Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Roeline »

BJD schreef:
pierre27 schreef:
BJD schreef:
pierre27 schreef:Waar baseer je dat op?
Neem alleen maar dat in sommige gemeenten bepaalde predikanten niet de kansel op mogen. Dat werkt natuurlijk door in het geven van een attest.
Ik zie dat verband niet eerlijk gezegd. Maar ieder zijn/haar theorie...
Dat verband is toch niet zo moeilijk?
Bedoel je dat kandidaten ui bepaalde gemeenten bij voorbaat al met 1-0 achterstaan bij het curatorium?
Ik ben soms weleens bang dat dat idd zo is. Zelden of nooit komen toegelatenen door het curatorium uit gemeenten als Bodegraven, Houten, Lelystad, Arnhem, Emmeloord. Maar goed, dat is een gedachte van mij, ik kan het verder niet met feiten staven. Wel signaleer ik dit.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Jantje »

De feiten zijn er anders helaas wel degelijk. Soms is het daarom beter om van Bodegaven naar Opheusden te verhuizen of van Moerkapelle naar Stolwijk.

Anderzijds zegt dat niet alles. Er zijn genoeg voorbeelden van predikanten, die als student afkomstig waren van de Veluwe en nu in een gemeente ter linkerzijde dienen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door DDD »

Dat bevestigt deze hypothese van Roeline alleen maar.

Het curatorium wordt voornamelijk bevolkt door tamelijk rechtse broeders, maar ook weer niet door de uitersten. Maar goed, de smaak van de curatoren is belangrijk voor het percentage van de geroepen dominees dat ook door het curatorium geleid wordt. Hoe breder de smaak van de curatoren, hoe meer mensen door de selectie komen. In dat licht ligt voor de hand dat predikanten alleen uit zulke gemeenten komen als zij zelf een tamelijk andere ligging hebben. Gematigde dominees komen naar mijn idee vrijwel altijd uit zware gemeenten.

Terwijl het aannemelijk is dat de eisen aan kandidaat-predikanten in gematigde gemeenten minder extreem zijn dan in meer extreme gemeenten.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Ad Anker »

Roeline schreef: Maar goed, dat is een gedachte van mij, ik kan het verder niet met feiten staven. Wel signaleer ik dit.
Echt heel sterk. Een gedachte, niet te staven met feiten maar ondertussen wel te signaleren. Stop toch met dit zinloze geleuter.
DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door DDD »

Natuurlijk is dat eenvoudig met feiten te staven. Als je gewoon even de vijf linkse predikanten van de laatste 20 jaar op een rijtje zet, kun je het zelf verifiëren. Zo ingewikkeld is het allemaal niet.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Terwijl het aannemelijk is dat de eisen aan kandidaat-predikanten in gematigde gemeenten minder extreem zijn dan in meer extreme gemeenten.
Wat bedoel je hiermee?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door DDD »

Dat een kerkenraad van een gemeente waar men een complete heilsorde inclusief bevindelijke kennis van alle kerkelijke feest- en gedenkdagen hanteert, vermoedelijk een strenger beleid voert dan een meer gereformeerde/gematigde kerkenraad.
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Roeline »

Ad Anker schreef:
Roeline schreef: Maar goed, dat is een gedachte van mij, ik kan het verder niet met feiten staven. Wel signaleer ik dit.
Echt heel sterk. Een gedachte, niet te staven met feiten maar ondertussen wel te signaleren. Stop toch met dit zinloze geleuter.
Dat mag je vinden. Dat mensen uit bepaalde gemeenten vrijwel nooit worden toegelaten is echter een feit.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Natuurlijk is dat eenvoudig met feiten te staven. Als je gewoon even de vijf linkse predikanten van de laatste 20 jaar op een rijtje zet, kun je het zelf verifiëren. Zo ingewikkeld is het allemaal niet.
Ehhh. Jouw links is mijn rechts geloof ik. Maar om over links en rechts te spreken in zo'n homogeen kerkverband is ingewikkeld. Al zijn er ook lieden in dit verband die aan weerszijden een wat uitgesproken karakterstructuur hebben waardoor ze zich daar wel over uitlaten en tweespalt veroorzaken. Deze lieden hebben vaak ook een prominente plaats in diverse kerkenraden of hangen aan de buitenkant en roeren bovengemiddeld hun stem. Een boeiend sociologisch verschijnsel, vallend onder de categorie 'de kleinen'. We worden opgeroepen dezulken niet te ergeren. Ik zou bijna zeggen: dat vergt bovennatuurlijke krachten.
DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door DDD »

Dat ben ik dan wel weer voor een belangrijk deel met je eens. Zij het dat je zulke mensen niet kleinen moet noemen, want het zou ook bovennatuurlijke krachten moeten geven willen zij zich iets aantrekken van jouw mening, laat staat dat je hen een aanstoot bent op de weg ten leven.

Het verbod tot ergernis verbiedt ons niet om een ander te irriteren, maar om mensen te laten struikelen en vallen op hun weg met God. Daar is nog wel wat voor nodig hoor. Bijvoorbeeld dat je een broeder aanzet om vlees te eten wat hij zondig vindt, en wat dus ook zondig voor hem is, omdat het niet uit het geloof is.

Ik denk dat ons gekwebbel hierover niemand van het rechte pad zal brengen.

Al geloof ik niet dat een eigen mening gelijk betekent dat je klein bent in je geloof. Maar het verabsoluteren van de eigen mening is daar wel een indicatie voor.
Laatst gewijzigd door DDD op 22 mei 2019, 23:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Ad Anker »

Roeline schreef:
Ad Anker schreef:
Roeline schreef: Maar goed, dat is een gedachte van mij, ik kan het verder niet met feiten staven. Wel signaleer ik dit.
Echt heel sterk. Een gedachte, niet te staven met feiten maar ondertussen wel te signaleren. Stop toch met dit zinloze geleuter.
Dat mag je vinden. Dat mensen uit bepaalde gemeenten vrijwel nooit worden toegelaten is echter een feit.
Zeker. Niet uit Waardenburg, Urk, Oudemirdum, Middelburg C, Middelharnis, Dirksland om er maar een paar te noemen. Terwijl juist vanuit Kapelle en Houten wel. Bijzonder.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Dat ben ik dan wel weer voor een belangrijk deel met je eens.

Al geloof ik niet dat een eigen mening gelijk betekent dat je klein bent in je geloof. Maar het verabsoluteren van de eigen mening is daar wel een indicatie voor.
:hum
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Ad Anker »

Roeline schreef:
Ad Anker schreef:
Roeline schreef: Dat mag je vinden. Dat mensen uit bepaalde gemeenten vrijwel nooit worden toegelaten is echter een feit.
Bedoel je dat sommige gemeenten aan mannen bovengemiddeld attesten afgeven maar dat die mannen uiteindelijk niet aangenomen worden? Ik heb daar geen zicht op, uiteraard. Weet jij daar meer van dan?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Roeline schreef:
Ad Anker schreef:
Roeline schreef: Maar goed, dat is een gedachte van mij, ik kan het verder niet met feiten staven. Wel signaleer ik dit.
Echt heel sterk. Een gedachte, niet te staven met feiten maar ondertussen wel te signaleren. Stop toch met dit zinloze geleuter.
Dat mag je vinden. Dat mensen uit bepaalde gemeenten vrijwel nooit worden toegelaten is echter een feit.
Zeker. Niet uit Waardenburg, Urk, Oudemirdum, Middelburg C, Middelharnis, Dirksland om er maar een paar te noemen. Terwijl juist vanuit Kapelle en Houten wel. Bijzonder.
Houten is al 27 jaar geleden. Kapelle ook al 13 jaar. Oudemirdum is een gemeente met 200 zielen, dus dat zijn voorbeelden die mank gaan.
Verder zie ik ook nooit mensen uit gemeenten als Bodegraven, Moerkapelle en Vlissingen, maar wel uit Genemuiden, Nunspeet, Opheusden en Stolwijk. Bijzonder.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef: Houten is al 27 jaar geleden.
9 jaar.

Verder stop ik uiteraard met dit zinloze gekwebbel.
Het predikantenkorps kent een diversiteit en dat is een mooie afspiegeling van de gemeenten. Al zijn er links en rechts wat uitzonderingen.
Plaats reactie