Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken 2018

JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken 2018

Bericht door JCRyle »

Wandelende schreef:
JCRyle schreef:Blijkbaar zijn de CGK-verschillen te verwaarlozen, zijn er geen zaken in strijd met de Schrift en is er onderling als broeders geestelijke herkenning. Ik zeg al niks meer. :fouet
Dat is nog steeds iets anders dan te willen "uitpeuteren" welke verschillen er zijn.
Ik begrijp best wat je zorgen zijn over de CGK en je wellicht daarom de verschillen in de GG tot de marge verdringt.
Maar er blijft weinig geestelijks over als alles in hokjes en vakjes geduwd moet worden. Zowel in de GG als in de CGK.
Dat heeft niets met een nuttige discussie over inhoudelijke onderwerpen te maken, zeker als deze raken aan Schrift en belijdenis.
:banghead
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken 2018

Bericht door Wandelende »

JCRyle schreef:
Wandelende schreef:
JCRyle schreef:Blijkbaar zijn de CGK-verschillen te verwaarlozen, zijn er geen zaken in strijd met de Schrift en is er onderling als broeders geestelijke herkenning. Ik zeg al niks meer. :fouet
Dat is nog steeds iets anders dan te willen "uitpeuteren" welke verschillen er zijn.
Ik begrijp best wat je zorgen zijn over de CGK en je wellicht daarom de verschillen in de GG tot de marge verdringt.
Maar er blijft weinig geestelijks over als alles in hokjes en vakjes geduwd moet worden. Zowel in de GG als in de CGK.
Dat heeft niets met een nuttige discussie over inhoudelijke onderwerpen te maken, zeker als deze raken aan Schrift en belijdenis.
:banghead
:haha
(~)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken 2018

Bericht door J.C. Philpot »

https://www.rd.nl/kerk-religie/tua-stel ... -1.1544287
RD schreef:Het curatorium van de Theologische Universiteit Apeldoorn (TUA) van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) heeft woensdag kand. W. J. van Gent uit Ede beroepbaar gesteld.

Van Gent werd in juni 2013 toegelaten tot de predikantenopleiding van de CGK.

Aan student D. J. van Vliet uit Ede werd preekconsent verleend.

Verder is J. C. Pronk uit Veenendaal beroepbaar binnen de CGK.
Ik heb kand. W. J. van Gent vorig jaar een keer in Culemborg gehoord. Ik hoop dat de grote Opperherder hem spoedig een plek wijst om de kudde te weiden. Net zoals de broeder uit Veenendaal uiteraard, die ik nooit heb horen preken, maar waarmee ik ooit bij hetzelfde bedrijf werkte.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken 2018

Bericht door Roeline »

J.C. Philpot schreef:
Ik heb kand. W. J. van Gent vorig jaar een keer in Culemborg gehoord. Ik hoop dat de grote Opperherder hem spoedig een plek wijst om de kudde te weiden.
Een Gereformeerde Gemeentenbroeder.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken 2018

Bericht door Nathanaël »

Roeline schreef:
J.C. Philpot schreef:
Ik heb kand. W. J. van Gent vorig jaar een keer in Culemborg gehoord. Ik hoop dat de grote Opperherder hem spoedig een plek wijst om de kudde te weiden.
Een Gereformeerde Gemeentenbroeder.
Vroeger wel ja.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken 2018

Bericht door Jantje »

Inderdaad.

De kans dat een in de GG lid zijnde broeder kandidaat wordt in de CGK, is net zo groot als dat Pasen en Pinksteren op één dag vallen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken 2018

Bericht door Mistig »

Nathanaël schreef:
Roeline schreef:
J.C. Philpot schreef:
Ik heb kand. W. J. van Gent vorig jaar een keer in Culemborg gehoord. Ik hoop dat de grote Opperherder hem spoedig een plek wijst om de kudde te weiden.
Een Gereformeerde Gemeentenbroeder.
Vroeger wel ja.
Toch is het weer pijnlijk. Ik ken deze broeder ook.
Lid geweest van de GG te Hendrik-Ido-Ambacht.
Moet nog vaak denken, als het gaat om deze dingen, aan de boetedag.
Toen heeft één van onze predikanten gezegd: "Ligt daar geen schuld? Dat er vele predikant zijn in kerken van gereformeerd belijden, terwijl ze bij ons zijn afgewezen?"
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
ebenhaezer
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 jul 2015, 12:28

Re: Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken 2018

Bericht door ebenhaezer »

Jantje schreef:Inderdaad.

De kans dat een in de GG lid zijnde broeder kandidaat wordt in de CGK, is net zo groot als dat Pasen en Pinksteren op één dag vallen.
Daar zitten we in de CGK al helemaal niet op te wachten
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken 2018

Bericht door eilander »

ebenhaezer schreef:
Jantje schreef:Inderdaad.

De kans dat een in de GG lid zijnde broeder kandidaat wordt in de CGK, is net zo groot als dat Pasen en Pinksteren op één dag vallen.
Daar zitten we in de CGK al helemaal niet op te wachten
Laat de twee afzonderlijke feestdagen inderdaad maar bestaan.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken 2018

Bericht door J.C. Philpot »

ebenhaezer schreef:
Jantje schreef:Inderdaad.

De kans dat een in de GG lid zijnde broeder kandidaat wordt in de CGK, is net zo groot als dat Pasen en Pinksteren op één dag vallen.
Daar zitten we in de CGK al helemaal niet op te wachten
Ik zal de dag toejuichen dat er in de Gereformeerde Gezindte (het gedeelte dat onveranderd vasthoud aan het gezag van de bijbel) over kerkmuren heen beroepen kan worden. Op basis van de inhoud van de prediking in plaats van op basis van de microdenominatie waar de predikant lid van is.

Hoewel ik ook besef dat ik dit waarschijnlijk niet mee zal maken.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken 2018

Bericht door Herman »

In de voleinding van de tijd vallen Pasen en Pinksteren op een dag. Het is dus ook een diepzinnige uitdrukking met een waardevolle betekenis.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken 2018

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:
ebenhaezer schreef:
Jantje schreef:Inderdaad.

De kans dat een in de GG lid zijnde broeder kandidaat wordt in de CGK, is net zo groot als dat Pasen en Pinksteren op één dag vallen.
Daar zitten we in de CGK al helemaal niet op te wachten
Ik zal de dag toejuichen dat er in de Gereformeerde Gezindte (het gedeelte dat onveranderd vasthoud aan het gezag van de bijbel) over kerkmuren heen beroepen kan worden. Op basis van de inhoud van de prediking in plaats van op basis van de microdenominatie waar de predikant lid van is.

Hoewel ik ook besef dat ik dit waarschijnlijk niet mee zal maken.
Op zich mooi. Maar ook binnengemeentelijk kunnen de verschillen microdenominatie overstijgend zijn. En dan ben je mooi klaar bij een predikant van een ander verband en een andere geestelijke taal.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: RE: Re: Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken 2018

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:Op zich mooi. Maar ook binnengemeentelijk kunnen de verschillen microdenominatie overstijgend zijn. En dan ben je mooi klaar bij een predikant van een ander verband en een andere geestelijke taal.
Ik vind je opmerking terecht. Mijn kanttekening hierbij zou echter zijn dat bij het over de grenzen van onze microdenominaties heen beroepen, dit niet betekend dat je elke willekeurige predikant zou moeten beroepen. Ook bij het over grenzen beroepen is het noodzakelijk om te kijken of een predikant bij een gemeente past.

Soms kan een predikant uit een andere microdenominatie beter bij een gemeente passen als een predikant uit de eigen microdenominatie. Maar dat verschilt per gemeente. En bij grote verschillen in een gemeente probeer je een predikant te beroepen die boven de partijen staat, en de hele gemeente met stichting kan dienen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: RE: Re: Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken 2018

Bericht door Bezorgd »

J.C. Philpot schreef:
Herman schreef:Op zich mooi. Maar ook binnengemeentelijk kunnen de verschillen microdenominatie overstijgend zijn. En dan ben je mooi klaar bij een predikant van een ander verband en een andere geestelijke taal.
Ik vind je opmerking terecht. Mijn kanttekening hierbij zou echter zijn dat bij het over de grenzen van onze microdenominaties heen beroepen, dit niet betekend dat je elke willekeurige predikant zou moeten beroepen. Ook bij het over grenzen beroepen is het noodzakelijk om te kijken of een predikant bij een gemeente past.

Soms kan een predikant uit een andere microdenominatie beter bij een gemeente passen als een predikant uit de eigen microdenominatie. Maar dat verschilt per gemeente. En bij grote verschillen in een gemeente probeer je een predikant te beroepen die boveb de partijen staat, en de hele gemeente met stichting kan dienen.
Een zeer interessante gedachte.
Geestelijke herkenning wordt steeds meer over kerkmuren heen ervaren.
De kerkverbanden zijn geen afbakeningen meer van hen die geestelijke één zijn.
Misschien dat dit nog speelt in de OGG en de HHK, hoewel je dat in het laats genoemde kerkveband ook rap ziet veranderen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken 2018

Bericht door -DIA- »

Bezorgd schreef:
J.C. Philpot schreef:
Herman schreef:Op zich mooi. Maar ook binnengemeentelijk kunnen de verschillen microdenominatie overstijgend zijn. En dan ben je mooi klaar bij een predikant van een ander verband en een andere geestelijke taal.
Ik vind je opmerking terecht. Mijn kanttekening hierbij zou echter zijn dat bij het over de grenzen van onze microdenominaties heen beroepen, dit niet betekend dat je elke willekeurige predikant zou moeten beroepen. Ook bij het over grenzen beroepen is het noodzakelijk om te kijken of een predikant bij een gemeente past.

Soms kan een predikant uit een andere microdenominatie beter bij een gemeente passen als een predikant uit de eigen microdenominatie. Maar dat verschilt per gemeente. En bij grote verschillen in een gemeente probeer je een predikant te beroepen die boveb de partijen staat, en de hele gemeente met stichting kan dienen.
Een zeer interessante gedachte.
Geestelijke herkenning wordt steeds meer over kerkmuren heen ervaren.
De kerkverbanden zijn geen afbakeningen meer van hen die geestelijke één zijn.
Misschien dat dit nog speelt in de OGG en de HHK, hoewel je dat in het laats genoemde kerkveband ook rap ziet veranderen.
Een terechte opmerking. Als we nu de historisch ontstane kerkverbanden zouden herverkavelen zouden er vaak andere grenzen ontstaan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie