Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door GGotK »

Wandelende schreef:
refo schreef:Misschien dat het helpt om het traktement te standaardiseren. Ik weet toevallig wat Hoogvliet/Spijkenisse bood toen ze nog beroepen uitbrachten. Voorwaar een mooi bedrag! In Gouda is het 60% hoger, een vorstelijk bedrag! Blijkbaar gaan de bedragen omhoog bij hogere ledentallen. Als ook de grotere gemeenten hetzelfde bieden als Hoogvliet/sp. is het geldelijke aspect neutraal.
De GS heeft gestandaardiseerde tabellen. Uitgangspunt is het LD salaris van een docent VO. Tevens zijn is daarin opgenomen dat er wel een groei in salaris is bij het ouder worden, dus dienstjaren. En ook een toeslag van 3% per 100 leden boven de 750 leden.
Echter zijn dat adviestabellen. De autonome kerkraden mogen hiervan afwijken.
Dat is een realistisch salaris toch? Bovendien kunnen veel dominees ook nog teren op het geld van hun oude baan/bezittingen..Of moeten ze dat geld afstaan?
Laatst gewijzigd door GGotK op 02 jun 2018, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Wandelende »

GGotK schreef:
Wandelende schreef:
refo schreef:Misschien dat het helpt om het traktement te standaardiseren. Ik weet toevallig wat Hoogvliet/Spijkenisse bood toen ze nog beroepen uitbrachten. Voorwaar een mooi bedrag! In Gouda is het 60% hoger, een vorstelijk bedrag! Blijkbaar gaan de bedragen omhoog bij hogere ledentallen. Als ook de grotere gemeenten hetzelfde bieden als Hoogvliet/sp. is het geldelijke aspect neutraal.
De GS heeft gestandaardiseerde tabellen. Uitgangspunt is het LD salaris van een docent VO. Tevens zijn is daarin opgenomen dat er wel een groei in salaris is bij het ouder worden, dus dienstjaren. En ook een toeslag van 3% per 100 leden boven de 750 leden.
Echter zijn dat adviestabellen. De autonome kerkraden mogen hiervan afwijken.
Is realistisch salaris toch. Bovendien kunnen veel dominees ook nog teren op het geld van hun oude baan/bezittingen..Of moeten ze dat geld afstaan?
De adviestabellen vind ik niet onrealistisch en onverstandig. Er zijn ook nog 'secundaire arbeidsvoorwaarden'.
(~)
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Delftenaar »

Die tabellen zijn prima, maar de grote autonome gemeenten bieden (veel) meer dan die tabellen.
Eigenlijk zouden die tabellen verplicht moeten worden. Feitelijk komt dat er wel op neer dat grote gemeenten de predikantsplaats van kleinere gemeenten sponsoren, maar dat is een teken van solidariteit.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Wandelende »

Delftenaar schreef:Die tabellen zijn prima, maar de grote autonome gemeenten bieden (veel) meer dan die tabellen.
Eigenlijk zouden die tabellen verplicht moeten worden. Feitelijk komt dat er wel op neer dat grote gemeenten de predikantsplaats van kleinere gemeenten sponsoren, maar dat is een teken van solidariteit.
Hoe bedoel je 'sponsoren'?
(~)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door refo »

Delftenaar schreef:Die tabellen zijn prima, maar de grote autonome gemeenten bieden (veel) meer dan die tabellen.
Eigenlijk zouden die tabellen verplicht moeten worden. Feitelijk komt dat er wel op neer dat grote gemeenten de predikantsplaats van kleinere gemeenten sponsoren, maar dat is een teken van solidariteit.
Gemeenten zonder predikant sponsoren de emerituskas.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Delftenaar »

Met die opmerking over sponsoren bedoelde ik dat grote gemeenten een grotere bijdrage leveren aan een eventuele landelijke kas van waaruit vervolgens op basis van die loontabel het salaris van predikanten wordt uitbetaald. Zo'n bijdrage is dan vaak een vast bedrag per lid, zodat een van gemeente van 2000 leden meer betaald dan een gemeente van 50 leden. Grote gemeenten betalen zo mee aan een predikantsplaats in een kleiner(e) gemeente.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Wandelende »

Delftenaar schreef:Met die opmerking over sponsoren bedoelde ik dat grote gemeenten een grotere bijdrage leveren aan een eventuele landelijke kas van waaruit vervolgens op basis van die loontabel het salaris van predikanten wordt uitbetaald. Zo'n bijdrage is dan vaak een vast bedrag per lid, zodat een van gemeente van 2000 leden meer betaald dan een gemeente van 50 leden. Grote gemeenten betalen zo mee aan een predikantsplaats in een kleiner(e) gemeente.
Net zoals het nu solidair is dat emerituspredikanten door iedereen worden onderhouden. En dat ook de studenten aan de TS door iedere gemeente, naar evenredigheid van afdracht, worden onderhouden.
Terwijl een gemeente die niet beroept ook geen baat zal hebben bij die opleiding in de zin van eigen predikant.
(~)
Gebruikersavatar
johannes
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2010, 11:48
Locatie: holland

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door johannes »

GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door GGotK »

johannes schreef:https://www.refoweb.nl/dwars/1553/van-r ... uratorium/
Goede analyse en aanbeveling.
Ik heb toch wel enige moeite met de adviezen die hij geeft aan kandidaten die met een roeping lopen.
Online
DDD
Berichten: 28470
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door DDD »

Die adviezen kloppen toch wel aardig?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door -DIA- »

GGotK schreef:
johannes schreef:https://www.refoweb.nl/dwars/1553/van-r ... uratorium/
Goede analyse en aanbeveling.
Ik heb toch wel enige moeite met de adviezen die hij geeft aan kandidaten die met een roeping lopen.
Het is duidelijk dat dit door een "mordernere" GG'er is geschreven.
Modern in de zin van meer vernieuwend en wat ruimer.
Ik zie daar nogal wat bezwaren. Het punt van de roeping.
Het punt dat ambtsdragers mee kunnen beslissen kan ook vervormend werden.
Als de GG homogeen waren gebleven zou dit niet spelen.
Nu ligt dat anders, denk ik.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
DDD
Berichten: 28470
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door DDD »

Het is in een kerk met een gereformeerde kerkstructuur mijns inziens vanzelfsprekend dat besluiten over de regering van de kerk door ambtsdragers worden genomen. Dat geldt dan ook voor het curatorium.

Wat is het alternatief? Dat gemeenteleden bij toerbeurt het curatorium bevolken? Of dat er geloot wordt?
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door GGotK »

DDD schreef:Die adviezen kloppen toch wel aardig?
Het komt op mij over alsof er tips & tricks worden aangereikt aan kandidaten om de vragen van het curatorium welgevallig te beantwoorden. Dit vermoeden wordt versterkt door de kritische houding van de scribent naar het (toelatingsbeleid van het) curatorium. Maar hopelijk heb ik het helemaal mis.
Online
DDD
Berichten: 28470
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door DDD »

Maar wat is daar mis mee? Er worden wel adviezen gegeven of zelfs hele boeken geschreven als voorbereiding voor minder belangrijke kwesties.

En bovendien is het nu eenmaal mensenwerk, dus het is verstandig om je daarop goed voor te bereiden, om teleurstellingen te voorkomen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Bezorgd »

GGotK schreef:
DDD schreef:Die adviezen kloppen toch wel aardig?
Het komt op mij over alsof er tips & tricks worden aangereikt aan kandidaten om de vragen van het curatorium welgevallig te beantwoorden. Dit vermoeden wordt versterkt door de kritische houding van de scribent naar het (toelatingsbeleid van het) curatorium. Maar hopelijk heb ik het helemaal mis.
Ik denk dat de tips kloppen. Gebruik je eigen(tijdse) woorden dan is het kansloos. En dat heeft niets met kritiek te maken.
Plaats reactie