Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws
Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws
Een uitstekend artikel in reactie op een conservatieve bijdrage van Steef Post:
https://www.rd.nl/opinie/passend-onderw ... -1.1531270
En een mooi maar ook wel aangrijpend (vond ik persoonlijk) interview met een oud mede-jv-lid uit de kerk van mijn jeugd:
https://www.npostart.nl/de-verwondering ... KN_1702704
https://www.rd.nl/opinie/passend-onderw ... -1.1531270
En een mooi maar ook wel aangrijpend (vond ik persoonlijk) interview met een oud mede-jv-lid uit de kerk van mijn jeugd:
https://www.npostart.nl/de-verwondering ... KN_1702704
Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws
Indrukwekkend, dank je wel @DDD, het doet erg veel met me....DDD schreef:
En een mooi maar ook wel aangrijpend (vond ik persoonlijk) interview met een oud mede-jv-lid uit de kerk van mijn jeugd:
https://www.npostart.nl/de-verwondering ... KN_1702704
Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws
Een buitengewoon slecht artikel, als je het mij vraagt. Dat blijkt ook wel uit wat de auteurs schrijven. Citaat: "Zoals in een fabriek het product centraal staat, en in een ziekenhuis de patiënt, zo moet op school het kind centraal staan, en niet de leerstof of de docent. Dat is waar het wel om gaat." Daar zit nu juist het pijnpunt dat Post heeft willen benoemen. Het kind centraal, het individuele kind is leidend. De docent en de leerstof staan op z'n best op het tweede plan.DDD schreef:Een uitstekend artikel in reactie op een conservatieve bijdrage van Steef Post:
https://www.rd.nl/opinie/passend-onderw ... -1.1531270
Goed onderwijs is echter onderwijs waar de focus op docent, leerling en leerstof in balans is. De onderwijsvernieuwingen hebben steeds via het idee van het sociaal constructivisme de leerling en zijn leerbehoeften centraal gesteld. De leraar werd coach en de leerstof (evenals de waarheid) was bewegelijk. De leerling met zijn of haar leervragen werd centraal gesteld. De docent moest adequaat inzoomen op die leervraag en zo leren tot stand brengen. Het begrip onderwijzen raakt dan uit beeld.
Daarom is er evenwicht nodig tussen docent, leerling en leerstof. Als één van de drie gaat overheersen, is er sprake is van kortsluiting: als de docent het één en al is, raakt de relationele/pedagogische factor totaal uit zicht, als de leerling alleen centraal staat passen we
naadloos in het moderne, autonome denken en als alleen de leerstof centraal zetten, is de school niet meer dan een 'leerfabriek'.
Met name de vakinhoud als deel van Gods schepping en het vakmanschap van de docent moet juist weer centraler moet komen te
staan. De Schrift en in navolging daarvan de Reformatie zet in op Gods eer en de grootheid van Zijn werken. Reformatorisch onderwijs doet er goed aan dat spoor te volgen: Gods grote werken in het middelpunt. Het vak, van waaruit die werken onderzocht en gekend mogen worden, komt dan weer meer in het middelpunt. Het is opvallend hoe in alle onderwijs- en beleidsstukken vanaf de jaren zeventig juist dat element ontbroken heeft. En het reformatorisch onderwijs is er getrouw achteraan gehobbeld. (Of liep soms zelfs als beste jongetje van de klas voorop.) (Zie hiervoor het goed leesbare proefschrift van dr. R. Toes: https://www.rug.nl/research/portal/file ... thesis.pdf)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws
Een mooi interview. Dank voor het delen.DDD schreef: En een mooi maar ook wel aangrijpend (vond ik persoonlijk) interview met een oud mede-jv-lid uit de kerk van mijn jeugd:
https://www.npostart.nl/de-verwondering ... KN_1702704
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws
Ik ben het daar totaal niet mee eens. Feitelijk staat dan het gemiddelde kind centraal. Maar het zou een onderwerp zijn voor een afzonderlijk draadje.Luther schreef:Een buitengewoon slecht artikel, als je het mij vraagt. Dat blijkt ook wel uit wat de auteurs schrijven. Citaat: "Zoals in een fabriek het product centraal staat, en in een ziekenhuis de patiënt, zo moet op school het kind centraal staan, en niet de leerstof of de docent. Dat is waar het wel om gaat." Daar zit nu juist het pijnpunt dat Post heeft willen benoemen. Het kind centraal, het individuele kind is leidend. De docent en de leerstof staan op z'n best op het tweede plan.DDD schreef:Een uitstekend artikel in reactie op een conservatieve bijdrage van Steef Post:
https://www.rd.nl/opinie/passend-onderw ... -1.1531270
Goed onderwijs is echter onderwijs waar de focus op docent, leerling en leerstof in balans is. De onderwijsvernieuwingen hebben steeds via het idee van het sociaal constructivisme de leerling en zijn leerbehoeften centraal gesteld. De leraar werd coach en de leerstof (evenals de waarheid) was bewegelijk. De leerling met zijn of haar leervragen werd centraal gesteld. De docent moest adequaat inzoomen op die leervraag en zo leren tot stand brengen. Het begrip onderwijzen raakt dan uit beeld.
Daarom is er evenwicht nodig tussen docent, leerling en leerstof. Als één van de drie gaat overheersen, is er sprake is van kortsluiting: als de docent het één en al is, raakt de relationele/pedagogische factor totaal uit zicht, als de leerling alleen centraal staat passen we
naadloos in het moderne, autonome denken en als alleen de leerstof centraal zetten, is de school niet meer dan een 'leerfabriek'.
Met name de vakinhoud als deel van Gods schepping en het vakmanschap van de docent moet juist weer centraler moet komen te
staan. De Schrift en in navolging daarvan de Reformatie zet in op Gods eer en de grootheid van Zijn werken. Reformatorisch onderwijs doet er goed aan dat spoor te volgen: Gods grote werken in het middelpunt. Het vak, van waaruit die werken onderzocht en gekend mogen worden, komt dan weer meer in het middelpunt. Het is opvallend hoe in alle onderwijs- en beleidsstukken vanaf de jaren zeventig juist dat element ontbroken heeft. En het reformatorisch onderwijs is er getrouw achteraan gehobbeld. (Of liep soms zelfs als beste jongetje van de klas voorop.) (Zie hiervoor het goed leesbare proefschrift van dr. R. Toes: https://www.rug.nl/research/portal/file ... thesis.pdf)
Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws
Zijn hier eigenlijk wel eens collecten voor in andere Gereformeerde Gemeenten?
https://www.rd.nl/kerk-religie/renovati ... -1.1532428
https://www.rd.nl/kerk-religie/renovati ... -1.1532428
-
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws
Wel voor uitbreiding, in ieder geval. Ik hoorde pas nog dat hier in Zeeland er in een gemeente gecollecteerd werd voor de uitbreiding in Sliedrecht.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws
Mooi initiatief. Ik denk dat dit soort initiatieven de toekomst moeten worden met de sterke migratie naar grote gemeenten waardoor kleine gemeenten al maar kleiner en verouderd zullen raken.DDD schreef:Zijn hier eigenlijk wel eens collecten voor in andere Gereformeerde Gemeenten?
https://www.rd.nl/kerk-religie/renovati ... -1.1532428
-
- Berichten: 253
- Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35
Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws
Ik heb met pijn in mijn hart zitten kijken. Hebben we als reformatorische kerken echt geen antwoord op deze pijn? En ja, ik ken het theoretische antwoord (Je kruis opnemen en volgen), maar ik geloof dat als ik tegenover deze meneer zou zitten, ik dit niet uit mijn mond zou krijgen... Ik vind dit zó moeilijk...Mistig schreef:Een mooi interview. Dank voor het delen.DDD schreef: En een mooi maar ook wel aangrijpend (vond ik persoonlijk) interview met een oud mede-jv-lid uit de kerk van mijn jeugd:
https://www.npostart.nl/de-verwondering ... KN_1702704
- Delftenaar
- Berichten: 1457
- Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20
Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws
Voor kleine gemeenten zoals Westzaan begrijp ik het. Een kleine gemeente in een totaal geseculariseerde omgeving verdient steun van de rest van het kerkverband. Iets dieper kijkend dan het feit van die verbouwing op zich dient dat een diaconaal/missionair doel. Namelijk de verkondiging van Gods Woord in donker Noord-Holland.
Bij Sliedrecht begrijp ik het minder. Als een middelgrote gemeente niet in staat is om de uitbreiding te financieren had die gemeente het huiswerk over moeten doen.
Bij Sliedrecht begrijp ik het minder. Als een middelgrote gemeente niet in staat is om de uitbreiding te financieren had die gemeente het huiswerk over moeten doen.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws
.
Laatst gewijzigd door Roeline op 06 dec 2018, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws
Eens. Overigens is Sliedrecht (1067 leden) niet-officieel nog verbonden aan Hardinxveld (1485 leden). Dat bedrag zou je dan toch prima zelf kunnen ophoesten, zij het met hulp van het Kerkelijk Grootboek?Delftenaar schreef:Voor kleine gemeenten zoals Westzaan begrijp ik het. Een kleine gemeente in een totaal geseculariseerde omgeving verdient steun van de rest van het kerkverband. Iets dieper kijkend dan het feit van die verbouwing op zich dient dat een diaconaal/missionair doel. Namelijk de verkondiging van Gods Woord in donker Noord-Holland.
Bij Sliedrecht begrijp ik het minder. Als een middelgrote gemeente niet in staat is om de uitbreiding te financieren had die gemeente het huiswerk over moeten doen.
Het komt ook door slechte planning in Sliedrecht. Bij de instituering telde de gemeente al 500 leden, terwijl er een kerk gebouwd werd voor 560.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws
Ik vind vooral het omgaan met andersdenkenden verbijsterend. Maar dit lijkt me toch ook wel uitzonderlijk.Pioenroosje schreef:Ik heb met pijn in mijn hart zitten kijken. Hebben we als reformatorische kerken echt geen antwoord op deze pijn? En ja, ik ken het theoretische antwoord (Je kruis opnemen en volgen), maar ik geloof dat als ik tegenover deze meneer zou zitten, ik dit niet uit mijn mond zou krijgen... Ik vind dit zó moeilijk...Mistig schreef:Een mooi interview. Dank voor het delen.DDD schreef: En een mooi maar ook wel aangrijpend (vond ik persoonlijk) interview met een oud mede-jv-lid uit de kerk van mijn jeugd:
https://www.npostart.nl/de-verwondering ... KN_1702704
Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws
Ik kan het niet kijken of ik moet een app van NPO downloaden. Klopt dat?
Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws
Ik heb een poging gewaagd, scrolde er even doorheen maar schrok gelijk al toen ik hoorde dat het dus twee mannen zijn die menen een kind te moeten groot brengen.
Arm kind , denk ik dan. Zeker toen de man vertelde dat op de momenten dat het kind het meest verdrietig is, ze geen "papa", maar "mama" roept. En dan komt er toch een 'papa'
Verstoken van moederliefde groeit dus zo'n kind op. Je hart huilt.
Kon het niet meer opbrengen verder te kijken.
Arm kind , denk ik dan. Zeker toen de man vertelde dat op de momenten dat het kind het meest verdrietig is, ze geen "papa", maar "mama" roept. En dan komt er toch een 'papa'
Verstoken van moederliefde groeit dus zo'n kind op. Je hart huilt.
Kon het niet meer opbrengen verder te kijken.