Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Jantje »

Het curatorium bestaat uit:
Ds. J.J. van Eckeveld (Zeist), 1ste voorzitter
Ds. M. Karens (emerituspredikant Werkendam), secretaris
Oud. K.H. de Heer (Rijssen), penningmeester

Oud. B. Agteresch (Capelle aan den IJssel)
Oud. L.J. Goud (Yerseke)
Ds. A. Schot (Nunspeet)
Ds. B. van der Heiden (emerituspredikant Alblasserdam)
Ds. G.J.N. Moens (Lisse).

De plaatsen van ds. Schot en ds. Van der Heiden worden m.i.v. volgend cursusjaar overgenomen door:
Ds. G. Heijkamp (Enkhuizen)
Ds. W.J. Karels (Hardinxveld-Giessendam).

Daarnaast is ook ds. Karens met emeritaat en tegen de tijd dat er een nieuwe Generale Synode is, ds. Van Eckeveld misschien ook. Ook oud. Agteresch is niet meer zo jong.

Secundi waren de afgelopen jaren:
Ds. G. Heijkamp (Enkhuizen)
Ds. W.J. Karels (Hardinxveld-Giessendam)
Ds. A. Schot (Nunspeet)
Oud. H. van Dieren (Genemuiden)
Oud. A.G. Bregman (Naaldwijk)
Oud. S. Boogaard ('s Gravenpolder).

Alle 3 de predikanten zijn hogerop gekomen in het curatorium. En ds. Schot zal straks het verlaten omdat hij les gaat geven op de Theologische School. Oud. Boogaard is ook niet meer zo jong. Hoe oud de andere 2 ouderlingen zijn weet ik niet.
Dat betekent dat er 2 á 3 nieuwe personen moeten worden aangesteld voor het curatorium zelf en 3 á 4 nieuwe secundi's. Dus dat zal een hele verandering worden..., binnen nu en enkele jaren.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Jantje »

Charles schreef:Een andere kant, maar nauwelijks genoemd hier, is dat ik ook terecht vind dat het curatorium mensen afwijst. Eenvoudigweg omdat je er zelf al geen vertrouwen in hebt. En dat had niks met ligging te maken.
Met wat dan wel? Karakter etc.?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Wandelende »

Charles schreef:Een andere kant, maar nauwelijks genoemd hier, is dat ik ook terecht vind dat het curatorium mensen afwijst. Eenvoudigweg omdat je er zelf al geen vertrouwen in hebt. En dat had niks met ligging te maken.
Juist.
Het curatorium wijst ook op andere gronden kandidaten af.
Maar niet 90%> valt hopelijk in deze categorie. Anders zou het curatorium toch eens een signaal moeten geven aan de kerkraden om een strengere selectie 'bij de poort' te houden. Toch?
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef:
Charles schreef:Een andere kant, maar nauwelijks genoemd hier, is dat ik ook terecht vind dat het curatorium mensen afwijst. Eenvoudigweg omdat je er zelf al geen vertrouwen in hebt. En dat had niks met ligging te maken.
Juist.
Het curatorium wijst ook op andere gronden kandidaten af.
Maar niet 90%> valt hopelijk in deze categorie. Anders zou het curatorium toch eens een signaal moeten geven aan de kerkraden om een strengere selectie 'bij de poort' te houden. Toch?
Wees eens concreet. Welke gronden worden hier bedoeld?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Jantje »

Luther schreef:
Bezorgd schreef:
Jongere schreef:
Zeemeeuw schreef:Welk probleem zijn jullie aan het oplossen? Te weinig studenten toegelaten?
Als ik de lijst van gergeminfo bekijk, steekt het aantal toelatingen van de laatste tien jaar (2009-2018) best positief af tegen de drie decennia daarvoor.
Zo redeneerde de voorzitter van het curatorium ook in een interview. "Het is beter dan vroeger." Dat is wel een heel armoedige redenatie, met bovendien weinig invoelingsvermogen met de nood van vele(!) gemeenten die al vele jaren vacant zijn. We moeten het aantal toelatingen nooit relatief, maar absoluut beoordelen. Je vergelijkt slechts met een situatie in het verleden met nóg grotere nood. Ik vind het ook weinig geestelijk, je ijkt je in dit geval vooral aan het beleid uit het verleden en niet aan de nood of het verlangen.

Ik kan best begrijpen dat er verschillend wordt gedacht over het curatorium beleid. De één vindt het te krap, de ander te ruim, en weer een ander wil geen woord van kritiek horen.
Dat zij verder zo, maar als we zelfs de nood van het predikantentekort gaan relativeren zijn we - m.i. - wel echt op een verkeerd spoor.

De Saambinder zal volgende week schrijven: "minder dan gehoopt, meer dan verdiend." Dat is allebei natuurlijk waar. Maar als we jaar in, jaar uit diezelfde woorden weer kunnen plaatsen, bestaat het gevaar dat we prima kunnen gaan leven met de status quo.
Dat zou geestelijk een heel slecht teken zijn. Het lijkt in de discussie vaak maar twee kanten op te kunnen: óf tevredenheid, óf kritiek op het beleid van de curatoren. Het is (aan beide zijden) zorgelijk als het besef ontbreekt dat het hoe dan ook werkelijk nood is. Die dimensie kunnen we zowel uit het oog verliezen als we anderen bekritiseren, als wanneer we onszelf menen te moeten verdedigen.
En niet alleen de nood van het predikanten tekort, maar ook de nood van de inmiddels tientallen die zich geroepen weten tot het ambt. Waarvan de roeping overgenomen wordt door kerkenraad, predikant of consulent. Maar waar een zeer select gezelschap dan toch niet mee in wil/kan stemmen. Die nood, van de afgewezenen, moeten we als kerkverband denk ook meer onder ogen zien en moet meer aandacht voor komen.

Maar het is als elk jaar. Je hoort wat kritische geluiden, er wordt veel overgepraat. Maar na een week doet iedereen weer het zwijgen toe, en een volgend jaar gaat het weer op precies dezelfde wijze. En het lijkt wel of men kritiek direct ziet als kritiek op het beleid van God. Maar dat is het niet. Het gaat om het proces. Dat zouden we moeten willen optimaliseren. En het getuigd juist van moed om een al jaren lang bestaand proces serieus te evalueren. Vanuit bewogenheid met de gemeenten en de kandidaten. Het lijkt mij goed dat meerdere vergaderingen dit echt op de agenda zetten.
En daarom zo van harte eens met de post van @Jongere. En ook met die van jou.
En alle geestelijke opmerkingen zijn uiteraard waar, maar het is ook goed om te kijken of er in de structuur iets kan veranderen wat de verhoudingen allemaal wat gezonder maken. Ik denk dan aan het volgende:
- Termijn van een curator aan een maximum binden, 12 jaar bijvoorbeeld (= 3 GS-periodes).
- Zoals de CGK dat doet: elke PS twee curatoren laten leveren: bij aanname van een beroep naar een andere PS: uit het curatorium.
- Voorzitterschap laten rouleren op alfabet.
- Gewoon transparant zijn over het aantal aanmeldingen en wie dat zijn, zodat er ook vooraf in de gemeente voorbede gedaan kan worden.
- Het is sowieso verkieselijk als de mysterieuze geheimhouding op dit punt wat meer ontspannen wordt. Was wat dat betreft blij verrasst toen ik onlangs in een dienst (GG) hoorde dat een broeder die enkele keren is afgewezen, werd genoemd en hartelijk werd opgedragen met de vraag of de weg nog een keer open mocht gaan.
- Ik denk dat, wanneer iedereen zou weten wie er gaan, en wie er vervolgens wordt afgewezen (deze keer zo'n 20), dat ook meer ambtsdragers, ouderlingen en predikanten dit 'geheim' op een nuchtere, zakelijke en geestelijke wijze aan de orde gaan stellen.
- Het kan niet waar zijn dat jaar in jaar uit vrijwel iedereen wordt afgewezen (ja, ook als er 4 worden toegelaten), terwijl die mannen allemaal al een attest hebben ontvangen: daar is dus een predikant, eigen of conculent bij. Dan wijs je alleen af, wanneer je echt niet anders kan. (En niet omdat iemand net wat andere woorden gebruikt, ook geestelijke zaken op een frisse manier vertelt, iets mondiger is geweest in de gemeente, blijk geeft van zelfstandig denken.)

