Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Jantje »

Mistig schreef:
Marion schreef:
GGotK schreef:
Mistig schreef: Maar aan de andere kant moet je wel eerlijk zijn. De genoemde predikanten (op één na) zijn niet breed gedragen binnen het kerkverband.
Ik denk eerder aan predikanten als Ds. B. Labee, Ds. G.W.S. Mulder, Ds. H. Brons, Ds. C. van Ruitenburg, Ds. M.H. Schot, Ds. C. Sonnevelt, Ds. D.W. Tuinier, Ds. R.A.M. Visser, Ds. S.W. Janse, Ds. H.A. van Zetten, Ds. M. Joosse, Ds. J.B. Zippro en Ds. W.A. Zondag.
Deze predikanten zullen meer de breedte van het kerkverband kunnen waarderen dan de eerder genoemde predikanten.
De meeste van deze predikanten worden slechts gewaardeerd ( en beroepen) door een smaldeel van de GG, om eerlijk te zijn.
Inderdaad. Hier staan er een paar tussen die absoluut nog minder draagvlak hebben in de breedte dan de eerder genoemde personen die dan zgn te rechts zijn.
Misschien is dat dan een verkeerde inschatting van mij. Als ik kijk naar wat in onze gemeente (toch echt een middengemeente, met hele rechtse en hele linkse gemeenteleden) door bijna iedereen goed "gepruimd" wordt, dan zijn dat bovengenoemde predikanten.
Waarom noem je dan je huidige predikant niet?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Jantje »

Marion schreef:
GGotK schreef:
Mistig schreef:
Ad Anker schreef: Forumleden zoals DIA en DDD kiezen ervoor om met name hun eigen beperkte visie te delen op dit forum. Dat roept, zoals bekend reacties op. Dat mag ook. De waarheid ligt vaak ergens middenin.
Maar aan de andere kant moet je wel eerlijk zijn. De genoemde predikanten (op één na) zijn niet breed gedragen binnen het kerkverband.
Ik denk eerder aan predikanten als Ds. B. Labee, Ds. G.W.S. Mulder, Ds. H. Brons, Ds. C. van Ruitenburg, Ds. M.H. Schot, Ds. C. Sonnevelt, Ds. D.W. Tuinier, Ds. R.A.M. Visser, Ds. S.W. Janse, Ds. H.A. van Zetten, Ds. M. Joosse, Ds. J.B. Zippro en Ds. W.A. Zondag.
Deze predikanten zullen meer de breedte van het kerkverband kunnen waarderen dan de eerder genoemde predikanten.
De meeste van deze predikanten worden slechts gewaardeerd ( en beroepen) door een smaldeel van de GG, om eerlijk te zijn.
Inderdaad. Hier staan er een paar tussen die absoluut nog minder draagvlak hebben in de breedte dan de eerder genoemde personen die dan zgn te rechts zijn.
Ja, dat vind ik ook. Mij lijken de eerder door mij genoemde predikanten, ds. Huijser, ds. Van Laar, ds. G.W.S. Mulder en ds. Van Rijswijk toch meer middenpredikanten als sommigen van bovengenoemde dominees. Er zijn er wel een aantal, zoals o.a. ds. Joosse, ds. Labee en ds. Sonnevelt, die ook het meerendeel van de Ger. Gem. vertegenwoordigen. En dat ds. Van Laar nu naar Barneveld-Zuid gaat, doet daar niks van af. Sterker nog, ik ben blij dat deze gemeente juist hem als predikant krijgt.

Maar álle gemeenten vertegenwoordigen is mijs inziens toch niet mogelijk. Om gemeenten zoals Lelystad én Urk beiden tevreden te stellen, blijft moeilijk.
Laatst gewijzigd door Jantje op 24 apr 2018, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Wandelende »

