Ger Gem in Ned B.V.

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door Wandelende »

Geeske_1991 schreef:
Wandelende schreef:
Geeske_1991 schreef:
Wandelende schreef:Niet alles wat geestelijk lijkt is ook geestelijk.
Wat bedoel je hiermee?
Dat het ontbreken van de nood wel als heel geestelijk argument kan overkomen, alleen het dat niet is. Want alleen het uitspreken van die zin is al een grote nood, dus is die nood er. Dat het niet zo beleefd, gevoeld of gedacht wordt door mensen, ligt natuurlijk niet aan Gods kant maar aan menselijke zijde.
Natuurlijk ligt dat aan de menselijke kant, we zijn allemaal verantwoordelijk voor onze eigen blindheid.
Verstandelijk kent iedereen die nood wel dat er geen levend woord is maar de geest maakt levend en de letter doodt. Of er nou preken gelezen worden of gepreekt wordt, God heeft de mens niet nodig om een ander te bekeren.
En echte geestelijke uitspraken kan ik niet maken want ik ken er zelf niets van.
Maar geen sacramenten betekend absoluut niet dat de kerk onwaar is. En dat mag m.i. ook geen reden zijn om de kerk te verlaten.
God werkt door Zijn Woord. En bij de verkondiging van dat Woord gebruikt Hij mensen. Dat kan dus zeker ook bij een leespreek zo zijn. Daar zal je mij niet over horen. Maar er behoort wel gestaan te worden naar het vervulling van het ambt van predikant. Het is namelijk een instelling die van God Zelf is verordineerd.
Ik wil je toch in liefde wijzen op Efeze 4. En dan in context vooral de verzen 27 en 30. "En geeft den duivel geen plaats" en "En bedroeft den Heiligen Geest niet, (…)".
Wanneer aan Gods eigen instellingen getornd gaat worden, of dat nu de vervulling van de ambten of het gebruik van de sacramenten betreft, is dat een gevaarlijke en grote opening voor de duivel om zijn macht te tonen. Efeze 4 vers 27 heeft in de kanttekeningen een verwijzing naar 1 Petrus 5, waar gesproken wordt over het ambt van ouderlingen (in deze context zie kanttekeningen; "herders en leraars"). Want 1 Petrus 5 heeft eenzelfde verwijzing naar Titus 1 vers 5.

Kortom; de christelijke gemeente mag de duivel geen plaats geven en de Heilige Geest niet bedroeven. Dat kan op veel manieren en niemand is daarin onberispelijk. Maar wanneer een kerk geen vervulling heeft van de ambten (waaronder predikant) en geen bediening van de sacramenten, dan gaat dit rechtstreeks tegen de Bijbel in. Het is al eerder gezegd: "Doe dit tot Mijn gedachtenis".

Dan kan er niets anders geconcludeerd wordt dat dit lid van het Lichaam van Christus ver is afgedwaald. En mag wel veel gebed vragen, van binnen en buiten het kleine verband, tot terugkeer, wederkeer, bekering, geloof en tot de komst van de Heilige Geest om licht en leiding. Zodat er niet langer in deze gedwaald wordt.
(~)
Geeske_1991
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 apr 2018, 11:00

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door Geeske_1991 »

Ditbenik schreef:
Geeske_1991 schreef:
Wandelende schreef:
Geeske_1991 schreef: Wat bedoel je hiermee?
Dat het ontbreken van de nood wel als heel geestelijk argument kan overkomen, alleen het dat niet is. Want alleen het uitspreken van die zin is al een grote nood, dus is die nood er. Dat het niet zo beleefd, gevoeld of gedacht wordt door mensen, ligt natuurlijk niet aan Gods kant maar aan menselijke zijde.
Natuurlijk ligt dat aan de menselijke kant, we zijn allemaal verantwoordelijk voor onze eigen blindheid.
Verstandelijk kent iedereen die nood wel dat er geen levend woord is maar de geest maakt levend en de letter doodt. Of er nou preken gelezen worden of gepreekt wordt, God heeft de mens niet nodig om een ander te bekeren.
En echte geestelijke uitspraken kan ik niet maken want ik ken er zelf niets van.
Maar geen sacramenten betekend absoluut niet dat de kerk onwaar is. En dat mag m.i. ook geen reden zijn om de kerk te verlaten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
God eist dat jij je bekeert. Jouw grootste nood is dat je Christus niet kent en dat je het daar blijkbaar prima mee uit kunt houden.
Dat klopt maar ik kan mijzelf niet bekeren en dat is ook nood alleen een houdbare nood met verstandelijke kennis. Bekering is een eenzijdig werk van God en daar zit geen nagelschrapsel van de mens bij.
En er moet plaats gemaakt worden voor God anders hebben wij God niet nodig.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door Wandelende »

Geeske_1991 schreef:Dat klopt maar ik kan mijzelf niet bekeren en dat is ook nood alleen een houdbare nood met verstandelijke kennis. Bekering is een eenzijdig werk van God en daar zit geen nagelschrapsel van de mens bij.
En er moet plaats gemaakt worden voor God anders hebben wij God niet nodig.
Dan zeg je dus eigenlijk dat onze onbekeerlijkheid Gods schuld is. Want dan zou God iets onmogelijks eisen met: "Bekeert u! En gelooft het Evangelie."

Vandaar dat ik zei: "Niet alles wat geestelijk lijkt is ook geestelijk."
Laatst gewijzigd door Wandelende op 16 jun 2018, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door Jantje »

Herman schreef:Geen nood om bediening van het HA betekent dat er ook geen kinderen van God meer zijn. Dan houdt de kerk op te bestaan. Het is een harde realiteit, maar ik kan het niet voorzichtiger formuleren.
Ik ben het met je eens. Enige tijd geleden zei er een GG-predikant (ik weet niet meer wie), dat, als er in een gemeente geen Avondmaalsgangers zijn, het Heilig Avondmaal toch bediend moet worden, ook al neemt alleen de predikant eraan deel. Het dient dan tot aanklacht en een roepstem aan de gemeente dat er geen kinderen van God zijn.

En gelet op de laatste reacties: We moeten niet in lijdelijkheid vervallen. Want dat is levensgevaarlijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door eilander »

Wandelende schreef:
Geeske_1991 schreef:Dat klopt maar ik kan mijzelf niet bekeren en dat is ook nood alleen een houdbare nood met verstandelijke kennis. Bekering is een eenzijdig werk van God en daar zit geen nagelschrapsel van de mens bij.
En er moet plaats gemaakt worden voor God anders hebben wij God niet nodig.
Dan zeg je dus eigenlijk dat onze onbekeerlijkheid Gods schuld is. Want dan God iets onmogelijks eisen met: "Bekeert u! En gelooft het Evangelie."

Vandaar dat ik zei: "Niet alles wat geestelijk lijkt is ook geestelijk."
Augustinus zei: 'Geef wat gij beveelt, en beveel wat Gij wilt zo zult Gij niet tevergeefs bevelen.' Dat is het wonder, dat de Heere wil geven wat hij van ons vraagt.
Geeske_1991
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 apr 2018, 11:00

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door Geeske_1991 »

Wandelende schreef:
Geeske_1991 schreef:Dat klopt maar ik kan mijzelf niet bekeren en dat is ook nood alleen een houdbare nood met verstandelijke kennis. Bekering is een eenzijdig werk van God en daar zit geen nagelschrapsel van de mens bij.
En er moet plaats gemaakt worden voor God anders hebben wij God niet nodig.
Dan zeg je dus eigenlijk dat onze onbekeerlijkheid Gods schuld is. Want dan God iets onmogelijks eisen met: "Bekeert u! En gelooft het Evangelie."

Vandaar dat ik zei: "Niet alles wat geestelijk lijkt is ook geestelijk."
Nee ik zei dat dat onze eigen schuld is dat we blind zijn! Maar God alleen kan je overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel. Het is onmogelijk om je zelf te bekeren!!
Dat die eis er staat weet ik ook..



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door Luther »

Geeske_1991 schreef:
Wandelende schreef:
Geeske_1991 schreef:Dat klopt maar ik kan mijzelf niet bekeren en dat is ook nood alleen een houdbare nood met verstandelijke kennis. Bekering is een eenzijdig werk van God en daar zit geen nagelschrapsel van de mens bij.
En er moet plaats gemaakt worden voor God anders hebben wij God niet nodig.
Dan zeg je dus eigenlijk dat onze onbekeerlijkheid Gods schuld is. Want dan God iets onmogelijks eisen met: "Bekeert u! En gelooft het Evangelie."

Vandaar dat ik zei: "Niet alles wat geestelijk lijkt is ook geestelijk."
Nee ik zei dat dat onze eigen schuld is dat we blind zijn! Maar God alleen kan je overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel. Het is onmogelijk om je zelf te bekeren!!
Dat die eis er staat weet ik ook..



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
En verder wachten we het maar af, want God moet het doen....

Beste Geeske, zo ga jij ook niet om met je dagelijkse voedsel, vermoed ik. Zo van: God bepaalt wanneer ik sterf, Hij geeft voedsel, dus ik wacht het maar af.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Geeske_1991
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 apr 2018, 11:00

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door Geeske_1991 »

Dat is precies hoe het in bv wordt gebracht, dit topic gaat over bv toch.
Als je nog iets zou kunnen doen is de genade geen genade meer. Zo lees ik het in de Bijbel.
Afgelopen zondag nog de vraag gehoord of de leer zorgeloze mensen maakt. Nee dat doet de leer niet, dat is de mens van nature. Onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad. We leven allemaal (onbekeerden) zonder God en zonder hoop in de wereld in de duisternis.
En al ons bidden en kerkgaan is niet meer dan een stank in Gods heilige neusgaten.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door DDD »

Het spijt me oprecht, maar ik vind het twijfelachtig of zo'n opvatting (en dan niet in historische of sociologische zin, maar in werkelijke zin) nog christelijk genoemd kan worden.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door Wandelende »

Geeske_1991 schreef:
Wandelende schreef:
Geeske_1991 schreef:Dat klopt maar ik kan mijzelf niet bekeren en dat is ook nood alleen een houdbare nood met verstandelijke kennis. Bekering is een eenzijdig werk van God en daar zit geen nagelschrapsel van de mens bij.
En er moet plaats gemaakt worden voor God anders hebben wij God niet nodig.
Dan zeg je dus eigenlijk dat onze onbekeerlijkheid Gods schuld is. Want dan God iets onmogelijks eisen met: "Bekeert u! En gelooft het Evangelie."

Vandaar dat ik zei: "Niet alles wat geestelijk lijkt is ook geestelijk."
Nee ik zei dat dat onze eigen schuld is dat we blind zijn! Maar God alleen kan je overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel. Het is onmogelijk om je zelf te bekeren!!
Dat die eis er staat weet ik ook..
Dat is precies hoe het in bv wordt gebracht, dit topic gaat over bv toch.
Als je nog iets zou kunnen doen is de genade geen genade meer. Zo lees ik het in de Bijbel.
Afgelopen zondag nog de vraag gehoord of de leer zorgeloze mensen maakt. Nee dat doet de leer niet, dat is de mens van nature. Onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad. We leven allemaal (onbekeerden) zonder God en zonder hoop in de wereld in de duisternis.
En al ons bidden en kerkgaan is niet meer dan een stank in Gods heilige neusgaten.
Je dwaalt. En stevig ook.
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door Jantje »

Ezechiël 11 vers 33
Zeg tot hen: Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in den dood (17) des goddelozen! Maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. Bekeert (18) u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven (19), o huis Israëls?

Kanttekening 17. Gelijk gij meent en klaagt, dat Ik belust ben om u te doden, ofschoon gij u van uw boosheid bekeerdet, alsof het evenveel bij Mij is of gij u bekeert of niet, hoe gij het ook maakt, wel of kwalijk, gij moet er evenzeer aan; gelijk goddeloze murmureerders en huichelaars plegen te spreken.
Kanttekening 18. Dat is de zaak (wil God zeggen), daar schort het u, dat gij al in uw goddeloosheid blijft, en evenwel tegen Mijn plagen murmureert, in plaats dat gij u moest bekeren.
Kanttekening 19. Alsof God zeide: Hoe blijft gij zo dwaas, dat gij uw eigen verderf u op den hals haalt door uw onbekeerlijkheid? Zo gij zo wilt voortgaan, kan u toch niet anders overkomen dan dat gij in uw verkeerdheid moet sterven en verderven. Bedenkt dit toch eens terdege, tot uw eigen best.


Heer’, wat zou Gij mij toch geven?
Geef mij Jezus of ik sterf.
Zonder Jezus is geen leven,
maar een eeuwig zielsverderf.

