Haamstedeconferentie

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Haamstedeconferentie

Bericht door Mara »

Geestelijke toerusting bieden aan predikanten, evangelisten en theologiestudenten uit de gereformeerde gezindte. Met dat doel ging in 1985 de eerste Haamstedeconferentie van start. Volgende week heeft de 25e editie plaats. „Predikanten ervaren de bijeenkomst als een oase.”
las ik in de krant van 2009.

Aan de recente foto is te zien dat het weer daar beter is dan hier. Hier kun je niet buiten zitten.

Wie kan er iets meer over vertellen? Ben wel benieuwd naar de initiatiefnemer(s).
Had het van den beginne dit karakter en deze opzet?
Is het de bedoeling dat ze daar al die dagen blijven?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Haamstedeconferentie

Bericht door huisman »

https://www.haamstedeconferentie.nl/

Hier staat alles op inclusief de meeste lezingen vanaf het begin.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Haamstedeconferentie

Bericht door Nasrani »

Ik dacht dat de GG altijd wat afwijzend stond tegen over deze conferentie. Mooi om te zien dat er 2 GG-ers in de stuurgroep zitten.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Haamstedeconferentie

Bericht door Nathanaël »

Het is ontstaan door initiatief van predikanten uit de Gereformeerde Bond, de CGK en de GG. Er zijn dus vanaf het begin GG-predikanten bij betrokken geweest.
Wel is het inderdaad zo dat een deel van de predikanten uit de GG er minder positief over is.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Haamstedeconferentie

Bericht door FlyingEagle »

Altijd prachtige lezingen, ook al ben je geen ambtsdrager is het goed om deze lezingen na te luisteren. Ik doe dat altijd op de fiets naar mijn werk.
Piet Puk
Berichten: 5437
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Haamstedeconferentie

Bericht door Piet Puk »

Ik gaf iemand de tip om naar de Haamstedeconferentie te gaan, waarbij ik dacht dat het in Haamstede(Zeeland) zou zijn. Dat was echter niet het geval. Hoe komen ze aan de naam?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4785
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Haamstedeconferentie

Bericht door Johann Gottfried Walther »

"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Haamstedeconferentie

Bericht door Mara »

Ieder jaar in de laatste week van augustus wordt de Haamstedeconferentie gehouden (inderdaad, niet (meer) in Haamstede, maar sinds vele jaren midden op de Veluwe).
Daar komen veel predikanten en anderen bij elkaar om lezingen te beluisteren en elkaar te spreken.
’t Heeft iets van een reunie, maar het is ook een oefening in interkerkelijkheid. De deelnemers komen uit diverse kerkverbanden. Normaalgesproken leven we (helaas) langs elkaar heen, maar hier ontmoeten (en vaak: herkennen) we elkaar. Ik moet wel zeggen: na die 2,5 dagen gaat ieder zijns weegs, we kunnen het blijkbaar ook zonder elkaar wel goed volhouden. Maar deze dagen herinneren er ons wel wel aan, dat de kerk in Nederland meer is dan ons eigen kerkverband. Het is wel mijn gebed, dat de deelnemers en andere deze herinnering niet zullen vergeten. Scheuringen zijn weliswaar regelmatig (door allerlei oorzaken) onvermijdelijk geweest, maar er ligt aan alle kanten veel schuld, en dat vraagt om belijdenis en bekering. Kerkelijke bekering is trouwens niet hetzelfde als kerkelijke verkering. De hoofdzaak is niet om bij elkaar te kruipen, maar om tot God te keren. Hoe dichter wij bij het Woord en bij Christus leven, hoe dichter wij bij elkaar komen. En dan kan de dag niet uitblijven waarop we het niet meer uithouden ieder in ons eigen hokje.

De Haamstedeconferentie wordt niet voor niets eind augustus gehouden. Het is pal voor het winterwerk. Ze is dan ook mede bedoeld als toerusting. Opscherping, onderwijs en bemoediging zijn van waarde als straks de drukte weer begint. Ontvangen om te kunnen geven. Er is weer heel wat werk te doen in de gemeenten. Bidt u mee of de arbeiders ook kracht daartoe ontvangen – en bovenal vervulling met de Heilige Geest? Dan zal door heel het land heen Gods Koninkrijk gebouwd worden. Dat is bepaald niet vanzelfsprekend: de wereld trekt, de duiver ijvert (méér vaak dan Gods knechten…) en de kerken verzwakken op allerlei manier. Maar de Heere is machtiger dan dit alles, en waar Hij Zijn knechten gaat vervullen kan de vrucht niet uitblijven. Daar zullen jongere of oudere zondaren worden overgebracht uit het rijk der duisternis naar Zijn wonderbaar licht.

bron: Veluwse Kerkbode, ds. M. van Reenen
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Haamstedeconferentie

Bericht door Ditbenik »

Mara schreef:Ieder jaar in de laatste week van augustus wordt de Haamstedeconferentie gehouden (inderdaad, niet (meer) in Haamstede, maar sinds vele jaren midden op de Veluwe).
Daar komen veel predikanten en anderen bij elkaar om lezingen te beluisteren en elkaar te spreken.
’t Heeft iets van een reunie, maar het is ook een oefening in interkerkelijkheid. De deelnemers komen uit diverse kerkverbanden. Normaalgesproken leven we (helaas) langs elkaar heen, maar hier ontmoeten (en vaak: herkennen) we elkaar. Ik moet wel zeggen: na die 2,5 dagen gaat ieder zijns weegs, we kunnen het blijkbaar ook zonder elkaar wel goed volhouden. Maar deze dagen herinneren er ons wel wel aan, dat de kerk in Nederland meer is dan ons eigen kerkverband. Het is wel mijn gebed, dat de deelnemers en andere deze herinnering niet zullen vergeten. Scheuringen zijn weliswaar regelmatig (door allerlei oorzaken) onvermijdelijk geweest, maar er ligt aan alle kanten veel schuld, en dat vraagt om belijdenis en bekering. Kerkelijke bekering is trouwens niet hetzelfde als kerkelijke verkering. De hoofdzaak is niet om bij elkaar te kruipen, maar om tot God te keren. Hoe dichter wij bij het Woord en bij Christus leven, hoe dichter wij bij elkaar komen. En dan kan de dag niet uitblijven waarop we het niet meer uithouden ieder in ons eigen hokje.

De Haamstedeconferentie wordt niet voor niets eind augustus gehouden. Het is pal voor het winterwerk. Ze is dan ook mede bedoeld als toerusting. Opscherping, onderwijs en bemoediging zijn van waarde als straks de drukte weer begint. Ontvangen om te kunnen geven. Er is weer heel wat werk te doen in de gemeenten. Bidt u mee of de arbeiders ook kracht daartoe ontvangen – en bovenal vervulling met de Heilige Geest? Dan zal door heel het land heen Gods Koninkrijk gebouwd worden. Dat is bepaald niet vanzelfsprekend: de wereld trekt, de duiver ijvert (méér vaak dan Gods knechten…) en de kerken verzwakken op allerlei manier. Maar de Heere is machtiger dan dit alles, en waar Hij Zijn knechten gaat vervullen kan de vrucht niet uitblijven. Daar zullen jongere of oudere zondaren worden overgebracht uit het rijk der duisternis naar Zijn wonderbaar licht.

bron: Veluwse Kerkbode, ds. M. van Reenen
Ik zal er D.V. volgend jaar eens gaan kijken.
Piet Puk
Berichten: 5437
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Haamstedeconferentie

Bericht door Piet Puk »

