Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Jantje »

Luther schreef:
Wandelende schreef:
Jantje schreef:Daar had ik nog niet eens aan gedacht. Maar dat beïnvloedt wel mijn gedachten (in positieve zin!) over de wijze waarop het nu gaat.
Er is toch eenvoudigweg niemand (althans ik hoor/lees ze niet) die beweert dat iedereen aangenomen zou moeten worden?
Een curatorium heeft ook een voorbereidingstijd om zich in te lezen in de ingezonden stukken, de bevindingen van de kerkenraden, etc. etc. Het wordt echt niet allemaal in die +- 20-45 minuten beslist. Zo laten sommigen het wel overkomen. Hoewel dat natuurlijk wel de tijd is van het 'horen'.

Ik weet ook niet van omliggende kerkverbanden dat daar alle kandidaten worden aangenomen door het curatorium. Hoewel, de NRC dit keer wel. Het gaat om het totaalbeeld van iemand, waarbij roeping en wedergeboorte de twee belangrijkste aspecten zijn. Althans, zo wordt het altijd in de berichtgeving gesteld.
Precies. En als je dat allemaal afweegt, kan het inderdaad zo zijn dat toch de helft wordt afgewezen. Maar dat betekende dit jaar dat er dan toch nog zo'n 10 zouden zijn toegelaten uit de volle breedte van de GG.
Hoe weet jij dat er meer dan 20 waren?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
-DIA- schreef:
Bezorgd schreef: Gereformeerde Gemeenten

De kerkenraad heeft een heel belangrijke rol als het gaat om de toelating van mannen tot de predikantenopleiding van de Gereformeerde Gemeenten, zegt ds. M. Karens, secretaris van het curatorium van de Theologische School van de Gereformeerde Gemeenten. „Hij kent de persoon al langere tijd.”

Op een kerkenraadsvergadering –bij een vacante gemeente is de consulent aanwezig– zal de desbetreffende persoon worden gehoord „over zijn persoonlijke verhouding tot de Heere en de roeping tot het predikambt.” Na een schriftelijke stemming beslist de kerkenraad om een attest te geven of niet. Ds. Karens: „Het is van groot belang dat kerkenraden alleen diegenen doorsturen van wie zij de overtuiging hebben, dat de Heere hen zou kunnen gebruiken in het ambt van dienaar des Woords.”

Krijgt het desbetreffende lid een attest, dan moet die persoon zich aanmelden bij de secretaris van het curatorium. Die stuurt hem en de kerkenraad een uitvoerige vragenlijst.

Daarna volgt een uitnodiging voor de zitting van het curatorium –dit jaar op 29, 30 en 31 mei– in het gebouw van de Theologische School in Rotterdam. „De betrokkene wordt dan gevraagd of hij iets wil meedelen ten aanzien van de weg waarvan hij meent dat de Heere die met hem gehouden heeft. In de tweede plaats of hij iets wil vertellen over zijn werkzaamheden met de roeping tot het predikambt.”

De curatoren en de adviserende docenten geven daarna elk, in afwezigheid van de kandidaat, hun mening. „Hierbij komen ook aspecten aan de orde als studiezin, dienstbaarheid en het kunnen onderwijzen en dienen in de gemeenten anno 2017.”

Indien nodig worden aanvullende vragen gesteld. Daarna vindt een schriftelijke stemming plaats. „Telkens opnieuw is het gebed of de Heere getuigenis geeft van Zijn werk.”
Dat is bij ons op de Volwassenenvereniging ook eens uitvoerig aan de orde geweest.
Een van de curatoren was die avond als gastspreker op onze vereniging. Er was ook gelegenheid om vragen te stellen, zoals gebruikelijk.
En werden er nog dingen gezegd die relevant zijn voor dit topic?
Ik kan alles niet meer letterlijk weergeven. Wel werd ons duidelijk dat er veel meer gebeurt als het doorsnee kerklid wel weet. Er gaat veel aan vooraf, en ook wat de zorgvuldigheid betreft. Ik durf het niet allemaal te zeggen omdat het te lang geleden is om het nog helder door te geven. De indrukken blijven wel, maar om het goed weer te geven moet je zeker van de zaken zijn. Daarom zal ik beter niet meer zeggen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Luther »

Jantje schreef:Hoe weet jij dat er meer dan 20 waren?
Vernomen van een goede bron. (Denk aan: een curator, een docent, een student, etc.) En is van diverse kanten bevestigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Jantje »

Luther schreef:
Jantje schreef:Hoe weet jij dat er meer dan 20 waren?
Vernomen van een goede bron. (Denk aan: een curator, een docent, een student, etc.) En is van diverse kanten bevestigd.
En zijn de afgewezenen dan alleen maar afkomstig uit linkse gemeenten of worden er ook structureel uit zwaardere gemeenten afgewezen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Luther »

Jantje schreef:
Luther schreef:
Jantje schreef:Hoe weet jij dat er meer dan 20 waren?
Vernomen van een goede bron. (Denk aan: een curator, een docent, een student, etc.) En is van diverse kanten bevestigd.
En zijn de afgewezenen dan alleen maar afkomstig uit linkse gemeenten of worden er ook structureel uit zwaardere gemeenten afgewezen?
Dat kan ik niet zo benatwoorden. Wel weet ik zo een stuk of vijf namen van mannen die soms al 5, 6 keer zijn opgeweest, afkomstig zijn uit een gemeente die als 'links' bekend staat (meestal betekent dat, dat men gewoon nuchter is in een heleboel dingen, en de boodschap van het Evangelie in volle rijkdom laat staan), en steeds maar weer worden afgewezen. Reden wordt nooit genoemd. (Ook weer zoiets mysterieus.)
En ja, dan is de nu al decennia klinkende formule "minder dan gehoopt, meer dan verdiend" wel echt een dooddoener. Let wel: ik pleit er niet voor om iedereen zomaar toe te laten; er kunnen namelijk tal van redenen zijn waarom iemand niet geschikt is voor het ambt van predikant. Maar het algemene gevoelen aan de rechterflank van de GG is wel, zoals ds. A.T. Huijser onlangs in de GezinsGids stelde: "Bij ons [in de GG] is er door de jaren heen een breedte ontstaan waar ik persoonlijk niet altijd gelukkig mee ben." Sorry, als je de GG-breedte vergelijkt met andere kerkverbanden, dan gaat dit echt nergens over.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Jantje »

Luther schreef:
Jantje schreef:
Luther schreef:
Jantje schreef:Hoe weet jij dat er meer dan 20 waren?
Vernomen van een goede bron. (Denk aan: een curator, een docent, een student, etc.) En is van diverse kanten bevestigd.
En zijn de afgewezenen dan alleen maar afkomstig uit linkse gemeenten of worden er ook structureel uit zwaardere gemeenten afgewezen?
Dat kan ik niet zo benatwoorden. Wel weet ik zo een stuk of vijf namen van mannen die soms al 5, 6 keer zijn opgeweest, afkomstig zijn uit een gemeente die als 'links' bekend staat (meestal betekent dat, dat men gewoon nuchter is in een heleboel dingen, en de boodschap van het Evangelie in volle rijkdom laat staan), en steeds maar weer worden afgewezen. Reden wordt nooit genoemd. (Ook weer zoiets mysterieus.)
En ja, dan is de nu al decennia klinkende formule "minder dan gehoopt, meer dan verdiend" wel echt een dooddoener. Let wel: ik pleit er niet voor om iedereen zomaar toe te laten; er kunnen namelijk tal van redenen zijn waarom iemand niet geschikt is voor het ambt van predikant. Maar het algemene gevoelen aan de rechterflank van de GG is wel, zoals ds. A.T. Huijser onlangs in de GezinsGids stelde: "Bij ons [in de GG] is er door de jaren heen een breedte ontstaan waar ik persoonlijk niet altijd gelukkig mee ben." Sorry, als je de GG-breedte vergelijkt met andere kerkverbanden, dan gaat dit echt nergens over.
Misschien moeten ze dan eens verhuizen naar een zwaardere gemeente. Dan worden ze volgend jaar misschien wel aangenomen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Luther »