Let wel: ik zeg dit niet om te pleiten voor het afschaffen van het curatorium, en zelfs niet om kritiek te hebben, hoewel dat zo zal overkomen. Wel omdat ik van een afstandje de dingen zie verscherpen. Ik zie dat de cruciale posten in het kerkverband angstvallig worden gereserveerd voor predikanten en ouderlingen uit de rechterflank van de GG, hooguit soms een middenpredikant. Ik vind dat zorgelijk. Er zijn altijd flanken geweest; men heeft elkaar altijd verdragen, maar wanneer een predikant nu zich niet voegt in wat onder ons altijd gewoon is geweest, dan is het over en uit. Dan mag je blijven preken, maar dan ben je feitelijk een buitenbeentje.
Ik zeg dit ook, omdat ik inmiddels van meer dan een tiental mannen weet dat ze zijn afgewezen, steeds maar weer, terwijl ze zo dienstbaar hadden kunnen zijn. Ze hadden met hun eigenheid de veelkleurige rijkdom binnen de prediking meer gestalte kunnen geven. Dat is voor iedereen goed, voor de gemeenten, voor de collega-predikanten.
Als je het (Hoe kan het ook anders?) zo goed weet, waarom dien je dan niet een bezwaar in bij je kerkenraad - classis - PS - GS? Dat is de juiste weg.
En bidden helpt ook. Of geloven we daar niet meer in?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door olfie »

Volgens mij wordt er alleen aangenomen als alle curatoren eenparig vrijmoedigheid gevoelen. Dit in biddend opzicht en met ernstige oproep aan de gehele gemeente dat de Heere door Zijn Geest wil leiden. Geloven we nog?
Als het dan niet gaat zoals sommigen dat willen.. moeten we dan de procedures aanpassen? Het beleid aanpassen, andere curatoren kiezen, een verplichte aanname drempel stellen, wat willen we doen en hoe ver willen we gaan? Veranderen en vernieuwen tot we krijgen wat WIJ menen nodig te hebben?
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Wandelende »

olfie schreef:Volgens mij wordt er alleen aangenomen als alle curatoren eenparig vrijmoedigheid gevoelen. Dit in biddend opzicht en met ernstige oproep aan de gehele gemeente dat de Heere door Zijn Geest wil leiden. Geloven we nog?
Als het dan niet gaat zoals sommigen dat willen.. moeten we dan de procedures aanpassen? Het beleid aanpassen, andere curatoren kiezen, een verplichte aanname drempel stellen, wat willen we doen en hoe ver willen we gaan? Veranderen en vernieuwen tot we krijgen wat WIJ menen nodig te hebben?
Of zou het vetgedrukte precies aangeven wat de huidige situatie is?
(~)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:
Wandelende schreef:
Charles schreef:Een andere kant, maar nauwelijks genoemd hier, is dat ik ook terecht vind dat het curatorium mensen afwijst. Eenvoudigweg omdat je er zelf al geen vertrouwen in hebt. En dat had niks met ligging te maken.
Juist.
Het curatorium wijst ook op andere gronden kandidaten af.
Maar niet 90%> valt hopelijk in deze categorie. Anders zou het curatorium toch eens een signaal moeten geven aan de kerkraden om een strengere selectie 'bij de poort' te houden. Toch?
Wees eens concreet. Welke gronden worden hier bedoeld?
Er is toch zoveel punten te bedenken waar kerkenraden en het curatorium naar kijken.
Ik noem maar iets als een beginnend gelovige waar bijv. niet wordt getwijfeld aan de wedergeboorte, maar het beter kan zijn dat iemand nog meer 'volwassen' wordt in zijn eigen geloof.
Of dat iemand mentaal en fysiek in staat wordt geacht het ambt van predikant uit te voeren.
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Jantje »