Ditbenik schreef:
Mara schreef:Ieder jaar in de laatste week van augustus wordt de Haamstedeconferentie gehouden (inderdaad, niet (meer) in Haamstede, maar sinds vele jaren midden op de Veluwe).
Daar komen veel predikanten en anderen bij elkaar om lezingen te beluisteren en elkaar te spreken.
’t Heeft iets van een reunie, maar het is ook een oefening in interkerkelijkheid. De deelnemers komen uit diverse kerkverbanden. Normaalgesproken leven we (helaas) langs elkaar heen, maar hier ontmoeten (en vaak: herkennen) we elkaar. Ik moet wel zeggen: na die 2,5 dagen gaat ieder zijns weegs, we kunnen het blijkbaar ook zonder elkaar wel goed volhouden. Maar deze dagen herinneren er ons wel wel aan, dat de kerk in Nederland meer is dan ons eigen kerkverband. Het is wel mijn gebed, dat de deelnemers en andere deze herinnering niet zullen vergeten. Scheuringen zijn weliswaar regelmatig (door allerlei oorzaken) onvermijdelijk geweest, maar er ligt aan alle kanten veel schuld, en dat vraagt om belijdenis en bekering. Kerkelijke bekering is trouwens niet hetzelfde als kerkelijke verkering. De hoofdzaak is niet om bij elkaar te kruipen, maar om tot God te keren. Hoe dichter wij bij het Woord en bij Christus leven, hoe dichter wij bij elkaar komen. En dan kan de dag niet uitblijven waarop we het niet meer uithouden ieder in ons eigen hokje.

De Haamstedeconferentie wordt niet voor niets eind augustus gehouden. Het is pal voor het winterwerk. Ze is dan ook mede bedoeld als toerusting. Opscherping, onderwijs en bemoediging zijn van waarde als straks de drukte weer begint. Ontvangen om te kunnen geven. Er is weer heel wat werk te doen in de gemeenten. Bidt u mee of de arbeiders ook kracht daartoe ontvangen – en bovenal vervulling met de Heilige Geest? Dan zal door heel het land heen Gods Koninkrijk gebouwd worden. Dat is bepaald niet vanzelfsprekend: de wereld trekt, de duiver ijvert (méér vaak dan Gods knechten…) en de kerken verzwakken op allerlei manier. Maar de Heere is machtiger dan dit alles, en waar Hij Zijn knechten gaat vervullen kan de vrucht niet uitblijven. Daar zullen jongere of oudere zondaren worden overgebracht uit het rijk der duisternis naar Zijn wonderbaar licht.

bron: Veluwse Kerkbode, ds. M. van Reenen
Ik zal er D.V. volgend jaar eens gaan kijken.
Ben je ambtsdrager dan?
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Haamstedeconferentie

Bericht door Nasrani »

Nog niet voorbij zien komen op het forum. Zijn er die meeluisteren of naar de conferentie zelf gaan?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Haamstedeconferentie

Bericht door Hendrikus »

Piet Puk schreef:
Ditbenik schreef:
Ik zal er D.V. volgend jaar eens gaan kijken.
Ben je ambtsdrager dan?
Dat hoeft niet. Ik ben er ook wel eens geweest. Gewone burgers worden heus niet weggejaagd. Maar goed, je behoort wel tot de minderheid dan. Daar zit ik niet mee.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Haamstedeconferentie

Bericht door Arja »

Je kunt hier een heleboel op naluisteren: https://www.haamstedeconferentie.nl/Geluidsfragmenten
(Die van nu nog niet)
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Haamstedeconferentie

Bericht door Nasrani »

Arja schreef:Je kunt hier een heleboel op naluisteren: https://www.haamstedeconferentie.nl/Geluidsfragmenten
(Die van nu nog niet)
Op rd.nl staan ze wel van afgelopen dagen.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Haamstedeconferentie

Bericht door J.C. Philpot »

Het lijkt me fijn voor predikanten om gezellig samen te zijn. Ervaringen uitwisselen, banden aanhalen en onderwezen worden uit Gods Woord en de kerkgeschiedenis. Ook voor andere ambtsdragers geldt dat. Het is (al helemaal heden ten dage) niet makkelijk om in dergelijke posities te functioneren.

Ik vind het mooi om te zien dat de mannenbroeders het goed hebben met elkaar (van de RD site):

Afbeelding
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie