Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door DDD »

Maar goed, de classis voor Noord-Holland zou dat kunnen besluiten, maar dat zie ik voorlopig niet gebeuren hoor. Ik geloof niet dat daar discussie over is en ds. Moens is er vast geen voorstander van.

Volgens mij valt het in Westzaan nog wel mee trouwens, maar dat is ook niet zo ver. Volgens mij ligt het ook aan de kwaliteit van de preekregelaar. Er zijn gemeenten die elke zondag twee dominees hebben en waar leesdienst een uitzondering is.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Maar goed, de classis voor Noord-Holland zou dat kunnen besluiten, maar dat zie ik voorlopig niet gebeuren hoor. Ik geloof niet dat daar discussie over is en ds. Moens is er vast geen voorstander van.

Volgens mij valt het in Westzaan nog wel mee trouwens, maar dat is ook niet zo ver. Volgens mij ligt het ook aan de kwaliteit van de preekregelaar. Er zijn gemeenten die elke zondag twee dominees hebben en waar leesdienst een uitzondering is.
Het is wel vreemd. Ds. Moens preekt nooit in Opperdoes en Den Helder, tenminste heel dit jaar niet.

Dat laatste speelt zeker een rol. De GG van Katwijk aan Zee heeft een overvloed aan dominees, en zowat zelfs elke week een weekdienst. En als je dan toch vanaf de Veluwe moet komen, kun je toch ook een keer de Afsluitdijk pakken, lijkt mij.

Maar goed, wie ben ik?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door DDD »

Misschien hebben ze een vakantiehuisje, want dominees zijn er vaak voor twee diensten op een zondag.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Piet Puk schreef:Wat ik me afvraag: moet je bij je attest ook een pasfoto meesturen t.b.v. van Gergeminfo.nl? Weet iemand dit?
Het is gewoon goed Googlewerk van de beste webbeheerder. Ik moet eerlijk bekennen dat ik meestal ook op de zoekmachine kijk voor een foto... Erg hé? :oO
Ja, dat is erg.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Erskinees »

Jantje schreef:Volgens mij wordt student Evers gewoon voor het geheel van de Gereformeerde Gemeenten opgeleid. Anders kunnen ze in Poortvliet of Opperdoes (waar nog minder dominees komen dan in Carterton, Nieuw-Zeeland) ook wel iemand tot lerend ouderling verheffen en vervolgens laten opleiden tot predikant voor zichzelf.
In die genoemde gemeenten zijn wel weekdiensten met een predikant. Idem voor rouw en trouw diensten. Ook nog de mogelijkheid om bij een predikant in de regio belijdeniscath. te volgen. Dat heb je in Nieuw Zeeland niet.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door GJdeBruijn »

Bezorgd schreef:Ja een recente van max 2 jaar en een kwartaal oud. Met strop.
:haha
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Ouderling »

Woensdagmorgen geen vrijmoedigheid iemand toe te laten. Ook woensdagmiddag wordt er vergaderd.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door BJD »

Ouderling schreef:Woensdagmorgen geen vrijmoedigheid iemand toe te laten. Ook woensdagmiddag wordt er vergaderd.
Vergaderd? Zijn toch meer selectiegesprekken.
Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Refoforum2017 »

BJD schreef:
Ouderling schreef:Woensdagmorgen geen vrijmoedigheid iemand toe te laten. Ook woensdagmiddag wordt er vergaderd.
Vergaderd? Zijn toch meer selectiegesprekken.
Het curatorium is in vergadering bijeen en ontvangt tijdens hun vergadering de mansleden met een attest.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door BJD »

Refoforum2017 schreef:
BJD schreef:
Ouderling schreef:Woensdagmorgen geen vrijmoedigheid iemand toe te laten. Ook woensdagmiddag wordt er vergaderd.
Vergaderd? Zijn toch meer selectiegesprekken.
Het curatorium is in vergadering bijeen en ontvangt tijdens hun vergadering de mansleden met een attest.
En daar selecteren ze uit toch.
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Ouderling »

BJD schreef:
Refoforum2017 schreef:
BJD schreef:
Ouderling schreef:Woensdagmorgen geen vrijmoedigheid iemand toe te laten. Ook woensdagmiddag wordt er vergaderd.
Vergaderd? Zijn toch meer selectiegesprekken.
Het curatorium is in vergadering bijeen en ontvangt tijdens hun vergadering de mansleden met een attest.
En daar selecteren ze uit toch.
Klopt
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Bezorgd »

Dat woordje "vrijmoedigheid" wie verzint zo iets. Dat maakt het toch extra beladen.
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door DDD »

Ouderling schreef:Woensdagmorgen geen vrijmoedigheid iemand toe te laten. Ook woensdagmiddag wordt er vergaderd.
Ik vind deze formulering eenzijdig. Het curatorium had dus wel vrijmoedigheid om mensen niet toe te laten. Het gebruik van het woord vrijmoedigheid is mijns inziens wat misleidend. Maar misschien ben ik wat overgevoelig als het gaat om formuleringen.

Edit:
@Bezorgd: precies. Hoe komt zoiets in de wereld? Het laat wel zien wat de toetsingsnorm is: het is afwijzen, tenzij. Dat is op zich ook wel weer verhelderend, omdat je ook zou kunnen redeneren: de afvaardiging van de kerkenraad is akkoord, tenzij er bezwaren zouden zijn.
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Ouderling »

Bezorgd schreef:Dat woordje "vrijmoedigheid" wie verzint zo iets. Dat maakt het toch extra beladen.
Het is beladen! Dat lijkt me evident. Het gaat om de toekomst van hun kerkverband. Zeer verantwoordelijk werk lijkt me. Je moet dan zeker vrijmoedigheid krijgen om iemand aan te nemen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Bezorgd »

DDD schreef:
Ouderling schreef:Woensdagmorgen geen vrijmoedigheid iemand toe te laten. Ook woensdagmiddag wordt er vergaderd.
Ik vind deze formulering eenzijdig. Het curatorium had dus wel vrijmoedigheid om mensen niet toe te laten. Het gebruik van het woord vrijmoedigheid is mijns inziens wat misleidend. Maar misschien ben ik wat overgevoelig als het gaat om formuleringen.

Edit:
@Bezorgd: precies. Hoe komt zoiets in de wereld? Het laat wel zien wat de toetsingsnorm is: het is afwijzen, tenzij. Dat is op zich ook wel weer verhelderend, omdat je ook zou kunnen redeneren: de afvaardiging van de kerkenraad is akkoord, tenzij er bezwaren zouden zijn.

Het werd de laatste tijd soms wat minder ;) Maar met deze post weer helemaal eens.
Het lijkt wel of startpunt al negatief is. "Nee, tenzij"
Plaats reactie