olfie schreef:Volgens mij wordt er alleen aangenomen als alle curatoren eenparig vrijmoedigheid gevoelen. Dit in biddend opzicht en met ernstige oproep aan de gehele gemeente dat de Heere door Zijn Geest wil leiden. Geloven we nog?
Als het dan niet gaat zoals sommigen dat willen.. moeten we dan de procedures aanpassen? Het beleid aanpassen, andere curatoren kiezen, een verplichte aanname drempel stellen, wat willen we doen en hoe ver willen we gaan? Veranderen en vernieuwen tot we krijgen wat WIJ menen nodig te hebben?
Uit het hart gegrepen!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Bezorgd »

olfie schreef:Volgens mij wordt er alleen aangenomen als alle curatoren eenparig vrijmoedigheid gevoelen. Dit in biddend opzicht en met ernstige oproep aan de gehele gemeente dat de Heere door Zijn Geest wil leiden. Geloven we nog?
Als het dan niet gaat zoals sommigen dat willen.. moeten we dan de procedures aanpassen? Het beleid aanpassen, andere curatoren kiezen, een verplichte aanname drempel stellen, wat willen we doen en hoe ver willen we gaan? Veranderen en vernieuwen tot we krijgen wat WIJ menen nodig te hebben?

Kijk, dit zijn reacties die vervelend overkomen.
Zoals eerder gesteld, het gaat niet om harde kritiek maar om bewogenheid.

Maar als je dit leest:

Gereformeerde Gemeenten

De kerkenraad heeft een heel belangrijke rol als het gaat om de toelating van mannen tot de predikantenopleiding van de Gereformeerde Gemeenten, zegt ds. M. Karens, secretaris van het curatorium van de Theologische School van de Gereformeerde Gemeenten. „Hij kent de persoon al langere tijd.”

Op een kerkenraadsvergadering –bij een vacante gemeente is de consulent aanwezig– zal de desbetreffende persoon worden gehoord „over zijn persoonlijke verhouding tot de Heere en de roeping tot het predikambt.” Na een schriftelijke stemming beslist de kerkenraad om een attest te geven of niet. Ds. Karens: „Het is van groot belang dat kerkenraden alleen diegenen doorsturen van wie zij de overtuiging hebben, dat de Heere hen zou kunnen gebruiken in het ambt van dienaar des Woords.”

Krijgt het desbetreffende lid een attest, dan moet die persoon zich aanmelden bij de secretaris van het curatorium. Die stuurt hem en de kerkenraad een uitvoerige vragenlijst.

Daarna volgt een uitnodiging voor de zitting van het curatorium –dit jaar op 29, 30 en 31 mei– in het gebouw van de Theologische School in Rotterdam. „De betrokkene wordt dan gevraagd of hij iets wil meedelen ten aanzien van de weg waarvan hij meent dat de Heere die met hem gehouden heeft. In de tweede plaats of hij iets wil vertellen over zijn werkzaamheden met de roeping tot het predikambt.”

De curatoren en de adviserende docenten geven daarna elk, in afwezigheid van de kandidaat, hun mening. „Hierbij komen ook aspecten aan de orde als studiezin, dienstbaarheid en het kunnen onderwijzen en dienen in de gemeenten anno 2017.”

Indien nodig worden aanvullende vragen gesteld. Daarna vindt een schriftelijke stemming plaats. „Telkens opnieuw is het gebed of de Heere getuigenis geeft van Zijn werk.”


Dan lijkt het er toch echt op dat de mening van kerkenraden niet zwaar worden meegenomen.
Daarnaast is het de vraag of vooraf bespreken door elk van de curatoren en daarna pas stemmen wel de juiste volgorde is.
Mannen met gezag, zo werkt dat nu eenmaal, kunnen dan een heel beslissende stempel drukken.

Ik begrijp niet waarom een gesprek over deze zaken zo gevoelig ligt. Ik vermoed dat het komt omdat er een heel geheimzinnige sfeer om heen hangt en dat men een direct spreken van God vermoed richting de curatoren. Zo werkt dat helemaal niet. Dat erkennen diverse curatoren zelf ook in verschillende interviews. Ze erkennen dat er fouten gemaakt worden, zowel bij toelaten als bij afwijzen.
En dat is logisch, maar daarom zaak om blijvend te evalueren en te bespreken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef:
Jantje schreef:
Wandelende schreef:
Charles schreef:Een andere kant, maar nauwelijks genoemd hier, is dat ik ook terecht vind dat het curatorium mensen afwijst. Eenvoudigweg omdat je er zelf al geen vertrouwen in hebt. En dat had niks met ligging te maken.
Juist.
Het curatorium wijst ook op andere gronden kandidaten af.
Maar niet 90%> valt hopelijk in deze categorie. Anders zou het curatorium toch eens een signaal moeten geven aan de kerkraden om een strengere selectie 'bij de poort' te houden. Toch?
Wees eens concreet. Welke gronden worden hier bedoeld?
Er is toch zoveel punten te bedenken waar kerkenraden en het curatorium naar kijken.
Ik noem maar iets als een beginnend gelovige waar bijv. niet wordt getwijfeld aan de wedergeboorte, maar het beter kan zijn dat iemand nog meer 'volwassen' wordt in zijn eigen geloof.
Of dat iemand mentaal en fysiek in staat wordt geacht het ambt van predikant uit te voeren.
Daar had ik nog niet eens aan gedacht. Maar dat beïnvloedt wel mijn gedachten (in positieve zin!) over de wijze waarop het nu gaat.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door -DIA- »

Bezorgd schreef: Gereformeerde Gemeenten

De kerkenraad heeft een heel belangrijke rol als het gaat om de toelating van mannen tot de predikantenopleiding van de Gereformeerde Gemeenten, zegt ds. M. Karens, secretaris van het curatorium van de Theologische School van de Gereformeerde Gemeenten. „Hij kent de persoon al langere tijd.”

Op een kerkenraadsvergadering –bij een vacante gemeente is de consulent aanwezig– zal de desbetreffende persoon worden gehoord „over zijn persoonlijke verhouding tot de Heere en de roeping tot het predikambt.” Na een schriftelijke stemming beslist de kerkenraad om een attest te geven of niet. Ds. Karens: „Het is van groot belang dat kerkenraden alleen diegenen doorsturen van wie zij de overtuiging hebben, dat de Heere hen zou kunnen gebruiken in het ambt van dienaar des Woords.”

Krijgt het desbetreffende lid een attest, dan moet die persoon zich aanmelden bij de secretaris van het curatorium. Die stuurt hem en de kerkenraad een uitvoerige vragenlijst.

Daarna volgt een uitnodiging voor de zitting van het curatorium –dit jaar op 29, 30 en 31 mei– in het gebouw van de Theologische School in Rotterdam. „De betrokkene wordt dan gevraagd of hij iets wil meedelen ten aanzien van de weg waarvan hij meent dat de Heere die met hem gehouden heeft. In de tweede plaats of hij iets wil vertellen over zijn werkzaamheden met de roeping tot het predikambt.”

De curatoren en de adviserende docenten geven daarna elk, in afwezigheid van de kandidaat, hun mening. „Hierbij komen ook aspecten aan de orde als studiezin, dienstbaarheid en het kunnen onderwijzen en dienen in de gemeenten anno 2017.”

Indien nodig worden aanvullende vragen gesteld. Daarna vindt een schriftelijke stemming plaats. „Telkens opnieuw is het gebed of de Heere getuigenis geeft van Zijn werk.”
Dat is bij ons op de Volwassenenvereniging ook eens uitvoerig aan de orde geweest.
Een van de curatoren was die avond als gastspreker op onze vereniging. Er was ook gelegenheid om vragen te stellen, zoals gebruikelijk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:Daar had ik nog niet eens aan gedacht. Maar dat beïnvloedt wel mijn gedachten (in positieve zin!) over de wijze waarop het nu gaat.
Er is toch eenvoudigweg niemand (althans ik hoor/lees ze niet) die beweert dat iedereen aangenomen zou moeten worden?
Een curatorium heeft ook een voorbereidingstijd om zich in te lezen in de ingezonden stukken, de bevindingen van de kerkenraden, etc. etc. Het wordt echt niet allemaal in die +- 20-45 minuten beslist. Zo laten sommigen het wel overkomen. Hoewel dat natuurlijk wel de tijd is van het 'horen'.

Ik weet ook niet van omliggende kerkverbanden dat daar alle kandidaten worden aangenomen door het curatorium. Hoewel, de NRC dit keer wel. Het gaat om het totaalbeeld van iemand, waarbij roeping en wedergeboorte de twee belangrijkste aspecten zijn. Althans, zo wordt het altijd in de berichtgeving gesteld.
(~)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Luther »

Wandelende schreef:
Jantje schreef:Daar had ik nog niet eens aan gedacht. Maar dat beïnvloedt wel mijn gedachten (in positieve zin!) over de wijze waarop het nu gaat.
Er is toch eenvoudigweg niemand (althans ik hoor/lees ze niet) die beweert dat iedereen aangenomen zou moeten worden?
Een curatorium heeft ook een voorbereidingstijd om zich in te lezen in de ingezonden stukken, de bevindingen van de kerkenraden, etc. etc. Het wordt echt niet allemaal in die +- 20-45 minuten beslist. Zo laten sommigen het wel overkomen. Hoewel dat natuurlijk wel de tijd is van het 'horen'.

Ik weet ook niet van omliggende kerkverbanden dat daar alle kandidaten worden aangenomen door het curatorium. Hoewel, de NRC dit keer wel. Het gaat om het totaalbeeld van iemand, waarbij roeping en wedergeboorte de twee belangrijkste aspecten zijn. Althans, zo wordt het altijd in de berichtgeving gesteld.
Precies. En als je dat allemaal afweegt, kan het inderdaad zo zijn dat toch de helft wordt afgewezen. Maar dat betekende dit jaar dat er dan toch nog zo'n 10 zouden zijn toegelaten uit de volle breedte van de GG.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:
Bezorgd schreef: Gereformeerde Gemeenten

De kerkenraad heeft een heel belangrijke rol als het gaat om de toelating van mannen tot de predikantenopleiding van de Gereformeerde Gemeenten, zegt ds. M. Karens, secretaris van het curatorium van de Theologische School van de Gereformeerde Gemeenten. „Hij kent de persoon al langere tijd.”

Op een kerkenraadsvergadering –bij een vacante gemeente is de consulent aanwezig– zal de desbetreffende persoon worden gehoord „over zijn persoonlijke verhouding tot de Heere en de roeping tot het predikambt.” Na een schriftelijke stemming beslist de kerkenraad om een attest te geven of niet. Ds. Karens: „Het is van groot belang dat kerkenraden alleen diegenen doorsturen van wie zij de overtuiging hebben, dat de Heere hen zou kunnen gebruiken in het ambt van dienaar des Woords.”

Krijgt het desbetreffende lid een attest, dan moet die persoon zich aanmelden bij de secretaris van het curatorium. Die stuurt hem en de kerkenraad een uitvoerige vragenlijst.

Daarna volgt een uitnodiging voor de zitting van het curatorium –dit jaar op 29, 30 en 31 mei– in het gebouw van de Theologische School in Rotterdam. „De betrokkene wordt dan gevraagd of hij iets wil meedelen ten aanzien van de weg waarvan hij meent dat de Heere die met hem gehouden heeft. In de tweede plaats of hij iets wil vertellen over zijn werkzaamheden met de roeping tot het predikambt.”

De curatoren en de adviserende docenten geven daarna elk, in afwezigheid van de kandidaat, hun mening. „Hierbij komen ook aspecten aan de orde als studiezin, dienstbaarheid en het kunnen onderwijzen en dienen in de gemeenten anno 2017.”

Indien nodig worden aanvullende vragen gesteld. Daarna vindt een schriftelijke stemming plaats. „Telkens opnieuw is het gebed of de Heere getuigenis geeft van Zijn werk.”
Dat is bij ons op de Volwassenenvereniging ook eens uitvoerig aan de orde geweest.
Een van de curatoren was die avond als gastspreker op onze vereniging. Er was ook gelegenheid om vragen te stellen, zoals gebruikelijk.
En werden er nog dingen gezegd die relevant zijn voor dit topic?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie