Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Ouderling »

Bezorgd schreef:
DDD schreef:
Ouderling schreef:Woensdagmorgen geen vrijmoedigheid iemand toe te laten. Ook woensdagmiddag wordt er vergaderd.
Ik vind deze formulering eenzijdig. Het curatorium had dus wel vrijmoedigheid om mensen niet toe te laten. Het gebruik van het woord vrijmoedigheid is mijns inziens wat misleidend. Maar misschien ben ik wat overgevoelig als het gaat om formuleringen.

Edit:
@Bezorgd: precies. Hoe komt zoiets in de wereld? Het laat wel zien wat de toetsingsnorm is: het is afwijzen, tenzij. Dat is op zich ook wel weer verhelderend, omdat je ook zou kunnen redeneren: de afvaardiging van de kerkenraad is akkoord, tenzij er bezwaren zouden zijn.

Het werd de laatste tijd soms wat minder ;) Maar met deze post weer helemaal eens.
Het lijkt wel of startpunt al negatief is. "Nee, tenzij"
Jouw standpunt? Curatorium kan afgeschaft worden, want de kerkenraden hebben immers al 'ja' gezegd?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Bezorgd »

Ouderling schreef:
Bezorgd schreef:
DDD schreef:
Ouderling schreef:Woensdagmorgen geen vrijmoedigheid iemand toe te laten. Ook woensdagmiddag wordt er vergaderd.
Ik vind deze formulering eenzijdig. Het curatorium had dus wel vrijmoedigheid om mensen niet toe te laten. Het gebruik van het woord vrijmoedigheid is mijns inziens wat misleidend. Maar misschien ben ik wat overgevoelig als het gaat om formuleringen.

Edit:
@Bezorgd: precies. Hoe komt zoiets in de wereld? Het laat wel zien wat de toetsingsnorm is: het is afwijzen, tenzij. Dat is op zich ook wel weer verhelderend, omdat je ook zou kunnen redeneren: de afvaardiging van de kerkenraad is akkoord, tenzij er bezwaren zouden zijn.

Het werd de laatste tijd soms wat minder ;) Maar met deze post weer helemaal eens.
Het lijkt wel of startpunt al negatief is. "Nee, tenzij"
Jouw standpunt? Curatorium kan afgeschaft worden, want de kerkenraden hebben immers al 'ja' gezegd?
Dat wil ik niet helemaal zeggen. Maar het moet zwaar wegen dat iemand al een attest heeft.
In ieder geval moeten er dan goede en gegronde redenen zijn om tegen het advies van de kerkenraad in, iemand af te wijzen.
Het zou bv al mooi zijn als die redenen van afwijzen teruggekoppeld worden aan de attest gevende kerkenraad.
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Ouderling »

Dat laatste ben ik met je eens.
Dat eerste niet, je legt nu bij voorbaat het afwijzen als zijnde negatief bij het curatorium neer. Dat kan zo zijn.
Maar je zou ook kunnen zeggen: de kerkenraad heeft iemand een attest gegeven van wie de roeping bijvoorbeeld helemaal niet helder ligt. Dan is het goed/positief dat er een curatorium is die dat hoort en dus geen vrijmoedigheid krijgt.

Ik heb een vriend die ouderling is in de GG. Hij zei tegen me: 'als iemand 3 a 4 keer komt bij de kerkenraad, dan weet ik het soms echt niet, vooral als het je medebroeder is. Dan denk ik bij mezelf: laat ze dan in Rotterdam maar een beslissing nemen'.

Overigens ben ik het met mijn vriend oneens hierover, maar ik sluit niet uit dat dit meer gebeurt in den lande.
Online
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door DDD »

Het gaat om het uitgangspunt. Dat is kennelijk: 'in beginsel niet toelaten'. En dat vind ik een raar uitgangspunt voor in de kerk. Al voldoet het aan het bijbelse beginsel dat men niemand haastig de handen oplegt.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Mara »

Ouderling schreef: Ik heb een vriend die ouderling is in de GG. Hij zei tegen me: 'als iemand 3 a 4 keer komt bij de kerkenraad, dan weet ik het soms echt niet, vooral als het je medebroeder is. Dan denk ik bij mezelf: laat ze dan in Rotterdam maar een beslissing nemen'.
Misschien een domme vraag. :hum Maar moet je langs je kerkenraad?
Stel dat je een predikant benadert, hetzij in, hetzij buiten het curatorium, wordt dan de deur voor je neus dichtgeslagen?
Niet letterlijk uiteraard.
Is het geen omweg op deze manier, of is het bewust drempelverhogend?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
GG-er
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 mei 2014, 14:12

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door GG-er »

DDD schreef:Het gaat om het uitgangspunt. Dat is kennelijk: 'in beginsel niet toelaten'. En dat vind ik een raar uitgangspunt voor in de kerk. Al voldoet het aan het bijbelse beginsel dat men niemand haastig de handen oplegt.
Nee, dat is niet het uitgangspunt. Dat is wat sommigen ervan maken. De curatoren willen het liefst veel studenten aannemen. Ze weten ook hoe hard het nodig is dat er meer predikanten zijn. Maar ze moeten er wel van overtuigd zijn dat het de weg is die God hen wijst. Ze vragen daarom om Zijn leiding bij het nemen van hun beslissing. Ik weet dat de beslissing door mensen wordt genomen, maar dat betekent nog niet dat het mensenwerk is, zoals iemand hier suggereerde. Ik geloof echt in Gods leiding. Hij regeert, ook als het gaat over het curatorium!
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
GG-er
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 mei 2014, 14:12

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door GG-er »

Mara schreef:
Ouderling schreef: Ik heb een vriend die ouderling is in de GG. Hij zei tegen me: 'als iemand 3 a 4 keer komt bij de kerkenraad, dan weet ik het soms echt niet, vooral als het je medebroeder is. Dan denk ik bij mezelf: laat ze dan in Rotterdam maar een beslissing nemen'.
Misschien een domme vraag. :hum Maar moet je langs je kerkenraad?
Stel dat je een predikant benadert, hetzij in, hetzij buiten het curatorium, wordt dan de deur voor je neus dichtgeslagen?
Niet letterlijk uiteraard.
Is het geen omweg op deze manier, of is het bewust drempelverhogend?
Ja, je moet langs je eigen kerkenraad. Dat is de manier waarop het in de GG geregeld is. De kerkenraad wordt geacht de gemeenteleden
te kennen. Zij weten meer over het leven van een man dan het curatorium kan weten. Daarom moet je eerst toestemming hebben van je eigen kerkenraad voor je naar het curatorium mag.
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Ouderling »

DDD schreef:Het gaat om het uitgangspunt. Dat is kennelijk: 'in beginsel niet toelaten'. En dat vind ik een raar uitgangspunt voor in de kerk. Al voldoet het aan het bijbelse beginsel dat men niemand haastig de handen oplegt.
Ik begrijp je niet.
Jouw uitgangspunt is: iedereen toelaten, tenzij er bezwaren zijn.
Volgens mij gebeurt dat ook.
Dat gebeurt in eerste instantie al bij de kerkenraden. Wie zegt niet dat er in den lande misschien wel 50 bij hun kerkenraad geweest zijn, waarvan er 20 een attest krijgen. De andere 30 niet, want er zijn kennelijk bezwaren om ze een attest te geven.
Van die 20 worden er 3 aangenomen , want er zijn kennelijk bezwaren om ze toe te laten tot de theologische school.
Precies wat jij wilt dus.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Het lijkt er meer op dat het standpunt van het curatorium en van DDD juist tegenovergesteld zijn.

DDD lijkt te zeggen: Toelaten tenzij je een geldig/gegronde reden hebt om ze niet toe te laten.
Het Curatorium lijkt te zeggen: Toelaten alleen als je daar een geldige/gegronde reden voor hebt.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Ouderling »

Johann Gottfried Walther schreef:Het lijkt er meer op dat het standpunt van het curatorium en van DDD juist tegenovergesteld zijn.

DDD lijkt te zeggen: Toelaten tenzij je een geldig/gegronde reden hebt om ze niet toe te laten.
Het Curatorium lijkt te zeggen: Toelaten alleen als je daar een geldige/gegronde reden voor hebt.
Als een glas half vol is, en er zegt iemand: het is half leeg, hebben ze allebei gelijk.
Alleen de benadering is anders.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ouderling schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Het lijkt er meer op dat het standpunt van het curatorium en van DDD juist tegenovergesteld zijn.

DDD lijkt te zeggen: Toelaten tenzij je een geldig/gegronde reden hebt om ze niet toe te laten.
Het Curatorium lijkt te zeggen: Toelaten alleen als je daar een geldige/gegronde reden voor hebt.
Als een glas half vol is, en er zegt iemand: het is half leeg, hebben ze allebei gelijk.
Alleen de benadering is anders.
Bij een glas mag dat zo zijn, het is de vraag of dit het geval is bij het toelaten van studenten voor de Theologische school.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Bezorgd »

Hoe je er over denkt, als er weer minimaal 16 a 17 zijn afgewezen, gaat er iets fout. Of bij de kerkenraden, of bij het curatorium.
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Ouderling »

Bezorgd schreef:Hoe je er over denkt, als er weer minimaal 16 a 17 zijn afgewezen, gaat er iets fout. Of bij de kerkenraden, of bij het curatorium.
Of bij degenen die zich aanmelden
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Bezorgd »

Ouderling schreef:
Bezorgd schreef:Hoe je er over denkt, als er weer minimaal 16 a 17 zijn afgewezen, gaat er iets fout. Of bij de kerkenraden, of bij het curatorium.
Of bij degenen die zich aanmelden
Dat vind ik persoonlijk te makkelijk. Een kerkenraad geeft ook niet iedereen zomaar een attest.
Online
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door pierre27 »

Fijn te lezen dat er deze week 3 mannen toegelaten zijn. Dankbaar!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie