Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Bezorgd »

KGPHP schreef:Daarbij geldt ten aanzien van de beroepbaarstelling van student M.L Dekker, dat hij uitsluitend beroepbaar is voor het werk van het deputaatschap voor Israël in Nazareth.[/i]

Hoe zit dit kerrechtelijk?
Als een Nederlandse gemeente nu wel een beroep op hem uitbrengt?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33249
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef:
KGPHP schreef:Daarbij geldt ten aanzien van de beroepbaarstelling van student M.L Dekker, dat hij uitsluitend beroepbaar is voor het werk van het deputaatschap voor Israël in Nazareth.[/i]

Hoe zit dit kerrechtelijk?
Als een Nederlandse gemeente nu wel een beroep op hem uitbrengt?
Ik verwacht dat dat door hem zelf is aangegeven.

Evenals volgens mij ds. IJsselstein destijds aangaf alleen beroepen te willen worden voor de zending.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Geytenbeekje »

dhr van Niew Amerongen
Is hij al beroepbaar ?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Bezorgd »

Tiberius schreef:
Bezorgd schreef:
KGPHP schreef:Daarbij geldt ten aanzien van de beroepbaarstelling van student M.L Dekker, dat hij uitsluitend beroepbaar is voor het werk van het deputaatschap voor Israël in Nazareth.[/i]

Hoe zit dit kerrechtelijk?
Als een Nederlandse gemeente nu wel een beroep op hem uitbrengt?
Ik verwacht dat dat door hem zelf is aangegeven.

Evenals volgens mij ds. IJsselstein destijds aangaf alleen beroepen te willen worden voor de zending.
Dat vermoed ik ook, maar is geen antwoord op mijn vraag ;)
Bij Al-Chalabi speelde ook zo iets maar is later toch in NL beroepbaar gesteld.

Maar volgens mij word je beroepbaar gesteld in een kerkverband. Ik denk dat de opmerking wat betreft beroepbaarstelling kerkrechtelijk niet meer is dan een niet bindend advies.
Deze vraag stel ik dat, gezien de nood, ik me kan voorstellen dat een aantal gemeenten toch een beroep op Dekker zouden kunnen overwegen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33249
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Tiberius »

Ik dacht niet dat het kerkrecht die mogelijkheid geeft, om iemand bijvoorbeeld alleen voor Nazareth, Lelystad of Barneveld-Zuid beroepbaar te stellen, om maar wat locaties te noemen.
Maar het is natuurlijk een beetje vermoeiend als hij door zo'n 20 gemeenten beroepen wordt, terwijl hij toch al weet dat hij in Israël blijft.

Het zou overigens ook kunnen zijn dat hij nog contractuele verplichtingen heeft aan het deputaatschap Israël.
Mannetje
Berichten: 7739
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Mannetje »

Jeschurun schreef:Voor verschillenden hoort dat ook bij de grondige voorbereiding.
Ik denk dat het voor iedereen goed is om de grote daden des Heeren in gedachtenis te houden.
Als dat pas gebeurd in de dagen voor je op gaat, is dat geen goede zaak.

Maar anderzijds lijkt het mij logisch dat je je voorbereid op een gang naar het curatorium.
-
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door GGotK »

Een tweetal H. de Leeuw en van Nieuw Amerongen behoort wel tot de mogelijkheden, zowel in het overzeese als hier.
Jeschurun
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 jun 2017, 00:53
Locatie: Av. da República

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Jeschurun »

Bezorgd schreef:
KGPHP schreef:Daarbij geldt ten aanzien van de beroepbaarstelling van student M.L Dekker, dat hij uitsluitend beroepbaar is voor het werk van het deputaatschap voor Israël in Nazareth.[/i]

Hoe zit dit kerrechtelijk?
Als een Nederlandse gemeente nu wel een beroep op hem uitbrengt?
Sowieso is de situatie van stud. Dekker wat complex: uitgezonden als ouderling en (nog steeds) lid van de gemeente Den Haag, i.v.m. studie nu woonachtig in H.I. Ambacht en tussendoor werkend in Nazareth.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Jantje »

GGotK schreef:Een tweetal H. de Leeuw en van Nieuw Amerongen behoort wel tot de mogelijkheden, zowel in het overzeese als hier.
Dat zullen dan voornamelijk de gemeenten ter (uiterst) rechterzijde zijn.

Overigens kan ik me niet herinneren dat een student van overzee een beroep aannam naar Nederland (en vice versa). Bij mijn weten is dat nog nooit gebeurd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Erskinees »

Stud. Van Nieuw Amerongen kan je (nog) niet echt indelen in een hoekje naar mijn idee, maar jouw lukt het blijkbaar alweer.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Jantje »

Erskinees schreef:Stud. Van Nieuw Amerongen kan je (nog) niet echt indelen in een hoekje naar mijn idee, maar jouw lukt het blijkbaar alweer.
Het ging mij nou juist niet om stud. Van Nieuw Amerongen. Ik houd er juist rekening mee dat hij (uiterst) breed beroepen gaat worden. De ligging van zijn eerste gemeente zal mede bepalen welke gemeenten over 3,5 jaar hem zullen kandideren.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door BJD »

Tiberius schreef:Ik dacht niet dat het kerkrecht die mogelijkheid geeft, om iemand bijvoorbeeld alleen voor Nazareth, Lelystad of Barneveld-Zuid beroepbaar te stellen, om maar wat locaties te noemen.
Maar het is natuurlijk een beetje vermoeiend als hij door zo'n 20 gemeenten beroepen wordt, terwijl hij toch al weet dat hij in Israël blijft.

Het zou overigens ook kunnen zijn dat hij nog contractuele verplichtingen heeft aan het deputaatschap Israël.
En bij een contract geldt een roeping niet. Dan gaat het contract voor. ;)
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:
Erskinees schreef:Stud. Van Nieuw Amerongen kan je (nog) niet echt indelen in een hoekje naar mijn idee, maar jouw lukt het blijkbaar alweer.
Het ging mij nou juist niet om stud. Van Nieuw Amerongen. Ik houd er juist rekening mee dat hij (uiterst) breed beroepen gaat worden. De ligging van zijn eerste gemeente zal mede bepalen welke gemeenten over 3,5 jaar hem zullen kandideren.
Dus je bedoelde student de Leeuw. Op grond waarvan eigenlijk?
Pianoman
Berichten: 81
Lid geworden op: 05 jan 2018, 20:27

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Pianoman »

Jantje schreef:
GGotK schreef:Een tweetal H. de Leeuw en van Nieuw Amerongen behoort wel tot de mogelijkheden, zowel in het overzeese als hier.
Dat zullen dan voornamelijk de gemeenten ter (uiterst) rechterzijde zijn.

Overigens kan ik me niet herinneren dat een student van overzee een beroep aannam naar Nederland (en vice versa). Bij mijn weten is dat nog nooit gebeurd.
Ds. A.M. den Boer ging als kandidaat naar Ridderkerk (hoewel hij al in Nederland gestudeerd heeft).
Ds. C. Hegeman ging als kandidaat naar Paterson.

Bij de GGiN zijn meer voorbeelden: di. Roos en Treur gingen als kandidaat overzee, ds. Van Straalen ging vanuit USA naar Barneveld.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Jantje »

GGotK schreef:
Jantje schreef:
Erskinees schreef:Stud. Van Nieuw Amerongen kan je (nog) niet echt indelen in een hoekje naar mijn idee, maar jouw lukt het blijkbaar alweer.
Het ging mij nou juist niet om stud. Van Nieuw Amerongen. Ik houd er juist rekening mee dat hij (uiterst) breed beroepen gaat worden. De ligging van zijn eerste gemeente zal mede bepalen welke gemeenten over 3,5 jaar hem zullen kandideren.
Dus je bedoelde student de Leeuw. Op grond waarvan eigenlijk?
Onder andere op grond van de ligging van de gemeenten waar hij is wezen preken, enige tijd geleden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie