Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Ook op dat punt zijn de verschillen beperkt. Vanuit het spectrum van de gereformeerde belijdenis zijn deze verschillen wellicht niet meer miniem te noemen, maar evenmin heel groot.

De Gereformeerde Gemeenten zijn echt geen heel breed kerkgenootschap. De PKN, de CGK en zelfs de GKV zijn duidelijk breder. Natuurlijk worden gemeenten en predikanten aan de linkerzijde door landelijke regels ingeperkt, zodat je de breedte in cultuur niet helemaal goed kunt duiden. Maar ook inhoudelijk zijn de verschillen mijns inziens prima te overzien.

Maar dat neemt niet weg dat het mij stoort als mensen vervolgens predikanten uit de uiterste rechterflank als midden of links typeren. Dat slaat nergens op.
Eén vraag nog: Zijn de verschillen ook miniem tussen dood en leven? En dat voor een eeuwigheid zonder tijd en eind?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door DDD »

Zeker.

Er is maar één voetstap tussen ons en de dood.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door eilander »

DDD schreef:Zeker.

Er is maar één voetstap tussen ons en de dood.
Snap je nu echt niet dat DIA iets anders bedoelt? Nl. het verschil tussen geestelijk dood en geestelijk leven?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Ook op dat punt zijn de verschillen beperkt. Vanuit het spectrum van de gereformeerde belijdenis zijn deze verschillen wellicht niet meer miniem te noemen, maar evenmin heel groot.
Daar kon je wel eens gelijk in hebben. Want bij zowel 'zware' als 'lichte' predikanten mis ik de notie van de rechtvaardigmaking. Zoals je dat bij ds. G.H. Kersten en ds. G. van Reenen, om maar een paar namen te noemen, wél hoorde.
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Zeker.

Er is maar één voetstap tussen ons en de dood.
En een deurdikte verschil:
Eeuwig wèl of eeuwig wee.
Ingrijpend.
Het grootste verschil dat denkbaar is.
Denk aan de 10 maagden.
Allen verzekerd de Bruidegom tegemoet.
Wat was het verschil dat je uiterlijk niet zag?
* En zij begonnen buiten te staan.
* Komt in, gij gezegenden Mijns Vaders

Nu ga ik er verder meer op in.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door DDD »

eilander schreef:
DDD schreef:Zeker.

Er is maar één voetstap tussen ons en de dood.
Snap je nu echt niet dat DIA iets anders bedoelt? Nl. het verschil tussen geestelijk dood en geestelijk leven?
Dat begrijp ik wel. Maar aangezien zijn opmerking helemaal niets met het onderwerp van dit draadje te maken heeft, vond ik zijn bijdrage niet juist. Hij wekte de suggestie dat de verschillen in de GG ook van eeuwigheidsbelang zijn. Dat vind ik onbehoorlijk en onjuist, en daarom ga ik er maar vanuit dat dit niet was wat DIA bedoelde. En vandaar mijn reactie daarop.
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef:
DDD schreef:Ook op dat punt zijn de verschillen beperkt. Vanuit het spectrum van de gereformeerde belijdenis zijn deze verschillen wellicht niet meer miniem te noemen, maar evenmin heel groot.
Daar kon je wel eens gelijk in hebben. Want bij zowel 'zware' als 'lichte' predikanten mis ik de notie van de rechtvaardigmaking. Zoals je dat bij ds. G.H. Kersten en ds. G. van Reenen, om maar een paar namen te noemen, wél hoorde.
Heb je dat al eens eerder toegelicht? Als ik me goed herinner, zit je op de lijn van ds. Paauwe. En er zijn toch ook in de GG verschillende predikanten die dicht bij zijn lijn staan?

Overigens vind ik ook dan de verschillen miniem. Voor God maakt het heus niet uit of mensen Arminiaan zijn of nader gereformeerd. Het gaat er maar om dat wij ons met een eerlijk hart tot God bekeren. Als we menen dat wij dat zelf gedaan hebben, dan komen we er gewoonlijk nog wel een keer achter dat dat ietwat zelfingenomen en onjuist was. Maar dat staat God allemaal helemaal niet in de weg.

Alle theologische spitsvondigheden die ik zelf ook zeer boeiend vind, doen in het licht van de eeuwigheid helemaal niet ter zake.
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
eilander schreef:
DDD schreef:Zeker.

Er is maar één voetstap tussen ons en de dood.
Snap je nu echt niet dat DIA iets anders bedoelt? Nl. het verschil tussen geestelijk dood en geestelijk leven?
Dat begrijp ik wel. Maar aangezien zijn opmerking helemaal niets met het onderwerp van dit draadje te maken heeft, vond ik zijn bijdrage niet juist. Hij wekte de suggestie dat de verschillen in de GG ook van eeuwigheidsbelang zijn. Dat vind ik onbehoorlijk en onjuist, en daarom ga ik er maar vanuit dat dit niet was wat DIA bedoelde. En vandaar mijn reactie daarop.
Wat dit betreft gaat het niet over de Gereformeerde Gemeenten. Hier gaat het over het persoonlijke, dat loopt dwars door kerkverbanden heen. En ja, dat is wel een eeuwigheidsverschil. En we kunnen het nooit overdoen. Als we ons vergist hebben
zal het onnoemelijk zwaar zijn. Dan zouden we bij wijze van spreken nog smachten om een zware preek te horen. Maar dat maakt juist de ernst uit: Daar is geen preek meer. Daar is geen berouw meer, daar is geen verlichting meer. Daar is het de eeuwige dood, en niet in een staat van doodsheid of verdoving dat je het zou verdragen, maar de eeuwige ondeelbare toorn van God zal daar op de mensen rusten. Drong het eens tot ons door. Godsdienst is geen spelletje.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Alle theologische spitsvondigheden die ik zelf ook zeer boeiend vind, doen in het licht van de eeuwigheid helemaal niet ter zake.
Over spitsvondigheden gaat het hier niet. En of ik in de lijn van ds. Paauwe sta of niet, boeit ook helemaal niet. Het gaat om wat de Schrift zegt en wat de Geest werkt in de zondaar.
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef:
DDD schreef:Alle theologische spitsvondigheden die ik zelf ook zeer boeiend vind, doen in het licht van de eeuwigheid helemaal niet ter zake.
Over spitsvondigheden gaat het hier niet. En of ik in de lijn van ds. Paauwe sta of niet, boeit ook helemaal niet. Het gaat om wat de Schrift zegt en wat de Geest werkt in de zondaar.
Dit is wel heel simpel geredeneerd. Alle gereformeerden willen de lijn van de Schrift volgen. En toch zijn er accentverschillen. Dat hindert ook niets.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:
Posthoorn schreef:
DDD schreef:Alle theologische spitsvondigheden die ik zelf ook zeer boeiend vind, doen in het licht van de eeuwigheid helemaal niet ter zake.
Over spitsvondigheden gaat het hier niet. En of ik in de lijn van ds. Paauwe sta of niet, boeit ook helemaal niet. Het gaat om wat de Schrift zegt en wat de Geest werkt in de zondaar.
Dit is wel heel simpel geredeneerd. Alle gereformeerden willen de lijn van de Schrift volgen.
Dat zal wel zo zijn. Maar dat betekent niet dat iedereen ook daadwerkelijk de lijn van de Schrift volgt. Ik weet ook dat het voor jou niet zo veel uitmaakt hoe 'breed' of 'smal' je denkt, want hoe breder men denkt, hoe meer ruimte men heeft voor andermans meningen. Maar het is wel de grote vraag waar je dan straks uitkomt.
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door DDD »

Dat klopt wel. Christus zegt: wie mijn kinderen aanraakt, die raakt mijn oogappel aan. Maar naar het oordeel der liefde ga ik er van uit dat ook rechtse dominees en forumleden die anderen veroordelen of onbijbelse criteria hanteren, of zelfs hun eigen gevoel als norm gebruiken, toch in Gods koninkrijk zullen ingaan.

Al blijf ik erbij dat het veroordelen van mensen met een iets ander standpunt geen kenmerk van genade is, maar juist een teken dat de heilige Geest zich zeer verborgen houdt. Al wil ik daartegenover niet zeggen dat volle avondmaalstafels altijd een teken zijn van rijke werkingen van de heilige Geest, want dat kan ook een culturele gewoonte zijn.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Roos2017 »

Ik kan het niet helpen dat ik bij dit topic waar de "kwalificatie" tussen "rechts" en "links " de gemoederen nog steeds zo bezig houdt - aan die plaat over de brede en de smalle weg moet denken - waar er ook mensen aan de uiterst rechtse kant van de brede weg lopen.
Wat zouden dat voor mensen zijn, denk ik dan ...
keurige rechtzinnige belijders?, die vooral strijders van de waarheid zijn, maar toch ... op de brede weg zijn en blijven ...

Waarom ik dit zeg:
Laat ik dit eerst zeggen, ik ben niet van de GG, maar dat doet er ook niet toe; ik ken wel enkele "uiterst rechtse" dominees van de GG.
We hebben wel eens een ernstig gesprek gehad over de ligging van de GG, ook m.b.t. dergelijke "linkse" predikanten en de vrucht op hun prediking.
Wat zeiden die uiterst "rechtse" predikanten over hun "linkse" broeders? : ook zij zijn door God geroepen tot bekering van zondaren!
En gaven vervolgens te kennen dat op hun prediking mensen tot bekering zijn gekomen.
Wie zijn wij dan om te oordelen? Ook zij vinden het erg dat er zo geclassificeerd wordt!!
Laat dit een lering zijn voor iedereen.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door GGotK »

Roos2017 schreef:Ik kan het niet helpen dat ik bij dit topic waar de "kwalificatie" tussen "rechts" en "links " de gemoederen nog steeds zo bezig houdt - aan die plaat over de brede en de smalle weg moet denken - waar er ook mensen aan de uiterst rechtse kant van de brede weg lopen.
Wat zouden dat voor mensen zijn, denk ik dan ...
keurige rechtzinnige belijders?, die vooral strijders van de waarheid zijn, maar toch ... op de brede weg zijn en blijven ...

Waarom ik dit zeg:
Laat ik dit eerst zeggen, ik ben niet van de GG, maar dat doet er ook niet toe; ik ken wel enkele "uiterst rechtse" dominees van de GG.
We hebben wel eens een ernstig gesprek gehad over de ligging van de GG, ook m.b.t. dergelijke "linkse" predikanten en de vrucht op hun prediking.
Wat zeiden die uiterst "rechtse" predikanten over hun "linkse" broeders? : ook zij zijn door God geroepen tot bekering van zondaren!
En gaven vervolgens te kennen dat op hun prediking mensen tot bekering zijn gekomen.
Wie zijn wij dan om te oordelen? Ook zij vinden het erg dat er zo geclassificeerd wordt!!
Laat dit een lering zijn voor iedereen.
Er zijn ook andere verhalen bekend.
Het ging hier alleen om o.a. de legitieme vraag welke nieuwe rector of synodevoorzitter genoeg gezag binnen de volle breedte van de GG zou hebben. Het classificeren in rechts of links wil trouwens nog niet zeggen dat je de 1 of de ander declassificeert.
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door DDD »

Het gaat er gewoon om dat alle smaken goed vertegenwoordigd zijn. Ik zie helemaal geen afkeuring in welke indeling dan ook. Hoewel ik ook wel zie dat aan de rechterflank meer veroordeeld wordt dan aan de linkerflank. Maar dat hangt meer samen met karaktereigenschappen dan met theologische opvattingen.

De opvattingen die wel als rechts gekwalificeerd worden, vereisen nu eenmaal een meer rigide persoonlijkheid, en dat heeft zijn voor- en nadelen.
Plaats reactie