Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
Ouderling schreef:
Bezorgd schreef:Hoe je er over denkt, als er weer minimaal 16 a 17 zijn afgewezen, gaat er iets fout. Of bij de kerkenraden, of bij het curatorium.
Of bij degenen die zich aanmelden
Dat vind ik persoonlijk te makkelijk. Een kerkenraad geeft ook niet iedereen zomaar een attest.
Ik zie het nut niet in om deze jaarlijkse rotonde opnieuw op te draaien. Laten we bidden voor de afgewezen mannen, maar God tevens ook danken voor de onverdiende zegeningen, daar Hij, in Zijn onverdiende goedheid, weer 3 mannen wilde afzonderen.

En ja, ik vind het zelf ook jammer dat het er 3 zijn en geen 13.

Was er aan de overzijde van de oceaan ook een bijeenkomst?

Edit: ik zie dat dit pas over 2 weken, op woensdag 5 juni, plaatsvindt.
Laatst gewijzigd door Jantje op 22 mei 2019, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door BJD »

GG-er schreef:
Mara schreef:
Ouderling schreef: Ik heb een vriend die ouderling is in de GG. Hij zei tegen me: 'als iemand 3 a 4 keer komt bij de kerkenraad, dan weet ik het soms echt niet, vooral als het je medebroeder is. Dan denk ik bij mezelf: laat ze dan in Rotterdam maar een beslissing nemen'.
Misschien een domme vraag. :hum Maar moet je langs je kerkenraad?
Stel dat je een predikant benadert, hetzij in, hetzij buiten het curatorium, wordt dan de deur voor je neus dichtgeslagen?
Niet letterlijk uiteraard.
Is het geen omweg op deze manier, of is het bewust drempelverhogend?
Ja, je moet langs je eigen kerkenraad. Dat is de manier waarop het in de GG geregeld is. De kerkenraad wordt geacht de gemeenteleden
te kennen. Zij weten meer over het leven van een man dan het curatorium kan weten. Daarom moet je eerst toestemming hebben van je eigen kerkenraad voor je naar het curatorium mag.
En of je langs de kkr in Houten moet of in Scherpenzeel, dat scheelt nog wat. Zo is het ook met de ds-en die in het curatorium zitten..
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door pierre27 »

BJD schreef:
GG-er schreef:
Mara schreef:
Ouderling schreef: Ik heb een vriend die ouderling is in de GG. Hij zei tegen me: 'als iemand 3 a 4 keer komt bij de kerkenraad, dan weet ik het soms echt niet, vooral als het je medebroeder is. Dan denk ik bij mezelf: laat ze dan in Rotterdam maar een beslissing nemen'.
Misschien een domme vraag. :hum Maar moet je langs je kerkenraad?
Stel dat je een predikant benadert, hetzij in, hetzij buiten het curatorium, wordt dan de deur voor je neus dichtgeslagen?
Niet letterlijk uiteraard.
Is het geen omweg op deze manier, of is het bewust drempelverhogend?
Ja, je moet langs je eigen kerkenraad. Dat is de manier waarop het in de GG geregeld is. De kerkenraad wordt geacht de gemeenteleden
te kennen. Zij weten meer over het leven van een man dan het curatorium kan weten. Daarom moet je eerst toestemming hebben van je eigen kerkenraad voor je naar het curatorium mag.
En of je langs de kkr in Houten moet of in Scherpenzeel, dat scheelt nog wat. Zo is het ook met de ds-en die in het curatorium zitten..
Wat zou het schelen?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Jeremiah »

3 mannen toegelaten voor de opleiding aan onze theologische school! Grote dankbaarheid hier. Onverdiende goedheid van de Heere.
Gebruikersavatar
KGPHP
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2019, 12:47

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door KGPHP »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:
Ouderling schreef:
Bezorgd schreef:Hoe je er over denkt, als er weer minimaal 16 a 17 zijn afgewezen, gaat er iets fout. Of bij de kerkenraden, of bij het curatorium.
Of bij degenen die zich aanmelden
Dat vind ik persoonlijk te makkelijk. Een kerkenraad geeft ook niet iedereen zomaar een attest.
Ik zie het nut niet in om deze jaarlijkse rotonde opnieuw op te draaien. Laten we bidden voor de afgewezen studenten, maar God tevens ook danken voor de onverdiende zegeningen, daar Hij, in Zijn onverdiende goedheid, weer 3 mannen wilde afzonderen.

En ja, ik vind het zelf ook jammer dat het er 3 zijn en geen 13.

Was er aan de overzijde van de oceaan ook een bijeenkomst?

Edit: ik zie dat dit pas over 2 weken, op woensdag 5 juni, plaatsvindt.
Afgewezen studenten bestaan niet. Tenzij de afgewezen heren nog studeren.
If you cannot pray like Peter, If you cannot preach like Paul,
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Jantje »

Je hebt gelijk. Ik zal het aanpassen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Jantje »

pierre27 schreef:
BJD schreef: En of je langs de kkr in Houten moet of in Scherpenzeel, dat scheelt nog wat. Zo is het ook met de ds-en die in het curatorium zitten..
Wat zou het schelen?
Een half uurtje, drie kwartier? ;) Meer niet hoor. Of, misschien deelt de ene kerkenraad koffie met een plak cake en de ander alleen koffie. Dat kan ook natuurlijk. ;)
Laatst gewijzigd door Jantje op 22 mei 2019, 19:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28728
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door DDD »

GG-er schreef:
DDD schreef:Het gaat om het uitgangspunt. Dat is kennelijk: 'in beginsel niet toelaten'. En dat vind ik een raar uitgangspunt voor in de kerk. Al voldoet het aan het bijbelse beginsel dat men niemand haastig de handen oplegt.
Nee, dat is niet het uitgangspunt. Dat is wat sommigen ervan maken. De curatoren willen het liefst veel studenten aannemen. Ze weten ook hoe hard het nodig is dat er meer predikanten zijn. Maar ze moeten er wel van overtuigd zijn dat het de weg is die God hen wijst. Ze vragen daarom om Zijn leiding bij het nemen van hun beslissing. Ik weet dat de beslissing door mensen wordt genomen, maar dat betekent nog niet dat het mensenwerk is, zoals iemand hier suggereerde. Ik geloof echt in Gods leiding. Hij regeert, ook als het gaat over het curatorium!
Ik vind dat je jezelf tegenspreekt.

Als je overtuigd moet worden dat het de weg is die God jou wijst, is het uitgangspunt dus nee, tenzij. Dat heb ik dan prima geformuleerd.

En overigens betwist ik niet dat God regeert, maar dat sluit niet uit dat het mogelijk is dat de GG tientallen geroepen dominees zou hebben als zij ook waren toegelaten tot de opleiding.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door BJD »

pierre27 schreef:
BJD schreef: En of je langs de kkr in Houten moet of in Scherpenzeel, dat scheelt nog wat. Zo is het ook met de ds-en die in het curatorium zitten..
Wat zou het schelen?
Jij denkt van niet?
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Bruna »

Bezorgd schreef:Hoe je er over denkt, als er weer minimaal 16 a 17 zijn afgewezen, gaat er iets fout. Of bij de kerkenraden, of bij het curatorium.
Volgens mij worden er van te voren ook al afgewezen.
Heb wel een gehoord dat iemand voor de 2e keer een attest wilde. De kr dacht aan ons zal het niet liggen en deze gaf het attest. De betreffende meneer kreeg netjes een brief dat hij niet hoefde te komen omdat de reden van afwijzing van toen nog gold (7e geb.). Dan gaat het mi fout bij kr. Deze durven attest niet te weigeren om geen trammelant met deze persoon te krijgen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Jantje »

Bruna schreef:
Bezorgd schreef:Hoe je er over denkt, als er weer minimaal 16 a 17 zijn afgewezen, gaat er iets fout. Of bij de kerkenraden, of bij het curatorium.
Volgens mij worden er van te voren ook al afgewezen.
Heb wel een gehoord dat iemand voor de 2e keer een attest wilde. De kr dacht aan ons zal het niet liggen en deze gaf het attest. De betreffende meneer kreeg netjes een brief dat hij niet hoefde te komen omdat de reden van afwijzing van toen nog gold (7e geb.). Dan gaat het mi fout bij kr. Deze durven attest niet te weigeren om geen trammelant met deze persoon te krijgen.
Wat bedoel je met de dikgedrukte zin? En waarom zou je de reden van de afwijzing als betreffende persoon niet mogen weten?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Ouderling »

Bezorgd schreef:
Ouderling schreef:
Bezorgd schreef:Hoe je er over denkt, als er weer minimaal 16 a 17 zijn afgewezen, gaat er iets fout. Of bij de kerkenraden, of bij het curatorium.
Of bij degenen die zich aanmelden
Dat vind ik persoonlijk te makkelijk. Een kerkenraad geeft ook niet iedereen zomaar een attest.
Goed, laat mij wat star zijn...Ik probeer je alleen in te laten zien dat jouw argumenten niet altijd deugen.
Maar geef mij eens een paar goede argumenten waarom jij nog eigenlijk vindt waarom er een curatorium nodig is. Want dat krijg ik niet helder.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door pierre27 »

BJD schreef:
pierre27 schreef:
BJD schreef: En of je langs de kkr in Houten moet of in Scherpenzeel, dat scheelt nog wat. Zo is het ook met de ds-en die in het curatorium zitten..
Wat zou het schelen?
Jij denkt van niet?
Ik vraag wat zou het schelen...?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door BJD »

pierre27 schreef:
BJD schreef:
pierre27 schreef:
BJD schreef: En of je langs de kkr in Houten moet of in Scherpenzeel, dat scheelt nog wat. Zo is het ook met de ds-en die in het curatorium zitten..
Wat zou het schelen?
Jij denkt van niet?
Ik vraag wat zou het schelen...?
Alles. Wel of geen attest krijgen.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door pierre27 »

Waar baseer je dat op?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie