Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Mannetje »

GGotK schreef:
Mannetje schreef:
DDD schreef:
GGotK schreef:(...) ds. A.T. Huijser, ds. J. van Laar, ds. G.W.S. Mulder, ds. J. van Rijswijk of ds. A. Schreuder. (...)
Dat lijkt me bepaald geen reden om nu nogmaals een ruk naar rechts te doen. Dat zou wel echt een drama zijn.
Ik zou toch niet willen stellen dat al deze 5 genoemde predikanten ten opzichte van ds. Moerkerken een ruk naar rechts zijn.
Wel vergeet GGotK de leeftijd van ds. Schreuder volgens mij... Dat is trouwens wel een heel breed beroepen predikant.
Dit is niet mijn quote...
Excuus, aangepast. Was inderdaad van Jantje.
-
Reforok
Verbannen
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 feb 2018, 15:31

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Reforok »

Mannetje schreef:
Reforok schreef:Wat mooi als je niet geleid wordt door mensen!
In Zijn leiding gebruikt God ook mensen om anderen te leiden.
Ik zie bij het jaarlijkse ritueel op dit forum t.t.v. curatoria veelal menselijke redenaties die niet onderdoet voor populariteitspoll en roddelrubriek. Te links te rechts, geen capaciteiten enz. Enz.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Jantje »

Vorst schreef:Ja Jantje, ds. Schreuder is inderdaad relatief gezien erg jong :D
Uiteraard bedoelde ik vrijwel alle predikanten. Ds. Schreuder is inderdaad al 65 en zou dus maar 1 keer de voorzitter kunnen zijn van de Synode. Voor de continuïteit is een wat jongere predikant, zoals de andere dominees die ik noemde, beterder.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door GGotK »

DDD schreef:
Jantje schreef:
GGotK schreef:Toch zal er de komende 3 jaar een behoorlijke 'personeelswisseling' moeten plaatsvinden. Ik denk hierbij met name aan de voorzitter van de Synode, maar ook aan de rector. Ds. P Mulder is wijselijk gekozen, maar dit is maar een tijdelijke oplossing. Kortom: wie heeft kennis en leiderschap, maar ook de gave om bijeen te houden wat bijeen hoort etc. Zowaar geen kleinigheid..
Ds. G. Clements, ds. B. Labee en ds. A. Schot, die ook allen les geven aan de Theologische School, zouden goede opvolgers kunnen zijn, als rector. En voor de voorzitter van de Generale Synode, ds. J. denk ik aan predikanten als ds. A.T. Huijser, ds. J. van Laar, ds. G.W.S. Mulder, ds. J. van Rijswijk of ds. A. Schreuder.
Alle genoemde predikanten zijn relatief gezien nog vrij jong, dus dan kunnen we er weer een poosje tegen. Volgens mij zijn er wel predikanten die daar geschikt voor zijn, hoor. Dat geloof ik wel.
Nou, laten we hopen en bidden dat dit niet gebeurt. Ik denk dat dat in enkele jaren tienduizend leden kost. En er zijn al zoveel leden vertrokken.
Je kunt niet iedereen behouden, ten koste van de zuivere waarheid.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door JCRyle »

GGotK schreef:Je kunt niet iedereen behouden, ten koste van de zuivere waarheid.
Het moet ook helemaal niet gaan over wie de lijn van Ds. Moerkerken zou kunnen voortzetten. Evenmin of de boel naar rechts moet of naar links. En zeker niet of iemand gelijkwaardig is aan Ds. Moerkerken of niet. Het enige wat de Gereformeerde Gemeenten (en alle andere kerkgenootschappen) kan redden is het Woord van God. We volgen geen mensen na, we dienen God in Christus door Zijn Geest na te volgen. Dan is niemand geschikt voor voorzitter van de synode of rector van de school.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Marion »

DDD schreef:
Jantje schreef:
GGotK schreef:Toch zal er de komende 3 jaar een behoorlijke 'personeelswisseling' moeten plaatsvinden. Ik denk hierbij met name aan de voorzitter van de Synode, maar ook aan de rector. Ds. P Mulder is wijselijk gekozen, maar dit is maar een tijdelijke oplossing. Kortom: wie heeft kennis en leiderschap, maar ook de gave om bijeen te houden wat bijeen hoort etc. Zowaar geen kleinigheid..
Ds. G. Clements, ds. B. Labee en ds. A. Schot, die ook allen les geven aan de Theologische School, zouden goede opvolgers kunnen zijn, als rector. En voor de voorzitter van de Generale Synode, ds. J. denk ik aan predikanten als ds. A.T. Huijser, ds. J. van Laar, ds. G.W.S. Mulder, ds. J. van Rijswijk of ds. A. Schreuder.
Alle genoemde predikanten zijn relatief gezien nog vrij jong, dus dan kunnen we er weer een poosje tegen. Volgens mij zijn er wel predikanten die daar geschikt voor zijn, hoor. Dat geloof ik wel.
Nou, laten we hopen en bidden dat dit niet gebeurt. Ik denk dat dat in enkele jaren tienduizend leden kost. En er zijn al zoveel leden vertrokken.
Nou DDD zo kennen we je weer. Ik had niet anders durven verwachten van je dan een dergelijke zure reactie. Helaas!
De bitterheid spat er doorgaans vanaf zodra er ook maar rechts-georiënteerde namen worden genoemd. Je zou je kunnen afvragen of je zelf nog wel op je plaats bent in de GG. Genoemde predikanten worden door velen gewaardeerd. Bezoek hun kerkdiensten doordeweeks en de kerken zitten heel goed gevuld. Kijk naar de vele beroepen die genoemde personen hebben gekregen of nog krijgen. Ik vraag me wel eens af hoe lang het nog duurt voor dat jij je bij de genoemde tienduizend gaat aansluiten? Je postings wekken de indruk dat dit best wel eens gauw kan gaan gebeuren. Zou jammer zijn, en soms misschien ook maar beter.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door GGotK »

JCRyle schreef:
GGotK schreef:Je kunt niet iedereen behouden, ten koste van de zuivere waarheid.
Het moet ook helemaal niet gaan over wie de lijn van Ds. Moerkerken zou kunnen voortzetten. Evenmin of de boel naar rechts moet of naar links. En zeker niet of iemand gelijkwaardig is aan Ds. Moerkerken of niet. Het enige wat de Gereformeerde Gemeenten (en alle andere kerkgenootschappen) kan redden is het Woord van God. We volgen geen mensen na, we dienen God in Christus door Zijn Geest na te volgen. Dan is niemand geschikt voor voorzitter van de synode of rector van de school.
Ik heb ds Moerkerken in eerste instantie niet als voorbeeld genoemd ter voortzetting van zijn 'lijn', maar om zijn kwaliteiten als rector. Ik begrijp wat je zegt, maar dat is geen vrijbrief dat iedereen maar even rector kan worden of een synode kan leiden.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door JCRyle »

GGotK schreef:Ik heb ds Moerkerken in eerste instantie niet als voorbeeld genoemd ter voortzetting van zijn 'lijn', maar om zijn kwaliteiten als rector. Ik begrijp wat je zegt, maar dat is geen vrijbrief dat iedereen maar even rector kan worden of een synode kan leiden.
Nee, als je mensen wilt navolgen, dan is het zeker geen vrijbrief nee. Dan moet de meest begaafde en capaciteitsrijke gekozen worden, die de mensen kan binden aan de kring der gemeenten; "Des HEEREN tempel, des HEEREN tempel, des HEEREN tempel zijn deze".
Wat zou het heerlijk zijn als we met z'n allen eens op de puinhopen van Jeruzalem zouden terecht komen. Dat we het niet meer verwachten gaan van mensen, maar van de Heere alleen. Wat zou het heerlijk zijn!
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door olfie »

JCRyle schreef:
GGotK schreef:Ik heb ds Moerkerken in eerste instantie niet als voorbeeld genoemd ter voortzetting van zijn 'lijn', maar om zijn kwaliteiten als rector. Ik begrijp wat je zegt, maar dat is geen vrijbrief dat iedereen maar even rector kan worden of een synode kan leiden.
Nee, als je mensen wilt navolgen, dan is het zeker geen vrijbrief nee. Dan moet de meest begaafde en capaciteitsrijke gekozen worden, die de mensen kan binden aan de kring der gemeenten; "Des HEEREN tempel, des HEEREN tempel, des HEEREN tempel zijn deze".
Wat zou het heerlijk zijn als we met z'n allen eens op de puinhopen van Jeruzalem zouden terecht komen. Dat we het niet meer verwachten gaan van mensen, maar van de Heere alleen. Wat zou het heerlijk zijn!
+1
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door GGotK »

JCRyle schreef:
GGotK schreef:Ik heb ds Moerkerken in eerste instantie niet als voorbeeld genoemd ter voortzetting van zijn 'lijn', maar om zijn kwaliteiten als rector. Ik begrijp wat je zegt, maar dat is geen vrijbrief dat iedereen maar even rector kan worden of een synode kan leiden.
Nee, als je mensen wilt navolgen, dan is het zeker geen vrijbrief nee. Dan moet de meest begaafde en capaciteitsrijke gekozen worden, die de mensen kan binden aan de kring der gemeenten; "Des HEEREN tempel, des HEEREN tempel, des HEEREN tempel zijn deze".
Wat zou het heerlijk zijn als we met z'n allen eens op de puinhopen van Jeruzalem zouden terecht komen. Dat we het niet meer verwachten gaan van mensen, maar van de Heere alleen. Wat zou het heerlijk zijn!
Je moet er wel terecht komen, maar er niet op blijven zitten.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door eilander »

JCRyle schreef:Wat zou het heerlijk zijn als we met z'n allen eens op de puinhopen van Jeruzalem zouden terecht komen. Dat we het niet meer verwachten gaan van mensen, maar van de Heere alleen. Wat zou het heerlijk zijn!
Kun je wat concreet maken met wat je bedoelt met 'op de puinhopen van Jeruzalem terecht komen'?
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Mistig »

Marion schreef:
DDD schreef:
Jantje schreef:
GGotK schreef:Toch zal er de komende 3 jaar een behoorlijke 'personeelswisseling' moeten plaatsvinden. Ik denk hierbij met name aan de voorzitter van de Synode, maar ook aan de rector. Ds. P Mulder is wijselijk gekozen, maar dit is maar een tijdelijke oplossing. Kortom: wie heeft kennis en leiderschap, maar ook de gave om bijeen te houden wat bijeen hoort etc. Zowaar geen kleinigheid..
Ds. G. Clements, ds. B. Labee en ds. A. Schot, die ook allen les geven aan de Theologische School, zouden goede opvolgers kunnen zijn, als rector. En voor de voorzitter van de Generale Synode, ds. J. denk ik aan predikanten als ds. A.T. Huijser, ds. J. van Laar, ds. G.W.S. Mulder, ds. J. van Rijswijk of ds. A. Schreuder.
Alle genoemde predikanten zijn relatief gezien nog vrij jong, dus dan kunnen we er weer een poosje tegen. Volgens mij zijn er wel predikanten die daar geschikt voor zijn, hoor. Dat geloof ik wel.
Nou, laten we hopen en bidden dat dit niet gebeurt. Ik denk dat dat in enkele jaren tienduizend leden kost. En er zijn al zoveel leden vertrokken.
Nou DDD zo kennen we je weer. Ik had niet anders durven verwachten van je dan een dergelijke zure reactie. Helaas!
De bitterheid spat er doorgaans vanaf zodra er ook maar rechts-georiënteerde namen worden genoemd. Je zou je kunnen afvragen of je zelf nog wel op je plaats bent in de GG. Genoemde predikanten worden door velen gewaardeerd. Bezoek hun kerkdiensten doordeweeks en de kerken zitten heel goed gevuld. Kijk naar de vele beroepen die genoemde personen hebben gekregen of nog krijgen. Ik vraag me wel eens af hoe lang het nog duurt voor dat jij je bij de genoemde tienduizend gaat aansluiten? Je postings wekken de indruk dat dit best wel eens gauw kan gaan gebeuren. Zou jammer zijn, en soms misschien ook maar beter.
Ik zit er denk ik wat anders in dan DDD, maar ik begrijp het wel.
Als één van deze predikanten (met uitzondering van GWS Mulder) wordt gekozen voor zo'n functie zal dat het kerkverband geen goed doen.
Het beter noemen dat mensen weg gaan, dat vind ik erg verdrietig. Elk lid wat vertrekt omdat die zich niet meer herkent in het kerkverband is een verdrietige zaak. Laten we ons best doen dat iedereen zich kan blijven herkennen in het kerkverband. Binnen de grenzen van de belijdenis uiteraard.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Ad Anker »

Marion schreef:
DDD schreef:
Jantje schreef:
GGotK schreef:Toch zal er de komende 3 jaar een behoorlijke 'personeelswisseling' moeten plaatsvinden. Ik denk hierbij met name aan de voorzitter van de Synode, maar ook aan de rector. Ds. P Mulder is wijselijk gekozen, maar dit is maar een tijdelijke oplossing. Kortom: wie heeft kennis en leiderschap, maar ook de gave om bijeen te houden wat bijeen hoort etc. Zowaar geen kleinigheid..
Ds. G. Clements, ds. B. Labee en ds. A. Schot, die ook allen les geven aan de Theologische School, zouden goede opvolgers kunnen zijn, als rector. En voor de voorzitter van de Generale Synode, ds. J. denk ik aan predikanten als ds. A.T. Huijser, ds. J. van Laar, ds. G.W.S. Mulder, ds. J. van Rijswijk of ds. A. Schreuder.
Alle genoemde predikanten zijn relatief gezien nog vrij jong, dus dan kunnen we er weer een poosje tegen. Volgens mij zijn er wel predikanten die daar geschikt voor zijn, hoor. Dat geloof ik wel.
Nou, laten we hopen en bidden dat dit niet gebeurt. Ik denk dat dat in enkele jaren tienduizend leden kost. En er zijn al zoveel leden vertrokken.
Nou DDD zo kennen we je weer. Ik had niet anders durven verwachten van je dan een dergelijke zure reactie. Helaas!
De bitterheid spat er doorgaans vanaf zodra er ook maar rechts-georiënteerde namen worden genoemd. Je zou je kunnen afvragen of je zelf nog wel op je plaats bent in de GG. Genoemde predikanten worden door velen gewaardeerd. Bezoek hun kerkdiensten doordeweeks en de kerken zitten heel goed gevuld. Kijk naar de vele beroepen die genoemde personen hebben gekregen of nog krijgen. Ik vraag me wel eens af hoe lang het nog duurt voor dat jij je bij de genoemde tienduizend gaat aansluiten? Je postings wekken de indruk dat dit best wel eens gauw kan gaan gebeuren. Zou jammer zijn, en soms misschien ook maar beter.
Forumleden zoals DIA en DDD kiezen ervoor om met name hun eigen beperkte visie te delen op dit forum. Dat roept, zoals bekend reacties op. Dat mag ook. De waarheid ligt vaak ergens middenin.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Mistig »

Ad Anker schreef: Forumleden zoals DIA en DDD kiezen ervoor om met name hun eigen beperkte visie te delen op dit forum. Dat roept, zoals bekend reacties op. Dat mag ook. De waarheid ligt vaak ergens middenin.
Maar aan de andere kant moet je wel eerlijk zijn. De genoemde predikanten (op één na) zijn niet breed gedragen binnen het kerkverband.
Ik denk eerder aan predikanten als Ds. B. Labee, Ds. G.W.S. Mulder, Ds. H. Brons, Ds. C. van Ruitenburg, Ds. M.H. Schot, Ds. C. Sonnevelt, Ds. D.W. Tuinier, Ds. R.A.M. Visser, Ds. S.W. Janse, Ds. H.A. van Zetten, Ds. M. Joosse, Ds. J.B. Zippro en Ds. W.A. Zondag.
Deze predikanten zullen meer de breedte van het kerkverband kunnen waarderen dan de eerder genoemde predikanten.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door GGotK »

Mistig schreef:
Ad Anker schreef: Forumleden zoals DIA en DDD kiezen ervoor om met name hun eigen beperkte visie te delen op dit forum. Dat roept, zoals bekend reacties op. Dat mag ook. De waarheid ligt vaak ergens middenin.
Maar aan de andere kant moet je wel eerlijk zijn. De genoemde predikanten (op één na) zijn niet breed gedragen binnen het kerkverband.
Ik denk eerder aan predikanten als Ds. B. Labee, Ds. G.W.S. Mulder, Ds. H. Brons, Ds. C. van Ruitenburg, Ds. M.H. Schot, Ds. C. Sonnevelt, Ds. D.W. Tuinier, Ds. R.A.M. Visser, Ds. S.W. Janse, Ds. H.A. van Zetten, Ds. M. Joosse, Ds. J.B. Zippro en Ds. W.A. Zondag.
Deze predikanten zullen meer de breedte van het kerkverband kunnen waarderen dan de eerder genoemde predikanten.
De meeste van deze predikanten worden slechts gewaardeerd ( en beroepen) door een smaldeel van de GG, om eerlijk te zijn.
Plaats reactie