Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Piet Puk »

Ik wil het curatorium vandaag veel wijsheid toe wensen bij het onmogelijke werk waar zij ook vandaag weer voor staan. Dat zij het in afhankelijkheid van de Heere mogen verrichten.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Ambtenaar »

Piet Puk schreef:Ik wil het curatorium vandaag veel wijsheid toe wensen bij het onmogelijke werk waar zij ook vandaag weer voor staan. Dat zij het in afhankelijkheid van de Heere mogen verrichten.
Waarom is de taak onmogelijk?
ALv
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 mei 2018, 08:11

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door ALv »

Jantje schreef:
GGotK schreef:
refo schreef:Niemand van ons is erbij geweest. Het kan dus best zijn dat er én proefpreken zijn gehoord én mensen die toegelaten wensen te worden zijn verschenen. Een dag telt meerdere uren.
Dat eerste weet ik niet. Het tweede kan ik niet uitsluiten, maar zo staat het nergens vermeld en is volgens alle overleveringen ook nooit zo gegaan.
Inderdaad. Ik weet wel dat men in het verleden op maandag ook mannen hoorde die opkwamen om als zendingspredikant opgeleid wensten te worden. En ook kan ik me herinneren dat men op maandag 's ochtends een opening had en dan 's middags pas begon met de toelating zelf. Maar van proefpreken weet ik niks. Dit doet men normaliter altijd tijdens de week van de examens.
Misschien weet @Tiberius hier meer over?
Proefpreek lijkt me nog al lastig. Je moet nog aan een studie beginnen en het preken nog leren. Er wordt geluisterd naar je bekering en je roeping. Mannen die het al kunnen, moeten ze daar niet hebben.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Piet Puk »

Ambtenaar schreef:
Piet Puk schreef:Ik wil het curatorium vandaag veel wijsheid toe wensen bij het onmogelijke werk waar zij ook vandaag weer voor staan. Dat zij het in afhankelijkheid van de Heere mogen verrichten.
Waarom is de taak onmogelijk?
Als jij het vanuit jezelf kan, wens ik je veel succes!
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Mannetje »

ALv schreef:
Jantje schreef:
GGotK schreef:
refo schreef:Niemand van ons is erbij geweest. Het kan dus best zijn dat er én proefpreken zijn gehoord én mensen die toegelaten wensen te worden zijn verschenen. Een dag telt meerdere uren.
Dat eerste weet ik niet. Het tweede kan ik niet uitsluiten, maar zo staat het nergens vermeld en is volgens alle overleveringen ook nooit zo gegaan.
Inderdaad. Ik weet wel dat men in het verleden op maandag ook mannen hoorde die opkwamen om als zendingspredikant opgeleid wensten te worden. En ook kan ik me herinneren dat men op maandag 's ochtends een opening had en dan 's middags pas begon met de toelating zelf. Maar van proefpreken weet ik niks. Dit doet men normaliter altijd tijdens de week van de examens.
Misschien weet @Tiberius hier meer over?
Proefpreek lijkt me nog al lastig. Je moet nog aan een studie beginnen en het preken nog leren. Er wordt geluisterd naar je bekering en je roeping. Mannen die het al kunnen, moeten ze daar niet hebben.
Proefpreken zijn ook niet voor "nieuwelingen" maar voor studenten die al les krijgen op de Theologische School.
-
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door refo »

Als ds Labee betrokken is bij de TS en hij doet voorbede voor hen die een proefpreek houden zullen, dan ga ik er van uit dat er proefpreken gehouden worden van de week. Ook al snappen we dat niet.

Er is tenslotte een student bij die een zekere haast heeft om klaar te zijn met zijn studie. Ik kan me voorstellen dat ieder moment dat het curatorium bijeen is en hij op een punt geëxamineerd wil worden, daar ook ruimte voor is.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Ambtenaar »

Piet Puk schreef:
Als jij het vanuit jezelf kan, wens ik je veel succes!
Dat is het punt niet, ik ben geen curator.

Het werk is misschien lastig omdat je direct moet oordelen over individuen en het geheel van de kerk, maar het werk is niet onmogelijk.
ALv
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 mei 2018, 08:11

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door ALv »

Piet Puk schreef:
Ambtenaar schreef:
Piet Puk schreef:Ik wil het curatorium vandaag veel wijsheid toe wensen bij het onmogelijke werk waar zij ook vandaag weer voor staan. Dat zij het in afhankelijkheid van de Heere mogen verrichten.
Waarom is de taak onmogelijk?
Als jij het vanuit jezelf kan, wens ik je veel succes!
Als de HEERE gaat spreken een aanwijzen is het niet zo moeilijk. Dan is het zoals bij Samuel die één van de zonen van Isai moest zalven tot koning en ook niet wist wie het was. Maar toen sprak de HEERE: Sta op, zalf hem, want deze is het.
Dominees maken is niet zo moeilijk. Aanmeldingen genoeg.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Mister »

ALv schreef:
Jantje schreef:
GGotK schreef:
refo schreef:Niemand van ons is erbij geweest. Het kan dus best zijn dat er én proefpreken zijn gehoord én mensen die toegelaten wensen te worden zijn verschenen. Een dag telt meerdere uren.
Dat eerste weet ik niet. Het tweede kan ik niet uitsluiten, maar zo staat het nergens vermeld en is volgens alle overleveringen ook nooit zo gegaan.
Inderdaad. Ik weet wel dat men in het verleden op maandag ook mannen hoorde die opkwamen om als zendingspredikant opgeleid wensten te worden. En ook kan ik me herinneren dat men op maandag 's ochtends een opening had en dan 's middags pas begon met de toelating zelf. Maar van proefpreken weet ik niks. Dit doet men normaliter altijd tijdens de week van de examens.
Misschien weet @Tiberius hier meer over?
Proefpreek lijkt me nog al lastig. Je moet nog aan een studie beginnen en het preken nog leren. Er wordt geluisterd naar je bekering en je roeping. Mannen die het al kunnen, moeten ze daar niet hebben.
Iets genuanceerder graag. Wie al een universitaire studie theologie heeft gedaan kan mogelijk best al preken.
ALv
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 mei 2018, 08:11

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door ALv »

Ik bedoel maar te zeggen dat het er niet om gaat of je al wel of niet kunt preken. Een proefpreek wordt dus niet gevraagd. Het gaat om je bekering en roeping. Al kunnen we als de beste preken, maar als we of het één of het ander missen, dan moeten we daar dus niet zijn.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Herman »

Mister schreef:
ALv schreef:Proefpreek lijkt me nog al lastig. Je moet nog aan een studie beginnen en het preken nog leren. Er wordt geluisterd naar je bekering en je roeping. Mannen die het al kunnen, moeten ze daar niet hebben.
Iets genuanceerder graag. Wie al een universitaire studie theologie heeft gedaan kan mogelijk best al preken.
Het was vrij gebruikelijk dat je bij je eerste aanmelding een tekst opkreeg, een uurtje voorbereidingstijd en dan mag je een stukje preken. Als onderdeel van de éérste toelating. (Een gebruik zoals ik dat ken uit de CGK - ik weet niet of dat nog geldt). Ook wordt je op kennis van de belijdenisgeschriften getoetst.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Jantje »

Herman schreef:
Mister schreef:
ALv schreef:Proefpreek lijkt me nog al lastig. Je moet nog aan een studie beginnen en het preken nog leren. Er wordt geluisterd naar je bekering en je roeping. Mannen die het al kunnen, moeten ze daar niet hebben.
Iets genuanceerder graag. Wie al een universitaire studie theologie heeft gedaan kan mogelijk best al preken.
Het was vrij gebruikelijk dat je bij je eerste aanmelding een tekst opkreeg, een uurtje voorbereidingstijd en dan mag je een stukje preken. Als onderdeel van de éérste toelating. (Een gebruik zoals ik dat ken uit de CGK - ik weet niet of dat nog geldt). Ook wordt je op kennis van de belijdenisgeschriften getoetst.
Is dat in de Gereformeerde Gemeenten? Ik weet wel dat men dat in de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland wel doet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
lagenb
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 jan 2018, 22:29

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door lagenb »

Mij lijkt dit hele topic een beetje onzinnig en verkeerde tijdsvulling. Ik neem aan dat hier geen direct betrokkenen bij het curatorium actief zijn.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Wandelende »

lagenb schreef:Mij lijkt dit hele topic een beetje onzinnig en verkeerde tijdsvulling. Ik neem aan dat hier geen direct betrokkenen bij het curatorium actief zijn.
Welkom op dit forum!
(~)
lagenb
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 jan 2018, 22:29

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door lagenb »

Dank!
Plaats reactie