Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Hollander »

Geytenbeekje schreef:
Hollander schreef:
Geytenbeekje schreef:Is er niet een mogelijkheid als er een ethisch-orthodoxe doch links christelijke partij is in de 2e kamer ?
Is dat niet een beetje overdreven naast CDA, CU, SGP en af en toe zelfs nog een ander splinterpartijtje zonder zetels?
Nee want die 3 zijn alle 3 rechts/midden.
Een beetje hetzelfde als Jezus Leeft maar dan tegen nexit.
Ik zou van harte wensen dat het christelijke politieke landschap er niet zo uit gaat zien als het landschap van kerkverbanden en -genootschappen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Bezorgd »

Hollander schreef:
Jantje schreef:(...) Wat zou het een groot wonder zijn als de SGP straks bij de Tweede Kamerverkiezingen een vierde zegel zou mogen behalen... Dat zou voor het eerst zijn in de geschiedenis...
Ik vind het niet realistisch want daarvoor is afgelopen periode teveel gebeurd binnen de partij. De SGP mag denk ik heel dankbaar zijn als ze de 3e zetel behouden bij de komende verkiezingen.

Vergis je niet in de (grote) groep conservatieve seculiere jongeren , die de FVD te ver vinden gaan het CDA en CU te links, de VVD te liberaal, maar die in de SGP een waardige partij zien en het christelijke op de koop toenemen.
En wat de ethische agenda staan ze er ook anders in dan hun ouders.
Juist de jongere generaties die de debatten over ethische thema's niet zelf hebben meegemaakt, staan weer open voor discussies met goede argumenten over deze onderwerpen.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Hollander »

Bezorgd schreef:Vergis je niet in de (grote) groep conservatieve seculiere jongeren , die de FVD te ver vinden gaan het CDA en CU te links, de VVD te liberaal, maar die in de SGP een waardige partij zien en het christelijke op de koop toenemen.
En wat de ethische agenda staan ze er ook anders in dan hun ouders.
Juist de jongere generaties die de debatten over ethische thema's niet zelf hebben meegemaakt, staan weer open voor discussies met goede argumenten over deze onderwerpen.
Zeker, die zijn er. Conservatief Café in Gouda laat dat ook zien. Maar de sprong van 3 naar 4 is wel heel groot voor de SGP. Zeker na al het gedoe de afgelopen periode. Nu ja, we wachten maar af want speculeren heeft ook weinig zin. :)
merel
Berichten: 9806
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door merel »

Bezorgd schreef:
Hollander schreef:
Jantje schreef:(...) Wat zou het een groot wonder zijn als de SGP straks bij de Tweede Kamerverkiezingen een vierde zegel zou mogen behalen... Dat zou voor het eerst zijn in de geschiedenis...
Ik vind het niet realistisch want daarvoor is afgelopen periode teveel gebeurd binnen de partij. De SGP mag denk ik heel dankbaar zijn als ze de 3e zetel behouden bij de komende verkiezingen.

Vergis je niet in de (grote) groep conservatieve seculiere jongeren , die de FVD te ver vinden gaan het CDA en CU te links, de VVD te liberaal, maar die in de SGP een waardige partij zien en het christelijke op de koop toenemen.
En wat de ethische agenda staan ze er ook anders in dan hun ouders.
Juist de jongere generaties die de debatten over ethische thema's niet zelf hebben meegemaakt, staan weer open voor discussies met goede argumenten over deze onderwerpen.
Seculiere jongeren stemmen zeker niet op de SGP vanwege hun uitgangspunten omtrent (homo) acceptatie, vrouwenstandpunt, koopzondagen etc.
Erskinees
Berichten: 2754
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Erskinees »

Er is ook altijd een groep kiezers die zweeft tussen CU en SGP. Ik merk dat bijvoorbeeld zelf bij vrienden die in de Gereformeerde Bond kerken. Die kijken gewoon per verkiezing, soms kunnen ze provinciaal of gemeentelijk ook wel eens CDA stemmen. Niet iedereen die de vorige keer CU heeft gestemd is even tevreden over de resultaten van de huidige kabinetsdeelname. Een gedeelte daarvan zal de volgende verkiezingen wellicht weer eens een keer SGP stemmen.
Bertiel
Berichten: 4609
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Bertiel »

niet allen GB :D

Ik weet het echt nog niet. Ook een beetje afhankelijk hoe D66 het t.o.v. CDA doet...
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Mara »

merel schreef: Seculiere jongeren stemmen zeker niet op de SGP vanwege hun uitgangspunten omtrent (homo) acceptatie, vrouwenstandpunt, koopzondagen etc.
Veel refojongeren helaas ook niet meer. Weliswaar om andere redenen.
Het is toch ook een generatiekloof denk ik.
Toen ik jong was, was het min of meer vanzelfsprekend dat je, net als je ouders, ook op de SGP ging stemmen.
Maar de jongeren nu missen bepaalde onderwerpen, of zijn het met sommige standpunten niet helemaal eens.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9200
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef: Een groot wonder klinkt vrij stevig.
Ik merk dat steeds meer mensen consistente, niet-schreeuwerige politiek waarderen.
Is de SGP zo consistent in haar opvattingen dan?
Ambtenaar
Berichten: 9200
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Veel refojongeren helaas ook niet meer. Weliswaar om andere redenen.
Het is toch ook een generatiekloof denk ik. Toen ik jong was, was het min of meer vanzelfsprekend dat je, net als je ouders, ook op de SGP ging stemmen.
Toen waren de zuilen nog veel meer afgebakend. Sommigen zuilen bestaan helemaal niet meer. Iets doen omdat je ouders het doen, is per definitie onverstandig.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Hollander »

