Ger Gem in Ned B.V.

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23873
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door refo »

liz boer schreef:
Brbndr schreef:@liz

DL h1p3,4,5

En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil en wanneer Hij wil; door wier dienst de mensen geroepen worden tot bekering en het geloof in Christus, den Gekruisigde. Want hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt? En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? , Rom. 10:14, 15,.

Die dit Evangelie niet geloven, op die blijft de toorn Gods. Maar die het aannemen en den Zaligmaker Jezus met een waarachtig en levend geloof omhelzen, die worden door Hem van den toorn Gods en van het verderf verlost, en met het eeuwige leven begiftigd , Joh. 3:36, Mark. 16:16,.

De oorzaak of onschuld van dat ongeloof, gelijk ook van alle andere zonden, is geenszins in God, maar in den mens. Maar het geloof in Jezus Christus en de zaligheid door Hem, is een genadige gave Gods; gelijk geschreven is: Uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof, en dat niet uit u, het is Gods gave , Ef. 2:8,. Insgelijks: Het is u gegeven in Christus te geloven , Filip. 1:29,.
Dan zijn we het eens
Waarom neem je 1,6 er niet bij?
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door Brbndr »

refo schreef:
liz boer schreef:
Brbndr schreef:@liz

DL h1p3,4,5

En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil en wanneer Hij wil; door wier dienst de mensen geroepen worden tot bekering en het geloof in Christus, den Gekruisigde. Want hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt? En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? , Rom. 10:14, 15,.

Die dit Evangelie niet geloven, op die blijft de toorn Gods. Maar die het aannemen en den Zaligmaker Jezus met een waarachtig en levend geloof omhelzen, die worden door Hem van den toorn Gods en van het verderf verlost, en met het eeuwige leven begiftigd , Joh. 3:36, Mark. 16:16,.

De oorzaak of onschuld van dat ongeloof, gelijk ook van alle andere zonden, is geenszins in God, maar in den mens. Maar het geloof in Jezus Christus en de zaligheid door Hem, is een genadige gave Gods; gelijk geschreven is: Uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof, en dat niet uit u, het is Gods gave , Ef. 2:8,. Insgelijks: Het is u gegeven in Christus te geloven , Filip. 1:29,.
Dan zijn we het eens
Waarom neem je 1,6 er niet bij?
Je mag het erbij zetten hoor. Ik denk dat ik al heel wat van de DL heb gepost maar je moet ook van ophouden weten.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door liz boer »

pieterrr schreef:@liz: te vrezen is dat je de onmacht van de mens in je reacties niet peilt.
een mens moet het doen, maar daarna het toeschrijven aan de Heilige Geest.
het onderwijs van de bijlslagen van Boston mocht nog maar ter harte genomen worde
De Heilige Geest werkt het willen en het werken!
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5447
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door pierre27 »

Hendrien schreef:Weet je, wat ik nu zo moeilijk van deze hele discussie vind? Het bepaalt heel sterk hoe je over de Heere denkt! Door de prediking van Ds. A. Wink kreeg je echt harde gedachten van de Heere. En dat is zo erg. Hij zegt toch Zelf dat Hij geen lust heeft in de dood der goddelozen? En dat God Zijn Zoon niet gezonden heeft in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden? Doordat alles zo sterk beheerst werd door de uitverkiezing, kon hij niet preken dat de Heere ons behoud op het oog heeft. En dat is juist zo nodig in de bekering, dat je goed gaat denken over de Heere en slecht over jezelf!
Ik heb gelukkig dus een andere ervaring met Ds. A. Wink. En dan doel ik op je opmerking dat de prediking van hem ervoor zorgde dat je harde gedachten van de Heere zou krijgen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door Simon0612 »

Graag wil ik nog even reageren op de aangehaalde tekst uit o.a. Johannes 1. Daar wordt inderdaad gesproken over het aannemen. Maar laten we deze tekst eens wat beter bekijken aan de hand van de statenvertaling en de kanttekeningen.

Het hoofdstuk begint met een getuigenis van Christus als zijnde het Licht. En Johannes verklaard dan dat hij (Johannes) kwam om van het Licht te getuigen. Dan komen we bij vers 10 en daar staat:

Hij was in de wereld, en23) de wereld is door Hem gemaakt; en24) de wereld heeft Hem25) niet gekend.

Als we dat zo lezen dan moeten we ons wel afvragen: “wie is de wereld?” Daarvan zegt de kanttekening:

Dat is, de onwedergeboren mensen door hun natuurlijke wijsheid; noch gelijk ter zaligheid nodig was, 1 Cor. 1:21.

Dat zijn dus wij allen in onze doodstaat!

Als we dan doorlezen komen we tot het 11e vers:

Hij is gekomen tot het Zijne, en26) de Zijnen hebben27) Hem niet aangenomen.28)

De kanttekenaar leert ons daaruit dat de Zijnen het volk Israel/de joden zijn. Christus is tot dit volk gekomen maar ze hebben hem verworpen! We lezen gelijk voor het eerst in dit bijbelboek het woord aangenomen. Wat zeggen de kanttekeningen daar dan van?

28. Aangenomen: Namelijk door een waar geloof

Dus hier in het 11e vers wordt verklaard dat het volk Israel Christus niet in een waar geloof heeft aangenomen.

Dan het 12e vers:
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven29) kinderen Gods30) te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;

Daar hebben we opnieuw het woord aangenomen. Wat dus in deze context betekend “door een waar geloof”, zoals we zagen in vers 11.

Hier spreekt Johannes dus van zovelen (mensen) die Hem aangenomen hebben, door een waar geloof zoals de kanttekenaar dat opmerkt. Het betreft hier dus mensen die al iets bezitten voordat ze Hem aannemen, namelijk een waar geloof. En juist door dit geloof kunnen ze Hem aannemen en door Hem (Christus) kinderen Gods (Vader) zijn. Maar wat is dan dit ware geloof? Lezen we dat juist niet in vers 13?

Welke niet uit den bloede, noch31) uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren32) zijn.

En daarvan leert de kanttekenaar:
Uit God geboren: Dat is, die door den Geest en het Woord Gods wedergeboren en vernieuwd zijn, Joh. 3:5; 1 Petr. 1:23.

We mogen dan ook wel concluderen dat vers 12 niet spreekt over dat men Christus kan aangrijpen. Maar dat die door het geloof Hem mochten aangrijpen kinderen Gods genaamd kunnen worden. En aan dat geloof is toch echt eerst een wedergeboorte vooraf gegaan. Er is heel wat gebeurd in het leven van die mensen voordat ze Christus als hun Verlosser mochten aannemen. En dan nog is dit gewerkt alleen door de Heilige Geest.

Hellebroek leert ons over het geloof:

13. V. Wie werkt dat geloof in ons?
A. De H. Geest. 1 Cor. 12 : 3b. Niemand kan zeggen Jezus de Heere te zijn, dan door de H. Geest. Vergel. Filip. 1 : 19.
14. V. Waardoor werkt Die het geloof?
A. Door het Woord. Rom. 10 :17. Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods.
15. V. Kunnen wij dan uit ons zelven niet geloven?
A. Neen. Ef. 2 : 8. Uit genade zijt gij zalig geworden door het ge- loof; en dat niet uit u, het is Godsgave.

En wie zijn dan die mensen? Daar spreekt 1 Korinthe 1 van:

27 Maar het dwaze der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij de wijzen beschamen zou; en het zwakke der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij het sterke zou beschamen;
28 En het onedele der wereld, en het verachte heeft God uitverkoren, en hetgeen niets is, opdat Hij hetgeen iets is, te niet zou maken;
29 Opdat geen vlees zou roemen voor Hem.
30 Maar uit Hem zijt gij in Christus Jezus, Die ons geworden is wijsheid van God, en rechtvaardigheid, en heiligmaking, en verlossing;
31 Opdat het zij, gelijk geschreven is: Die roemt, roeme in den Heere.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door liz boer »

Simon0612 schreef:Graag wil ik nog even reageren op de aangehaalde tekst uit o.a. Johannes 1. Daar wordt inderdaad gesproken over het aannemen. Maar laten we deze tekst eens wat beter bekijken aan de hand van de statenvertaling en de kanttekeningen.

Het hoofdstuk begint met een getuigenis van Christus als zijnde het Licht. En Johannes verklaard dan dat hij (Johannes) kwam om van het Licht te getuigen. Dan komen we bij vers 10 en daar staat:

Hij was in de wereld, en23) de wereld is door Hem gemaakt; en24) de wereld heeft Hem25) niet gekend.

Als we dat zo lezen dan moeten we ons wel afvragen: “wie is de wereld?” Daarvan zegt de kanttekening:

Dat is, de onwedergeboren mensen door hun natuurlijke wijsheid; noch gelijk ter zaligheid nodig was, 1 Cor. 1:21.

Dat zijn dus wij allen in onze doodstaat!

Als we dan doorlezen komen we tot het 11e vers:

Hij is gekomen tot het Zijne, en26) de Zijnen hebben27) Hem niet aangenomen.28)

De kanttekenaar leert ons daaruit dat de Zijnen het volk Israel/de joden zijn. Christus is tot dit volk gekomen maar ze hebben hem verworpen! We lezen gelijk voor het eerst in dit bijbelboek het woord aangenomen. Wat zeggen de kanttekeningen daar dan van?

28. Aangenomen: Namelijk door een waar geloof

Dus hier in het 11e vers wordt verklaard dat het volk Israel Christus niet in een waar geloof heeft aangenomen.

Dan het 12e vers:
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven29) kinderen Gods30) te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;

Daar hebben we opnieuw het woord aangenomen. Wat dus in deze context betekend “door een waar geloof”, zoals we zagen in vers 11.

Hier spreekt Johannes dus van zovelen (mensen) die Hem aangenomen hebben, door een waar geloof zoals de kanttekenaar dat opmerkt. Het betreft hier dus mensen die al iets bezitten voordat ze Hem aannemen, namelijk een waar geloof. En juist door dit geloof kunnen ze Hem aannemen en door Hem (Christus) kinderen Gods (Vader) zijn. Maar wat is dan dit ware geloof? Lezen we dat juist niet in vers 13?

Welke niet uit den bloede, noch31) uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren32) zijn.

En daarvan leert de kanttekenaar:
Uit God geboren: Dat is, die door den Geest en het Woord Gods wedergeboren en vernieuwd zijn, Joh. 3:5; 1 Petr. 1:23.

We mogen dan ook wel concluderen dat vers 12 niet spreekt over dat men Christus kan aangrijpen. Maar dat die door het geloof Hem mochten aangrijpen kinderen Gods genaamd kunnen worden. En aan dat geloof is toch echt eerst een wedergeboorte vooraf gegaan. Er is heel wat gebeurd in het leven van die mensen voordat ze Christus als hun Verlosser mochten aannemen. En dan nog is dit gewerkt alleen door de Heilige Geest.

Hellebroek leert ons over het geloof:

13. V. Wie werkt dat geloof in ons?
A. De H. Geest. 1 Cor. 12 : 3b. Niemand kan zeggen Jezus de Heere te zijn, dan door de H. Geest. Vergel. Filip. 1 : 19.
14. V. Waardoor werkt Die het geloof?
A. Door het Woord. Rom. 10 :17. Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods.
15. V. Kunnen wij dan uit ons zelven niet geloven?
A. Neen. Ef. 2 : 8. Uit genade zijt gij zalig geworden door het ge- loof; en dat niet uit u, het is Godsgave.

En wie zijn dan die mensen? Daar spreekt 1 Korinthe 1 van:

27 Maar het dwaze der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij de wijzen beschamen zou; en het zwakke der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij het sterke zou beschamen;
28 En het onedele der wereld, en het verachte heeft God uitverkoren, en hetgeen niets is, opdat Hij hetgeen iets is, te niet zou maken;
29 Opdat geen vlees zou roemen voor Hem.
30 Maar uit Hem zijt gij in Christus Jezus, Die ons geworden is wijsheid van God, en rechtvaardigheid, en heiligmaking, en verlossing;
31 Opdat het zij, gelijk geschreven is: Die roemt, roeme in den Heere.
Wat wil je hier mee bewijzen?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Heideroos
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:43

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door Heideroos »

Dat zalig worden een éénzijdig Godswonder is. Het begint met een wonder: Als Ik u voorbij ging zag Ik u......Ezech 16. En het eindigt met een Godswonder.Komt gij gezegende Mijns Vaders.....Math 25:34. Ik die wegloper die bedrieger. Ik die bijna nooit anders als ongelovig was. Ja jij. Maar wat mij wel opvalt is dat er uitvoerig gesproken wordt over de beloften maar dat er niet gesproken word over het RECHT GODS.
God komt zijn beeld terug te eisen . Jes 61:8 en Jes 1: 27 dat gaat niet buiten een mens om . DAAR GAAT EEN WEG VAN AFBRAAK AAN VOORAF EN VOLGT EEN WEG VAN VERWONDERING NA.
Geeske_1991
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 apr 2018, 11:00

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door Geeske_1991 »

Nasrani schreef:
Simon0612 schreef:
GJdeBruijn schreef:
Simon0612 schreef:Al vind ik persoonlijk sommige reacties aardig richting het remonstrantse gaan. .
Ik begin me zo langzamerhand af te vragen of het een soort standaardformule aan het worden is: Niet met mij eens? Dan is het een (verkapte) remonstrant.
Waarom niet gewoon inhoudelijk argumenten gewisseld en aangetoond wat er gesuggereerd wordt?
Weten we eigenlijk wel wat het remonstrantisme nu echt inhoudt? Ik zou zeggen, bewijs, argumenteer, onderbouw als je meent dat een ander dwaalt. Een verdachtmaking, een etiket plakken kan altijd nog.
Beste GJdeBruijn,

Zo langzamerhand wordt ik allergisch voor het woord aannemen. In meerdere post wordt daar over geschreven alsof we Christus zo kunnen aangrijpen.

In Efeze 2 lezen we het volgende:
8 Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave;
9 Niet uit de werken, opdat niemand roeme.

En als je nu de kanttekeningen erop naslaat dan staat daar dat niet alleen de zaligheid Gods gave is, maar dat ook het gewerkte geloof een gave Gods is. Dus beiden uit genade van God verkregen!

En dan vraag ik me af op welk moment Saulus van Tarsen het geloof aannam. Hij zocht het niet en kon Christus niet aannemen want hij moest vragen: “Wie zijt Gij Heere?” Denk je dat die man bekeerd wilde worden tot Christus? Hij zocht de kerk des Heeren te doden! Hij was een vijand Gods! Zo een die wij van nature allen zijn!

Saulus nam Christus niet aan zoals in sommige posts over aannemen wordt gesproken, maar Christus had vanuit de eeuwigheid Paulus aangenomen tot Zijn erfgenaam en sloeg hem tegen de grond van zijn bestaan. “Het is u hard, de verzenen tegen de prikkels te slaan”. Zou Saulus niet ingeleefd hebben dat het de dood in ging?

Saulus moest vragen: “Wie zijt Gij, Heere?” Hij wist niet wie Christus was, hij kende geen Borg voor zijn ziel. Hoe zou hij Hem dan ooit kunnen hebben aannemen? Sterker, hij wist niet wie Christus was en wist ook totaal niets van aannemen:

Hand. 2:6
“En hij, bevende en verbaasd zijnde, zeide: Heere, wat wilt Gij, dat ik doen zal? En de Heere zeide tot hem: Sta op, en ga in de stad, en u zal aldaar gezegd worden, wat gij doen moet”
Iets wat je gegeven wordt kun je alleen maar krijgen door het aan te nemen. Met dichte handen kun je niets ontvangen. Denk je dat de Heere met eerbied gesproken het in je handen wringt?

De situatie van Paulus is natuurlijk uitzonderlijk en niet als norm te nemen.
Nee God schenkt het willen en het werken naar Zijn welbehagen.
Denk aan Jona. Hij moest naar Nineve maar hij ging de andere kant op. En dacht je dat God hem liefelijk vermaande om alsnog te gaan? Nee Jona moest overboord zo de dood in. Maar God schonk hem de walvis (Christus) en zo werd hij in Nineve gebracht. Daar zat niks van Jona bij hoor behalve dat hij besefte dat hij kwaad gedaan had door niet naar God te luisteren en dat kon hij alleen oplossen door zichzelf in de golven te gooien en te verdrinken.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Geeske_1991
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 apr 2018, 11:00

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door Geeske_1991 »

Er worden veel teksten geplaatst en dat is goed dat men het schriftuurlijk kan bewijzen alleen vele teksten zijn geschreven aan reeds bekeerden mensen dus deze zijn niet voor onbekeerden bedoeld. Ik kan niet benoemen welke teksten maar lees de tekst is in het verband met het hoofdstuk dan vind je waar deze teksten aan zijn gericht.
Net zoals zoekt en gij zult vinden, klopt en u zal open gedaan worden. Met een verwijzing naar Hooglied, dit is een mens die is overtuigd van zonde gerechtigheid en oordeel. Die hongert en dorst naar een borg omdat God liefde in het hart heeft uitgestort.
Die zijn God kwijt omdat ze het eens zijn met God dat ze eeuwig moeten lijden in de hel. Maar toch kunnen ze niet zonder God vanwege de liefde tot God die God zelf in het hart werkt.
Beloften en teksten kan je niet overnemen of aannemen, zo werkt dat niet met het geloof. Het moet je gegeven worden!! Anders is het geen genade


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door Wandelende »

Soms vraag ik mij weleens af waarom mensen met hand en tand, te vuur en te zwaard, de doodstaat van de mens theologisch zouden willen verdedigen? (wat natuurlijk volledig waar is!)

Alleen het feit al zou ons toch met grote schrik tot Christus moeten drijven? "Wendt u naar Mij toe en wordt behouden." En zou er voor mij nog zo'n grote verlossing mogelijk zijn?

Het blijven wroeten in je eigen zonden en doodstaat ontneemt je alle hoop. Het geloof is géén blik in het lege graf, maar het krijgen van geopende ogen: "Jezus zeide tot haar: Maria! Zij, zich omkerende, zeide tot Hem: Rabbouni, hetwelk is gezegd, Meester." (Joh. 20:16)

En verder ook nog: "Wat zoekt gij den Levende bij de doden?“ (Luk. 24:5)
Laatst gewijzigd door Wandelende op 19 jun 2018, 07:33, 1 keer totaal gewijzigd.
(~)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door Wandelende »

Geeske_1991 schreef:Het moet je gegeven worden!! Anders is het geen genade.
Dit heb je al vaker benoemd, en terecht. Alleen is er iemand die dit ontkend van het forum? En dan bedoel ik op basis van een gefundeerde weerlegging? Volgens mij staat genade en de gift van God juist bij iedereen in het middelpunt. Want als we aan Gods genade gaan twijfelen, op welke manier dan ook, doen we het Borgwerk van Christus ook tekort. Toch?
(~)
Geeske_1991
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 apr 2018, 11:00

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door Geeske_1991 »

Wandelende schreef:Soms vraag ik mij weleens af waarom mensen met hand en tand, te vuur en te zwaard, de doodstaats van de mens theologisch zouden willen verdedigen? (wat natuurlijk volledig waar is!)

Alleen het feit al zou ons toch met grote schrik tot Christus moeten drijven? "Wendt u naar Mij toe en wordt behouden." En zou er voor mij nog zo'n grote verlossing mogelijk zijn?

Het blijven wroeten in je eigen zonden en doodstaat ontneemt je alle hoop. Het geloof is géén blik in het lege graf, maar het krijgen van geopende ogen: "Jezus zeide tot haar: Maria! Zij, zich omkerende, zeide tot Hem: Rabbouni, hetwelk is gezegd, Meester." (Joh. 20:16)

En verder ook nog: "Wat zoekt gij den Levende bij de doden?“ (Luk. 24:5)
Maar er is ook geen hoop. We leven zonder God en zonder hoop in de wereld!
We mogen niet wanhopen omdat we niet weten of we uitverkoren zijn. Ook niet aan de grote en veelheid van onze zonden want dan veracht je het offer van Christus.
Velen zijn geroepen(uitwendig) maar weinigen uitverkoren (inwendig).
Het is soevereine genade en niet meer dat (er nog)mensen bekeerd worden. God heeft de mens niet nodig om te regeren en te besturen en te onderhouden of om aan Zijn eer te komen.
Hij had ook de gehele wereld verloren kunnen laten gaan maar toch heeft hij het pronkjuweel op zijn schepping zo lief gehad dat hij ze tot de zaligheid brengt.





Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door Wandelende »

Geeske_1991 schreef: Maar er is ook geen hoop. We leven zonder God en zonder hoop in de wereld!
We mogen niet wanhopen omdat we niet weten of we uitverkoren zijn. Ook niet aan de grote en veelheid van onze zonden want dan veracht je het offer van Christus.
Velen zijn geroepen(uitwendig) maar weinigen uitverkoren (inwendig).
Het is soevereine genade en niet meer dat (er nog)mensen bekeerd worden. God heeft de mens niet nodig om te regeren en te besturen en te onderhouden of om aan Zijn eer te komen.
Hij had ook de gehele wereld verloren kunnen laten gaan maar toch heeft hij het pronkjuweel op zijn schepping zo lief gehad dat hij ze tot de zaligheid brengt.
Dat er geen hoop is, is vanuit de mens beredeneerd.
Het valt mij op dat je de rest van mijn posting buiten beschouwing laat.

Verder heb je helemaal gelijk over het rechteloos zijn voor God en dat het Gods genade is dat Hij nog mensen tot de Zaligheid wil brengen en dat Hij de wereld zou kunnen en mogen verderven.

Juist dat heeft Hij niet gewild, hoewel God het recht had en heeft. Lees Joh. 3:14-21 er maar op na. En nee, dat gaat niet alleen over reeds gelovige mensen, het is onderwijs aan Nicodemus waarbij wordt uitgelegd door Jezus Zelf hoe het de wereld zal vergaan met geloof en zonder geloof.
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door Jantje »

Ik wijs nogmaals op Ezechiël 33. Geeske, ook hier worden de onbekeerden geroepen.

En lees alsjeblieft nog eens Matthéüs 7 vanaf vers 6 tot en met vers 12, mét de kanttekeningen en de daarbij vermelde verwijsteksten! In vers 8 aorst er namelijk verwezen naar Jeremía 29 vers 12. En als je dat in het verband leest, dan wordt daar het zondige volk van Israël aan gesproken. Het geldt dus echt niet alleen de ongelovigen hoor! Want waarom zou een ongelovige dan nog tot God bidden of hij bekeerd mag worden?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door eilander »

Geeske_1991 schreef:Maar er is ook geen hoop. We leven zonder God en zonder hoop in de wereld!
Dit is gebaseerd op Efeze 2:12 en daar spreekt Paulus Gods volk toe, dat zij eertijds heidenen waren, "zonder Christus, vervreemd van het burgerschap Israëls, en vreemdelingen van de verbonden der belofte, geen hoop hebbende, en zonder God in de wereld."
Hoezeer ik je ook begrijp (buiten Christus geen hoop), vraag ik me toch af: mag je dit zeggen als je onder het Woord leeft?

Paulus schrijft ook over het voordeel van de Jood, in de eerste plaats 'dat hun de Woorden Gods zijn toebetrouwd' (Romeinen 3). Daarna heeft hij het over het ongeloof van sommigen, dus hij heeft het hier niet over Gods kinderen.

Ik denk dat je moet zeggen dat er hoop is omdat wij onder de bediening der verzoening mogen leven. Dat brengt ook een hogere verantwoordelijkheid en een grotere schuld met zich mee als we niet geloven, ten opzichte van heidenen die nooit het Woord gehoord hebben. "Nabij u is het Woord..."

Volgens Psalm 78 moeten de vaders hun kinderen onderwijzen in de 'loffelijkheden des Heeren, en Zijn sterkheid, en Zijn wonderen die Hij gedaan heeft' en met welke reden? Vers 7: opdat "zij hun hoop op God zouden stellen."
Plaats reactie