Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Sven
Verbannen
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 apr 2018, 20:57

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Sven »

Mannetje schreef:
Sven schreef:Mannetje, in reactie op je bericht:
Ja maar dat zegt hij Ds A De Reuver achteraf.
wist hij tijdens aanmelding curatorium GG ook nog niet of wel soms?
Nee, dat wist hij niet.

"Het leven moet voorwaarts geleefd worden, maar kan slechts achterwaarts begrepen worden." C.S. Lewis (naar ik meen).

Maar, wat wil je met je opmerking eigenlijk zeggen?
het volgende: je sprak tegen dat ds. De Reuver door curatorium GG werd afgewezen dat dit menselijk is,
hij ds De Reuver zou Gods hand hierin zien.

ja, hij ziet de leidende hand vd Heere God hierin ook wel maar dan nú pas. want vooraf wilde hij zich gewoon van geen kwaad bewust aanmelden bij GG? Paste hij dan niet in het straatje van de GG? dat vraag ik me af.
De waarheid is hard
Mannetje
Berichten: 7754
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Mannetje »

Sven schreef:
Mannetje schreef:
Sven schreef:Mannetje, in reactie op je bericht:
Ja maar dat zegt hij Ds A De Reuver achteraf.
wist hij tijdens aanmelding curatorium GG ook nog niet of wel soms?
Nee, dat wist hij niet.

"Het leven moet voorwaarts geleefd worden, maar kan slechts achterwaarts begrepen worden." C.S. Lewis (naar ik meen).

Maar, wat wil je met je opmerking eigenlijk zeggen?
het volgende: je sprak tegen dat ds. De Reuver door curatorium GG werd afgewezen dat dit menselijk is,
hij ds De Reuver zou Gods hand hierin zien.

ja, hij ziet de leidende hand vd Heere God hierin ook wel maar dan nú pas. want vooraf wilde hij zich gewoon van geen kwaad bewust aanmelden bij GG? Paste hij dan niet in het straatje van de GG? dat vraag ik me af.
Zijn verklaring, achteraf, is dat de Heere een andere plek voor hem had. Daar moeten we het mee doen.
-
DDD
Berichten: 28690
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door DDD »

Mannetje schreef:
DDD schreef:
Sven schreef:
Nee hoor. God had voor hen een plaats in de GG, maar de mensen besloten anders.
Prof. De Reuver zegt het anders in een interview.
Na de afronding van de studie werd De Reuver predikant. "Niet in de Gereformeerde Gemeenten, zoals ik had gedacht, maar in de Hervormde Kerk, zoals de Heere het had gedacht."
https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... eekstoel/1
Dat sluit elkaar mijns inziens niet uit. Er is een verborgen en een geopenbaarde wil. De kerkelijke verdeeldheid is sowieso al zonde, maar dat er voor iemand elders een plaats is, wil niet zeggen dat dat ook de eerste roeping was. Wij kunnen God niet narekenen. Maar ik ben er wel van overtuigd dat God genoeg mensen roept om in de GG predikant te worden. Precies zoveel als er nodig zijn.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Posthoorn »

Wandelende schreef:Voor veruit de meeste gemeenten en predikanten binnen de GG geldt dat, in het licht van de kerk wereldwijd, de verschillen miniem zijn.
Dat is gauw gezegd. Maar dat betekent niet dat het waar is.
Soms
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 feb 2018, 22:13

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Soms »

Posthoorn schreef:
Wandelende schreef:Voor veruit de meeste gemeenten en predikanten binnen de GG geldt dat, in het licht van de kerk wereldwijd, de verschillen miniem zijn.
Dat is gauw gezegd. Maar dat betekent niet dat het waar is.
Kom op zeg!
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Wandelende »

Posthoorn schreef:
Wandelende schreef:Voor veruit de meeste gemeenten en predikanten binnen de GG geldt dat, in het licht van de kerk wereldwijd, de verschillen miniem zijn.
Dat is gauw gezegd. Maar dat betekent niet dat het waar is.
Oh.
(~)
DDD
Berichten: 28690
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door DDD »

Natuurlijk is dat wel waar. De verschillen zijn miniem.

Ik zie hier dominees langskomen die altijd met een zwarte stropdas lopen en schrijven dat vrouwen met een hoed op naar de kerk moeten komen. Die zouden volgens Marion toch tot de linkerflank van de GG horen. Dan is toch wel duidelijk dat de verschillen minimaler dan miniem zijn.
Sven
Verbannen
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 apr 2018, 20:57

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Sven »

DDD schreef:Natuurlijk is dat wel waar. De verschillen zijn miniem.

Ik zie hier dominees langskomen die altijd met een zwarte stropdas lopen en schrijven dat vrouwen met een hoed op naar de kerk moeten komen. Die zouden volgens Marion toch tot de linkerflank van de GG horen. Dan is toch wel duidelijk dat de verschillen minimaler dan miniem zijn.
nou ja de kleur van de stropdas is nietszeggend toch?
kijk o.a. ds. AT Vergunst, GJ Baan, W en C Harinck en W Visscher hebben (nauwelijks) geen zwarte aan, maar dat is no problem denk ik
gaat vooral om inhoud preken
en daar moeten alle ds van alle kerkverbanden elkaar in proberen te vinden. om één reformatorische kerk te zijn
Laatst gewijzigd door Sven op 24 apr 2018, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
De waarheid is hard
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Wandelende »

DDD schreef:Natuurlijk is dat wel waar. De verschillen zijn miniem.

Ik zie hier dominees langskomen die altijd met een zwarte stropdas lopen en schrijven dat vrouwen met een hoed op naar de kerk moeten komen. Die zouden volgens Marion toch tot de linkerflank van de GG horen. Dan is toch wel duidelijk dat de verschillen minimaler dan miniem zijn.
En toch hoop ik niet dat je de desbetreffende links-rechts categorieën tot waarheid verheft.
(~)
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10450
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Zita »

Ontopic, aub
Sven
Verbannen
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 apr 2018, 20:57

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Sven »

Wandelende schreef:
DDD schreef:Natuurlijk is dat wel waar. De verschillen zijn miniem.

Ik zie hier dominees langskomen die altijd met een zwarte stropdas lopen en schrijven dat vrouwen met een hoed op naar de kerk moeten komen. Die zouden volgens Marion toch tot de linkerflank van de GG horen. Dan is toch wel duidelijk dat de verschillen minimaler dan miniem zijn.
En toch hoop ik niet dat je de desbetreffende links-rechts categorieën tot waarheid verheft.
precies.
zoek één te zijn in Jezus Christus.
zaai dan geen verdeeldheid en doe niet oneerlijk, denk aan kwestie ds Van Voorden
ik vind zoiets ten opzichte van ds Van Voorden heel erg, blijf die predikant behouden denk ik dan
dit is niet bedoelt voor dit topic, maar ik wilde het even zeggen.
Links...rechts... de prediking moet niet zijn zwaar, maar waar!
De waarheid is hard
DDD
Berichten: 28690
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door DDD »

@Wandelende:

Nee hoor. Ik kan veel verschillen verdragen, denk ik. In een ander draadje heb ik alle criteria voor links-rechts opgesomd en ik sta open voor aanvullingen.

En voor het overige ben ik het zeer met Ad Anker en Mistig eens. Zowel DIA als ik zijn niet representatief voor de GG. Ik hoop dat het curatorium dat wel wordt, en de rector ook. Dat zou erg fijn zijn.
Mannetje
Berichten: 7754
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Mannetje »

Kan een mens representatief zijn voor een heel kerkverband?
-
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Natuurlijk is dat wel waar. De verschillen zijn miniem.
Als het gaat om de toe-eigening van het heil, kun je de verschillen niet miniem noemen.
DDD
Berichten: 28690
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door DDD »

Ook op dat punt zijn de verschillen beperkt. Vanuit het spectrum van de gereformeerde belijdenis zijn deze verschillen wellicht niet meer miniem te noemen, maar evenmin heel groot.

De Gereformeerde Gemeenten zijn echt geen heel breed kerkgenootschap. De PKN, de CGK en zelfs de GKV zijn duidelijk breder. Natuurlijk worden gemeenten en predikanten aan de linkerzijde door landelijke regels ingeperkt, zodat je de breedte in cultuur niet helemaal goed kunt duiden. Maar ook inhoudelijk zijn de verschillen mijns inziens prima te overzien.

Maar dat neemt niet weg dat het mij stoort als mensen vervolgens predikanten uit de uiterste rechterflank als midden of links typeren. Dat slaat nergens op.
Plaats reactie