Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Wandelende »

Marion schreef:
DDD schreef:
Jantje schreef:
GGotK schreef:Toch zal er de komende 3 jaar een behoorlijke 'personeelswisseling' moeten plaatsvinden. Ik denk hierbij met name aan de voorzitter van de Synode, maar ook aan de rector. Ds. P Mulder is wijselijk gekozen, maar dit is maar een tijdelijke oplossing. Kortom: wie heeft kennis en leiderschap, maar ook de gave om bijeen te houden wat bijeen hoort etc. Zowaar geen kleinigheid..
Ds. G. Clements, ds. B. Labee en ds. A. Schot, die ook allen les geven aan de Theologische School, zouden goede opvolgers kunnen zijn, als rector. En voor de voorzitter van de Generale Synode, ds. J. denk ik aan predikanten als ds. A.T. Huijser, ds. J. van Laar, ds. G.W.S. Mulder, ds. J. van Rijswijk of ds. A. Schreuder.
Alle genoemde predikanten zijn relatief gezien nog vrij jong, dus dan kunnen we er weer een poosje tegen. Volgens mij zijn er wel predikanten die daar geschikt voor zijn, hoor. Dat geloof ik wel.
Nou, laten we hopen en bidden dat dit niet gebeurt. Ik denk dat dat in enkele jaren tienduizend leden kost. En er zijn al zoveel leden vertrokken.
Nou DDD zo kennen we je weer. Ik had niet anders durven verwachten van je dan een dergelijke zure reactie. Helaas!
De bitterheid spat er doorgaans vanaf zodra er ook maar rechts-georiënteerde namen worden genoemd. Je zou je kunnen afvragen of je zelf nog wel op je plaats bent in de GG. Genoemde predikanten worden door velen gewaardeerd. Bezoek hun kerkdiensten doordeweeks en de kerken zitten heel goed gevuld. Kijk naar de vele beroepen die genoemde personen hebben gekregen of nog krijgen. Ik vraag me wel eens af hoe lang het nog duurt voor dat jij je bij de genoemde tienduizend gaat aansluiten? Je postings wekken de indruk dat dit best wel eens gauw kan gaan gebeuren. Zou jammer zijn, en soms misschien ook maar beter.
De mening van DDD mag je verwerpen, maar op de persoon spelen is dan weer het andere uiterste.

Verder denk ik dat je niet kan ontkennen dat er veel predikanten zijn die voor gevulde GG spreken en veel luisteraars hebben die hen waarderen. Dat geldt voor zowel "links" als "rechts", dus in dat opzicht vind ik diverse argumenten van jou in het geheel niet opgaan. Maar dat is mijn mening.

Ik denk zelf dat er maar weinig predikanten zijn die een (relatief) breed draagvlak hebben. Soms is het ook goed om draagvlak te kunnen verwerven. Vooraf kunnen er weleens andere verwachtingen (of soms oordelen) zijn die achteraf anders komen te liggen.

Meer dan één predikant kan ik overigens niet bedenken als m.i. uitermate geschikte opvolger van Ds. J. van Eckeveld.
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Jantje »

Mistig schreef:
Ad Anker schreef: Forumleden zoals DIA en DDD kiezen ervoor om met name hun eigen beperkte visie te delen op dit forum. Dat roept, zoals bekend reacties op. Dat mag ook. De waarheid ligt vaak ergens middenin.
Maar aan de andere kant moet je wel eerlijk zijn. De genoemde predikanten (op één na) zijn niet breed gedragen binnen het kerkverband.
Ik denk eerder aan predikanten als Ds. B. Labee, Ds. G.W.S. Mulder, Ds. H. Brons, Ds. C. van Ruitenburg, Ds. M.H. Schot, Ds. C. Sonnevelt, Ds. D.W. Tuinier, Ds. R.A.M. Visser, Ds. S.W. Janse, Ds. H.A. van Zetten, Ds. M. Joosse, Ds. J.B. Zippro en Ds. W.A. Zondag.
Deze predikanten zullen meer de breedte van het kerkverband kunnen waarderen dan de eerder genoemde predikanten.
Met uitzondering van ds. Zippro en ds. Zondag denk ik inderdaad dat genoemde predikanten de breedte redelijk vertegenwoordigen.
Al vraag ik me af wat er tegen is op predikanten als ds. Van Laar en ds. Van Rijswijk. Met name laatstgenoemde predikant is breedgewaardeerd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef: (...) Meer dan één predikant kan ik overigens niet bedenken als m.i. uitermate geschikte opvolger van Ds. J. van Eckeveld.
En wie mag dat dan zijn?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Marion »

GGotK schreef:
Mistig schreef:
Ad Anker schreef: Forumleden zoals DIA en DDD kiezen ervoor om met name hun eigen beperkte visie te delen op dit forum. Dat roept, zoals bekend reacties op. Dat mag ook. De waarheid ligt vaak ergens middenin.
Maar aan de andere kant moet je wel eerlijk zijn. De genoemde predikanten (op één na) zijn niet breed gedragen binnen het kerkverband.
Ik denk eerder aan predikanten als Ds. B. Labee, Ds. G.W.S. Mulder, Ds. H. Brons, Ds. C. van Ruitenburg, Ds. M.H. Schot, Ds. C. Sonnevelt, Ds. D.W. Tuinier, Ds. R.A.M. Visser, Ds. S.W. Janse, Ds. H.A. van Zetten, Ds. M. Joosse, Ds. J.B. Zippro en Ds. W.A. Zondag.
Deze predikanten zullen meer de breedte van het kerkverband kunnen waarderen dan de eerder genoemde predikanten.
De meeste van deze predikanten worden slechts gewaardeerd ( en beroepen) door een smaldeel van de GG, om eerlijk te zijn.
Inderdaad. Hier staan er een paar tussen die absoluut nog minder draagvlak hebben in de breedte dan de eerder genoemde personen die dan zgn te rechts zijn.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Mistig »

Marion schreef:
GGotK schreef:
Mistig schreef:
Ad Anker schreef: Forumleden zoals DIA en DDD kiezen ervoor om met name hun eigen beperkte visie te delen op dit forum. Dat roept, zoals bekend reacties op. Dat mag ook. De waarheid ligt vaak ergens middenin.
Maar aan de andere kant moet je wel eerlijk zijn. De genoemde predikanten (op één na) zijn niet breed gedragen binnen het kerkverband.
Ik denk eerder aan predikanten als Ds. B. Labee, Ds. G.W.S. Mulder, Ds. H. Brons, Ds. C. van Ruitenburg, Ds. M.H. Schot, Ds. C. Sonnevelt, Ds. D.W. Tuinier, Ds. R.A.M. Visser, Ds. S.W. Janse, Ds. H.A. van Zetten, Ds. M. Joosse, Ds. J.B. Zippro en Ds. W.A. Zondag.
Deze predikanten zullen meer de breedte van het kerkverband kunnen waarderen dan de eerder genoemde predikanten.
De meeste van deze predikanten worden slechts gewaardeerd ( en beroepen) door een smaldeel van de GG, om eerlijk te zijn.
Inderdaad. Hier staan er een paar tussen die absoluut nog minder draagvlak hebben in de breedte dan de eerder genoemde personen die dan zgn te rechts zijn.
Misschien is dat dan een verkeerde inschatting van mij. Als ik kijk naar wat in onze gemeente (toch echt een middengemeente, met hele rechtse en hele linkse gemeenteleden) door bijna iedereen goed "gepruimd" wordt, dan zijn dat bovengenoemde predikanten.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Marion »

Mistig schreef:
Ad Anker schreef: Forumleden zoals DIA en DDD kiezen ervoor om met name hun eigen beperkte visie te delen op dit forum. Dat roept, zoals bekend reacties op. Dat mag ook. De waarheid ligt vaak ergens middenin.
Maar aan de andere kant moet je wel eerlijk zijn. De genoemde predikanten (op één na) zijn niet breed gedragen binnen het kerkverband.
Ik denk eerder aan predikanten als Ds. B. Labee, Ds. G.W.S. Mulder, Ds. H. Brons, Ds. C. van Ruitenburg, Ds. M.H. Schot, Ds. C. Sonnevelt, Ds. D.W. Tuinier, Ds. R.A.M. Visser, Ds. S.W. Janse, Ds. H.A. van Zetten, Ds. M. Joosse, Ds. J.B. Zippro en Ds. W.A. Zondag.
Deze predikanten zullen meer de breedte van het kerkverband kunnen waarderen dan de eerder genoemde predikanten.
Toch snap ik het niet. De genoemde predikanten worden breed beroepen, met uitzondering van de uiterst linkse flank. Dus rechts en midden worden ze gevraagd, daar preken ze, en.....krijgen er korte tijd later vaak een beroep. Ik zie echt het probleem niet. Waar zit het in jou mening dan op vast? En heb je echt wel een eerlijk, een goed beeld van die predikanten? Heb je ze wel vaak genoeg gehoord? En leg er de preken eens naast van wat altijd voor GG pur sang is gehouden, zoals Van Haaren, P. Blok, Hoogerland, van Dam, Koster enz. enz., wijken ze daar nu zo van af? Naar mijn idee geld dat wel enkele personen die je zelf aandraagt. Die heel duidelijk de linkse grenzen opzoeken en het bevindelijke leven, zoals dat altijd onder ons gepreekt is, nauwelijks meer aan de orde stellen.
ebenhaezer
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 jul 2015, 12:28

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door ebenhaezer »

Marion, ik ben geen Gereformeerde gemeente, en als ik dit allemaal lees, gelukkig niet, maar jullie durven wel. Heb toevallig een aantal preken van Ds Zondag beluisterd, waaronder de dienst van Zaterdag, ik zeg maar 1 ding, ik zou een beetje oppassen.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Jongere »

ebenhaezer schreef:Marion, ik ben geen Gereformeerde gemeente, en als ik dit allemaal lees, gelukkig niet, maar jullie durven wel.
Ach, verkijk je niet op het beeld dat je op dit forum krijgt. Over het algemeen tref je daar juist de mensen die ervan genieten om namen en rugnummers te bespreken.
In de GG die ik ken, kan het overgrote deel van de gemeenteleden deze beschouwingen gelukkig niet zo bijzonder veel schelen. Daar luistert men onbevangen, van "links tot rechts", en hoort - in hoe verschillende bewoordingen soms ook - daarin het authentieke werk van God dat niet na te rekenen is.
Als we het al moeten hebben over iets dat "GG pur sang" is, of het "aloude GG geluid" dan zou ik dááraan denken: de mildheid die breed genomen kon bestaan om het goede van de ander te denken en te horen. In het verleden was het natuurlijk niet allemaal 'koek en ei'. Maar de tegenstellingen werden m.i. niet zo gezocht en uitvergroot als vandaag weleens gebeurt.
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Zeemeeuw »

Vroeger bestond Refoforum ook nog niet...
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Marion »

ebenhaezer schreef:Marion, ik ben geen Gereformeerde gemeente, en als ik dit allemaal lees, gelukkig niet, maar jullie durven wel. Heb toevallig een aantal preken van Ds Zondag beluisterd, waaronder de dienst van Zaterdag, ik zeg maar 1 ding, ik zou een beetje oppassen.
Heb ik daar iets verkeerds van gezegd dan?
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door GGotK »

Jongere schreef:
ebenhaezer schreef:Marion, ik ben geen Gereformeerde gemeente, en als ik dit allemaal lees, gelukkig niet, maar jullie durven wel.
Ach, verkijk je niet op het beeld dat je op dit forum krijgt. Over het algemeen tref je daar juist de mensen die ervan genieten om namen en rugnummers te bespreken.
In de GG die ik ken, kan het overgrote deel van de gemeenteleden deze beschouwingen gelukkig niet zo bijzonder veel schelen. Daar luistert men onbevangen, van "links tot rechts", en hoort - in hoe verschillende bewoordingen soms ook - daarin het authentieke werk van God dat niet na te rekenen is.
Als we het al moeten hebben over iets dat "GG pur sang" is, of het "aloude GG geluid" dan zou ik dááraan denken: de mildheid die breed genomen kon bestaan om het goede van de ander te denken en te horen. In het verleden was het natuurlijk niet allemaal 'koek en ei'. Maar de tegenstellingen werden m.i. niet zo gezocht en uitvergroot als vandaag weleens gebeurt.
Ik denk juist dat je hier veel mensen treft die zeer betrokken zijn bij het wel en wee van de GG en zich ongerust maken over de koers. Dat is te makkelijk om dit af te doen als 'namen noemen en rugnummers bespreken'.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Marion »

Jongere schreef:
ebenhaezer schreef:Marion, ik ben geen Gereformeerde gemeente, en als ik dit allemaal lees, gelukkig niet, maar jullie durven wel.
Ach, verkijk je niet op het beeld dat je op dit forum krijgt. Over het algemeen tref je daar juist de mensen die ervan genieten om namen en rugnummers te bespreken.
In de GG die ik ken, kan het overgrote deel van de gemeenteleden deze beschouwingen gelukkig niet zo bijzonder veel schelen. Daar luistert men onbevangen, van "links tot rechts", en hoort - in hoe verschillende bewoordingen soms ook - daarin het authentieke werk van God dat niet na te rekenen is.
Als we het al moeten hebben over iets dat "GG pur sang" is, of het "aloude GG geluid" dan zou ik dááraan denken: de mildheid die breed genomen kon bestaan om het goede van de ander te denken en te horen. In het verleden was het natuurlijk niet allemaal 'koek en ei'. Maar de tegenstellingen werden m.i. niet zo gezocht en uitvergroot als vandaag weleens gebeurt.
Ik heb in ieder geval niemand willen kwetsen, en schuif graag aan bij het GG-beeld van Jongere. Anderzijds denk je wel eens over dingen na, en doet het me altijd pijn als een bepaalde groep predikanten die ik waardeer categorisch op dit forum met de nodige allergie worden benaderd. Maar misschien moet ik me dat niet zo aantrekken en het laten voor wat het is. IN ieder geval mijn excuus als ik in deze discussie de verkeerde toon gekozen heb.
Jeschurun
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 jun 2017, 00:53
Locatie: Av. da República

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Jeschurun »

De curatoriumkoorts zie je per jaar eerder beginnen.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Jongere »

GGotK schreef:Ik denk juist dat je hier veel mensen treft die zeer betrokken zijn bij het wel en wee van de GG en zich ongerust maken over de koers. Dat is te makkelijk om dit af te doen als 'namen noemen en rugnummers bespreken'.
In die betrokkenheid op dit (ook mijn) kerkverband herken ik me helemaal. In de keuze om dat op deze manier op het forum te bespreken minder. Ik besef echter dat ook daarachter - van welke kant dan ook - oprechte betrokkenheid en zorg kan schuilen. Je hebt gelijk dat ik dat onvoldoende laat doorklinken met deze woordkeuze.
Reforok
Verbannen
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 feb 2018, 15:31

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Reforok »

Jeschurun schreef:De curatoriumkoorts zie je per jaar eerder beginnen.
Mijn verbazing stijgt ook per jaar hierover. Wel echt een hype te noemen in refoland. Kan beter 4 x per jaar plaatsvinden dan is het regulier ipv hype.
Plaats reactie