Ger Gem in Ned B.V.

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door Wandelende »

olfie schreef:
liz boer schreef:Je gebruikt Esters woorden... die ze uitsprak toen ze naar een ditator ging
Waar baseer je dat op als ik het vragen mag? Dat was mij niet bekend. Een koning met en naar de wetten van Meden en Perzen die niet herroepen zou kunnen worden.
En zo zijn Gods wetten ook onherroepbaar, Zijn voorzegde straf kómt. Zijn genade ís waarachtig.
Hij schénkt genade, dat ligt niet in het schap om af te halen, in je zak te steken, zo veel als je maar wilt en zo vrolijk van het leven te genieten.. nee Hij wil dat je steeds terug komt. "Mijn duive zijnde in de kloven der steenrotsen, doe Mijn uw stem horen, want uw stem is Mij liefelijk". En alleen Hij weet wat Zijn beminde nodig heeft en wat tot Zijn eer strekt.
Maar "Sion is van God begeerd", daar ligt het fundament en niet andersom, en dat is maar gelukkig ook.
Ik denk dat @liz boer bedoelt dat we de geschiedenis van Esther niet mogen vergeestelijken. Hooguit kunnen we er lijnen uittrekken. Wanneer de gang naar Gods genadetroon wordt vergeleken met "Kom ik om, zo kome ik om", dan kan daar een vergeestelijking in zitten, namelijk: Esther ging naar Ahasveros, zo gaat de zondaar tot God. Die vergeestelijking is niet de bedoeling.

Leestip, met vooral de verwijzing naar de laatste twee alinea's:
https://www.jbgg.nl/jouwvraag/esther/, Laurens Kroon beantwoord daar deze vraag.
(~)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door Herman »

olfie schreef:Maar "Sion is van God begeerd", daar ligt het fundament en niet andersom, en dat is maar gelukkig ook.
Je kunt de verkiezing van Jeruzalem die door God verkoren is tot een hoofdstad niet als een bewijs aandragen binnen deze discussie. Dat is exegese op de klank af en daarmee ga je als amateurtheoloog flink de mist in.
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door olfie »

liz boer schreef:@ olfi
God is geen despoot dat me maar af moet wachten of Hij je aanneemd. Hij kan niet van Zijn Woord af en Hij is een Waarmaker van Zijn Woord.
Zei ik dat dan? Ik vroeg mij meer af waar het vandaan komt dat Ahasveros een despoot zou zijn?
Verder merkte ik op dat God De Waarachtige Waarmaker van Zijn Eigen woord is.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door JCRyle »

Herman schreef:
olfie schreef:Maar "Sion is van God begeerd", daar ligt het fundament en niet andersom, en dat is maar gelukkig ook.
Je kunt de verkiezing van Jeruzalem die door God verkoren is tot een hoofdstad niet als een bewijs aandragen binnen deze discussie. Dat is exegese op de klank af en daarmee ga je als amateurtheoloog flink de mist in.
Grote woorden, Herman. Ik vraag mij af of je wel eens een woordstudie gedaan hebt naar het gebruik van Sion en Jeruzalem in relatie tot het volk van God, de gelovige uit de heidenen en het Welbehagen oftewel de Raad des vredes. Ik denk het niet gezien je antwoord.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door Jeremiah »

Herman schreef:
olfie schreef:Maar "Sion is van God begeerd", daar ligt het fundament en niet andersom, en dat is maar gelukkig ook.
Je kunt de verkiezing van Jeruzalem die door God verkoren is tot een hoofdstad niet als een bewijs aandragen binnen deze discussie. Dat is exegese op de klank af en daarmee ga je als amateurtheoloog flink de mist in.
?? serieus?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door eilander »

olfie schreef:
liz boer schreef:@ olfi
God is geen despoot dat me maar af moet wachten of Hij je aanneemd. Hij kan niet van Zijn Woord af en Hij is een Waarmaker van Zijn Woord.
Zei ik dat dan? Ik vroeg mij meer af waar het vandaan komt dat Ahasveros een despoot zou zijn?
Verder merkte ik op dat God De Waarachtige Waarmaker van Zijn Eigen woord is.
Natuurlijk was Ahasveros dat. Als Esther letterlijk doodsbang moest zijn omdat ze ongenodigd naar hem toe ging, geeft dat al genoeg aan. Zijn eigen vrouw...
Bij de Heere komen we niet ongenodigd en Hij heeft ook gezegd: "Wie tot Mij komt, zal ik geenszins uitwerpen." En als troost staat er bij: "Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen."
Dat is geen beperking, alsof een ander niet mag komen. Want wat kunnen wij weten van de schenking van de Vader aan Zijn Zoon? Dat is voor ons verborgen.
Het is juist een troost: die zúllen komen! Of het nu een vrome Nicodemus of een goddeloze moordenaar is, ze zúllen komen. Elk op hun eigen manier, dat wil zeggen: zoals de Heilige Geest hen leidt.
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door olfie »

