Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Mara »

Ik heb afgeleerd om als een kritisch toehoorder te luisteren, al leek dat wel aangeleerd te worden. Ik lees dat hier ook weleens.
Dat iedereen als een Bereeër met schrijfblok in de kerk zou moeten zitten.
Dat ontneemt je inderdaad de Zegen die erin kan zitten.
De predikanten die bij ons op de kansel staan, zijn nogal divers.
En vroeger hoorde je nogal eens, hij was zo licht als hop, hij sneed niet af, hij liet nog wat liggen.
Maar was er ook iets positiefs te horen? En dat hoorde je dan niet.
Soms moet je het inderdaad doen met een tamelijk oppervlakkig preekje.
Dan heb ik zondagsavonds echt geestelijke honger en luister dan nog naar een dienst.
Ook heb ik af moeten leren om bevooroordeeld te gaan zitten (het zal wel weer tegenvallen, benieuwd of hij vandaag de spade wat dieper zet) Of nog erger, je plaats leeglaten, puur om een naam. Dat mag ook niet m.i.
Dus ik ga altijd. En ik heb ondervonden dat God slechts 1 regel nodig heeft soms.
huisman schreef:Als je in een gemeente zit waar de predikant een geroepene van Gods wege is laat je dan maar onderwijzen.
Ik kan niet bij elke predikant nagaan of hij een geroepene van Godswege is. Ik mag toch als CGKse aannemen dat het curatorium ons niet de bloemenhoven in stuurt met een student die het wel aardig leek om theologie te gaan studeren?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door eilander »

@Mara, ik zou niet direct met je willen ruilen, en zeker niet met onze kinderen in een dergelijke gemeente zitten (zeg ik even op afstand).
Maar ik denk dat de manier waarop je hier aangeeft in de kerk te zitten, wel de juiste is. Het zal heus niet altijd makkelijk zijn, maar ik vind het wel bewonderenswaardig. Het criterium 'geroepen van Godswege' is ook niet iets wat wij ons bij elke predikant moeten gaan afvragen. Ook dat moet je benaderen zoals jij dat doet: dat is de grondhouding die je aanneemt als je naar de kerk gaat.
Het houdt natuurlijk allemaal op als iemand absolute valse leringen staat te verkondigen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Mara »

eilander schreef:@Mara, ik zou niet direct met je willen ruilen, en zeker niet met onze kinderen in een dergelijke gemeente zitten (zeg ik even op afstand).
In de laatste maanden heb ik "toevallig" verschillende oud-gemeenteleden gesproken en er is een rode draad in te bespeuren, nl. dat zij nog steeds niet los zijn.
Dan gaat het over de mensen die vertrokken zijn vanwege de vernieuwingen.
Huisman sprak over predikanten van Godswege, maar ook gemeenteleden zijn van Godswege in een gemeente geplaatst.
En wanneer is het punt bereikt dat je van God een teken krijgt: ga weg hier?

Dat veranderen met een gezin ook tot verdeeldheid kan zorgen. Een gezin met 7 kinderen. Moeder is met 3 jongere kinderen teruggekeerd, vader met 2 oudere in hun nieuwe gemeente gebleven, 2 andere - inmiddels volwassen - kinderen, gaan helemaal niet meer.
Kinderen vormen op een bepaalde leeftijd hun eigen mening. Die willen niet weg, of juist wel.
De tijd dat vader bepaalt naar welke gemeente ze gaan, is voorbij.
Misschien wel tijdelijk, of in theorie, maar de praktijk wijst iets anders uit.
Dat zie je ook wel terug in de kerkverandering en - verlating.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door eilander »

Moeilijke overwegingen, dat ben ik met je eens. Wij zijn er als gezin nog steeds wel dankbaar voor.
Zijn we los van onze vorige gemeente? Ja, in de zin dat we daarna niet meer getwijfeld hebben of het de juiste keuze was. Nee, in de zin dat we nog steeds contacten hebben en het kerkblad lezen, en dat onze vorige gemeente en het kerkverband nog steeds een plaats heeft in ons gebed.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Boertje »

Toch denk ik dat het nooit om de dominee an sich mag gaan, alsmede de manier waarop en hoe hij preekt. Daarom denk ik dat het nooit of te nimmer mag gaan hoe jij je voelt onder of over de preek. Zoals het was weer een goede preek vandaag, of wat een lauwe preek. Er zijn geen goede of slechte preken. Dan gaat het puur om het moet een preek zijn waar ik me lekker bij voel. Zo werkt het Woord van de Heere eigenlijk nooit. Het is immers het Woord wat de dominee uitspreekt waar het om gaat. Dat doet altijd wat met je, of het verandert je of je blijft er gelaten onder. Ik verwijs bijvoorbeeld naar Jeremia. Zijn toehoorders vonden die preken ook maar niets en bleven er gelaten onder. Was zijn preek dan slecht? Nee, integendeel. De harten van zijn toehoorders bleven onbekeerd!
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Pioenroosje »

Ik hoorde vorige week een preek van ds. C. A. Tukker, en hij geeft juist aan dat het uiterst belangrijk is om kritisch naar de preek te luisteren. Dit zegt hij:
'Geloof het niet, geloof het niet! Zeg niet: hij heeft ervoor gestudeerd, het zal wel waar zijn. Luiheid, luiheid! U moet míj niet geloven, u moet Gods woord geloven. U moet nazoeken of het wel waar is. Het gaat om uw ziel, om uw zaligheid!'

(preek over Galaten 5: 25, van Pastoralepreken.nl)

Geeft weer een andere dimensie aan de voorgaande discussie...
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Hendrien »

Pioenroosje schreef:Ik hoorde vorige week een preek van ds. C. A. Tukker, en hij geeft juist aan dat het uiterst belangrijk is om kritisch naar de preek te luisteren. Dit zegt hij:
'Geloof het niet, geloof het niet! Zeg niet: hij heeft ervoor gestudeerd, het zal wel waar zijn. Luiheid, luiheid! U moet míj niet geloven, u moet Gods woord geloven. U moet nazoeken of het wel waar is. Het gaat om uw ziel, om uw zaligheid!'

(preek over Galaten 5: 25, van Pastoralepreken.nl)

Geeft weer een andere dimensie aan de voorgaande discussie...
Ik ben het helemaal eens met deze uitspraak. Voor mij persoonlijk was het zelfs een wonder om dit te horen uit de mond van een hedendaagse predikant.
Zoiets las ik ook heel duidelijk bij een oudvader. Ik was helemaal opgevoed met de gedachte dat wij dit niet kunnen en mogen. Maar de Heere verbindt er wel Zijn zegen aan. Lees maar over hoe het ging in Berea.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Zeeuw »

Pioenroosje schreef:Ik hoorde vorige week een preek van ds. C. A. Tukker, en hij geeft juist aan dat het uiterst belangrijk is om kritisch naar de preek te luisteren. Dit zegt hij:
'Geloof het niet, geloof het niet! Zeg niet: hij heeft ervoor gestudeerd, het zal wel waar zijn. Luiheid, luiheid! U moet míj niet geloven, u moet Gods woord geloven. U moet nazoeken of het wel waar is. Het gaat om uw ziel, om uw zaligheid!'

(preek over Galaten 5: 25, van Pastoralepreken.nl)

Geeft weer een andere dimensie aan de voorgaande discussie...
Dit gaat dan wel over de inhoud, niet over de vorm. Ik denk dat te kritisch ervoor kan zorgen dat direct bij de uitgang de vogels alles weer wegpikken. Daar sprak bv afgelopen zondagmorgen bij ons de ds van dienst over. Laat die vogels toch niet toe obv eigen gedachten. Ik ben opgegroeid in een klimaat van kritiek, maar dat was vooral bedoeld om maar niet diep over het eigen heil te moeten nadenken lijkt het nu.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Bezorgd »

Pioenroosje schreef:Ik hoorde vorige week een preek van ds. C. A. Tukker, en hij geeft juist aan dat het uiterst belangrijk is om kritisch naar de preek te luisteren. Dit zegt hij:
'Geloof het niet, geloof het niet! Zeg niet: hij heeft ervoor gestudeerd, het zal wel waar zijn. Luiheid, luiheid! U moet míj niet geloven, u moet Gods woord geloven. U moet nazoeken of het wel waar is. Het gaat om uw ziel, om uw zaligheid!'

(preek over Galaten 5: 25, van Pastoralepreken.nl)

Geeft weer een andere dimensie aan de voorgaande discussie...
Dank ik hoop deze preek te gaan luisteren.
Er zijn er niet veel die zich zo op durven te stellen.

Ik herinner me nog wel ds Terlouw, die was ook altijd blij met kritiek. Hij zei eens "Van elke opbouwende kritiek kun je iets leren en het geeft altijd aanleiding tot een goed gesprek."
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door liz boer »

Zeeuw schreef:
Pioenroosje schreef:Ik hoorde vorige week een preek van ds. C. A. Tukker, en hij geeft juist aan dat het uiterst belangrijk is om kritisch naar de preek te luisteren. Dit zegt hij:
'Geloof het niet, geloof het niet! Zeg niet: hij heeft ervoor gestudeerd, het zal wel waar zijn. Luiheid, luiheid! U moet míj niet geloven, u moet Gods woord geloven. U moet nazoeken of het wel waar is. Het gaat om uw ziel, om uw zaligheid!'

(preek over Galaten 5: 25, van Pastoralepreken.nl)

Geeft weer een andere dimensie aan de voorgaande discussie...
Dit gaat dan wel over de inhoud, niet over de vorm. Ik denk dat te kritisch ervoor kan zorgen dat direct bij de uitgang de vogels alles weer wegpikken. Daar sprak bv afgelopen zondagmorgen bij ons de ds van dienst over. Laat die vogels toch niet toe obv eigen gedachten. Ik ben opgegroeid in een klimaat van kritiek, maar dat was vooral bedoeld om maar niet diep over het eigen heil te moeten nadenken lijkt het nu.
Kritiek op de manier van preken is nooit goed, als je meer moeite moet doen om te luisteren als een predikant minder spreektalent heeft is dat echt niet erg, een goede spreker of goede redenaar kan de grootste onzin vertellen ( ik bedoel niet speciaal een predikant ,maar in het algemeen), ik ben ook opgegroeid met veel kritiek op predikanten, het was weer niks, zei mijn vader vaak, nou als je dan als kind er wat van begrepen had, dan werd het meteen uitgedoofd, want ja papa zei dat het niks was.
Als je zelf het Schriftgedeelte leest ervoor of erna en er wat dieper op in spit, kun je soms tot een ander uitkomst of inzicht komen, als het echt dringend is stuur ik een mailtje, anders vraag ik als ik hem zag met lidmatenkring oid de preek van toen, wat bedoelde u met dat, of als ik de kanttekeningen nalees dan... dan vertellen de meeste predikanten waarom ze voor deze uitleg gekozen hebben en kom je tot een goed inzicht.

ps. zoiets gebeurd echt maar een of twee keer per jaar hoor.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mannetje
Berichten: 7741
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Mannetje »

Dat hadden wij gisteravond op de gemeenteavond. Naar aanleiding van een vraag legde de dominee uit hoe hij tot zijn uitleg van het eerste nachtgezicht van Zacharia was gekomen. Erg mooi om dat eens te horen, hoe komt een predikant tot een preek.
-
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Mara »

Mannetje schreef:Dat hadden wij gisteravond op de gemeenteavond. Naar aanleiding van een vraag legde de dominee uit hoe hij tot zijn uitleg van het eerste nachtgezicht van Zacharia was gekomen. Erg mooi om dat eens te horen, hoe komt een predikant tot een preek.
In de CGK vertelt een dominee dit vaak in de inleiding voordat hij werkelijk begint te preken.
En dat kan zo divers zijn.
Ik vind het een waardevolle toevoeging.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje
Berichten: 7741
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Mannetje »

Mara schreef:
Mannetje schreef:Dat hadden wij gisteravond op de gemeenteavond. Naar aanleiding van een vraag legde de dominee uit hoe hij tot zijn uitleg van het eerste nachtgezicht van Zacharia was gekomen. Erg mooi om dat eens te horen, hoe komt een predikant tot een preek.
In de CGK vertelt een dominee dit vaak in de inleiding voordat hij werkelijk begint te preken.
En dat kan zo divers zijn.
Ik vind het een waardevolle toevoeging.
Het viel me op dat in de preek een andere exegetische keuze wel werd uitgelegd, maar nu dus nog een stukje.
-
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
Mannetje schreef:Dat hadden wij gisteravond op de gemeenteavond. Naar aanleiding van een vraag legde de dominee uit hoe hij tot zijn uitleg van het eerste nachtgezicht van Zacharia was gekomen. Erg mooi om dat eens te horen, hoe komt een predikant tot een preek.
In de CGK vertelt een dominee dit vaak in de inleiding voordat hij werkelijk begint te preken.
En dat kan zo divers zijn.
Ik vind het een waardevolle toevoeging.
Dat komt overal wel voor. Vroeger meer algemeen. Ook veel predikanten in de Geref. Gem. begonnen met een proloog of voorrede.
Denk b.v. aan wijlen ds. Venema. Die begon zelfs voor de preek en voor het grote gebed met een kort gebedje in afhankelijkheid van God.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Jantje »

https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/ra ... -1.1557002

Dit besluit lijkt me niet meer dan logisch. Er is al een reformatorische school, zij het met een open toelatingsbeleid. En als je als kerkenraad dat een probleem vindt, heb je niks begrepen van het sámen dienen in de wereld en de eendracht die er onder de verschillende reformatorische denominaties hoort te zijn. En als het werkelijk een principieel bezwaar is kunnen de kinderen altijd nog naar andere scholen in de omtrek. Bovendien is er in Kootwijkerbroek ook gewoon een school die aan de eisen voldoet, naast de kerk van de Gereformeerde Gemeente. Volgens mij is die zelfs helemaal nieuw. En je kan als dominee ook om de paar weken een bezoek brengen aan de school en de kinderen toespreken.

Ik zie werkelijk niet in wat de initiatiefnemers hiermee wilden bereiken en snap heel goed dat dit is afgewezen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gesloten