Wil mijn ziel aan Jezus voegen,
dan bespot ik al ‘t verdriet.
Jezus is mijn zielsgenoegen,
buiten Jezus wil ik niet.
https://www.elkzingzijnlof.nl/lied.php?ID=189
Laatst gewijzigd door Jantje op 16 jun 2018, 12:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geeske_1991
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 apr 2018, 11:00

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door Geeske_1991 »

Wandelende schreef:
Geeske_1991 schreef:
Wandelende schreef:
Geeske_1991 schreef:Dat klopt maar ik kan mijzelf niet bekeren en dat is ook nood alleen een houdbare nood met verstandelijke kennis. Bekering is een eenzijdig werk van God en daar zit geen nagelschrapsel van de mens bij.
En er moet plaats gemaakt worden voor God anders hebben wij God niet nodig.
Dan zeg je dus eigenlijk dat onze onbekeerlijkheid Gods schuld is. Want dan God iets onmogelijks eisen met: "Bekeert u! En gelooft het Evangelie."

Vandaar dat ik zei: "Niet alles wat geestelijk lijkt is ook geestelijk."
Nee ik zei dat dat onze eigen schuld is dat we blind zijn! Maar God alleen kan je overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel. Het is onmogelijk om je zelf te bekeren!!
Dat die eis er staat weet ik ook..
Je dwaalt.
Dat zeg je dan ook over de oudvaders. Of ben je niet met ze bekend? Deze vertelden precies het zelfde. Niet mensen u moet vriendelijk zijn jegens u naasten en God liefhebben. Dat kan niet want IK ben van nature geneigd God en mijn naaste te haten.
Probeer jezelf maar eens te bekeren dan, zou je wanhopig worden want dan zie je dat je op de hel aangaat zonder enige hoop.
Er moet plaats gemaakt worden door God en een gemist komen.
Als je nog met bidden en kerkgaan en jezelf bekeren (wat we schuldig zijn) jezelf kan redden ben je hoogmoedig en rijk.
Armen heeft hij met goederen vervuld en rijken (onbekeerde rijk en verrijkt en in geen ding gebrek) heeft hij ledig weg gezonden.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Geeske_1991
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 apr 2018, 11:00

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door Geeske_1991 »

De goedertierenheid Gods leid tot bekering (ROM 2:4)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door Jantje »

En wiens (of Wiens?!?) schuld is het dan als je niet bekeerd wordt?
De onmogelijkheid van 's mensen kant ontslaat ons niet van onze eigen verantwoordelijkheid. Want ja, als God het moet doen, waarom zou ik dan nog naar de kerk gaan? Het is immers toch:
Geeske_1991 schreef:En al ons bidden en kerkgaan is niet meer dan een stank in Gods heilige neusgaten.
...dus wat heeft het dan nog voor zin?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door Wandelende »

Geeske_1991 schreef:Dat zeg je dan ook over de oudvaders. Of ben je niet met ze bekend? Deze vertelden precies het zelfde. Niet mensen u moet vriendelijk zijn jegens u naasten en God liefhebben. Dat kan niet want IK ben van nature geneigd God en mijn naaste te haten.
Probeer jezelf maar eens te bekeren dan, zou je wanhopig worden want dan zie je dat je op de hel aangaat zonder enige hoop.
Er moet plaats gemaakt worden door God en een gemist komen.
Als je nog met bidden en kerkgaan en jezelf bekeren (wat we schuldig zijn) jezelf kan redden ben je hoogmoedig en rijk.
Armen heeft hij met goederen vervuld en rijken (onbekeerde rijk en verrijkt en in geen ding gebrek) heeft hij ledig weg gezonden.
Het ligt eraan welke oudvaders je bedoeld, want die zeiden niet allemaal hetzelfde.
En verder hoop ik dat je niet in je dwalingen zult blijven, want je weet inderdaad heel goed het gevolg. (Dat zeg ik ook tegen mijzelf voor weer andere dwalingen).
Het valt mij op dat je niet ingaat op mijn eerdere post over dominees en sacramenten. Ook zo'n onbijbels gebeuren binnen het B.V.
Ik kan er niets anders van maken, maar deze sekte dwaalt stevig en dat op zgn. "geestelijke gronden".
Daarmee zeg ik niet dat er niets van waarheid meer is. Want daar is God te machtig voor. Maar het blijft overeind, Efeze 4:30: "En bedroeft den Heiligen Geest niet, (…)".
(~)
Plaats reactie