonnement op de Réveil-serie? Gedoseerd oudvaders lezen. :huhu
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door DDD »

Die heb ik wel eens gehad. Maar eerlijk gezegd, vond ik die niet geschikt voor leesdiensten.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Die heb ik wel eens gehad. Maar eerlijk gezegd, vond ik die niet geschikt voor leesdiensten.
Er kan altijd ergens een tussenzang gecreëerd worden, toch? Waarom zou het dan niet kunnen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Mistig »

DDD schreef:Ik hoor nooit zulke preken in de kerk en ik hoop vooralsnog dat dat zo blijft. Afgezien van ooit een preek van ds. Bruinings, die ik overigens qua strekking wel goed vond.
Ik denk dat ik dezelfde preek heb horen lezen bij ons. Dat was inderdaad één van de weinige oudvaders waar ik enthousiast van werd. Misschien omdat het hertaald was?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Die heb ik wel eens gehad. Maar eerlijk gezegd, vond ik die niet geschikt voor leesdiensten.
Er kan altijd ergens een tussenzang gecreëerd worden, toch? Waarom zou het dan niet kunnen?
Omdat de preken vaak niet actueel zijn maar tijdloos en je het toch in de thema's en verwoordingen merkt. En de kerk is geen historische vereniging, maar het huis van de levende God.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door GGotK »

DDD schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Die heb ik wel eens gehad. Maar eerlijk gezegd, vond ik die niet geschikt voor leesdiensten.
Er kan altijd ergens een tussenzang gecreëerd worden, toch? Waarom zou het dan niet kunnen?
Omdat de preken vaak niet actueel zijn maar tijdloos en je het toch in de thema's en verwoordingen merkt. En de kerk is geen historische vereniging, maar het huis van de levende God.
Tijdloos betekent toch dat het altijd actueel en aansprekend blijft.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door DDD »

Nee. Tijdloos en actueel zijn elkaar niet helemaal uitsluitende begrippen, maar staan wel wat haaks op elkaar.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door eilander »

DDD schreef:Nee. Tijdloos en actueel zijn elkaar niet helemaal uitsluitende begrippen, maar staan wel wat haaks op elkaar.
'Een tijdloos ontwerp' van een auto bijvoorbeeld, betekent dat zo'n auto, al is het er één uit 1960, nog steeds als mooi beschouwd wordt. Geen gedateerd ontwerp.
Dus volgens mij zit je qua begrip 'tijdloos' niet helemaal goed hier. Hoewel het vaak wél waar is dat preken van oudvaders tijdloos zijn, en daarom juist zo mooi zijn.
Natuurlijk kan het nooit een predikant vervangen, die juist ook in de prediking onze tijd kan duiden, enzovoorts.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door DDD »

Tijdloze dingen kunnen heel mooi zijn. Maar je wilt toch niet beweren dat een tijdloze klassieker 'actueel' is? Daarvoor mist hij gewoon teveel moderne snufjes.

Een auto uit 1960 kan prachtig zijn, zeer gepast ook in de huidige tijd, maar is mijns inziens per definitie niet actueel.

Je kunt er over twisten of een preek perse altijd actueel moet zijn. Wellicht niet. Maar dat is geen reden om vervolgens tijdloze boeken of preken actueel te noemen. Dat is gewoon geen goed gebruik van de Nederlandse taal.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Tijdloze dingen kunnen heel mooi zijn. Maar je wilt toch niet beweren dat een tijdloze klassieker 'actueel' is? Daarvoor mist hij gewoon teveel moderne snufjes.

Een auto uit 1960 kan prachtig zijn, zeer gepast ook in de huidige tijd, maar is mijns inziens per definitie niet actueel.

Je kunt er over twisten of een preek perse altijd actueel moet zijn. Wellicht niet. Maar dat is geen reden om vervolgens tijdloze boeken of preken actueel te noemen. Dat is gewoon geen goed gebruik van de Nederlandse taal.
Waarin zijn die preken niet actueel?
Gesloten