Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Vorst »

Ik vrees dat het daar juist wel om gaat.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door GGotK »

Posthoorn schreef:
Sven schreef:Is ds Moerkerken voor theologische school GG de norm? nee toch?
Het gaat om het kaliber van ds. Moerkerken, met andere woorden, zijn er anderen met evenveel kennis en gezag als hij? Het gaat dus niet om 'zijn' leer of zo.
Exact.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Wandelende »

Posthoorn schreef:
Sven schreef:Is ds Moerkerken voor theologische school GG de norm? nee toch?
Het gaat om het kaliber van ds. Moerkerken, met andere woorden, zijn er anderen met evenveel kennis en gezag als hij? Het gaat dus niet om 'zijn' leer of zo.
Een wisseling van de wacht zorgt altijd voor een vergelijk met de oude wachters. Dat is helemaal niet relevant.
Het gaat zelfs niet om het hebben van evenveel kennis of gezag.

Gezag kan overigens wat vreemd klinken in deze context. Want gezag heeft hoofdzakelijk twee kanten in zich. 1. Enerzijds de bevoegdheid, de autoriteit, het recht om beslissingen te nemen. 2. Anderzijds wordt gezag bepaald door de mensen in zoverre dat ze het al legitiem ervaren dat de gezagsdrager legitiem is, gezag is in dat opzicht afhankelijk van de ondergeschikten.
Punt 1 is dus een bevoegdheidskwestie en punt 2 zal, zeker in kerkelijk Nederland, al snel een onderwerp van discussie zijn.

En wat betreft kennis hoeft er zeker niet vergeleken te worden, want daar zijn voldoende predikanten die op dit vlak grond onder de voeten hebben. Niet altijd meetbaar in diploma's overigens, voordat daar weer een discussie over ontstaat.
(~)
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door GGotK »

Wandelende schreef:
Posthoorn schreef:
Sven schreef:Is ds Moerkerken voor theologische school GG de norm? nee toch?
Het gaat om het kaliber van ds. Moerkerken, met andere woorden, zijn er anderen met evenveel kennis en gezag als hij? Het gaat dus niet om 'zijn' leer of zo.
Een wisseling van de wacht zorgt altijd voor een vergelijk met de oude wachters. Dat is helemaal niet relevant.
Het gaat zelfs niet om het hebben van evenveel kennis of gezag.

Gezag kan overigens wat vreemd klinken in deze context. Want gezag heeft hoofdzakelijk twee kanten in zich. 1. Enerzijds de bevoegdheid, de autoriteit, het recht om beslissingen te nemen. 2. Anderzijds wordt gezag bepaald door de mensen in zoverre dat ze het al legitiem ervaren dat de gezagsdrager legitiem is, gezag is in dat opzicht afhankelijk van de ondergeschikten.
Punt 1 is dus een bevoegdheidskwestie en punt 2 zal, zeker in kerkelijk Nederland, al snel een onderwerp van discussie zijn.

En wat betreft kennis hoeft er zeker niet vergeleken te worden, want daar zijn voldoende predikanten die op dit vlak grond onder de voeten hebben. Niet altijd meetbaar in diploma's overigens, voordat daar weer een discussie over ontstaat.
Inderdaad, vergeet uwer voorgangeren.... Wat is volgens u wel relevant? Waar gaat het volgens u wel om?
Heideroos
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:43

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Heideroos »

Beste mensen ik heb een boek van Bunyan in de kast staan: Eens christenreize naar de eeuwigheid. Zal ik dat ook maar weggooien.?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Wandelende »

GGotK schreef:
Wandelende schreef:Een wisseling van de wacht zorgt altijd voor een vergelijk met de oude wachters. Dat is helemaal niet relevant.
Het gaat zelfs niet om het hebben van evenveel kennis of gezag.

Gezag kan overigens wat vreemd klinken in deze context. Want gezag heeft hoofdzakelijk twee kanten in zich. 1. Enerzijds de bevoegdheid, de autoriteit, het recht om beslissingen te nemen. 2. Anderzijds wordt gezag bepaald door de mensen in zoverre dat ze het al legitiem ervaren dat de gezagsdrager legitiem is, gezag is in dat opzicht afhankelijk van de ondergeschikten.
Punt 1 is dus een bevoegdheidskwestie en punt 2 zal, zeker in kerkelijk Nederland, al snel een onderwerp van discussie zijn.

En wat betreft kennis hoeft er zeker niet vergeleken te worden, want daar zijn voldoende predikanten die op dit vlak grond onder de voeten hebben. Niet altijd meetbaar in diploma's overigens, voordat daar weer een discussie over ontstaat.
Inderdaad, vergeet uwer voorgangeren.... Wat is volgens u wel relevant? Waar gaat het volgens u wel om?
De woorden "vergeten" en "vergelijken" hebben volgens mij een andere betekenis.

