Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Arja »

Delftenaar schreef:
DDD schreef:Ik denk wel dat het bij mannen anders is. Die concentreren zich meestal maar op één ding tegelijk en het zou mij niet verbazen als dat alleen al helpt om niet overspannen te worden.
Toch ken ik genoeg mannen die overspannen zijn geweest hoor.
Wat bedoel je met overspannenheid?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Delftenaar »

Een burn-out zoals we tegenwoordig modieus zeggen.
Hoewel het niet helemaal hetzelfde is kun je depressie daar deels ook onder scharen.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Arja »

Delftenaar schreef:Een burn-out zoals we tegenwoordig modieus zeggen.
Hoewel het niet helemaal hetzelfde is kun je depressie daar deels ook onder scharen.
Ik heb er mee te maken hier in huis. Dat is moeilijk.

Toch blijf ik het moeilijk vinden om te onderscheiden wanneer chronische stress overgaat in overspanning en wanneer iemand die overbelast is toch in een burnout terechtkomt. Het is echt niet raar dat negatieve, depressieve gevoelens de kop op steken.

https://ruudmeulenberg.nl/kennisbank-bu ... rschillen/
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door -DIA- »

Arja schreef:
Delftenaar schreef:Een burn-out zoals we tegenwoordig modieus zeggen.
Hoewel het niet helemaal hetzelfde is kun je depressie daar deels ook onder scharen.
Ik heb er mee te maken hier in huis. Dat is moeilijk.

Toch blijf ik het moeilijk vinden om te onderscheiden wanneer chronische stress overgaat in overspanning en wanneer iemand die overbelast is toch in een burnout terechtkomt. Het is echt niet raar dat negatieve, depressieve gevoelens de kop op steken.

https://ruudmeulenberg.nl/kennisbank-bu ... rschillen/
Ook de man die dit schrijft heeft kenmerken die burn-outachtige overeenkomsten hebben. Hoewel de huisarts het woord die diagniose niet stelt, maar niet ontkent dat er overeenkomsten zijn te op te merken. Het is een gevolg van een jarenlang verkeren in stressachtige omstandigheden, die niet te veranderen zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Delftenaar »

Arja schreef:Ik heb er mee te maken hier in huis. Dat is moeilijk.
Met dit onderwerp heb ik ook affiniteit en weet daardoor hoe zwaar dat kan zijn.
Heel veel sterkte en Gods kracht zij je daarin toegewenst en toegebeden.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Arja »

Delftenaar schreef:
Arja schreef:Ik heb er mee te maken hier in huis. Dat is moeilijk.
Met dit onderwerp heb ik ook affiniteit en weet daardoor hoe zwaar dat kan zijn.
Heel veel sterkte en Gods kracht zij je daarin toegewenst en toegebeden.
Bedankt.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Mara »

In het bericht over de overspelige predikant, is dit te lezen:

Hij is geschorst voor onbepaalde tijd door het Classicaal College voor het Opzicht voor Noord-Holland en Utrecht, een kerkelijk tuchtcollege. Na drie jaar kan de dominee vragen om de schorsing op te heffen. Maar in de tussentijd zal hij zelf in zijn eigen onderhoud moeten voorzien, na zijn wachtgeld van een half jaar. Wat dat betreft is de regeling minder definitief dan ontslag, zegt scriba Nico Belo.

https://www.gelderlander.nl/home/oversp ... t~acaa0316

Is dit gebruikelijk? (zie dikgemaakte zin)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Mara »

De christelijke gereformeerde kerk (cgk) in Alblasserdam wordt opgeheven. De gemeente, die ruim zeventig leden telt, ziet zich genoodzaakt de deuren te sluiten.
RD.nl

Het gerucht ging al een tijdje. Als het officieel wordt, is het toch een schok.
Iets meer dan 70 leden is niet dramatisch weinig, maar het wordt moeilijker dan om een gemeente in stand te houden.
En dat in een christelijk dorp, je begrijpt het niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28656
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door DDD »

Denk je niet dat het wat te maken heeft met het gedoe op de synode? De gemeenteleden vertrekken wellicht gewoon naar de GKV, waar de kerk al mee samenwerkt.

Overigens vind ik de website erg grappig.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door J.C. Philpot »

Mara schreef:De christelijke gereformeerde kerk (cgk) in Alblasserdam wordt opgeheven. De gemeente, die ruim zeventig leden telt, ziet zich genoodzaakt de deuren te sluiten.
RD.nl

Het gerucht ging al een tijdje. Als het officieel wordt, is het toch een schok.
Iets meer dan 70 leden is niet dramatisch weinig, maar het wordt moeilijker dan om een gemeente in stand te houden.
En dat in een christelijk dorp, je begrijpt het niet.
Dat soort berichten verbaasd me altijd. In Engeland lees je over kleine gemeenten die met 15 leden volharden en samen een part-time predikant bekostigen. En in Nederland stoppen we als we "nog maar" 70 leden hebben.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9190
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door parsifal »

J.C. Philpot schreef:
Mara schreef:De christelijke gereformeerde kerk (cgk) in Alblasserdam wordt opgeheven. De gemeente, die ruim zeventig leden telt, ziet zich genoodzaakt de deuren te sluiten.
RD.nl

Het gerucht ging al een tijdje. Als het officieel wordt, is het toch een schok.
Iets meer dan 70 leden is niet dramatisch weinig, maar het wordt moeilijker dan om een gemeente in stand te houden.
En dat in een christelijk dorp, je begrijpt het niet.
Dat soort berichten verbaasd me altijd. In Engeland lees je over kleine gemeenten die met 15 leden volharden en samen een part-time predikant bekostigen. En in Nederland stoppen we als we "nog maar" 70 leden hebben.
Het is nu ook weer niet zo dat er geen CGKs in de omliggende gemeenten zijn. Als het een CGK in Drenthe of Limburg was, dan was er meer reden om door te gaan.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Mara »

DDD schreef:Denk je niet dat het wat te maken heeft met het gedoe op de synode? De gemeenteleden vertrekken wellicht gewoon naar de GKV, waar de kerk al mee samenwerkt.
Hier in de regio rommelt het verschrikkelijk. Er spelen zoveel zaken, één voor één komen ze nu naar buiten.
Het heeft niet altijd met vertrek naar de GKv te maken, echt niet.
J.C. Philpot schreef:Dat soort berichten verbaasd me altijd. In Engeland lees je over kleine gemeenten die met 15 leden volharden en samen een part-time predikant bekostigen. En in Nederland stoppen we als we "nog maar" 70 leden hebben.
Die zijn/waren er hier ook nog hoor. Meestal een zgn. vrije gemeente, of een OGG (buiten verband).
Meestal opgericht en in stand gehouden door mensen die elders teleurgesteld raakten.
Ik heb zelf ook in zo'n gemeente gekerkt.
parsifal schreef:et is nu ook weer niet zo dat er geen CGKs in de omliggende gemeenten zijn. Als het een CGK in Drenthe of Limburg was, dan was er meer reden om door te gaan.
Ja dat is wel zo, maar je moet niet vergeten dat deze gemeentes een ander "karakter" hebben.
Het is echt een verschil of je in een dorpse, een stadse of boerengemeente komt.
Ook per plaats kan het verschillen. De ene gemeente ontvangt je hartelijker dan de andere.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28656
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door DDD »

Dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat ik mij afvraag of de gemeente zich niet meer thuis voelt in de CGK en daarom maar overstapt naar de GKV.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Mara »

DDD schreef:Dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat ik mij afvraag of de gemeente zich niet meer thuis voelt in de CGK en daarom maar overstapt naar de GKV.
Daar zou een gemeentelid beter antwoord op kunnen geven, maar voorzover ik weet is dat niet zo.
En waarom zouden die 70 leden zich opeens niet meer thuis voelen in de CGK?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28656
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door DDD »

Je volgt het kerkelijke nieuws toch ook? Vrouwelijke ambtsdragers zijn in de CGK niet en in de GKV wel toegestaan, bijvoorbeeld. Er zijn verschillende CGK die zich niet zo welkom meer voelen, als ik het nieuws zo volg.

Vandaar mijn vraag. Maar ik begrijp dat jij niet denkt dat dit aan de orde is.
Gesloten