Jantje schreef:
Luther schreef:
Jantje schreef:En zijn de afgewezenen dan alleen maar afkomstig uit linkse gemeenten of worden er ook structureel uit zwaardere gemeenten afgewezen?
Dat kan ik niet zo benatwoorden. Wel weet ik zo een stuk of vijf namen van mannen die soms al 5, 6 keer zijn opgeweest, afkomstig zijn uit een gemeente die als 'links' bekend staat (meestal betekent dat, dat men gewoon nuchter is in een heleboel dingen, en de boodschap van het Evangelie in volle rijkdom laat staan), en steeds maar weer worden afgewezen. Reden wordt nooit genoemd. (Ook weer zoiets mysterieus.)
En ja, dan is de nu al decennia klinkende formule "minder dan gehoopt, meer dan verdiend" wel echt een dooddoener. Let wel: ik pleit er niet voor om iedereen zomaar toe te laten; er kunnen namelijk tal van redenen zijn waarom iemand niet geschikt is voor het ambt van predikant. Maar het algemene gevoelen aan de rechterflank van de GG is wel, zoals ds. A.T. Huijser onlangs in de GezinsGids stelde: "Bij ons [in de GG] is er door de jaren heen een breedte ontstaan waar ik persoonlijk niet altijd gelukkig mee ben." Sorry, als je de GG-breedte vergelijkt met andere kerkverbanden, dan gaat dit echt nergens over.
Misschien moeten ze dan eens verhuizen naar een zwaardere gemeente. Dan worden ze volgend jaar misschien wel aangenomen.
Zeker, en dat is in het verleden ook zeker gebeurd. Is zelfs weleens in een interview toegegeven.
Maar daarmee bevestig je dus dat je het plausibel acht, dat mannen uit gemeenten die links bekend staan, op achterstand staan.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door GGotK »

Luther schreef:
Jantje schreef:
Luther schreef:
Jantje schreef:Hoe weet jij dat er meer dan 20 waren?
Vernomen van een goede bron. (Denk aan: een curator, een docent, een student, etc.) En is van diverse kanten bevestigd.
En zijn de afgewezenen dan alleen maar afkomstig uit linkse gemeenten of worden er ook structureel uit zwaardere gemeenten afgewezen?
Dat kan ik niet zo benatwoorden. Wel weet ik zo een stuk of vijf namen van mannen die soms al 5, 6 keer zijn opgeweest, afkomstig zijn uit een gemeente die als 'links' bekend staat (meestal betekent dat, dat men gewoon nuchter is in een heleboel dingen, en de boodschap van het Evangelie in volle rijkdom laat staan), en steeds maar weer worden afgewezen. Reden wordt nooit genoemd. (Ook weer zoiets mysterieus.)
En ja, dan is de nu al decennia klinkende formule "minder dan gehoopt, meer dan verdiend" wel echt een dooddoener. Let wel: ik pleit er niet voor om iedereen zomaar toe te laten; er kunnen namelijk tal van redenen zijn waarom iemand niet geschikt is voor het ambt van predikant. Maar het algemene gevoelen aan de rechterflank van de GG is wel, zoals ds. A.T. Huijser onlangs in de GezinsGids stelde: "Bij ons [in de GG] is er door de jaren heen een breedte ontstaan waar ik persoonlijk niet altijd gelukkig mee ben." Sorry, als je de GG-breedte vergelijkt met andere kerkverbanden, dan gaat dit echt nergens over.
Wat is gewoon nuchter en in wat voor heleboel dingen?
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Moderamen »

Vergeet niet dat het curatorium het ook vanuit andere hoek zwaar te verduren krijgt. “Ze laten er teveel toe, het gaat veel te makkelijk en ze letten niet goed op het ware leven.” Denk ook aan uitlatingen van ds. P. Blok
Ze doen het ook niet zo snel goed.
Laatst gewijzigd door Moderamen op 31 mei 2018, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Charles »

Jantje schreef:
Wandelende schreef:
Charles schreef:Een andere kant, maar nauwelijks genoemd hier, is dat ik ook terecht vind dat het curatorium mensen afwijst. Eenvoudigweg omdat je er zelf al geen vertrouwen in hebt. En dat had niks met ligging te maken.
Juist.
Het curatorium wijst ook op andere gronden kandidaten af.
Maar niet 90%> valt hopelijk in deze categorie. Anders zou het curatorium toch eens een signaal moeten geven aan de kerkraden om een strengere selectie 'bij de poort' te houden. Toch?
Wees eens concreet. Welke gronden worden hier bedoeld?
Nou, heel eenvoudig dat je iemand heel goed kent die opgaat en dat je je van mening bent dat die persoon (voorlopig) geen predikant in de GerGem moet worden. Dat kan zijn door karakter en/of dat het geestelijk leven niet van dat niveau is dat je geestelijk leiding kunt geven. Te weinig doorgeleid, te weinig levenservaring, teveel boekenwijsheid, het praat meer dan dat men wat doorleeft heeft, nooit overal vanaf gevallen etc. Dan toch attest aanvragen is combi van gebrek aan (geestelijke) zelfkennis en bescheidenheid. Je kan dan plaatsvervangende schaamte hebben dat dat toch wordt afgegeven en het curatorium daar naar moet luisteren.

Zelf zou ik niet zo'n makkelijke zijn in het curatorium: dank voor wat u zojuist in alle openheid hebt verteld. Echter hebben we reeds jaren vacatures voor evangelisten en zendingswerkers. Kunt u aangeven waarom u daar nooit op gereageerd heeft maar wel predikant meent te moeten worden?
Jantje schreef:Hoe weet jij dat er meer dan 20 waren?
Vroeger (tijd van G.H. Kersten) werd in De Saambinder gemeld hoeveel mannen waren opgekomen. Ds Cabaret vertelt dat toen hij opging alle mannen die opkwamen gezamenlijk de maaltijd gebruikte en men 1 voor 1 werd binnengeroepen.
Laatst gewijzigd door Charles op 31 mei 2018, 17:54, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Wandelende »

Moderamen schreef:Vergeet niet dat het curatorium het ook vanuit andere hoek zwaar te verduren krijgt. “Ze laten er teveel toe, het gaat veel te makkelijk en ze letten niet goed op het ware leven.”
Ze doen het ook niet zo snel goed.
Zeker.
Ik benijd die positie zeker niet.
En daardoor denk ik dat er meer een verkramping is die uit een stukje angst/onzekerheid voortkomt, dan dat het een moedwillig iets is. De meerderheid denkt zo, dus volgen we maar. En als de kerk ergens niet mee is gediend, dan is het dergelijke soorten van democratie.
(~)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Wandelende »

Charles schreef:Zelf zou ik niet zo'n makkelijke zijn in het curatorium: dank voor wat u zojuist in alle openheid hebt verteld. Echter hebben we reeds jaren vacatures voor evangelisten en zendingswerkers. Kunt u aangeven waarom u daar nooit op gereageerd heeft maar wel predikant meent te moeten worden?
Ik denk overigens serieus dat het voor het curatorium wel een stuk genuanceerder ligt als het om het buitenland gaat. Dan hoeven zij zich veel minder aan te trekken van allerhande meningen van links en rechts. Ook in de Generale Synode zie je dit terug, voor de ZGG en Israël wordt toch een stukje ruimer gedacht. Blijkbaar spelen daar minder de gevoeligheden mee.

Overigens... een aanzienlijk deel van Nederland is ook zendingsgebied.
(~)
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door GGotK »

Uit de reacties van een aantal blijkt maar weer dat het in de eerste plaats niet gaat om het verlangen dat er meer studenten worden toegelaten, maar meer om het verlangen dat er 'andere' studenten toegelaten worden.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Charles »

Ik zag de oproep in De Saambinder om mee te zuchten met het curatorium en ik dacht: het zal wel vooral meezeuren worden.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Wandelende »

GGotK schreef:Uit de reacties van een aantal blijkt maar weer dat het in de eerste plaats niet gaat om het verlangen dat er meer studenten worden toegelaten, maar meer om het verlangen dat er 'andere' studenten toegelaten worden.
Dat lees je dan in mijn reacties verkeerd ;)
(~)
Plaats reactie