Herman schreef:
olfie schreef:Maar "Sion is van God begeerd", daar ligt het fundament en niet andersom, en dat is maar gelukkig ook.
Je kunt de verkiezing van Jeruzalem die door God verkoren is tot een hoofdstad niet als een bewijs aandragen binnen deze discussie. Dat is exegese op de klank af en daarmee ga je als amateurtheoloog flink de mist in.
Is Sion geen beeld van Gods Kerk? Is het geen beeld van Zijn soevereine verkiezing en van eeuwigheid geliefde en begeerde plaats.
Misschien menen wij wel eens graag bij God te zijn maar Hij heeft Zijn liefde waarlijk geopenbaard en laten zien hoe graag Hij bij Zijn Kerk wil zijn. "Vader ik wil dat die bij mijn zijn, die Gij mij gegeven heeft".
God zei: Hier zal Ik wonen, en daarom zei David: Hier zal Ik wonen, want hij bleef bij zijn beginsel: Het is mij goed nabij God te zijn. Sion moet hier beschouwd worden als type van de Evangeliekerk, die de berg Sion geroemd wordt, Hebreeën
12:22, en in haar heeft hetgeen hier van Sion gezegd is de volkomen vervulling. Sion was sedert lang reeds geploegd als een akker, maar de kerk van Christus is het huis des levenden Gods, 1 Timotheüs 3:15, en zij is zijn ruste tot in eeuwigheid, en zal gezegend worden met Zijn tegenwoordigheid al de dagen tot aan de voleinding van de wereld. Gods verlustiging in
Zijn kerk, Zijn voortdurende tegenwoordigheid bij Zijn kerk, isde vertroosting en blijdschap van al haar leden
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door olfie »

eilander schreef:
olfie schreef:
liz boer schreef:@ olfi
God is geen despoot dat me maar af moet wachten of Hij je aanneemd. Hij kan niet van Zijn Woord af en Hij is een Waarmaker van Zijn Woord.
Zei ik dat dan? Ik vroeg mij meer af waar het vandaan komt dat Ahasveros een despoot zou zijn?
Verder merkte ik op dat God De Waarachtige Waarmaker van Zijn Eigen woord is.
Natuurlijk was Ahasveros dat. Als Esther letterlijk doodsbang moest zijn omdat ze ongenodigd naar hem toe ging, geeft dat al genoeg aan. Zijn eigen vrouw...
Bij de Heere komen we niet ongenodigd en Hij heeft ook gezegd: "Wie tot Mij komt, zal ik geenszins uitwerpen." En als troost staat er bij: "Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen."
Dat is geen beperking, alsof een ander niet mag komen. Want wat kunnen wij weten van de schenking van de Vader aan Zijn Zoon? Dat is voor ons verborgen.
Het is juist een troost: die zúllen komen! Of het nu een vrome Nicodemus of een goddeloze moordenaar is, ze zúllen komen. Elk op hun eigen manier, dat wil zeggen: zoals de Heilige Geest hen leidt.
Daar zit zeker wat in, maar of je dan meteen een dictator bent.. maar dat is het wezenlijke punt niet dus ik ga er net zo lief aan voorbij.
Ik onderschrijf wat je zegt, ik bedoelde ook meer de bevindelijke toepassing van het beeld, Geeske ís doodsbang dat ze niet mág bidden. Maar wáág het toch? Verlóren lig je toch?! En zeker, dan liggen er rijke bemoedigingen, die kun je niet vastgrijpen maar "houd aan grijpt moed" en dan hoop en bid ik dat jij, Geeske, ook eens mag zeggen "en mijn hart zál vrolijk leven". Door U, door U alleen !.
Zijn we het zo wel weer over het beeld eens?
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Lidth
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jan 2018, 20:10

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door Lidth »

Wandelende schreef:
olfie schreef:
liz boer schreef:Je gebruikt Esters woorden... die ze uitsprak toen ze naar een ditator ging
Waar baseer je dat op als ik het vragen mag? Dat was mij niet bekend. Een koning met en naar de wetten van Meden en Perzen die niet herroepen zou kunnen worden.
En zo zijn Gods wetten ook onherroepbaar, Zijn voorzegde straf kómt. Zijn genade ís waarachtig.
Hij schénkt genade, dat ligt niet in het schap om af te halen, in je zak te steken, zo veel als je maar wilt en zo vrolijk van het leven te genieten.. nee Hij wil dat je steeds terug komt. "Mijn duive zijnde in de kloven der steenrotsen, doe Mijn uw stem horen, want uw stem is Mij liefelijk". En alleen Hij weet wat Zijn beminde nodig heeft en wat tot Zijn eer strekt.
Maar "Sion is van God begeerd", daar ligt het fundament en niet andersom, en dat is maar gelukkig ook.
Ik denk dat @liz boer bedoelt dat we de geschiedenis van Esther niet mogen vergeestelijken. Hooguit kunnen we er lijnen uittrekken. Wanneer de gang naar Gods genadetroon wordt vergeleken met "Kom ik om, zo kome ik om", dan kan daar een vergeestelijking in zitten, namelijk: Esther ging naar Ahasveros, zo gaat de zondaar tot God. Die vergeestelijking is niet de bedoeling.

Leestip, met vooral de verwijzing naar de laatste twee alinea's:
https://www.jbgg.nl/jouwvraag/esther/, Laurens Kroon beantwoord daar deze vraag.
Ik bedoel het niet letterlijk. Ik zet geen isgelijkteken tussen God en Ahasveros.

Het was mijn bedoeling om aan Geeske te laten zien dat ze niets te verliezen heeft als ze als rechteloze aan het werk gaat om haar heil bij God te zoeken. In dat kader gebruikte ik die woorden.

En hier laat ik het bij.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door JCRyle »

liz boer schreef:@ olfi
God is geen despoot dat me maar af moet wachten of Hij je aanneemd. Hij kan niet van Zijn Woord af en Hij is een Waarmaker van Zijn Woord.
Ik begrijp wat je wilt zeggen, maar realiseer je met deze formulering wel dat je een automatisme in het vervullen van de beloften inbouwt. Eigenlijk zeg je dat met elke belofte die in het Woord staat een mens zalig wordt, als hij er maar mee naar God gaat voor de vervulling.
Dan ga je aan de soerveiniteit van God voorbij, dan ga je aan de verkiezing voorbij, dan ga je aan het eenzijdige genadewerk Gods voorbij. In plaats van door het geloof werkzaam te worden met de beloften (want dat is een geloofswerk/oefening(!)) zeg je eigenlijk: ik vraag, U regelt. Hij is een Waarmaker van Zijn Woord ja, maar wel naar waarheid. Je maakt met deze formulering het handelen van God afhankelijk van de mensen. En dat is mijn inziens het punt waar het hier (in deze discussie) telkens fout gaat. Men belijdt dat het een gave Gods is, maar ondertussen zet de mens de eerste stap, zet de mens de tweede stap. Want de mens moet zich bekeren en geloven, dus het vermogen ligt in de mens. Want God vraagt niet iets onmogelijks. Vreemde redenatie, maar dat is wat hier verkondigt wordt en wat op grond van de Schrift afgewezen moet worden. Dat ontslaat een mens niet van zijn/haar verantwoordelijkheid, dat maakt niet lijdelijk, maar hou het zuiver Bijbels. Niet dat halfslachtige gedoe waarbij de mens een beetje doet en God alleen nodig is voor de bevestiging of voor de laatste eindjes af te ronden.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door Herman »

JCRyle schreef:
Herman schreef:
olfie schreef:Maar "Sion is van God begeerd", daar ligt het fundament en niet andersom, en dat is maar gelukkig ook.
Je kunt de verkiezing van Jeruzalem die door God verkoren is tot een hoofdstad niet als een bewijs aandragen binnen deze discussie. Dat is exegese op de klank af en daarmee ga je als amateurtheoloog flink de mist in.
Grote woorden, Herman. Ik vraag mij af of je wel eens een woordstudie gedaan hebt naar het gebruik van Sion en Jeruzalem in relatie tot het volk van God, de gelovige uit de heidenen en het Welbehagen oftewel de Raad des vredes. Ik denk het niet gezien je antwoord.
Helemaal niet nodig. Ongetwijfeld zijn er parallellen. Maar ik zie in deze discussie voortdurend indirecte bewijsteksten tot fundament worden verheven en zo is het hier ook met Psalm 132 vers 9. De kanttekening wijst daar op Jeruzalem als hoofdstad en dat heeft dus weinig te maken met het verkiezen tot de zaligheid zoals deze twee bewijsteksten uit het NT:
Gelijk geschreven is: God heeft ons uitverkoren in Christus, vóór de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde; Die ons te voren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus in Zichzelven, naar het welbehagen van Zijn wil; tot prijs der heerlijkheid Zijner genade, door welke Hij ons begenadigd heeft in den Geliefde , Ef. 1:4-6,. En elders: Die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt , Rom. 8:30,.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door JCRyle »

Herman schreef:
JCRyle schreef:
Herman schreef:
olfie schreef:Maar "Sion is van God begeerd", daar ligt het fundament en niet andersom, en dat is maar gelukkig ook.
Je kunt de verkiezing van Jeruzalem die door God verkoren is tot een hoofdstad niet als een bewijs aandragen binnen deze discussie. Dat is exegese op de klank af en daarmee ga je als amateurtheoloog flink de mist in.
Grote woorden, Herman. Ik vraag mij af of je wel eens een woordstudie gedaan hebt naar het gebruik van Sion en Jeruzalem in relatie tot het volk van God, de gelovige uit de heidenen en het Welbehagen oftewel de Raad des vredes. Ik denk het niet gezien je antwoord.
Helemaal niet nodig. Ongetwijfeld zijn er parallellen. Maar ik zie in deze discussie voortdurend indirecte bewijsteksten tot fundament worden verheven en zo is het hier ook met Psalm 132 vers 9. De kanttekening wijst daar op Jeruzalem als hoofdstad en dat heeft dus weinig te maken met het verkiezen tot de zaligheid zoals deze twee bewijsteksten uit het NT:
Gelijk geschreven is: God heeft ons uitverkoren in Christus, vóór de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde; Die ons te voren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus in Zichzelven, naar het welbehagen van Zijn wil; tot prijs der heerlijkheid Zijner genade, door welke Hij ons begenadigd heeft in den Geliefde , Ef. 1:4-6,. En elders: Die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt , Rom. 8:30,.
De laatste twee Schriftgedeelten had ik reeds eerder ook aangehaald; Christus en de roeping tot Christus worden hier nauw verbonden aan de verkiezing tot zaligheid.

Het gaat mij nu om je foutieve benadering van Sion. Ja, Sion is in de eerste plaats Jeruzalem. Maar tegelijkerheid is Sion en Jeruzalem een beeld voor de stad die God verkoren heeft tot Zijn woonplaats. Het nieuwe Jeruzalem en het nieuwe Sion. Daar worden nadrukkelijk de gelovigen aan verbonden, evenals de verkiezing. Hij heeft begeerd, Hij heeft het verkozen tot Zijn erve. Zowel het Joodse volk wordt daaronder gerekend, maar Nieuwtestamentisch ook de gelovigen uit de heidenen. Ik raad je toch aan hier nog eens naar te kijken.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door eilander »

JCRyle schreef:
liz boer schreef:@ olfi
God is geen despoot dat me maar af moet wachten of Hij je aanneemd. Hij kan niet van Zijn Woord af en Hij is een Waarmaker van Zijn Woord.
Ik begrijp wat je wilt zeggen, maar realiseer je met deze formulering wel dat je een automatisme in het vervullen van de beloften inbouwt. Eigenlijk zeg je dat met elke belofte die in het Woord staat een mens zalig wordt, als hij er maar mee naar God gaat voor de vervulling.
Dan ga je aan de soerveiniteit van God voorbij, dan ga je aan de verkiezing voorbij, dan ga je aan het eenzijdige genadewerk Gods voorbij. In plaats van door het geloof werkzaam te worden met de beloften (want dat is een geloofswerk/oefening(!)) zeg je eigenlijk: ik vraag, U regelt. Hij is een Waarmaker van Zijn Woord ja, maar wel naar waarheid. Je maakt met deze formulering het handelen van God afhankelijk van de mensen. En dat is mijn inziens het punt waar het hier (in deze discussie) telkens fout gaat. Men belijdt dat het een gave Gods is, maar ondertussen zet de mens de eerste stap, zet de mens de tweede stap. Want de mens moet zich bekeren en geloven, dus het vermogen ligt in de mens. Want God vraagt niet iets onmogelijks. Vreemde redenatie, maar dat is wat hier verkondigt wordt en wat op grond van de Schrift afgewezen moet worden. Dat ontslaat een mens niet van zijn/haar verantwoordelijkheid, dat maakt niet lijdelijk, maar hou het zuiver Bijbels. Niet dat halfslachtige gedoe waarbij de mens een beetje doet en God alleen nodig is voor de bevestiging of voor de laatste eindjes af te ronden.
Als iemand mocht denken dat het vervullen van de belofte iets automatisch is, heeft die er niets van begrepen. Dan haal je de verwondering er geheel uit. Een terecht ter dood veroordeelde moordenaar, die een brief krijgt waarin z'n vrijspraak staat, zal niet als een rechthebbende uit z'n dodencel komen. Maar in grote verwondering dat hem gratie is verleend.

Ik denk dat het vooral fout gaat op het gebied van de prediking. Wat is nu eigenlijk prediking? Wordt daarin Christus aangeboden aan elke hoorder? Of is het een middel dat God soms gebruikt om zondaren in het hart te grijpen...

Want, @JCRyle, met spreken over de verantwoordelijkheid van de mens (bidden, lezen, de middelen waarnemen) loop je het gevaar dat je juist zelf terecht aanwijst. Namelijk een mens aan het werk zetten buiten Christus. Elk mens moet regelrecht de weg tot de Heere Jezus gewezen worden. Niet eerst bekering en dan geloof, maar beide.
Lees "Het merg van het Evangelie" van Fisher, waardoor Boston en de Erskines sterk beïnvloed zijn.
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door olfie »

Lidth schreef:
Wandelende schreef:
olfie schreef:
liz boer schreef:Je gebruikt Esters woorden... die ze uitsprak toen ze naar een ditator ging
Waar baseer je dat op als ik het vragen mag? Dat was mij niet bekend. Een koning met en naar de wetten van Meden en Perzen die niet herroepen zou kunnen worden.
En zo zijn Gods wetten ook onherroepbaar, Zijn voorzegde straf kómt. Zijn genade ís waarachtig.
Hij schénkt genade, dat ligt niet in het schap om af te halen, in je zak te steken, zo veel als je maar wilt en zo vrolijk van het leven te genieten.. nee Hij wil dat je steeds terug komt. "Mijn duive zijnde in de kloven der steenrotsen, doe Mijn uw stem horen, want uw stem is Mij liefelijk". En alleen Hij weet wat Zijn beminde nodig heeft en wat tot Zijn eer strekt.
Maar "Sion is van God begeerd", daar ligt het fundament en niet andersom, en dat is maar gelukkig ook.
Ik denk dat @liz boer bedoelt dat we de geschiedenis van Esther niet mogen vergeestelijken. Hooguit kunnen we er lijnen uittrekken. Wanneer de gang naar Gods genadetroon wordt vergeleken met "Kom ik om, zo kome ik om", dan kan daar een vergeestelijking in zitten, namelijk: Esther ging naar Ahasveros, zo gaat de zondaar tot God. Die vergeestelijking is niet de bedoeling.

Leestip, met vooral de verwijzing naar de laatste twee alinea's:
https://www.jbgg.nl/jouwvraag/esther/, Laurens Kroon beantwoord daar deze vraag.
Ik bedoel het niet letterlijk. Ik zet geen isgelijkteken tussen God en Ahasveros.

Het was mijn bedoeling om aan Geeske te laten zien dat ze niets te verliezen heeft als ze als rechteloze aan het werk gaat om haar heil bij God te zoeken. In dat kader gebruikte ik die woorden.

En hier laat ik het bij.
Dank je wel, want dan zijn we het gewoon eens.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door pierre27 »

Beste mensen,

Wat een reacties allemaal, voordat mensen denken dat het redeneren van Geeske synoniem is voor de mensen uit de Ger Gem in Ned. (B.V.), dit is niet zo. Ik heb nog wat familie zitten daar die ook wel in die richting denken maar dit niet zo tot in den treure beredeneren. Mijn vrienden kerken er en ik proef daar een geheel andere nood, dat is de nood van hoe ga ik bekeerd worden. Ik snap zoals ik al eerder zie iets van het beredeneren van Geeske maar het is inderdaad vrucht van het werk van de vorst der duisternis. Maar let op, laten we allemaal onszelf niet vergeten, de een gaat goddeloos zijn/haar weg en de ander godsdienstig. We hebben allemaal Genade nodig, wat om niet is te verkrijgen. Wat artikel 16 van Dl hoofdstuk 3 en 4 mooi leert: Zoals de mens door de val niet heeft opgehouden mens te zijn, begaafd met verstand en wil, en zoals de zonde, die heel het menselijke geslacht heeft doordrongen, de natuur van de mens niet heeft weggenomen, maar verdorven en geestelijkerwijze gedood – zo werkt ook deze Goddelijke genade van de wedergeboorte in de mensen niet als in stokken en blokken, en vernietigt de wil en zijn eigenschappen niet, ook dwingt zij hem niet met geweld, zijns ondanks, maar maakt hem geestelijk levend, heelt, verbetert en buigt hem tegelijk liefelijk en krachtig

Daarom, bid voor Geeske, anderen aldaar en vooral voor jezelf.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie