JCRyle schreef:
Ja natuurlijk we moeten 'aannemen'. We moeten Jezus aannemen. Laten we het Bijbels houden hé! Dus Bijbels aannemen! Oftewel het is een gave, een geschonken geloof, een geopenbaarde Christus, een geschonken Middelaar van achter het recht. En dat niet voor Jan en alleman, zoals ze hier wel graag doen geloven. Maar voor een verloren zondaarsvolk dat in de diepte getrokken met koorden van eeuwige goedertierenheid.
JCRyle schreef:
Inderdaad je selecteert precies het goede zinnetje: God werkt het naar Zijn welbehagen. Met de leer van de uitverkiezing moet je geen karikatuur maken, Jantje. Niet de mens wat en God wat. Wij staan schuldig tegenover God, niet God tegenover ons. Wij hebben de middelen waar te nemen die God gegeven heeft tot zaligheid; bidden, het Woord, de prediking van het Woord. Maar wel zuiver en Bijbels. Dat is onze dure plicht. Wij zijn zelf verantwoordelijk voor onze eigen zaligheid, zoals wij zelf verantwoordelijkheid zijn voor de diepe val in Adam. Dat neemt niet weg dat het de HEERE behaagd heeft aan de roeping van het Evangelie en aan de aanbieding van dat Evangelie de verkiezing te binden. Daarmee geef ik God niet de schuld, daarmee laat ik God God. Hij is de soevereine. En als God het behaagd heeft een deel van het menselijk geslacht te verkiezen tot de zaligheid, dan is dat niet God de schuld geven van verderf. Wij waren goed geschapen, wij waren naar Zijn Beeld geschapen, wij dienden en vreesden Hem in ware kennis, gerechtigheid en heiligheid. Maar wij zelf hebben dat alles verworpen in onze diepe val in Adam. Wij zijn dus zelf verantwoordelijkheid voor ons verderf. En dan wordt genade pas een echt genade, dan wordt genade pas echt een wonder, dan wordt genade pas echt een gave Gods. Maar nu heeft de Heere getoond dat het niet aan Hem lag, maar aan ons. Hij heeft een volk verkoren en Zijn Zoon gezonden, daarmee heeft Hij betoont de Getrouwe en de Goedertierene te zijn. Het ligt niet aan Hem, maar aan ons.
Dus maak nooit meer het verwijt, Jantje, dat ik of Geeske of iemand anders God heimelijk de schuld in de schoenen te schuiven.
JCRyle schreef:
Geeske,
Niet om afbreuk te doen aan je woorden, maar de Heere brengt een mens nooit in de wanhoop. En de Heere ontslaat een mens ook niet van zijn of haar verantwoordelijkheid. Wij hebben God te zoeken, wij hebben God te dienen en eer te geven. Dat is onze dure plicht. In het Woord staat ook 'werkt uw zelfs zaligheid met vreze en met beven'. Nee niet in eigen kracht, want het volgende vers zegt dat God het is Die het willen en het werken werkt naar Zijn welbehagen. Maar de toegang tot de troon der genade is wel geopend voor de grootste der zondaren! Voor hopelozen, voor onnutten, voor dwazen. Ga dan tot die poort om geholpen te worden ter bekwamer tijd. Gods tijd!
Lijdelijk met je armen over elkaar kan zitten, is ook niet Bijbels. Eveneens niet als je zegt ik ben gedoopt ik ben er dus. Nee. We hebben onze plicht waar te nemen, niet af en toe, maar steeds weer op nieuw. Aanhoudend. We moeten het Koninkrijk van God met geweld bestormen, dat wil zeggen dat we aanhoudend moeten bidden en smeken over de Heere genadig is. Ja, wij hebben geen rechten, wij hebben geen gronden. Wij kunnen niet voor God bestaan. God moet het werken. Maar de uitverkiezing is niet een muur om tegen aan te lopen en bij de pakken neer te zitten. Er staat een eeuwigheid voor de deur. Wat zou het vreselijk zijn, Geeske, als we dan op de zaligheid in Christus geen acht hebben geslagen. God heeft nog mest om onze levensboom gelegd. Prediking na prediking, Woord na Woord. Hij is van eeuwigheid bewogen geweest tot een verloren mensengeslacht. Haast u dan, spoed u dan. Want waarom zoudt gij sterven? Een Naam onder de hemel gegeven waardoor we moeten zalig worden, nee niet kunnen of mogen. We moeten zalig worden. We moeten God de eer geven. We moeten God dienen en vrezen. We moeten God verheerlijken. En nu wordt God op het hoogst verheerlijkt als een zondig mens aan Zijn voeten komt om genade. Als een onwaardige. Want het is met 'beven', maar ga dan als een bevende, als een onwaardige. De Heere heeft een volk verkoren tot de zaligheid. En weet je wat dat ons nu zegt, Geeske. Dat zegt ons dat een mens nu nog zalig kan worden. Want niemand weet wie er uitverkoren is dan God alleen. Zie er dan bij te komen. Ja, het is menselijk gezegd. Maar verspil je kostbare ziel toch niet aan de muur van de uitverkiezing. Het is een poort tot de zaligheid. Een mens kan nog zalig worden. Totaal onmogelijk, totaal verloren, totale doodstaat. Maar nu heeft God van eeuwigheid een weg uitgedacht en geschonken om zondaren tot Zich te roepen, tot Zich te nemen. Hij heeft de Weg gegeven in Christus, waarmee zondaren met God verzoend kunnen worden. Verhardt je dan niet, maar laat je leiden door Gods lieve Geest. Hij wil alles van je wegnemen en in Christus in de plaats zetten. God is de gewillig geweest tot in de dood toe, om zondaren het leven te schenken. De uitverkiezing is een werkelijkheid, de uitverkiezing is een mogelijkheid. We kunnen nog zalig worden en dat bij God vandaan. Hij wil het je schenken om niet. Het is Zijn liefste werk om arme zondaren het leven te geven. Maar ga dan niet lijdelijk zitten wachten. Ga dan niet in de wanhoop verkeren. Want zouden we wanhopen aan de Almachtige en Alwetende God. Hij weet dat je het niet kan, Hij weet dat je het niet wil, Hij weet dat je het moet. We moeten onze bekeren, we willen ons niet bekeren, we kunnen ons niet bekeren. Maar nu wil God daar nog om gebeden zijn, en nu wil God de bekering geven uit vrije genade om niet. Ga dan niet in wanhoop neerzitten, maar ga dan tot deze God in de hemel Die horen wil om Christus wil. Ja, Die Christus Die opgenomen is in heerlijkheid en wat zegt Ps. 68 dan. Ja gaven tot der mensentroost, zelfs voor dat wederhorig kroost, opdat het altijd bij U zou wonen. Wederhorigen! Opstandelingen! Vijanden! De deur van de genade staat in Christus wagenwijd open voor alle zondaren. Hij bidt het u toe: laat u met God verzoenen! God is de genadige, God is barmhartige. En in Christus is aan het recht van God genoeg gedaan. Hij heeft de straf gedragen, Hij heeft de schuld wegdragen. Hij heeft Zijn leven gegeven tot een rantsoen voor velen. In het huis van Mijn Vader, zegt Christus, zijn vele woningen. Houdt dan moet, grijp dan kracht, bidt dan de Heere of Hij Zich ontfermen wilt. Of Hij blinde zielsogen wil openen voor de ruimte die er is om zalig te worden. Maar alsjeblieft Geeske, ga niet in wanhoop te neer zitten met je armen over elkaar. Maar laat het je uitdrijven tot Christus, tot Jezus. Die gekruisigd is met open armen, wat wil ons dat dan zeggen? Dat we welkom zijn! Hij nodigt met Zijn doorboorde handen ons tot de zaligheid. Maar ga niet in wanhoop onder! Neem je plicht waar. Zoek de Heere, terwijl Hij te vinden is! Je zegt veel ware dingen, Geeske, maar waar brengt het je? Brengt het je aan de voeten van Hem? Brengt het in je de nood? Of is het koude, kille godsdienst die je in de wanhoop drijft? Ach komt dan toch, want alle dingen zijn gereed! Een rantsoen voor velen! Kom dan, ga dan, wacht niet langer!
JCRyle schreef:
Je zij zelf dat ik met de leer die ik verkondig lijdelijkheid promoot en God de schuld in de schoenen schuif. Evenzo bij Geeske. Terwijl dit de leer is die wij telkens hebben gesteld. Jij kon je er niet mee verenigen. Blijkbaar nu opeens wel. Dat noem ik winst.
Ik heb hierboven 3 verschillende posts van jouw van de afgelopen dagen. Het kan aan mij liggen, maar ik vind de laatste sterk verschillen met de eerste 2. Of heb ik dat mis?