Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken 2018

Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: RE: Re: Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken 2018

Bericht door Mistig »

-DIA- schreef:
Bezorgd schreef:
Een zeer interessante gedachte.
Geestelijke herkenning wordt steeds meer over kerkmuren heen ervaren.
De kerkverbanden zijn geen afbakeningen meer van hen die geestelijke één zijn.
Misschien dat dit nog speelt in de OGG en de HHK, hoewel je dat in het laats genoemde kerkveband ook rap ziet veranderen.
Een terechte opmerking. Als we nu de historisch ontstane kerkverbanden zouden herverkavelen zouden er vaak andere grenzen ontstaan.
Aan dat laatste moeten we maar niet beginnen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken 2018

Bericht door Wim Anker »

Mistig schreef:
Nathanaël schreef:
Roeline schreef:
J.C. Philpot schreef:
Ik heb kand. W. J. van Gent vorig jaar een keer in Culemborg gehoord. Ik hoop dat de grote Opperherder hem spoedig een plek wijst om de kudde te weiden.
Een Gereformeerde Gemeentenbroeder.
Vroeger wel ja.
Toch is het weer pijnlijk. Ik ken deze broeder ook.
Lid geweest van de GG te Hendrik-Ido-Ambacht.
Moet nog vaak denken, als het gaat om deze dingen, aan de boetedag.
Toen heeft één van onze predikanten gezegd: "Ligt daar geen schuld? Dat er vele predikant zijn in kerken van gereformeerd belijden, terwijl ze bij ons zijn afgewezen?"
EN passant een van de beter bewaarde geheimen onthuld. Of liever, een aan zekerheid grenzend vermoeden bevestigd.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken 2018

Bericht door Bezorgd »

Ik vind onderstaande conclusie een beetje voorbarig. Er zijn er velen predikant in de CGK - HHK - PKN die vanuit de GG komen, maar daar niet zijn opgeweest.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken 2018

Bericht door Mistig »

Bezorgd schreef:Ik vind onderstaande conclusie een beetje voorbarig. Er zijn er velen predikant in de CGK - HHK - PKN die vanuit de GG komen, maar daar niet zijn opgeweest.
Eens! Velen, zoals Ds. P.L. de Jong eens schreef, proberen het niet, omdat ze weten dat het lastig ligt...
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken 2018

Bericht door Bezorgd »

Mistig schreef:
Bezorgd schreef:Ik vind onderstaande conclusie een beetje voorbarig. Er zijn er velen predikant in de CGK - HHK - PKN die vanuit de GG komen, maar daar niet zijn opgeweest.
Eens! Velen, zoals Ds. P.L. de Jong eens schreef, proberen het niet, omdat ze weten wat de eisen zijn.

Dat kan, maar je post kwam over al zou deze kandidaat zijn opgeweest. Ik weet niet of dat zo is. Sterker, ik betwijfel het.

Overigens, als voor ex GG ers die elders predikant worden dit de reden is, zoals de Jong geschreven zou hebben, om niet op te gaan, zit er weinig geestelijks bij en heb ik er weinig respect voor.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken 2018

Bericht door Herman »

Mistig schreef:
Bezorgd schreef:Ik vind onderstaande conclusie een beetje voorbarig. Er zijn er velen predikant in de CGK - HHK - PKN die vanuit de GG komen, maar daar niet zijn opgeweest.
Eens! Velen, zoals Ds. P.L. de Jong eens schreef, proberen het niet, omdat ze weten dat het lastig ligt...
Hmm. Wat ik daarvan weet ik dat juist zijn generatie een aantal afvloeiers kende naar de hervormden, inclusief hemzelf.
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken 2018

Bericht door Roeline »

Bezorgd schreef:
Mistig schreef:
Bezorgd schreef:Ik vind onderstaande conclusie een beetje voorbarig. Er zijn er velen predikant in de CGK - HHK - PKN die vanuit de GG komen, maar daar niet zijn opgeweest.
Eens! Velen, zoals Ds. P.L. de Jong eens schreef, proberen het niet, omdat ze weten wat de eisen zijn.

Dat kan, maar je post kwam over al zou deze kandidaat zijn opgeweest. Ik weet niet of dat zo is. Sterker, ik betwijfel het.

Overigens, als voor ex GG ers die elders predikant worden dit de reden is, zoals de Jong geschreven zou hebben, om niet op te gaan, zit er weinig geestelijks bij en heb ik er weinig respect voor.
Ik heb idd niet willen beweren dat WJvG is opgeweest voor de curatoren der GG. Dat weet ik niet. Feit is voor mij alleen dat hij GG-wortels heeft. Hij heeft zelfs meegeschreven aan het jubileumboek van H. I. Ambacht.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken 2018

Bericht door Bezorgd »

Roeline schreef:[. Feit is voor mij alleen dat hij GG-wortels heeft.

Klopt. Maar zoals eerder gezegd, je wilt niet weten hoeveel predikanten er in de HHK - PKN - CGK - GG wortels hebben.
Dat verbaasd me altijd weer. En wat dat betreft kun je je inderdaad wel afvragen "Wat heeft dat te zeggen"
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken 2018

Bericht door BJD »

Bezorgd schreef:
Roeline schreef:[. Feit is voor mij alleen dat hij GG-wortels heeft.

Klopt. Maar zoals eerder gezegd, je wilt niet weten hoeveel predikanten er in de HHK - PKN - CGK - GG wortels hebben.
Dat verbaasd me altijd weer. En wat dat betreft kun je je inderdaad wel afvragen "Wat heeft dat te zeggen"
Interessant polletje denk hoeveel forummers er eerst gg waren en nu cgk. Heel wat denk. :D
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken 2018

Bericht door Roeline »

Bezorgd schreef:
Roeline schreef:[. Feit is voor mij alleen dat hij GG-wortels heeft.

Klopt. Maar zoals eerder gezegd, je wilt niet weten hoeveel predikanten er in de HHK - PKN - CGK - GG wortels hebben.
Dat verbaasd me altijd weer. En wat dat betreft kun je je inderdaad wel afvragen "Wat heeft dat te zeggen"
Daar is niet al te lang geleden een publicatie over geweest toch? Was dat niet in het ND?

Een buitenstaander zou overigens kunnen zeggen dat het een uitgekiende strategie is: de (leer van de) GG door allerlei kerkverbanden vertakt :jongle .
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: RE: Re: Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken 2018

Bericht door John Galt »

Mistig schreef:
-DIA- schreef:
Bezorgd schreef:
Een zeer interessante gedachte.
Geestelijke herkenning wordt steeds meer over kerkmuren heen ervaren.
De kerkverbanden zijn geen afbakeningen meer van hen die geestelijke één zijn.
Misschien dat dit nog speelt in de OGG en de HHK, hoewel je dat in het laats genoemde kerkveband ook rap ziet veranderen.
Een terechte opmerking. Als we nu de historisch ontstane kerkverbanden zouden herverkavelen zouden er vaak andere grenzen ontstaan.
Aan dat laatste moeten we maar niet beginnen.
Dan zou het een kerk zijn die WIJ gebouwd hebben.

Er wordt bij ons in de prediking met enige regelmaat gezegd: Je kerk is net een familie. Als broeders en zusters zijn we aan elkaar gegeven. Vrienden zoek je zelf uit, gemeenteleden krijg je van God.

Nu kan ik mijn buurjongetje leuker vinden dan mijn broertje, maar mijn broertje blijft mijn broertje. Ik kan leuk met mijn buurjongetje spelen, en ik mag er ook wel eens blijven eten, maar uiteindleijk horen mijn broertje en ik bij elkaar, ook al is het een irritant broertje.

Nu zijn er allerlei nuances op bovenstaande gelijkenis te maken, maar het is wel heel makkelijk om te zeggen: we gooien de hele kleine kerkgeschiedneis op de mestvaalt en zoeken allemaal iemand op die we geestelijk aantrekkelijker vinden en daar gaan we mee samen. Bouwt God Zijn gemeente zo?
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken 2018

Bericht door liz boer »

BJD schreef:
Bezorgd schreef:
Roeline schreef:[. Feit is voor mij alleen dat hij GG-wortels heeft.

Klopt. Maar zoals eerder gezegd, je wilt niet weten hoeveel predikanten er in de HHK - PKN - CGK - GG wortels hebben.
Dat verbaasd me altijd weer. En wat dat betreft kun je je inderdaad wel afvragen "Wat heeft dat te zeggen"
Interessant polletje denk hoeveel forummers er eerst gg waren en nu cgk. Heel wat denk. :D
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... hilit=poll
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken 2018

Bericht door John Galt »

Ook st. Van Vliet is opgegroeid in de GG. Zijn oudoom was ds J van Vliet.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken 2018

Bericht door J.C. Philpot »

John Galt schreef:Ook st. Van Vliet is opgegroeid in de GG. Zijn oudoom was ds J van Vliet.
Inderdaad is hij niet opgegroeid in de CGK, maar ook niet in de GG kan ik melden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken 2018

Bericht door John Galt »

J.C. Philpot schreef:
John Galt schreef:Ook st. Van Vliet is opgegroeid in de GG. Zijn oudoom was ds J van Vliet.
Inderdaad is hij niet opgegroeid in de CGK, maar ook niet in de GG kan ik melden.
Waar dan wel?
Who is John Galt? :quoi
Plaats reactie