Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door kasparov »

refo schreef:Ik weet niet of je moet hopen op meer. Misschien moet eerst de kwaliteit van de opleiding wat omhoog.
Dit klinkt alsof de opleiding niet goed (genoeg) is. Verklaar je nader.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door DDD »

GG-er schreef:
Tom schreef:Zie dat het RD artikel zojuist iets gewijzigd is. Ben bang dat het schrale resultaat van deze eerste curatoriumdag blijft steken op 1 student.
Wat is schraal? Ik, en velen met mij, hopen op méér. Dat mag ook. En er kunnen er dinsdag en woensdag nog meer bijkomen.
Maar is er bij ons íets te vinden waarom we verdiend hebben dat ons gebed verhoord wordt? Elke man die toegelaten wordt, is een onverdiende zegen.
Waarom? Elke man die geroepen wordt, is een onverdiende zegen. Maar over de toelating kun je dat zomaar niet stellen. Het is mensenwerk hoor.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door DDD »

Piet Puk schreef:Tot 21.00 uur vergaderen. Ik heb me al eerder afgevraagd of je dan nog scherp kan zijn.
Waarom niet? Ik heb geregeld tot half een vergaderd, en was meestal scherp. Ik vraag me eerder af hoe iemand om half tien 's morgens scherp kan zijn.

Maar dat geheel terzijde.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door DDD »

kasparov schreef:
refo schreef:Ik weet niet of je moet hopen op meer. Misschien moet eerst de kwaliteit van de opleiding wat omhoog.
Dit klinkt alsof de opleiding niet goed (genoeg) is. Verklaar je nader.
Ik ben ook niet zo te spreken over de kwaliteit van de opleiding, maar goed. In vier jaar kun je ook geen wonderen verrichten. En er zijn ook geen ingangseisen. Maar ik zie toch ook wel verband met de kwaliteit van de preken. Daarvoor is dan weer een ander draadje.
Piet Puk
Berichten: 5437
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Piet Puk »

Ik hoor hier mensen uitspraken doen over de kwaliteit van de opleiding van de Theologische School GG. Zitten jullie zelf op de opleiding en vonden jullie het niveau niet hoog genoeg?
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Zeeuw »

GG-er schreef:
Zeeuw schreef:
GG-er schreef:
Tom schreef:Zie dat het RD artikel zojuist iets gewijzigd is. Ben bang dat het schrale resultaat van deze eerste curatoriumdag blijft steken op 1 student.
Wat is schraal? Ik, en velen met mij, hopen op méér. Dat mag ook. En er kunnen er dinsdag en woensdag nog meer bijkomen.
Maar is er bij ons íets te vinden waarom we verdiend hebben dat ons gebed verhoord wordt? Elke man die toegelaten wordt, is een onverdiende zegen.
Waarom is dat laatste zo?
Geef dan eerst maar eens antwoord op de vraag die ik de zin ervoor stelde. Ik ben benieuwd.
Dat is er bij ons niet te vinden. Maar dat is in ons zelf zoeken. Bij de Heere is alles te vinden. Durf je ook te geloven dat bij deze Vader veel woningen zijn? Dat Hij gewillig is tot zaligheid van verloren zondaren?
Ik verbaas me over het doorlaten van zeer weinig studenten en hier dan altijd bij te zeggen ‘maar we verdienen ook niets’. Helemaal eens, maar eerst wordt gesproken over velden die wit zijn om te oogsten, vervolgens worden er zeer weinig, door de eigen kerkenraad welbevonden, personen doorgelaten en verdienen we het toch ook niet. Zo draai je volgens mij in een cirkel. Het lijkt voor mij dan of er uberhaupt weinig verwachting is van Gods almacht en veel nadruk op de eigen onverdienste ligt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Piet Puk schreef:Tot 21.00 uur vergaderen. Ik heb me al eerder afgevraagd of je dan nog scherp kan zijn.
Waarom niet? Ik heb geregeld tot half een vergaderd, en was meestal scherp. Ik vraag me eerder af hoe iemand om half tien 's morgens scherp kan zijn.

Maar dat geheel terzijde.
Dat ben ik helemaal met je eens! Ik begrijp ook nooit waarom de classis waar de GG in mijn woonplaats onder valt, om 9.30 uur 's morgens begint met een classisvergadering. Als ze dat dan op zondag afgeven, dan begrijp ik daar niets van, en niet in de laatste plaats omdat er ook ouderlingen en diakenen een baan hebben in het maatschappelijke leven.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Marion »

Piet Puk schreef:Ik hoor hier mensen uitspraken doen over de kwaliteit van de opleiding van de Theologische School GG. Zitten jullie zelf op de opleiding en vonden jullie het niveau niet hoog genoeg?
Terecht opgemerkt Piet. Het is gewoon belachelijk. Ze hebben er nooit 1 voet over de drempel gezet en ze weten er alles van....
Er zitten momenteel hele capabele docenten die de studenten echt iets mee geven. Ik heb er alle vertrouwen in!!!
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
DDD schreef:
Piet Puk schreef:Tot 21.00 uur vergaderen. Ik heb me al eerder afgevraagd of je dan nog scherp kan zijn.
Waarom niet? Ik heb geregeld tot half een vergaderd, en was meestal scherp. Ik vraag me eerder af hoe iemand om half tien 's morgens scherp kan zijn.

Maar dat geheel terzijde.
Dat ben ik helemaal met je eens! Ik begrijp ook nooit waarom de classis waar de GG in mijn woonplaats onder valt, om 9.30 uur 's morgens begint met een classisvergadering. Als ze dat dan op zondag afgeven, dan begrijp ik daar niets van, en niet in de laatste plaats omdat er ook ouderlingen en diakenen een baan hebben in het maatschappelijke leven.
Broeder Jan, als ik de namen zie van de ouderlingen die vaak op dit soort vergaderingen aanwezig zijn, zijn deze vaak gepensioneerd of werkzaam in een sector die ruimte voor ze bied. Dat ik soms al tig jaar dezelfde namen zie, is, zoals jij dat zo mooi kan zeggen, geheel terzijde :D
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Zeeuw »

Marion schreef:
Piet Puk schreef:Ik hoor hier mensen uitspraken doen over de kwaliteit van de opleiding van de Theologische School GG. Zitten jullie zelf op de opleiding en vonden jullie het niveau niet hoog genoeg?
Terecht opgemerkt Piet. Het is gewoon belachelijk. Ze hebben er nooit 1 voet over de drempel gezet en ze weten er alles van....
Er zitten momenteel hele capabele docenten die de studenten echt iets mee geven. Ik heb er alle vertrouwen in!!!
Dat denk ik ook. Waar ik soms wel over denk: zorgt het beslotene van de opleiding voor voldoende toerusting voor de leefwereld hedentendage?
GG-er
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 mei 2014, 14:12

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door GG-er »

Zeeuw schreef:
Marion schreef:
Piet Puk schreef:Ik hoor hier mensen uitspraken doen over de kwaliteit van de opleiding van de Theologische School GG. Zitten jullie zelf op de opleiding en vonden jullie het niveau niet hoog genoeg?
Terecht opgemerkt Piet. Het is gewoon belachelijk. Ze hebben er nooit 1 voet over de drempel gezet en ze weten er alles van....
Er zitten momenteel hele capabele docenten die de studenten echt iets mee geven. Ik heb er alle vertrouwen in!!!
Dat denk ik ook. Waar ik soms wel over denk: zorgt het beslotene van de opleiding voor voldoende toerusting voor de leefwereld hedentendage?
De studie is besloten in de zin dat mensen die er niet mee te maken hebben, niet veel zicht hebben op wat er binnenshuis gebeurt. Je kunt niet zomaar een dagje meelopen, zoals middelbare scholieren bij een vervolgopleiding kunnen doen.
Maar andersom is het niet zo dat de docenten zich alleen maar binnen de school bevinden. Ze staan als predikant in de samenleving. In hun gemeenten hebben ze van alles meegemaakt. Vrijwel elk probleem dat in 'de wereld' gebeurt, komt ook voor binnen de kerk. Ik denk daarom dat de docenten heel goed weten op welke gebieden hun studenten toegerust moeten worden.
Af en toe vertelt een (oud-)student iets over z'n opleiding. Dan ben ik verbaasd over de veelzijdigheid van de studie. Ze leren echt niet alleen hoe ze een preek moeten houden.
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Jantje »

Marion schreef:
Piet Puk schreef:Ik hoor hier mensen uitspraken doen over de kwaliteit van de opleiding van de Theologische School GG. Zitten jullie zelf op de opleiding en vonden jullie het niveau niet hoog genoeg?
Terecht opgemerkt Piet. Het is gewoon belachelijk. Ze hebben er nooit 1 voet over de drempel gezet en ze weten er alles van....
Er zitten momenteel hele capabele docenten die de studenten echt iets mee geven. Ik heb er alle vertrouwen in!!!
Zulke mensen moet je lekker laten zwammen, @Marion. Ze weten niet beter. En ik (en jij ook, vermoed ik) hebben ook nog nooit een voet op de drempel gezet, maar wij hebben vertrouwen in hetgeen we alleen met onze oren horen. Dat is veel mooier. ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
Marion schreef:
Piet Puk schreef:Ik hoor hier mensen uitspraken doen over de kwaliteit van de opleiding van de Theologische School GG. Zitten jullie zelf op de opleiding en vonden jullie het niveau niet hoog genoeg?
Terecht opgemerkt Piet. Het is gewoon belachelijk. Ze hebben er nooit 1 voet over de drempel gezet en ze weten er alles van....
Er zitten momenteel hele capabele docenten die de studenten echt iets mee geven. Ik heb er alle vertrouwen in!!!
Zulke mensen moet je lekker laten zwammen, @Marion. Ze weten niet beter. En ik (en jij ook, vermoed ik) hebben ook nog nooit een voet op de drempel gezet, maar wij hebben vertrouwen in hetgeen we alleen met onze oren horen. Dat is veel mooier. ;)

Om te beoordelen of een bakkerij goed is, hoeft je niet verder dan de toonbank te komen. En om te beoordelen of een restaurant goed is, hoef je niet in de keuken te komen.

Om te beoordelen of een school goed is, is iets meer nodig, maar als de resultaten mager zijn, dan kun je daar wel een mening over hebben.

Maar dat heeft niets te maken met het feit dat het curatorium vrijmoedigheid heeft om een groot aantal kandidaten af te wijzen. En dat was het onderwerp van gesprek. Het is te hopen dat in dat proces geen brokken gemaakt worden, en dat er geen kleinen in het geloof geërgerd worden.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Delftenaar »

Op zich is de kwaliteit van de opleiding op orde.
Punt is dat vooropleiding bij de toelating geen rol speelt want het curatorium beoordeelt op roeping en bekering. Daar is niets mis mee, maar de opleiding moet dan wel zo zijn dat ook iemand met een vmbo-achtergrond die zich geroepen weet de opleiding moet kunnen afronden. De theologische school kan daardoor geen HBO of zelfs universiteit worden. Dat laatste, incl. vooropleiding, is bij andere kerken wel verplicht en gezien de complexiteit van het werk van een predikant zou dat in de GG ook niet verkeerd zijn. Zij het dat het huidige systeem diep in de genen van de GG verankerd zit.
Het tweede is dat door de kleinschaligheid docenten een groot stempel op de opleiding kunnen zetten en daarmee dingen naar hun hand kunnen zetten. Waardoor de school jarenlang alleen "zware" of "lichte" dominees aflevert.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door DDD »

Waar leid je dat uit af? Het overgrote deel van de docenten heeft geen verifieerbare opleiding in zijn werkgebied en de leeropbrengsten zijn in mijn beleving ook niet bijzonder. Al is dat ook door de werkdruk en de gewoonte om twee preken per zondag te schrijven niet zo goed te beoordelen. In veel kerkverbanden preekt een dominee maar éénmaal per zondag in zijn eigen gemeente. Zo bekeken, kan een minder goede preek ook gewoon aan tijdgebrek liggen.

Ik heb verder niet zo'n mening over de kwaliteit van de Theologische School maar zou het wel goed vinden als je jouw mening wat beter zou onderbouwen.
Plaats reactie