Marion schreef:
Mistig schreef:
Ad Anker schreef: Forumleden zoals DIA en DDD kiezen ervoor om met name hun eigen beperkte visie te delen op dit forum. Dat roept, zoals bekend reacties op. Dat mag ook. De waarheid ligt vaak ergens middenin.
Maar aan de andere kant moet je wel eerlijk zijn. De genoemde predikanten (op één na) zijn niet breed gedragen binnen het kerkverband.
Ik denk eerder aan predikanten als Ds. B. Labee, Ds. G.W.S. Mulder, Ds. H. Brons, Ds. C. van Ruitenburg, Ds. M.H. Schot, Ds. C. Sonnevelt, Ds. D.W. Tuinier, Ds. R.A.M. Visser, Ds. S.W. Janse, Ds. H.A. van Zetten, Ds. M. Joosse, Ds. J.B. Zippro en Ds. W.A. Zondag.
Deze predikanten zullen meer de breedte van het kerkverband kunnen waarderen dan de eerder genoemde predikanten.
Toch snap ik het niet. De genoemde predikanten worden breed beroepen, met uitzondering van de uiterst linkse flank. Dus rechts en midden worden ze gevraagd, daar preken ze, en.....krijgen er korte tijd later vaak een beroep.
Sorry, maar dit is feitelijk echt onjuiste informatie. Zeker de zin: "met uitzondering van de uiterst linkse flank."
(~)
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
Mistig schreef:
Misschien is dat dan een verkeerde inschatting van mij. Als ik kijk naar wat in onze gemeente (toch echt een middengemeente, met hele rechtse en hele linkse gemeenteleden) door bijna iedereen goed "gepruimd" wordt, dan zijn dat bovengenoemde predikanten.
Waarom noem je dan je huidige predikant niet?
Is dit nu echt nodig? Het is een suggestieve vraag, en bovendien weet je heel goed het antwoord op deze vraag.

Daarmee is gelijk de suggestieve vraag van Marion beantwoord, namelijk dat midden- en linkerflankgemeenten zeer breed beroepen. Uit liefde tot het kerkverband en omdat zij de ander uitnemender achten dan zichzelf, wat ook immers het kenmerk is van iedere ware gelovige.

In bepaalde gemeenten heeft men een heel selectief beleid op dat punt. Ik zal de toepassing achterwege laten, maar de avondmaalstafels spreken soms boekdelen.

Alle door Mistig genoemde predikanten zijn duidelijk herkenbare predikanten van het midden van de GG.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Mistig »

Jantje schreef: Waarom noem je dan je huidige predikant niet?
Omdat ik niet denk dat hij de volle breedte van het kerkverband dienen kan.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef:
Marion schreef:
Mistig schreef:
Ad Anker schreef: Forumleden zoals DIA en DDD kiezen ervoor om met name hun eigen beperkte visie te delen op dit forum. Dat roept, zoals bekend reacties op. Dat mag ook. De waarheid ligt vaak ergens middenin.
Maar aan de andere kant moet je wel eerlijk zijn. De genoemde predikanten (op één na) zijn niet breed gedragen binnen het kerkverband.
Ik denk eerder aan predikanten als Ds. B. Labee, Ds. G.W.S. Mulder, Ds. H. Brons, Ds. C. van Ruitenburg, Ds. M.H. Schot, Ds. C. Sonnevelt, Ds. D.W. Tuinier, Ds. R.A.M. Visser, Ds. S.W. Janse, Ds. H.A. van Zetten, Ds. M. Joosse, Ds. J.B. Zippro en Ds. W.A. Zondag.
Deze predikanten zullen meer de breedte van het kerkverband kunnen waarderen dan de eerder genoemde predikanten.
Toch snap ik het niet. De genoemde predikanten worden breed beroepen, met uitzondering van de uiterst linkse flank. Dus rechts en midden worden ze gevraagd, daar preken ze, en.....krijgen er korte tijd later vaak een beroep.
Sorry, maar dit is feitelijk echt onjuiste informatie. Zeker de zin: "met uitzondering van de uiterst linkse flank."
Volgens mij bedoelt Marion de eerder door mij genoemde predikanten...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Wandelende »

Dat kan niet opgemaakt worden uit het gedeelte dat in de quote staat.
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Jantje schreef:
Mistig schreef:
Misschien is dat dan een verkeerde inschatting van mij. Als ik kijk naar wat in onze gemeente (toch echt een middengemeente, met hele rechtse en hele linkse gemeenteleden) door bijna iedereen goed "gepruimd" wordt, dan zijn dat bovengenoemde predikanten.
Waarom noem je dan je huidige predikant niet?
Is dit nu echt nodig? Het is een suggestieve vraag, en bovendien weet je heel goed het antwoord op deze vraag.