Mara schreef:
merel schreef: Seculiere jongeren stemmen zeker niet op de SGP vanwege hun uitgangspunten omtrent (homo) acceptatie, vrouwenstandpunt, koopzondagen etc.
Veel refojongeren helaas ook niet meer. Weliswaar om andere redenen.
Het is toch ook een generatiekloof denk ik.
Toen ik jong was, was het min of meer vanzelfsprekend dat je, net als je ouders, ook op de SGP ging stemmen.
Maar de jongeren nu missen bepaalde onderwerpen, of zijn het met sommige standpunten niet helemaal eens.
Dat komt toch niet helemaal overeen met het statistische onderzoek na de laatste verkiezingen. De SGP had juist een hele mooie verdeling tussen kiezers jong en oud. Kiezers uit zowel de traditionele achterban als iets breder. Het is in dat opzicht ook niet onverklaarbaar dat de SGP van 2 naar 3 zetels is gestegen en de laatste keer die 3e zetels zelfs op 'eigen kracht' werd gehaald en niet door reststemmen. Ik denk dat wat @Bezorgd zegt, dichterbij de waarheid zit.
Zeeuw
Berichten: 11594
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef: Een groot wonder klinkt vrij stevig.
Ik merk dat steeds meer mensen consistente, niet-schreeuwerige politiek waarderen.
Is de SGP zo consistent in haar opvattingen dan?
Vergeleken met velen wel ja. En vooral niet-schreeuwerig en m.i. niet (te) populistisch.
Zeeuw
Berichten: 11594
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:
Hollander schreef:
Jantje schreef:(...) Wat zou het een groot wonder zijn als de SGP straks bij de Tweede Kamerverkiezingen een vierde zegel zou mogen behalen... Dat zou voor het eerst zijn in de geschiedenis...
Ik vind het niet realistisch want daarvoor is afgelopen periode teveel gebeurd binnen de partij. De SGP mag denk ik heel dankbaar zijn als ze de 3e zetel behouden bij de komende verkiezingen.

Vergis je niet in de (grote) groep conservatieve seculiere jongeren , die de FVD te ver vinden gaan het CDA en CU te links, de VVD te liberaal, maar die in de SGP een waardige partij zien en het christelijke op de koop toenemen.
En wat de ethische agenda staan ze er ook anders in dan hun ouders.
Juist de jongere generaties die de debatten over ethische thema's niet zelf hebben meegemaakt, staan weer open voor discussies met goede argumenten over deze onderwerpen.
Dat is ook mijn gevoel.
Ambtenaar
Berichten: 9200
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef: Dat is ook mijn gevoel.
Ik denk dat het vrouwenstandpunt en het feit dat de SGP tegen vrijheid van godsdienst is, een hele grote belemmering is om op deze partij te stemmen. Voor mij wel althans.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Bezorgd »

Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef: Dat is ook mijn gevoel.
Ik denk dat het vrouwenstandpunt en het feit dat de SGP tegen vrijheid van godsdienst is, een hele grote belemmering is om op deze partij te stemmen. Voor mij wel althans.
Jij bent dan ook niet rechts conservatief.

Overigens is het vrouwenstandpunt geen punt meer. En het tweede punt is juist een pluspunt voor velen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Bezorgd »

merel schreef:
Bezorgd schreef:
Hollander schreef:
Jantje schreef:(...) Wat zou het een groot wonder zijn als de SGP straks bij de Tweede Kamerverkiezingen een vierde zegel zou mogen behalen... Dat zou voor het eerst zijn in de geschiedenis...
Ik vind het niet realistisch want daarvoor is afgelopen periode teveel gebeurd binnen de partij. De SGP mag denk ik heel dankbaar zijn als ze de 3e zetel behouden bij de komende verkiezingen.

Vergis je niet in de (grote) groep conservatieve seculiere jongeren , die de FVD te ver vinden gaan het CDA en CU te links, de VVD te liberaal, maar die in de SGP een waardige partij zien en het christelijke op de koop toenemen.
En wat de ethische agenda staan ze er ook anders in dan hun ouders.
Juist de jongere generaties die de debatten over ethische thema's niet zelf hebben meegemaakt, staan weer open voor discussies met goede argumenten over deze onderwerpen.
Seculiere jongeren stemmen zeker niet op de SGP vanwege hun uitgangspunten omtrent (homo) acceptatie, vrouwenstandpunt, koopzondagen etc.
Homoacceptatie zal een puntje kunnen zijn.
Hoewel veel jongeren dat rare homohuwelijk maar zeker de gekkigheid dat men kinderen mag adopteren, zonodig met behulp van een draagmoeder, ook niet echt vinden passen bij een conservatief wereldbeeld.

Rest speelt niet echt.
Gesloten