Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23838
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door refo »

Ad Anker schreef:
Roeline schreef:
Ad Anker schreef:
Roeline schreef: Maar goed, dat is een gedachte van mij, ik kan het verder niet met feiten staven. Wel signaleer ik dit.
Echt heel sterk. Een gedachte, niet te staven met feiten maar ondertussen wel te signaleren. Stop toch met dit zinloze geleuter.
Dat mag je vinden. Dat mensen uit bepaalde gemeenten vrijwel nooit worden toegelaten is echter een feit.
Zeker. Niet uit Waardenburg, Urk, Oudemirdum, Middelburg C, Middelharnis, Dirksland om er maar een paar te noemen. Terwijl juist vanuit Kapelle en Houten wel. Bijzonder.
Ds. T.M. van Dijk was uit Dirksland afkomstig. Maar dan hebben we het over 40 jaar geleden.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4783
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef: Houten is al 27 jaar geleden.
9 jaar.

Verder stop ik uiteraard met dit zinloze gekwebbel.
Het predikantenkorps kent een diversiteit en dat is een mooie afspiegeling van de gemeenten. Al zijn er links en rechts wat uitzonderingen.
Dat is wel een geïdealiseerd beeld.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Wim Anker »

Veel gemopper. Maar als een kandidaat gemiddeld 4x opgaat voordat hij wordt aangenomen dan zijn jaarlijks gemiddeld 4 aannames op gemiddeld jaarlijks 16 aanmeldingen uiteindelijk gewoon een 100 procent score........
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Ad Anker »

Johann Gottfried Walther schreef:
Ad Anker schreef:
Jantje schreef: Houten is al 27 jaar geleden.
9 jaar.

Verder stop ik uiteraard met dit zinloze gekwebbel.
Het predikantenkorps kent een diversiteit en dat is een mooie afspiegeling van de gemeenten. Al zijn er links en rechts wat uitzonderingen.
Dat is wel een geïdealiseerd beeld.
Zeker. Het grondvlak wordt kritischer, de liefde verkilt, Gods knechten worden niet meer gezien als dienaren van Christus en Gods knechten gaan soms met deze fenomenen te mensmiddelpuntig om. Dat maakt het beeld inderdaad verre van ideaal. Het is in om iets ergens van te vinden en dat ook vooral te uiten. En als dat uiten zich aandient als vrucht van de Geest is dat geen probleem, wel als het een vleselijke vrucht is.
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Roeline »

Ad Anker schreef:
Roeline schreef:
Ad Anker schreef:
Roeline schreef: Maar goed, dat is een gedachte van mij, ik kan het verder niet met feiten staven. Wel signaleer ik dit.
Echt heel sterk. Een gedachte, niet te staven met feiten maar ondertussen wel te signaleren. Stop toch met dit zinloze geleuter.
Dat mag je vinden. Dat mensen uit bepaalde gemeenten vrijwel nooit worden toegelaten is echter een feit.
Zeker. Niet uit Waardenburg, Urk, Oudemirdum, Middelburg C, Middelharnis, Dirksland om er maar een paar te noemen. Terwijl juist vanuit Kapelle en Houten wel. Bijzonder.
Goed gevonden!

Daarnaast toch ook maar eens de herkomstplaatsen bekijken van pakweg de laatste 10 jaar. Elders op dit forum benoemde ik dat sommige predikanten hun gemeenteleden afraden om in bepaalde gereformeerde gemeenten lid te worden omdat men die gemeenten erg te licht acht. Dus ja: op de wereldkerk gezien zijn de GG idd behoorlijk homogeen, maar onderling worden echt wel cruciale verschillen ervaren, niet in het minst door predikanten zelf.

Wat betreft je andere vraag: ja, ik ken meerdere voorbeelden van gemeenteleden uit dergelijke gemeenten die niet toegelaten worden. Maar 'enkele' is niet representatief.
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door GGBeroopingswerk »

Ouderling schreef:
Bezorgd schreef:
Ouderling schreef:
Bezorgd schreef:Hoe je er over denkt, als er weer minimaal 16 a 17 zijn afgewezen, gaat er iets fout. Of bij de kerkenraden, of bij het curatorium.
Of bij degenen die zich aanmelden
Dat vind ik persoonlijk te makkelijk. Een kerkenraad geeft ook niet iedereen zomaar een attest.
Goed, laat mij wat star zijn...Ik probeer je alleen in te laten zien dat jouw argumenten niet altijd deugen.
Maar geef mij eens een paar goede argumenten waarom jij nog eigenlijk vindt waarom er een curatorium nodig is. Want dat krijg ik niet helder.
Het is mijns inziens tijd voor een poll, weet alleen niet of je die nu nog toe kan voegen aan dit draadje.


O Het curatorium mag geen oordeel vellen, het oordelen moeten we alleen aan God overlaten.
O Natuurlijk mag een curatorium een oordeel vellen over een gemeentelid, ze voeren immers slechts hun opdracht uit die ze van de gemeenten zelf hebben ontvangen.
O Natuurlijk mag een curatorium een oordeel vellen, dat doe ik tenslotte ook over hen op RF.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Ad Anker schreef:
Jantje schreef: Houten is al 27 jaar geleden.
9 jaar.

Verder stop ik uiteraard met dit zinloze gekwebbel.
Het predikantenkorps kent een diversiteit en dat is een mooie afspiegeling van de gemeenten. Al zijn er links en rechts wat uitzonderingen.
Dat is wel een geïdealiseerd beeld.
Zeker. Het grondvlak wordt kritischer, de liefde verkilt, Gods knechten worden niet meer gezien als dienaren van Christus en Gods knechten gaan soms met deze fenomenen te mensmiddelpuntig om. Dat maakt het beeld inderdaad verre van ideaal. Het is in om iets ergens van te vinden en dat ook vooral te uiten. En als dat uiten zich aandient als vrucht van de Geest is dat geen probleem, wel als het een vleselijke vrucht is.
Mooie posting!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Jeschurun
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 jun 2017, 00:53
Locatie: Av. da República

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Jeschurun »

DDD schreef:
Ouderling schreef:Woensdagmorgen geen vrijmoedigheid iemand toe te laten. Ook woensdagmiddag wordt er vergaderd.
Ik vind deze formulering eenzijdig. Het curatorium had dus wel vrijmoedigheid om mensen niet toe te laten. Het gebruik van het woord vrijmoedigheid is mijns inziens wat misleidend. Maar misschien ben ik wat overgevoelig als het gaat om formuleringen.
Niet alleen eenzijdig, ook misleidend. Het woord 'vrijmoedigheid' klinkt zeer vroom, is ook Bijbels (NT), maar wordt uitsluitend positief gebezigd, zie onder. De uitdrukking 'geen vrijmoedigheid om' vangt velen in een soort stockholmsyndroom. Het gebruik van dit soort taal is mede debet aan het echec van de gergem en het verlies van credibility. Waarom is het zo moeilijk om transparant te zijn rondom afwijzing en te denken: ‘de cost gaet voor de baet uyt’.

-ziende de vrijmoedigheid van Petrus,
-met alle vrijmoedigheid,
-en Barnabas, vrijmoedigheid gebruikende,
-ik ook vrijmoedigheid gebruikende spreek,
-met alle vrijmoedigheid, onverhinderd,
-wij vele vrijmoedigheid in het,
-heb vele vrijmoedigheid in het
-met die vrijmoedigheid, waarmede ik,
-hebben de vrijmoedigheid,
-met vrijmoedigheid, om de,
-in alle vrijmoedigheid,
-wij nochtans vrijmoedigheid gebruikt in,
-en vele vrijmoedigheid in het,
-ik grote vrijmoedigheid heb in,
-maar de vrijmoedigheid en den,
-dan met vrijmoedigheid toegaan tot,
-dan, broeders, vrijmoedigheid hebben,
-wij vrijmoedigheid hebben,
-hebben wij vrijmoedigheid tot God,
-opdat wij vrijmoedigheid mogen hebben,
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door GGotK »

Jeschurun schreef:
DDD schreef:
Ouderling schreef:Woensdagmorgen geen vrijmoedigheid iemand toe te laten. Ook woensdagmiddag wordt er vergaderd.
Ik vind deze formulering eenzijdig. Het curatorium had dus wel vrijmoedigheid om mensen niet toe te laten. Het gebruik van het woord vrijmoedigheid is mijns inziens wat misleidend. Maar misschien ben ik wat overgevoelig als het gaat om formuleringen.
Niet alleen eenzijdig, ook misleidend. Het woord 'vrijmoedigheid' klinkt zeer vroom, is ook Bijbels (NT), maar wordt uitsluitend positief gebezigd, zie onder. De uitdrukking 'geen vrijmoedigheid om' vangt velen in een soort stockholmsyndroom. Het gebruik van dit soort taal is mede debet aan het echec van de gergem en het verlies van credibility. Waarom is het zo moeilijk om transparant te zijn rondom afwijzing en te denken: ‘de cost gaet voor de baet uyt’.
[/i]
Je draaft een beetje door: welk echec en welk verlies van credibility??
Zoals ze wel de vrijmoedigheid hadden om 3 personen toe ter laten, hadden ze geen vrijmoedigheid om de andere(n) toe te laten. Bij deze vrijmoedigheid en geen vrijmoedigheid plaatst het curatorium in het bericht op dewebsite ook zelf nog een kanttekening:
'Dat in de toekomst mag blijken dat de genomen besluiten in Zijn gunst zijn geweest.'
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door DDD »

Ik denk dat dat laatste als een aanvoegende wijs is bedoeld. Ik vraag mij af hoeveel procent van de kerkgangers die zin kan begrijpen. Van de gemiddelde Nederlander verwacht ik niet dat 20 procent deze zin begrijpt. Maar ik begrijp dat de zin is bedoeld voor de zeer geïnteresseerde kerkleden.

Het woord vrijmoedigheid is suggestief gebruikt, dat is toch een duidelijk argument, waarop je inhoudelijk kunt reageren?

Je moet niet doen of 'geen vrijmoedigheid' en 'wel vrijmoedigheid' andere begrippen zijn, want het betreft namelijk ook twee onderscheiden categorieën.

Je had ook kunnen zeggen dat het curatorium wel vrijmoedigheid had om een xx aantal mensen af te wijzen en geen vrijmoedigheid om drie mensen de toelating te weigeren.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Ik denk dat dat laatste als een aanvoegende wijs is bedoeld. Ik vraag mij af hoeveel procent van de kerkgangers die zin kan begrijpen. Van de gemiddelde Nederlander verwacht ik niet dat 20 procent deze zin begrijpt. Maar ik begrijp dat de zin is bedoeld voor de zeer geïnteresseerde kerkleden.

Het woord vrijmoedigheid is suggestief gebruikt, dat is toch een duidelijk argument, waarop je inhoudelijk kunt reageren?

Je moet niet doen of 'geen vrijmoedigheid' en 'wel vrijmoedigheid' andere begrippen zijn, want het betreft namelijk ook twee onderscheiden categorieën.

Je had ook kunnen zeggen dat het curatorium wel vrijmoedigheid had om een xx aantal mensen af te wijzen en geen vrijmoedigheid om drie mensen de toelating te weigeren.
:bobo
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
DDD schreef:Ik denk dat dat laatste als een aanvoegende wijs is bedoeld. Ik vraag mij af hoeveel procent van de kerkgangers die zin kan begrijpen. Van de gemiddelde Nederlander verwacht ik niet dat 20 procent deze zin begrijpt. Maar ik begrijp dat de zin is bedoeld voor de zeer geïnteresseerde kerkleden.

Het woord vrijmoedigheid is suggestief gebruikt, dat is toch een duidelijk argument, waarop je inhoudelijk kunt reageren?

Je moet niet doen of 'geen vrijmoedigheid' en 'wel vrijmoedigheid' andere begrippen zijn, want het betreft namelijk ook twee onderscheiden categorieën.

Je had ook kunnen zeggen dat het curatorium wel vrijmoedigheid had om een xx aantal mensen af te wijzen en geen vrijmoedigheid om drie mensen de toelating te weigeren.
:bobo
Dat mag nog wel eens voor herhaald worden! Bij deze: :bobo
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Jantje »

Ik kan ook geen touw vastknopen aan de post van @DDD.
Dat neemt echter niet weg dat ik dit citaat nogal bevreemdend vind en weinig vind getuigen van vertouwen in Gods heilige wil:
GGotK schreef:'Dat in de toekomst mag blijken dat de genomen besluiten in Zijn gunst zijn geweest.'
Ik vind dit een kwalijke uitspraak die nogal wat twijfel lijkt op te roepen over de beslissingen die gemaakt zijn. Maar misschien vergis ik me. Dat zou kunnen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:Ik kan ook geen touw vastknopen aan de post van @DDD.
Dat neemt echter niet weg dat ik dit citaat nogal bevreemdend vind en weinig vind getuigen van vertouwen in Gods heilige wil:
GGotK schreef:'Dat in de toekomst mag blijken dat de genomen besluiten in Zijn gunst zijn geweest.'
Ik vind dit een kwalijke uitspraak die nogal wat twijfel lijkt op te roepen over de beslissingen die gemaakt zijn. Maar misschien vergis ik me. Dat zou kunnen.
Laten we helder zijn. Niemand heeft de mensen die toegelaten zijn tot de opleiding nog horen preken. Als het goed is hebben de curatoren het proberen op te luisteren. Toch zijn curatoren mensen van vlees en bloed, feilbare mensen. We hebben wat jaren geleden een curator als gastspreker gehad op de vereniging. Er werd ook vanuit de vereniging gevraagd wat het curatorium deed als een van de studenten na bevestiging toch anders preekte. Het antwoord was in grote lijnen: Niets. Men kon de betreffende prediker dan wel aanspreken in de zin van: Joh, zo hebben we je toen niet opgeluisterd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3976
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Terri »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
DDD schreef:Ik denk dat dat laatste als een aanvoegende wijs is bedoeld. Ik vraag mij af hoeveel procent van de kerkgangers die zin kan begrijpen. Van de gemiddelde Nederlander verwacht ik niet dat 20 procent deze zin begrijpt. Maar ik begrijp dat de zin is bedoeld voor de zeer geïnteresseerde kerkleden.

Het woord vrijmoedigheid is suggestief gebruikt, dat is toch een duidelijk argument, waarop je inhoudelijk kunt reageren?

Je moet niet doen of 'geen vrijmoedigheid' en 'wel vrijmoedigheid' andere begrippen zijn, want het betreft namelijk ook twee onderscheiden categorieën.

Je had ook kunnen zeggen dat het curatorium wel vrijmoedigheid had om een xx aantal mensen af te wijzen en geen vrijmoedigheid om drie mensen de toelating te weigeren.
:bobo
Dat mag nog wel eens voor herhaald worden! Bij deze: :bobo
Volgens mij beschrijft DDD gewoon betekenissen van het woord vrijmoedigheid, ik snap niet dat jullie daardoor sterretjes gaan zien :huhu
Plaats reactie