Daarmee is gelijk de suggestieve vraag van Marion beantwoord, namelijk dat midden- en linkerflankgemeenten zeer breed beroepen. Uit liefde tot het kerkverband en omdat zij de ander uitnemender achten dan zichzelf, wat ook immers het kenmerk is van iedere ware gelovige.

In bepaalde gemeenten heeft men een heel selectief beleid op dat punt. Ik zal de toepassing achterwege laten, maar de avondmaalstafels spreken soms boekdelen.

Alle door Mistig genoemde predikanten zijn duidelijk herkenbare predikanten van het midden van de GG.
Het meerendeel van de door Mistig genoemde predikanten, behoort tot de linkerkant, m.u.v. ds. Labee, ds. Joosse, ds. G.W.S. Mulder en ds. Sonnevelt. Ik geloof niet dat bepaalde predikanten door de Veluwe breed gedragen worden. En dat weet iedereen heel goed welke ik bedoel.

Voor alle duidelijkheid: ik zeg dit met droefenis in mijn hart!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Marion »

Wandelende schreef:Dat kan niet opgemaakt worden uit het gedeelte dat in de quote staat.
Daarom houd Marion het ook voor gezien wat dit punt betreft. Het wordt een beetje verwarrend allemaal. En ik wil niemand op de tenen trappen. Ook heb ik niet suggestief willen zijn. Ik moet leren om eerst tot tien te tellen voordat ik weer ga reageren als ik merk dat bepaalde predikanten altijd meteen worden afgeschreven, als zouden ze te rechts zijn, te uitgesproken enz.. Ik kan deze discussie niet zonder emotie voeren. Daarom kan ik er beter het zwijgen toe doen en de discussie aan anderen over laten .
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Mistig »

Jantje schreef:
DDD schreef: Is dit nu echt nodig? Het is een suggestieve vraag, en bovendien weet je heel goed het antwoord op deze vraag.

Daarmee is gelijk de suggestieve vraag van Marion beantwoord, namelijk dat midden- en linkerflankgemeenten zeer breed beroepen. Uit liefde tot het kerkverband en omdat zij de ander uitnemender achten dan zichzelf, wat ook immers het kenmerk is van iedere ware gelovige.

In bepaalde gemeenten heeft men een heel selectief beleid op dat punt. Ik zal de toepassing achterwege laten, maar de avondmaalstafels spreken soms boekdelen.

Alle door Mistig genoemde predikanten zijn duidelijk herkenbare predikanten van het midden van de GG.
Het meerendeel van de door Mistig genoemde predikanten, behoort tot de linkerkant, m.u.v. ds. Labee, ds. Joosse, ds. G.W.S. Mulder en ds. Sonnevelt. Ik geloof niet dat bepaalde predikanten door de Veluwe breed gedragen worden. En dat weet iedereen heel goed welke ik bedoel.

Voor alle duidelijkheid: ik zeg dit met droefenis in mijn hart!
Van Ds. Zippro en Ds. Zondag kan ik het me nog enigszins voorstellen dat ze door hun eenvoudigheid en gunning als links worden gezien (hoewel ik het daar echt niet mee eens ben). Maar de predikanten Brons, Van Ruitenburg, Schot, Tuinier, Visser, Janse en Van Zetten zijn toch echt geen linkse predikanten.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door GGotK »

Mistig schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef: Is dit nu echt nodig? Het is een suggestieve vraag, en bovendien weet je heel goed het antwoord op deze vraag.

Daarmee is gelijk de suggestieve vraag van Marion beantwoord, namelijk dat midden- en linkerflankgemeenten zeer breed beroepen. Uit liefde tot het kerkverband en omdat zij de ander uitnemender achten dan zichzelf, wat ook immers het kenmerk is van iedere ware gelovige.

In bepaalde gemeenten heeft men een heel selectief beleid op dat punt. Ik zal de toepassing achterwege laten, maar de avondmaalstafels spreken soms boekdelen.

Alle door Mistig genoemde predikanten zijn duidelijk herkenbare predikanten van het midden van de GG.
Het meerendeel van de door Mistig genoemde predikanten, behoort tot de linkerkant, m.u.v. ds. Labee, ds. Joosse, ds. G.W.S. Mulder en ds. Sonnevelt. Ik geloof niet dat bepaalde predikanten door de Veluwe breed gedragen worden. En dat weet iedereen heel goed welke ik bedoel.

Voor alle duidelijkheid: ik zeg dit met droefenis in mijn hart!
Van Ds. Zippro en Ds. Zondag kan ik het me nog enigszins voorstellen dat ze door hun eenvoudigheid en gunning als links worden gezien (hoewel ik het daar echt niet mee eens ben). Maar de predikanten Brons, Van Ruitenburg, Schot, Tuinier, Visser, Janse en Van Zetten zijn toch echt geen linkse predikanten.
Gunnen en eenvoudigheid zijn niet de zaken waar men in de rechterflank problemen mee heeft, integendeel.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Wandelende »

Marion schreef:
Wandelende schreef:Dat kan niet opgemaakt worden uit het gedeelte dat in de quote staat.
Daarom houd Marion het ook voor gezien wat dit punt betreft. Het wordt een beetje verwarrend allemaal. En ik wil niemand op de tenen trappen. Ook heb ik niet suggestief willen zijn. Ik moet leren om eerst tot tien te tellen voordat ik weer ga reageren als ik merk .dat bepaalde predikanten altijd meteen worden afgeschreven, als zouden ze te rechts zijn, te uitgesproken enz.. Ik kan deze discussie niet zonder emotie voeren. Daarom kan ik er beter het zwijgen toe doen en de discussie aan anderen over laten .
Ieder een goed recht om te besluiten niet meer te reageren. Wat mij betreft respecteer ik dat altijd.
Wel een vraag die ik als overdenking mee wil geven. Zie de vetgedrukte zin in de quote hierboven. Hoe gaat u daarmee om wanneer het gaat over predikanten die niet in het rijtje vallen van de door u genoemde 'bepaalde predikanten'?
Ik hoef geen antwoord.
(~)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Herman »

Het lijkt me handiger om eerst eens wat definities te bespreken over wanneer iemand links of rechts wordt geplaatst.

Als je dat helder hebt, vervolgens gaat etiketteren, dan blijkt vaak niet veel meer van onze vooronderstellingen te kloppen.

Zo kan een onvoorwaardelijk evangelie als kenmerk een links kenmerk te zijn, maar blijken rechts geëtiketteerde predikanten een dergelijke theologisch standpunt ook voor te staan. En vice versa zijn natuurlijk andere voorbeelden te bedenken op allerlei theologisch vlak.

Het links rechts denken kan weleens geheel buiten de realiteit van het predikantenkorps zelf staan. Ik acht een groot gedeelte van de ambtsbroeders daar wijs genoeg voor.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Marion »

Wandelende schreef:
Marion schreef:
Wandelende schreef:Dat kan niet opgemaakt worden uit het gedeelte dat in de quote staat.
Daarom houd Marion het ook voor gezien wat dit punt betreft. Het wordt een beetje verwarrend allemaal. En ik wil niemand op de tenen trappen. Ook heb ik niet suggestief willen zijn. Ik moet leren om eerst tot tien te tellen voordat ik weer ga reageren als ik merk .dat bepaalde predikanten altijd meteen worden afgeschreven, als zouden ze te rechts zijn, te uitgesproken enz.. Ik kan deze discussie niet zonder emotie voeren. Daarom kan ik er beter het zwijgen toe doen en de discussie aan anderen over laten .
Ieder een goed recht om te besluiten niet meer te reageren. Wat mij betreft respecteer ik dat altijd.
Wel een vraag die ik als overdenking mee wil geven. Zie de vetgedrukte zin in de quote hierboven. Hoe gaat u daarmee om wanneer het gaat over predikanten die niet in het rijtje vallen van de door u genoemde 'bepaalde predikanten'?
Ik hoef geen antwoord.
Dan hoop ik ook integer en eerlijk te blijven. En wil ik daar ook op aangesproken worden als ik daarin ontspoor.
Sven
Verbannen
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 apr 2018, 20:57

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Sven »

hoe groot is verschil tussen rechts en links in de GG? en wat is het verschil eigenlijk als dat er wel is?
welke predikanten zijn rechtser (tegen GerGeminNed aan) en welke linkser ?
De waarheid is hard
Plaats reactie