Ger Gem in Ned B.V.

NorahLinde
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 feb 2018, 12:52

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door NorahLinde »

Ditbenik schreef:
NorahLinde schreef:
Piet Puk schreef:Zag zojuist dat GGiN B.V. een website heeft met als doel het voldoen aan de ANBI. Volgens mij voldoen ze alleen niet aan tijdige publicatieplicht

http://www.gergeminnedbv.nl
Ja, en dus? Wat voor meerwaarde heeft het om dit te melden? Wat is het doel van dit topic?

En nee, ik hoef dit niet te lezen, maar als ik het toch lees, kan ik er ook op wijzen dat me dit niet echt van enige meerwaarde lijkt... Ik ben overigens geen lid van dit kerkverband, waarmee ik dus wil zeggen dat ik me niet persoonlijk aangesproken voel door je bericht.
Volgens mij kun je het zien als een waarschuwing aan degenen die hun giften aan dit kerkverband aftrekken voor de belasting. Als dit kerkverband haar Anbi-erkenning wil behouden, zal ze op tijd de jaarrekening en nog wat zaken moeten publiceren op de website. Dat betekent dat die van 2017 er nu op moet staan terwijl de laatste die er op staat van 2015 is. Dan kun je de Anbi-verklaring kwijt raken en daarmee voor degenen die giften hun met terugwerkende kracht de aftrekbaarheid voor de belasting.
Dank, dat is inderdaad een plausibele reden. Had ik nog niet zo aan gedacht en ik hoop dat dat inderdaad de reden was van dit bericht.
Én ik hoop ook dat er zich dan niet alsnog een heel topic ontplooit van 'haatzaaierij' jegens dit kerkverband
Piet Puk
Berichten: 5440
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door Piet Puk »

Reden dat ik dit plaatste was dat ik verrast was dat ik dit tegen kwam en dit wilde delen met Refo-forummers. Ik heb geen haatgevoelens tegen dit kerkverband, zeer zeker niet.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door J.C. Philpot »

Worden de sacramenten nog weleens bediend? Ik weet dat na het wegvallen van ds. Wink dit weleens werd gedaan door ds. AP van der Meer, maar hoe is de situatie nu?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door Ditbenik »

J.C. Philpot schreef:Worden de sacramenten nog weleens bediend? Ik weet dat na het wegvallen van ds. Wink dit weleens werd gedaan door ds. AP van der Meer, maar hoe is de situatie nu?
Zie posting 5 op pagina 1.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door Isala »

Junia schreef:
Mara schreef:Ik las de topictitel en dacht, huh, Besloten Vennootschap? :?
Ik weet niet of dit dan de correcte afkorting is. ;)

Grappig; dat dacht ik ook al.
Ik dacht het ook, vooral als je het leest in combinatie met dit:
Ditbenik schreef: Als dit kerkverband haar Anbi-erkenning wil behouden, zal ze op tijd de jaarrekening en nog wat zaken moeten publiceren op de website. Dat betekent dat die van 2017 er nu op moet staan terwijl de laatste die er op staat van 2015 is. Dan kun je de Anbi-verklaring kwijt raken en daarmee voor degenen die giften hun met terugwerkende kracht de aftrekbaarheid voor de belasting.
Dan lijkt het toch echt een zakelijke onderneming, te meer omdat onze kerken ingeschreven staan in de KvK.
Ik blijf daar toch een onbehaaglijk gevoel bij houden.
Hora est!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door Herman »

Isala schreef:Dan lijkt het toch echt een zakelijke onderneming, te meer omdat onze kerken ingeschreven staan in de KvK.
Ik blijf daar toch een onbehaaglijk gevoel bij houden.
Omdat de overheid een regel stelt, is dat nog niet zakelijk.

Overigens kan ik meevoelen met de gedachte dat dit overdreven regelzucht schijnt. In de pers kan je echter genoegzaam nalezen dat er allerlei lieden binnen de landsgrenzen rondlopen die onder het mom van een ANBI geld witwassen en fraude plegen. Enige algemene controle over de gehele sector is dus wel gewenst.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door Nasrani »

Een aantal jaren geleden in een van deze gemeenten een trouwdienst meegemaakt. Wat was dat een arme vertoning. Eigenlijk zou ds vd Meer de trouwdienst leiden. Door omstandigheden kon hij niet voorgaan. Er werd een uitgeschreven preekje van hem gelezen door een diaken. Een ouderling uit een andere gemeente deed de huwelijksbevestiging. De preek kan ik me weinig van herinneren. De toespraak van de ouderling ging vooral over wat ds Wink had gezegd ipv wat de Bijbel ons zegt.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door Jantje »

Ditbenik schreef:
J.C. Philpot schreef:Worden de sacramenten nog weleens bediend? Ik weet dat na het wegvallen van ds. Wink dit weleens werd gedaan door ds. AP van der Meer, maar hoe is de situatie nu?
Zie posting 5 op pagina 1.
Een aanvulling hierop is dat ds. A.P. van der Meer enkel de doopplechtigheid zelf doet en het gebed en de preek ook door een ouderling wordt gedaan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door Hendrien »

Jantje schreef:
Ditbenik schreef:
J.C. Philpot schreef:Worden de sacramenten nog weleens bediend? Ik weet dat na het wegvallen van ds. Wink dit weleens werd gedaan door ds. AP van der Meer, maar hoe is de situatie nu?
Zie posting 5 op pagina 1.
Een aanvulling hierop is dat ds. A.P. van der Meer enkel de doopplechtigheid zelf doet en het gebed en de preek ook door een ouderling wordt gedaan.
Volgens mij is dat laatste niet juist. Ik hoorde pas nog dat hij gewoon preekt!
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door -DIA- »

Hendrien schreef:
Jantje schreef:
Ditbenik schreef:
J.C. Philpot schreef:Worden de sacramenten nog weleens bediend? Ik weet dat na het wegvallen van ds. Wink dit weleens werd gedaan door ds. AP van der Meer, maar hoe is de situatie nu?
Zie posting 5 op pagina 1.
Een aanvulling hierop is dat ds. A.P. van der Meer enkel de doopplechtigheid zelf doet en het gebed en de preek ook door een ouderling wordt gedaan.
Volgens mij is dat laatste niet juist. Ik hoorde pas nog dat hij gewoon preekt!
Ds. van der Meer heeft hier pas nog een doopdienst gehouden. (of binnenkort). Ik las het pas bij de vergadervaria in het RD.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door Jantje »

Ik meen dat hij een tijd niet (volledig) kon voorgaan vanwege ziekte en het toen op die manier deed.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
dhrKMS
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 apr 2018, 13:18

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door dhrKMS »

Jantje schreef:Voor alle duidelijkheid:
Het gaat hier om de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (buiten verband). Dit kerkgenootschap is in 1980 door een verschil ontstaan uit een scheuring in de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Er zijn nog 3 gemeenten, Dinteloord, Rijssen en Veenendaal.
Er zijn al jarenlang geen predikanten meer, ook het Heilig Avondmaal wordt niet meer bediend
en de doopdiensten worden geleid door ds. A.P. van der Meer die met een gedeelte van zijn Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Sint Philipsland buiten dat verband kwam te staan.
Kunnen we nog wel van een ware kerk spreken? Volgens de NGB is de ware kerk daar waar:
1. Het Woord zuiver gepredikt wordt
2. De sacramenten (let op: meervoud) bediend worden.
3. waar de tucht wordt uitgeoefend.

Aan voorwaarde 2 wordt niet voldaan. Er wordt maar 1 sacrament bediend. Is dit kerkverband nu een valse kerk? Of is dat te zwart-wit gesteld?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door Jantje »

dhrKMS schreef:
Jantje schreef:Voor alle duidelijkheid:
Het gaat hier om de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (buiten verband). Dit kerkgenootschap is in 1980 door een verschil ontstaan uit een scheuring in de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Er zijn nog 3 gemeenten, Dinteloord, Rijssen en Veenendaal.
Er zijn al jarenlang geen predikanten meer, ook het Heilig Avondmaal wordt niet meer bediend
en de doopdiensten worden geleid door ds. A.P. van der Meer die met een gedeelte van zijn Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Sint Philipsland buiten dat verband kwam te staan.
Kunnen we nog wel van een ware kerk spreken? Volgens de NGB is de ware kerk daar waar:
1. Het Woord zuiver gepredikt wordt
2. De sacramenten (let op: meervoud) bediend worden.
3. waar de tucht wordt uitgeoefend.

Aan voorwaarde 2 wordt niet voldaan. Er wordt maar 1 sacrament bediend. Is dit kerkverband nu een valse kerk? Of is dat te zwart-wit gesteld?
Ik denk dat je gelijk hebt en men tot verzoening met de Gereformeerde Gemeenten in Nederland moet komen. Ds. Van der Meer is ook de jongste niet meer.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door Ditbenik »

Isala schreef:
Junia schreef:
Mara schreef:Ik las de topictitel en dacht, huh, Besloten Vennootschap? :?
Ik weet niet of dit dan de correcte afkorting is. ;)

Grappig; dat dacht ik ook al.
Ik dacht het ook, vooral als je het leest in combinatie met dit:
Ditbenik schreef: Als dit kerkverband haar Anbi-erkenning wil behouden, zal ze op tijd de jaarrekening en nog wat zaken moeten publiceren op de website. Dat betekent dat die van 2017 er nu op moet staan terwijl de laatste die er op staat van 2015 is. Dan kun je de Anbi-verklaring kwijt raken en daarmee voor degenen die giften hun met terugwerkende kracht de aftrekbaarheid voor de belasting.
Dan lijkt het toch echt een zakelijke onderneming, te meer omdat onze kerken ingeschreven staan in de KvK.
Ik blijf daar toch een onbehaaglijk gevoel bij houden.
Daar hoef je geen onbehaaglijk gevoel bij te hebben. In Nederland Is de KvK wettelijk de club die kerken registreert. Dat verder totaal los van iets zakelijk. Het betreft alleen een administratieve handeling. Zoals ook verenigingen en stichtingen daar worden geregistreerd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door eilander »

Opnieuw iets verwijderd. Graag met respect spreken aub
Plaats reactie