Bij een wisseling van de wacht is het nooit de bedoeling op zoek te gaan naar soort kopie van het origineel. Dat staat los van elkaar.

Antwoord op uw twee vervolgvragen:
Ik ben van mening dat een nieuwe persoon 1) capabel moet zijn en 2) vanuit een relatief gezien breed draagvlak zou moeten komen.
Dat geldt voor zowel een nieuwe voorzitter als rector.
(~)
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 911
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Adagio »

GGotK schreef:Inderdaad, vergeet uwer voorgangeren.... Wat is volgens u wel relevant? Waar gaat het volgens u wel om?
Begerig naar de gunst van God, lijkt mij. David werd door Samuël gezalfd, terwijl niemand een idee had van zijn capaciteiten, en er geen breed draagvlak voor aanwezig was.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door GGotK »

Adagio schreef:
GGotK schreef:Inderdaad, vergeet uwer voorgangeren.... Wat is volgens u wel relevant? Waar gaat het volgens u wel om?
Begerig naar de gunst van God, lijkt mij. David werd door Samuël gezalfd, terwijl niemand een idee had van zijn capaciteiten, en er geen breed draagvlak voor aanwezig was.
Begerig naar Gods gunst. Hoe wilt u dit praktisch toetsen?
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door GGotK »

Wandelende schreef:
GGotK schreef:
Wandelende schreef:Een wisseling van de wacht zorgt altijd voor een vergelijk met de oude wachters. Dat is helemaal niet relevant.
Het gaat zelfs niet om het hebben van evenveel kennis of gezag.

Gezag kan overigens wat vreemd klinken in deze context. Want gezag heeft hoofdzakelijk twee kanten in zich. 1. Enerzijds de bevoegdheid, de autoriteit, het recht om beslissingen te nemen. 2. Anderzijds wordt gezag bepaald door de mensen in zoverre dat ze het al legitiem ervaren dat de gezagsdrager legitiem is, gezag is in dat opzicht afhankelijk van de ondergeschikten.
Punt 1 is dus een bevoegdheidskwestie en punt 2 zal, zeker in kerkelijk Nederland, al snel een onderwerp van discussie zijn.

En wat betreft kennis hoeft er zeker niet vergeleken te worden, want daar zijn voldoende predikanten die op dit vlak grond onder de voeten hebben. Niet altijd meetbaar in diploma's overigens, voordat daar weer een discussie over ontstaat.
Inderdaad, vergeet uwer voorgangeren.... Wat is volgens u wel relevant? Waar gaat het volgens u wel om?
De woorden "vergeten" en "vergelijken" hebben volgens mij een andere betekenis.

Bij een wisseling van de wacht is het nooit de bedoeling op zoek te gaan naar soort kopie van het origineel. Dat staat los van elkaar.

Antwoord op uw twee vervolgvragen:
Ik ben van mening dat een nieuwe persoon 1) capabel moet zijn en 2) vanuit een relatief gezien breed draagvlak zou moeten komen.
Dat geldt voor zowel een nieuwe voorzitter als rector.
Wat zijn de ingrediënten van uw woord capabel, gezien uw opmerkingen over de eigenschappen 'kennis' en 'gezag' ?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Wandelende »

Dat is iemand die in staat is zijn functie naar behoren uit te voeren.

Het is niet aan mij om voorwaarden en eigenschappen op te stellen die bij een functieomschrijving genoemd zouden moeten worden.

Het betreffen hier twee kerkelijk vooraanstaande functies. Dat betekent voor mij dat het woord capabel getoetst dient te worden aan enerzijds het geestelijke kennen en kunnen en anderzijds aan het cognitieve vermogen en de sociaal-emotionele vaardigheden.
(~)
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Ambtenaar »

Als buitenstaander zeg ik: Erken gewoon dat de GG een pluriforme kerk is en zorg dat alle richtingen op basis van evenredigheid vertegenwoordigd zijn in de belangrijke organen.

In tegenstelling tot wat @eilander elders beweerde, respecteren en accepteren.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door GGotK »

Wandelende schreef:Dat is iemand die in staat is zijn functie naar behoren uit te voeren.

Het is niet aan mij om voorwaarden en eigenschappen op te stellen die bij een functieomschrijving genoemd zouden moeten worden.

Het betreffen hier twee kerkelijk vooraanstaande functies. Dat betekent voor mij dat het woord capabel getoetst dient te worden aan enerzijds het geestelijke kennen en kunnen en anderzijds aan het cognitieve vermogen en de sociaal-emotionele vaardigheden.
Mooi. Door wie moet dit getoetst worden vindt u?En hoe verhoudt dit antwoord zich t.o.v. de manier waarop dit nu (procedureel) gebeurt binnen de GG (dwz de benoeming van rector en voorzitter synode)?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Wandelende »

GGotK schreef:
Wandelende schreef:Dat is iemand die in staat is zijn functie naar behoren uit te voeren.

Het is niet aan mij om voorwaarden en eigenschappen op te stellen die bij een functieomschrijving genoemd zouden moeten worden.

Het betreffen hier twee kerkelijk vooraanstaande functies. Dat betekent voor mij dat het woord capabel getoetst dient te worden aan enerzijds het geestelijke kennen en kunnen en anderzijds aan het cognitieve vermogen en de sociaal-emotionele vaardigheden.
Mooi. Door wie moet dit getoetst worden vindt u?En hoe verhoudt dit antwoord zich t.o.v. de manier waarop dit nu (procedureel) gebeurt binnen de GG (dwz de benoeming van rector en voorzitter synode)?
Ik heb onvoldoende zicht op en kennis over de procedure die hierin gelopen gaat worden.
(~)
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door GGotK »

Wandelende schreef:
GGotK schreef:
Wandelende schreef:Dat is iemand die in staat is zijn functie naar behoren uit te voeren.

Het is niet aan mij om voorwaarden en eigenschappen op te stellen die bij een functieomschrijving genoemd zouden moeten worden.

Het betreffen hier twee kerkelijk vooraanstaande functies. Dat betekent voor mij dat het woord capabel getoetst dient te worden aan enerzijds het geestelijke kennen en kunnen en anderzijds aan het cognitieve vermogen en de sociaal-emotionele vaardigheden.
Mooi. Door wie moet dit getoetst worden vindt u?En hoe verhoudt dit antwoord zich t.o.v. de manier waarop dit nu (procedureel) gebeurt binnen de GG (dwz de benoeming van rector en voorzitter synode)?
Ik heb onvoldoende zicht op en kennis over de procedure die hierin gelopen gaat worden.
Wie kan ons helderheid hierin verschaffen? Wat ik me van de aanstelling van rector ds P Mulder nog kan herinneren is dat het opeens in de krant stond. De voorzitter van de Synode wordt door de Synodeleden bij meerderheid gestemd? Waar staan deze procedures beschreven?
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018

Bericht door Mistig »

https://www.gergeminfo.nl/nieuws/het-cu ... omt-bijeen

Op de website van de Ger.Gem. is het volgende bericht te lezen:
Het curatorium komt bijeen.........!
In de week die aanstaande is hoopt het curatorium van de Theologische School weer bijeen te komen om mannen te horen die zich hebben aangemeld voor de studie tot predikant binnen de Gereformeerde Gemeenten. Drie dagen zijn er voor uitgetrokken: maandag 28, dinsdag 29 en woensdag 30 mei.

Dat het bijzondere dagen zijn voor het hele kerkverband en iedereen die mee wil leven blijkt bijvoorbeeld wel uit de bezoekersaantallen van deze website. In 2017 brachten bijna 100.000 mensen in drie dagen tijd een bezoek aan GerGemInfo om te zien of er iemand was aangenomen. Nieuwsgierigheid….?? Laten we het “gezonde belangstelling” en “een hartelijk meeleven met ons kerkverband” noemen.

Wat was de blijdschap groot toen er vier mannen mochten worden toegelaten aan de “Boezemsingel”. Op de zondag, volgend op de toelatingsdagen, werd op veel kansels de Heere gedankt voor Zijn gaven.

Inmiddels zijn we weer een jaar verder. Dezelfde periode breekt weer aan. De oproep in de Saambinder heeft, enkele weken geleden, weer geklonken. Het curatorium, predikanten en ouderlingen die daartoe vanuit de synode zijn aangewezen, mag haar werk weer gaan doen. Een welhaast onmogelijk werk……..!

Maar via dit artikel roepen we al die 100.000 mensen, jong en oud, van harte op om vóór een bezoek aan deze website eerst de God der genade aan te roepen. Om de God van hemel en aarde te smeken of er ook dit jaar weer (jonge) mannen mogen worden afgezonderd tot de taak van “dienaar van het Goddelijke Woord”. Hij heeft immers alle macht, in de hemel en op de aarde (Mattheus 28). Het is Zijn Eigen opdracht: Ga dan heen, verkondigt alle volken…….!

We lezen in Handelingen 1 van mensen die bijeen kwamen in Jeruzalem. De lege plaats van Judas moest worden opgevuld. En wanneer het gebed dan opstijgt tot de hemel dan lezen we zo indringend: "Gij Heere, Gij Kenner der harten van allen, wijs van dezen ….. aan, dien Gij uitverkoren hebt, om te ontvangen het lot dezer bediening en des apostelschaps".Dat de Heere zo het gebed ook onder ons zou willen vermenigvuldigen zodat er volgende week mannen door God Zelf mogen worden aangewezen, in Zijn gunst, bedeeld met Zijn genade. Dan vallen keuzes van mensen weg en blijft er over: “God zal hen Zelf bevestigen en schragen”. Daar zullen we als kerkverband goed mee zijn in de onbekende toekomst.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Plaats reactie